Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?  (gelezen 187637 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #165 Gepost op: 05 mei 2020, 16:16:53 »
Wat ik zo van  radio en krant begrijp, zijn alleen mondkapjes type FFP2 echt het enige goede soort.
De rest is een gevaarlijke  schijn veiligheid. Ook die door b.v. de Belgische en Duitse vervoersbedrijven worden  voorgeschreven zijn "nep ".
Maar de FFP2 m. k'.s  gaan naar de Zorg en zijn nergens te koop.
 Arme NS, DB, B enz .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #166 Gepost op: 05 mei 2020, 16:30:07 »
Ook dit draadje dan maar sluiten lijkt me het beste.

Je mag het draadje ook gewoon overslaan Frits....
(Draadje blijft gewoon open).

Gr, Bert
Team moderatoren

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #167 Gepost op: 05 mei 2020, 16:33:19 »
Maar de FFP2 m. k'.s  gaan naar de Zorg en zijn nergens te koop.
 

En in de zorg zijn er niet genoeg. Laat je niets wijs maken uit het nieuws.
Ik werk zelf in de zorg en wij krijgen alleen PBM als er iemand besmet is.

Ze zeggen dat er genoeg mondkapjes zijn, ze vergeten erbij te zeggen alleen voor plekken waar mensen besmet zijn.

Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2205
  • Duitsland TP III
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #168 Gepost op: 05 mei 2020, 16:34:17 »
Olav,

Mooi geschreven en met een kern van waarheid erin. Maar wat mij dan nog steeds verbaasd dat er met geen woord wordt gerept over de "Mexicaanse" griep die wij in 2017/2018 hier hadden. Weliswaar geen wereldwijde pandemie maar door deze griepgolf stierven er in Nederland heel veel (oudere) mensen. Er doen getallen de rondte van enkele duizenden sterfgevallen door deze griep(waren wel weer ouderen met onderliggend lijden). En iedereen in elke leeftijdscategorie werd getroffen door deze griep. Er werden geen enkele maatregelen getroffen om het in te dammen want het betrof maar een griep(je).
Grt, Ronald.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #169 Gepost op: 05 mei 2020, 16:38:18 »
Wat ik zo van  radio en krant begrijp, zijn alleen mondkapjes type FFP2 echt het enige goede soort.
De rest is een gevaarlijke  schijn veiligheid. Ook die door b.v. de Belgische en Duitse vervoersbedrijven worden  voorgeschreven zijn "nep ".
Maar de FFP2 m. k'.s  gaan naar de Zorg en zijn nergens te koop.
 Arme NS, DB, B enz .
Peter

FFP3 zijn ook goed, ik gebruik die tegen legionellabesmetting.
Een sjaal of zakdoek is in Duitsland ook al goed, het gaat er daar om dat je niet anderen besmet door spuugdruppels rond te sproeien.


Op de radio hoorde ik een interview waarbij gesteld werd dat vermoedelijk veel van de oudere overledenen waarschijnlijk binnen een bepaalde termijn waren overleden. Corona heeft dit proces iets versneld.

Let wel: dit zijn artikelen en interviews van mensen die wel degelijk verstand hebben van het gebeuren.

En ik lees dan weer net dat ze gemiddeld met die kwalen minimaal 10 jaar hadden door kunnen leven, maargoed 10 tot 12 jaar is ook een bepaalde termijn.
Alhoewel, ik heb bij de doden in verpleeg- en bejaardenhuizen dan weer mijn twijfels over die 10 jaar, lijkt mij erg veel.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 16:50:06 door prutser »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #170 Gepost op: 05 mei 2020, 16:49:01 »
De vergelijking met de Mexicaanse griep gaat hier volledig mank.

Nu komen er veel meer mensen op het IC terecht, waaronder ook jongere mensen (ok, 50+).

Ook de vergelijking met hart- en vaatziektes gaat hier niet op, dat zijn niet besmettelijke problemen.
En dat veel van de ouderen ‘toch wel overleden waren’, nou, waarschijnlijk niet als het een ‘normale’ griep zou zijn geweest.

En ja, ook simpele controles als sneltesten (als die snel op de markt komen en betrouwbaar zijn) en temperatuurscontroles kunnen het misschien mogelijk maken dat er weer naar beurzen gegaan kan worden. En zelfs als er een doorglipt die geen koorts heeft, maar wel het virus bij zich draagt, maar je houd er 10 tegen, dan heb je weer een aantal stappen genomen. En dan gewoon die extra paar euro betalen voor de toegang. Anders ga je toch gewoon niet?

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 21:53:07 door Bert van Gelder »

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #171 Gepost op: 05 mei 2020, 16:53:15 »
Deels eens met Olav, maar dan meer dat het ietwat scheef staat w.b.t  de slachtoffers
Ik maak me aan alles schuldig, ik drink gezellig een glas bier, of meer, met een bitterbal, of 2, 3 ... , en loop naar buiten voor een peuk, en ik ben meestal degene die het licht uit doet
Maar dat is nog altijd mijn eigen keus, en het brengt geen extra druk op de IC
Misschien moeten we eerder kijken naar de krappe IC capaciteit, ik moet er niet aan denken waar we met de gewonden heen moeten bij een grote aanslag of een mega ongeluk
Mvg Marty,

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #172 Gepost op: 05 mei 2020, 17:28:01 »
wat covid anders maakt dan griep is
geen immuniteit 
door weinig kennis ook onvoorspelbaar
doordat er besmettingsgevaar is zonder ziekte verschijnselen {onder de radar ] is de besmettingsgraad hoog
geeft een enorme druk op IC en ziekenhuizen
langdurig verblijf op IC
Per land grote verschillen in mortaliteit /besmettingsgraad etc
DE oplossing om de epidemie te beteugelen is nog niet gevonden idem om weer back to normal te gaan
Angst voor een tweee /derde golf en wederom te weinig kennis
Overdraagbaarheid  en gedrag tijdens zomer periode
Ook hierin aannames, feiten en ,laten we het hopen dat , maakt het moeilijk om te voorspellen wat er gaat gebeuren .
met vriendelijke groet kees

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #173 Gepost op: 05 mei 2020, 17:39:02 »
Mocht er straks weer een beurs georganiseerd worden en ik voel me er goed voor dan ga ik zeker kijken. Vertrouw ik het niet of mocht het te druk worden dan ga ik lekker weer naar huis.



Wat ik zo van  radio en krant begrijp, zijn alleen mondkapjes type FFP2 echt het enige goede soort.
De rest is een gevaarlijke  schijn veiligheid. Ook die door b.v. de Belgische en Duitse vervoersbedrijven worden  voorgeschreven zijn "nep ".
Maar de FFP2 m. k'.s  gaan naar de Zorg en zijn nergens te koop.
 Arme NS, DB, B enz .
Peter

Hier een interessant filmpje (wel in het engels helaas) over het verschil in deze soorten maskers. Het komt erop neer dat de FFP maskers wel (een mate van) bescherming bieden tegen corona maar alleen bij de zorg voor patiënten worden gebruikt (omdat er te weinig zijn en heel duur). De simpele maskers zijn er vooral om anderen te beschermen wanneer je zelf besmet bent (en het niet weet). Het is meer een voorzorg net zoals handen wassen.

https://youtu.be/P27HRClMf2U

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #174 Gepost op: 05 mei 2020, 17:53:09 »
En ik lees dan weer net dat ze gemiddeld met die kwalen minimaal 10 jaar hadden door kunnen leven, maargoed 10 tot 12 jaar is ook een bepaalde termijn.
Alhoewel, ik heb bij de doden in verpleeg- en bejaardenhuizen dan weer mijn twijfels over die 10 jaar, lijkt mij erg veel.


Dat is ook zo, maar mensen in tehuizen met een heel zwakke gezondheid die verschijnselen hebben, worden niet eens in het ziekenhuis opgenomen wegens doet meer kwaad dan goed. Ze worden vaak niet eens getest. De officiële Coronadoden hebben soms achterliggende problemen, maar dat wil nog niet zeggen dat de meeste op korte termijn aan die kwalen zouden zijn overleden. Juist vanwege de moderne gezondheidszorg hebben we in Nederland best veel mensen met een type gezondheid waarmee ze morgen kunnen omvallen, maar evenzo vrolijk pas over 20 jaar.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 18:09:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #175 Gepost op: 05 mei 2020, 17:55:38 »
hhhmmm, hebben we jaren te hoop gelopen tegen de nikab in o.a. openbaar vervoer en openbare gebouwen, gaan wij mondkapjes introduceren die een vorm van schijnveiligheid geven. Als je hoest, niest of je maar denkt dat je verkouden bent blijf dan thuis en ga al helemaal niet met een mondkapje de metro, trein, bus of supermarkt in. Elk type mondkap is binnen een paar minuten verzadigd met het vocht dat je uitademt en als je daarin gaat niesen of hoesten druk je dat vocht weer naar buiten zodat de opeenhoping van ziektekiemen die in dat ding zitten dan alsnog de vrij ruimte in gaat.

Gewoon thuisblijven als je denkt dat je ziek bent. Kun je ook niemand anders besmetten.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #176 Gepost op: 05 mei 2020, 18:37:16 »
Olav,

Mooi geschreven en met een kern van waarheid erin. Maar wat mij dan nog steeds verbaasd dat er met geen woord wordt gerept over de "Mexicaanse" griep die wij in 2017/2018 hier hadden. Weliswaar geen wereldwijde pandemie maar door deze griepgolf stierven er in Nederland heel veel (oudere) mensen. Er doen getallen de rondte van enkele duizenden sterfgevallen door deze griep(waren wel weer ouderen met onderliggend lijden). En iedereen in elke leeftijdscategorie werd getroffen door deze griep. Er werden geen enkele maatregelen getroffen om het in te dammen want het betrof maar een griep(je).


De Mexicaanse Griep was een pandemie in 2009 en heeft Nederland nauwelijks getroffen. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mexicaanse_griep

Steyn
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 21:52:14 door Bert van Gelder. Reden: Onvriendelijk... »

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #177 Gepost op: 05 mei 2020, 18:39:04 »
Ik zie het wel zitten hoor 1,5 meter ruimte houden op de beurs. Eindelijk ruimte om te lopen. Maar tot de tijd dat er weer beurzen gehouden worden. Steun de winkels (via internet).
Johan

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #178 Gepost op: 05 mei 2020, 18:42:40 »
Ik raad je aan je gewoon bij de feiten te houden en geen verzinsels te verspreiden.

Ben het niet altijd met je eens maar in dit geval heb je helemaal gelijk  ;)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #179 Gepost op: 05 mei 2020, 18:47:59 »
met 1,5m heeft in ieder geval niemand last van mijn rugtas...  (y)