Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?  (gelezen 188723 keer)

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #45 Gepost op: 24 april 2020, 07:04:03 »
..........
Ergens komt de omslag dat alles toch minimaal gedeeltelijk weer open moet, voordat het land economisch is overleden, of dat het aantal niet-corona overledene veel hoger is dan de corona overledene , door de corona maatregels.
........

Men zal wel moeten. Er is een omslag voor wanneer je de zwakkeren in bescherming wilt houden. Bedenk immers dat de gevolgschade meer doden op kan leveren dan het beschermen van zwakkeren, hoe vervelend dit ook klinkt.

Bedenk dat iemand met een gezin, hypotheek of huurhuis, baan kwijt etc. misschien de voorkant van de trein of een hoog gebouw een betere optie vindt. Ook mensen die nu niet naar de medische zorg gaan of durven, de ziekte onder de leden dermate ver ontwikkelt kan zijn dat hulp te laat komt. Of bezuinigen op eigen uitgaven waardoor sowieso bepaalde verzekeringen niet meer betaald (kunnen)  worden.  :'(

Ik zag gisteren op het AD een horeca ondernemer die februari dicht was vanwege een grote verbouwing met bijbehorende investering nu gewoon geen bijdrage van de overheid krijgt omdat hij geen omzetcijfers van februari kon overleggen. De man zat gewoon te janken omdat hij nu personeel moet ontslaan. En dan ook nog voor hem zelf financieel gezien. En daar zullen meer gevallen van zijn die gewoon wanhopig worden.  :'(

Hoe langer gewacht wordt, hoe erger het wordt. En dan is het bedrijf NL gewoon een derde wereld land geworden en gaat er een stroom komen naar andere landen als economische vluchteling  :-\

Overigens is op de korte termijn kritiek op Zweden daar nu het aantal doden toeneemt terwijl Denemarken er veel minder heeft en weer opstart, dit is nu iets wat over langere termijn pas achteraf bekeken kan worden, niet een paar maanden maar zeker over een jaar gezien. Over een paar maanden oordelen is korte termijn politiek waar onze overheid erg goed in is.  >:(
.....................

Met een restaurant of iets dergelijks kun je denk ik nog wel iets verzinnen mits je voldoende vloeroppervlak hebt. Een beurs voor het een of ander wordt al iets moeilijker.

..................

Tijd zal het leren, beter wat langer nu dan volgend jaar nog een keer

Arjan



Is nagenoeg onmogelijk om dit rendabel te doen. De meeste restaurants zijn van die kleine tentjes. Mijn zoon werkt deels in de horeca in een grote zaak, zelfs daar is het rendabel exploiteren bijna onmogelijk. Bedenk wat er nodig is om een fatsoenlijk menu te presenteren met minder dan 50% bezetting en het personeel wat je daarvoor nodig hebt. Het is goedkoper als het ware om dicht te blijven totdat er normaal geopend kan worden. En dat zijn geen krokodillentranen.

Beurzen zijn dan nog het kleinste probleem.  ;)

Maar het grootste probleem is in ieder geval dat men alleen maar gist welk percentage besmet is geraakt en daarvan werkelijk ziek zijn geworden. Alleen zeer uitgebreid testen kan een goede beoordeling geven hoe dodelijk deze ziekte nu is. In vergelijk met griep ligt dit nog steeds achter, alleen is het verloop van griep niet hetzelfde als deze ellende waardoor die minder in de media komt (minder ziekenhuis opname bij griep maar ook dodelijk). En vergelijk je dit met de zware ziektes van vroeger zoals de pest waar miljoenen mensen aan dood gingen waar nog niet zoveel gereisd werd als vroeger, valt dit (relatief gezien zonder even in ogenschouw de ellende te nemen) wel mee.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2020, 07:10:42 door Olav »
Groeten

Olav

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4278
    • Filmpjes op YouTube
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #46 Gepost op: 24 april 2020, 07:52:20 »
Nog altijd wordt kort na het carnaval als 'officiële eerste melding' van het virus gezien, maar je maakt mij niet wijs dat het hier al veel eerder was. Zo'n virus wacht niet netjes bij de grens en de leefstijl van 'de mens' in het algemeen heeft ons gewoon de das omgedaan.

Onjuist vwb dat "na carnaval", dat het virus hier al eerder was al bekend, gisterochtend uitgebreid uitgelegd in diverse kranten en op het nieuws.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21659
Teruggeplaatst: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #47 Gepost op: 24 april 2020, 08:46:32 »
Oh ja, we hebben inmiddels 17-miljoen virusdeskundigen. Anderhalve maand geleden was het verwijt dat er te weinig gebeurde, nu is het verwijt dat het te lang duurt. Voor een deel precies dezelfde mensen.

Wat mij wel bevalt is dat de politiek gewoon toegeeft het niet helemaal zeker te weten. Regeringen die hoog van te toren blazen en beweren het precies te weten, zou ik pas wantrouwen. Rutte heeft het dilemma prima uitgelegd. Zijn we te traag met opstarten, dat is de economische schade nodeloos groot. Zijn we te snel met opstarten en keert de virusgolf terug, dan is de economische schade ook nodeloos groot. Het verschil in gezondheidsschade is wel groot.

Zelf kijk ik toch liever naar de zorg. Het lijkt erop dat de maatregelen er voor hebben gezorgd dat de zorg net niet werd overlopen. De reguliere zorg wordt weer opgestart. Een nieuwe golf zou een enorm probleem opleveren. En nee Olav, niet alleen voor de zwakkeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #48 Gepost op: 24 april 2020, 10:23:53 »
Beste allen,

We hebben in de forumregels opgenomen geen politiek toe te staan (tenzij het een enkele, goed onderbouwde statement is). Dit om te voorkomen dat er in veel draadjes onnodige discussies ontstaan die over het algemeen offtopic zijn.

Het forum is ook geen uitlaatklep voor, excuseer onze bewoordingen, politiek gefrustreerde gebruikers om hier los te gaan over VVD, PvdA, PVV of welke politieke partij dan ook.

Een aantal berichten zijn daarom verwijderd. Vriendelijk (doch dringend) verzoek dit onderwerp op BNLS te vermijden (en nee, Vrijheid van Meningsuiting geldt niet op een forum...)

Gr, Bert
Team moderatoren.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2020, 10:35:08 door Bert van Gelder. Reden: Aanpassing. »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4278
    • Filmpjes op YouTube
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #49 Gepost op: 24 april 2020, 10:53:44 »
Het forum is ook geen uitlaatklep voor, excuseer onze bewoordingen, politiek gefrustreerde gebruikers om hier los te gaan over VVD, PvdA, PVV of welke politieke partij dan ook.

Daarom is het ook goed te benadrukken dat de maatregelen/berperkingen niet door Rutte zijn opgelegd, maar door de overheid in het algemeen na advies door diverse instanties.

De bijdrage waarin ik dat aanhaalde dat wel mogen blijven staan naar mijn idee.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #50 Gepost op: 24 april 2020, 11:01:41 »
Overigens doet de overheid dit namens de bevolking.
En bovendien wordt de overheid namens de bevolking gecontroleerd door een parlement dat daadwerkelijk functioneert.
Dit in tegenstelling tot sommige andere landen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #51 Gepost op: 24 april 2020, 11:08:34 »

Maar goed, on-topic: ik denk dat we straks heus wel weer wat meer mogelijkheden krijgen om buitenshuis onze eurootjes weer om te zetten in treintjes. Dan zullen er alleen wat minder handelaren en klanten zijn, die om financiële redenen dan wel gezondheidsvoorzorgen nog even thuis blijven.


« Laatst bewerkt op: 24 april 2020, 11:19:04 door Bert van Gelder. Reden: Offtopic verwijderd »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #52 Gepost op: 24 april 2020, 14:44:37 »
Het is wel te hopen dat er straks nog eurootjes zijn om uit te geven op beurzen en evenementen, geluiden voor (uiteraard) nieuwe bezuinigingen (lastenverhogingen) zijn nu weer overal te horen, eigen risico naar €500, stoppen hypotheekrente aftrek, extra huurverhogingen, pensioenfondsen zien nu miljoenen "verdampen" (zoals dat heet) zijn zomaar wat voorbeelden na een half uur diverse dagbladen doorgebladerd te hebben. Dat los van ondernemers en bedrijven die gaan omvallen of dat al zijn naarmate de crisis langer duurt en het terugvallende consumentenvertrouwen wat de koopbereidheid ook niet gunstig beïnvloed. En het is natuurlijk nog maar de vraag wat "het nieuwe normaal" voor uitwerking heeft op de langere termijn, de mens is niet gemaakt om 1,5 meter afstand te houden en hoe langer die ontwrichtende maatregel duurt des te groter zullen de sociale gevolgen zijn.

Wellicht lachen we over een jaar erom dat we ons nu druk maken over het voortbestaan van de beurzen en dat we dan inmiddels geheel nieuwe prioriteiten hebben om ons druk over te maken.
Groeten,
Richard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15367
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #53 Gepost op: 24 april 2020, 14:46:39 »
Nou Richard, het glas is goed leeg bij jou zeg ;)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #54 Gepost op: 24 april 2020, 14:52:40 »
 ;D tja, ik hou me maar even niet meer bezig met het nieuws en ga ik maar wat klussen in het hobbyhok.
Groeten,
Richard

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #55 Gepost op: 24 april 2020, 15:00:12 »
"Het nieuwe normaal" gaat wel wennen met als extraatje dat je een bloedhekel gaat krijgen aan "het oude normaal". ;D

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12316
    • sleutelspoor
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #56 Gepost op: 24 april 2020, 15:37:48 »
Na een (1) generatie is het wel gedaan met de "Nederlander"! Hoe wil je in godsnaam de soort in stand houden met 1.5 meter afstand? Wie het weet mag het zeggen :angel:
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10565
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #57 Gepost op: 24 april 2020, 15:42:46 »
Met die 1,5 meter regel op beurzen krijgen we in de beursdraadjes nóóit meer gezeur over rugzakken, buggy's en fotografen!  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15367
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #58 Gepost op: 24 april 2020, 15:44:05 »
Dat dacht ik ook al.... nooit geen gezeur meer over zweet en zakjes! ;D ;)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #59 Gepost op: 24 april 2020, 16:09:16 »
Kijk, hier spreken de optimisten...  :D