Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen?  (gelezen 187677 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #810 Gepost op: 04 juli 2020, 09:22:29 »
En groot gelijk heeft die winkelier! Ik ga er vooralsnog van uit dat het 2021 is voordat ik weer mijn neus in Houten (of welke andere beurs dan ook) om de hoek steek. En dan zou het mij nog erg meevallen als dat vóór de zomervakantie zou zijn.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #811 Gepost op: 04 juli 2020, 09:25:03 »
Gisteren bij de bekende winkel in Vlaardingen geweest. De eigenaar gaf mij aan voorlopig NIET naar Houten te gaan....

Hij stuurt wel zijn personeel of komt MTE in zijn geheel niet?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #812 Gepost op: 04 juli 2020, 09:33:00 »
Heb er zelf niet echt een jofel gevoel bij, zoals omschreven op de site lijkt het allemaal ontzettend positief, alleen vraag ik me af hoe het in de praktijk uitpakt.

Verder zou ik vooraf wel graag willen weten welke verkopers er zijn. Je zult als N-spoorder aankomen en alle verkopers van N-spoor zijn thuisgebleven.... Zal de organisatie eens een mailtje dichten.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #813 Gepost op: 04 juli 2020, 09:49:26 »
Misschien is het handig om hier een overzicht bij te houden van bekende standhouders die niet komen? Dan weten potentiële bezoekers waar ze aan toe zijn en kunnen ze de afweging maken of ze eind augustus wel of niet naar Houten gaan.

Steijn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #814 Gepost op: 04 juli 2020, 09:54:55 »
Het lijkt me handiger als de organisator van de beurs op zijn eigen website aangeeft wie er wel komen.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #815 Gepost op: 04 juli 2020, 10:02:47 »
Hij stuurt wel zijn personeel of komt MTE in zijn geheel niet?

dat laatste

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #816 Gepost op: 04 juli 2020, 10:06:21 »
Er zullen ongetwijfeld handelaren wegblijven. Maar dat geeft ook ruimte voor de organisatie.
Er moeten ruime hoofdpaden worden gecreëerd, dus dat zal ten koste gaan van het aantal rijen.
De rentabiliteit is natuurlijk wel minder omdat ongetwijfeld minder bezoekers kunnen komen, ondanks dat de openingstijden verruimd worden. (wat niet door iedere standhouder in dank zal worden afgenomen, aangezien menigeen om 14:30 al druk met inpakken is, maar dat terzijde  ;)).
Misschien weet iemand hoeveel bezoekers er gemiddeld komen??
Volgens Expo Houten is er 10.000 m2 oppervlakte. Hoeveel mensen kan je dan kwijt bij 1,5 meter afstand houden?
Gemiddeld blijft men 3-4 uur?

Valleitrein hoopt in augustus ook weer present te zijn met 4 tafels.
We zien er weer naar uit  (y)
Met vriendelijke groet, Maarten

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #817 Gepost op: 04 juli 2020, 10:18:39 »
Misschien is het handig om hier een overzicht bij te houden van bekende standhouders die niet komen? Dan weten potentiële bezoekers waar ze aan toe zijn en kunnen ze de afweging maken of ze eind augustus wel of niet naar Houten gaan.

Steijn

Mijn vermoeden is dat er vooral handelaren komen waarvan het circuit "treinenbeurzen" hun leven is. Ze nemen al 25 jaar de zelfde stoffige Lima meuk mee die nooit verkoopt en elk jaar duurder geprijsd wordt want: "Meneer dit is bijna antiek, zo worden ze niet meer gemaakt tegenwoordig" Oftewel, ouwe meuk. Veel winkels en Duitsers zullen zich nog wel bedenken vermoed ik...
Reden van afhaken Wim was; Groot deel klandizie is 60+ en die wagen zich niet aan dit soort grootschalige evenementen nu. Dus levert een stand niet genoeg op.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #818 Gepost op: 04 juli 2020, 10:55:46 »
@ Floris Dat is een heel stereotype constatering.
Dat geldt mogelijk voor een deel van de handelaren, maar er is genoeg actueel spul te koop.
"Groot deel klandizie is 60+" Nou, dat is bij mij dus absoluut niet zo!
Valleitrein heeft klanten van alle leeftijden. De verdeling is gelijk. (gelukkig dus ook genoeg jonge aanwas).
Ik kom beslist niet met stoffige meuk, maar telkens met nieuwe items.

Zoals nu ook met ESU LokPilot 5 en LokSound 5. Dus gewoon up-to-date.

Of eigen "exclusieve" oplages, zoals deze onlangs:
               

En in augustus verwacht ik ook deze binnen te krijgen:


Daarnaast komt Artitec met een nieuwe uitgave van de Plan E rijtuigen, CSA-1 stadsbussen.
Enz.

Dus beslist niet stoffig en telkens hetzelfde  :)
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2020, 11:57:22 door Maartenw »
Met vriendelijke groet, Maarten

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #819 Gepost op: 04 juli 2020, 11:04:06 »
Maar al die nieuwe spullen die je noemt kun je prima online bestellen in een webwinkel. En dat is wat veel mensen doen.
De winkelier die ik deze week sprak is zeer tevreden over de omzet de afgelopen tijd, juist vanwege dat thuiswinkelen. En ik denk dat dat blijvend is.

Gr, Ben.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #820 Gepost op: 04 juli 2020, 11:07:34 »
Nou jongens, sta niet raar te kijken als die beurs straks gewoon weer doorgaat. Gister even buiten de spits naar amsterdam aan t forenzen geweest en los van muilkorven in de trein (waar niet iedereen even strikt mee is zegmaar) beschouw ik de hele coronamaatregelen wel zo'n beetje als opgeheven. Trein gewoon redelijk vol, afstand houden doet zowat niemand meer, horeca waar ik langs kwam zag er eigenlijk vrij normaal uit, dus trek die ontwikkeling nog anderhalve maand door en niks aan t handje wat de meeste mensen betreft (even los van of dat allemaal verantwoord is, ik heb t over wat ik in de praktijk zie)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #821 Gepost op: 04 juli 2020, 11:13:48 »
Ben
Soms wil je ook artikelen eerst zien voordat je koopt en niet alle winkel hebben alles op voorraad.
En dan moet er ook nog een treinenwinkel in buurt zijn .
Webwinkel leuk maar bevalt het niet heb ik alsnog verzendkosten als uitgave voor een artikel wat me toch niet beviel.
Daarnaast kan prijs op beurs soms/vaak/of niet lager zijn dan winkel.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #822 Gepost op: 04 juli 2020, 11:22:43 »
Komend weekend is er weer een grote virtuele modelspoorbeurs in de UK. Deze keer van en met de grootste spelers daar. Als je alles wil zien, wordt het een lange dag.


Gr, Hans
Schiet mij maar lek, maar ik zie alleen maar  een doorsnee slecht vormgegeven en onoverzichtelijk Engelse site, met veel reclame, wat filmpjes en links naar modelbanen
Ik moet misschien een ingang over het hoofd zien en sta ik nog gewoon "buiten", maar ik vindt er weinig bijzonders aan
Mvg Marty,

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #823 Gepost op: 04 juli 2020, 11:26:55 »
@ Ben. Ja, dat kan. Maar ik merk een sterke toename van bezoek aan huis omdat er toch veel mensen zijn die willen het even zien, een praatje maken en andere artikelen bekijken en vergelijken.
Echter heb ik geen echte winkel, dus voor dergelijke klanten is een beurs ideaal omdat je veel kunt uitstallen. Dan kan je niet voor een individuele klant doen. Aangezien we circa 1,5 uur bezig zijn met z'n tweeën om het op de tafels uit te stallen...
En dat is dan nog lang niet alles.
Houten ligt centraal, dus men besteld vaak online om het op de beurs op te halen en spaart men verzendkosten uit. Ja, je moet wel intree en brandstof betalen, maar men haalt vaak her-en-der bestellingen op en maakt er een leuk dagje van en hoopt met het snuffelen tussen andere spullen nog iets moois tegen te komen.

Aanvulling: ook voor ruilen is een beurs ideaal, je bespaart dubbele verzendkosten.
Al met al vervuld de beurs in een zekere behoefte.

De service van PostNL is de afgelopen maanden echt slecht gebleken! Een week vertraging was heel normaal, de laatste weken lijkt het wel een stuk beter te gaan.
Het aantal klachten was bijzonder hoog... En kostte mij veel tijd om die klanten te beantwoorden.
Zelfs een pakket in de kliko bezorgd, die natuurlijk geleegd was voor de klant het in de gaten had...
Dus dat was voor sommige mensen die het anders op de beurs ophalen meteen een bevestiging om maar niets op te laten sturen.
Je kan zaken wel verzekerd op sturen, maar het is bij mij al bij locs gebeurd dat deze vernield bij de klant kwamen en die niet meer te koop waren.
Uiteraard krijg je dan de inkoopprijs vergoed (verdienste ben je altijd kwijt), maar de klant is uiterst teleurgesteld.
Daarnaast ook andere items verloren gegaan maar die waren nog wel opnieuw te krijgen.
Ook bij andere vervoerders speelt dit probleem, is ook heel erg afhankelijk van de bezorger in je woonplaats.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2020, 11:29:22 door Maartenw »
Met vriendelijke groet, Maarten

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Toekomst van modeltreinbeurzen?
« Reactie #824 Gepost op: 04 juli 2020, 11:39:56 »
Schiet mij maar lek, maar ik zie alleen maar  een doorsnee slecht vormgegeven en onoverzichtelijk Engelse site, met veel reclame, wat filmpjes en links naar modelbanen.

@Marty,

Hier een link naar de grote virtuele modelspoor beurs van World-of-Railways, zoals eerder aangekondigd. Zoek de modelbaan “Kingswear” bijvoorbeeld maar eens op. Klik op de foto, en geniet. Fantastisch. Zonder Corona was dit mogelijk onze vakantiebestemming geweest dit jaar aan de Dartmouth.

Zie: https://www.world-of-railways.co.uk/virtual-exhibition-layouts/

Gr, Hans