Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 09:28:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:10:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 09:00:42
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
  

Auteur Topic: Plaats van de hall-sensoren  (gelezen 3974 keer)

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Plaats van de hall-sensoren
« Gepost op: 19 April 2020, 16:33:24 »

Hallo,
Ik heb deze voorlopige baan gemaakt.
Ik ga Rocrail gebruiken.
Mijn vragen zijn :
Ik weet dat ik mijn baan in blokken moet verdelen maar ik weet niet hoe en waar.
Dus waar plaats ik mijn hall sensoren op de baan en moeten zij op de bedding liggen of kunnen zij er onder.
De magneetjes zijn 5mm hoog.
En wat is de beste werkvolgorde voor mijn baan.
Ik ben een beetje de weg kwijt.
Mans
« Laatst bewerkt op: 20 April 2020, 16:15:28 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Plaats van de hall sensoren
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2020, 20:42:10 »
Bij gebruik van de Hall sensoren is de positie van je magneet zeer precies.

Alle bogen vallen dan dus voor je af, ieder materieel zwenkt namelijk anders uit.

Waar ze dan in de diepte kunnen liggen hangt af van hoe sterk de magneten zijn. Te sterke magneten kunnen er echter ook voor zorgen dat het materieel aan de rails blijft "plakken" in de bogen.



Wat tegen vragen om meer duidelijkheid te krijgen over je wensen.
Welke schaal hebben we het over? Op basis van de railnummers H0 Marklin, klopt dat?
Waarmee wil je gaan rijden? Tijdperk en lengte?
Wat houden de kleuren in, en wat is de functie van de "handen" die nu over elkaar liggen.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de hall sensoren
« Reactie #2 Gepost op: 20 April 2020, 15:31:39 »
Hallo,
Ik was weer eens niet duidelijk.
Ik heb de schaal HO van marklin met c-rails.
Ja waar wil ik mee gaan rijden, de locomotieven en wagons die heb ik allemaal overgenomen dat is echt een ratje toe.
Ik heb locomotieven uit Nederland,Belgie,Duitsland en Oosterijk,
Als ik hier een beetje structuur in wil aanbrengen dan kost mij dat een hoop geld,dus dat laten we maar zo.
Wat de kleuren betreft blauw is laag "0" en paars is laag "1"
Mans

hepost

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Plaats van de hall-sensoren
« Reactie #3 Gepost op: 20 April 2020, 19:23:53 »
Hallo Mans,

Waarom niet gewoon proberen? Bijvoorbeeld op een los stuk rails als testopstelling om te kijken wat werkt. Ik heb zelf geen ervaring met c-rails dus daar kan ik je niet bij helpen.

Je zou kunnen beginnen met alle baanvakken tussen de wissels als blokken aan te merken. Met rocrail kan je in principe met 1 melder per blok toe. Als je in beide richtingen gaat rijden dan zijn minimaal 2 melders per blok wel aan te raden. Met meer melders per blok heb je meer mogelijkheden. Met hall-sensoren hoef je niet fysieke scheidingen in de rails tussen de blokken te maken zoals bij stroomdetectie.

De exacte positie van een hall-sensor hangt ook vanaf waar je de magneet (of magneten) op het materieel bevestigd. Als je bijvoorbeeld de magneet in het midden van een loc bevestigd dan wil je niet dat die halverwege op een wissel stil gaat staan omdat je de sensor te dicht bij de wissel hebt geplaatst.

Groeten,
Hendrik

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Plaats van de hall sensoren
« Reactie #4 Gepost op: 20 April 2020, 20:27:48 »
Ik heb locomotieven uit Nederland,Belgie,Duitsland en Oosterijk,

Ga je alleen met losse locs rijden dan?  ;D

Korte en lange treinen hebben beide andere doelen en eisen als het gaat om de bezetmelding.

Je wilt niet hebben dat achter een korte trein te veel ruimte over blijft. Andersom; dat een korte trein zich op hoge snelheid in een stilstaande lange boort al helemaal niet.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Plaats van de hall-sensoren
« Reactie #5 Gepost op: 21 April 2020, 08:51:46 »
Hoi Mans,

Als ik je baanplan goed bekijk ga je je sporen in 2 richtingen berijden. De mogelijkheid is er tenminste.

Ik zou beginnen met een hall-sensor vóór de wissels te plaatsen, waar de trein moet stoppen. In Rocrail is dit de In-melder.
Vanaf deze sensor / In-melder richting het wissel moet er genoeg raillengte over blijven om te stoppen.
Neem dan je langste trein en kijk waar dan de Enter-melder moet komen. Dit is waar de trein het blok binnenkomt.
Je langste trein moet (ruim) passen tussen de Enter en de In melder.
Als je gebruik gaat maken van de Blok-Brake-Timer (BBT) kun je je locs precies op de In-melder laten stoppen.

Als ik even kijk naar je bovenste spoor in je baanplan dan zou ik aan de linkerkant en aan de rechterkant van het wissel een sensor / In-melder plaatsen en dan terugwerken naar de Enter-melder.
En dan kijken of je genoeg ruimte overhoudt voor een tweede blok tot het volgende wissel. Ook hier begin je dan weer vanaf het wissel en dan terugwerken. 
Wil  je een stuk spoor in 2 blokken verdelen? Dan moet er voldoende ruimte zitten tussen de In-melder van het eerste blok en de Enter-melder van het tweede blok om te voorkomen dat je kop-staart botsingen krijgt of spookmeldingen.

En een melder kan prima in één richting als Enter-melder werken en in de andere richting als In-melder. En omgekeerd natuurlijk ook.

En dan natuurlijk testen of het rechtsom en linksom werkt.
Bij de kopspoortjes kun je (denk ik) prima volstaan met 1 melder, ruim voor het stootblok.

Succes, en ik lees hier graag wat het geworden is.

Groeten,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de hall-sensoren
« Reactie #6 Gepost op: 21 April 2020, 17:42:53 »
Beste Albert,
Dan kan ik beter tegelijk alle verbindingen naar de wissels,Hall sensors en de ringleiding gaan leggen.
Ik heb alles eens nagelopen en ik heb 2 x GCA76 Hoge stroominterface voor wissels te weing.
Dus die ga ik bestellen.
Mans



TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de hall-sensoren
« Reactie #7 Gepost op: 24 April 2020, 16:55:25 »
Vandaag geexperimenteerd met de hall sensor.
Ik heb hem onder de bedding vast gelijmd.
Dat werkt wel goed , maar ik heb ook gemerkt dan ik magneetjes nodig heb met verschillende hoogtes en vormen voor verschillende locomotieven.
Mans

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Plaats van de hall-sensoren
« Reactie #8 Gepost op: 24 April 2020, 17:04:21 »
Hoi Mans,
Fijn dat het werkt. Kun je wat foto's laten zien van hoe je dit qua techniek hebt opgelost? Of een schema?
Wat voor hall-sensoren en magneten gebruik je?

Ik rijd zelf ook met C-rails en maak zelf de contactrails door de verbinding tussen de 2 rails door te knippen en deze dan te isoleren.

Groeten,
Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de hall-sensoren
« Reactie #9 Gepost op: 24 April 2020, 21:27:21 »



Hallo Albert,
Ik gebruik de sensor 44e402.
De magneetjes (4x) op de foto zijn 1mm hoog.
Vandaag 20 magneetjes gekocht (DX) van 5mm rond 1.5mm hoog om verder mee te experimenteren op verschillende locomotieven.
« Laatst bewerkt op: 24 April 2020, 21:34:53 door TreinInVillaAlba »

Hans1963

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
  • Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Plaats van de hall-sensoren
« Reactie #10 Gepost op: 24 April 2020, 22:32:35 »
hallo Mans,

ik gebruik ook dezelfde hall sensoren en magneten.
eigenlijk ben ik er slechts één of twee per loc nodig afhankelijk de hoogteligging onder de loc.
ik rij wel 2-rail zonder bedding, dus ze liggen tussen de bielzen. (tussenruimte met magneet 5 mm)

voordeel van 2-rail is wel dat je recht over de sensor rijdt in beide rijrichtingen.
misschien moet je 2 twee magneten naast elkaar plakken recht boven de sensor (als je de baan in 2 richtingen rijdt uiteraard)







groet, Hans
vr. groet,  Hans

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Plaats van de hall-sensoren
« Reactie #11 Gepost op: 25 April 2020, 09:34:20 »
Je rijdt 3-rail, waarom dan zo moeilijk doen ?

TreinInVillaAlba

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Plaats van de hall-sensoren
« Reactie #12 Gepost op: 25 April 2020, 10:58:38 »
Hallo Borotof,
Ik begrijp je opmerking "waarom zo moelijk doen:" niet.
Kan je dit uitleggen.
Groet,
Mans

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Plaats van de hall-sensoren
« Reactie #13 Gepost op: 25 April 2020, 14:07:39 »
Omdat je dan van massadetectie gebruik kan maken.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Plaats van de hall-sensoren
« Reactie #14 Gepost op: 25 April 2020, 15:20:42 »
Zoals Bas al zegt. Met massadetectie wordt al je rijdende materieel gedetecteerd, maakt het dus ook niet meer uit of je vooruit of achteruitrijdt en kun je gebruik maken van de meest simpele s88 decoders.

grtz rob