Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen
door
Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West
door
wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0
door
Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool
door
Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Plaats van de hall-sensoren
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Plaats van de hall-sensoren (gelezen 3296 keer)
TreinInVillaAlba
Offline
Berichten: 43
Plaats van de hall-sensoren
«
Gepost op:
19 april 2020, 16:33:24 »
Hallo,
Ik heb deze voorlopige baan gemaakt.
Ik ga Rocrail gebruiken.
Mijn vragen zijn :
Ik weet dat ik mijn baan in blokken moet verdelen maar ik weet niet hoe en waar.
Dus waar plaats ik mijn hall sensoren op de baan en moeten zij op de bedding liggen of kunnen zij er onder.
De magneetjes zijn 5mm hoog.
En wat is de beste werkvolgorde voor mijn baan.
Ik ben een beetje de weg kwijt.
Mans
«
Laatst bewerkt op: 20 april 2020, 16:15:28 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1608
Re: Plaats van de hall sensoren
«
Reactie #1 Gepost op:
19 april 2020, 20:42:10 »
Bij gebruik van de Hall sensoren is de positie van je magneet zeer precies.
Alle bogen vallen dan dus voor je af, ieder materieel zwenkt namelijk anders uit.
Waar ze dan in de diepte kunnen liggen hangt af van hoe sterk de magneten zijn. Te sterke magneten kunnen er echter ook voor zorgen dat het materieel aan de rails blijft "plakken" in de bogen.
Wat tegen vragen om meer duidelijkheid te krijgen over je wensen.
Welke schaal hebben we het over? Op basis van de railnummers H0 Marklin, klopt dat?
Waarmee wil je gaan rijden? Tijdperk en lengte?
Wat houden de kleuren in, en wat is de functie van de "handen" die nu over elkaar liggen.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
TreinInVillaAlba
Offline
Berichten: 43
Re: Plaats van de hall sensoren
«
Reactie #2 Gepost op:
20 april 2020, 15:31:39 »
Hallo,
Ik was weer eens niet duidelijk.
Ik heb de schaal HO van marklin met c-rails.
Ja waar wil ik mee gaan rijden, de locomotieven en wagons die heb ik allemaal overgenomen dat is echt een ratje toe.
Ik heb locomotieven uit Nederland,Belgie,Duitsland en Oosterijk,
Als ik hier een beetje structuur in wil aanbrengen dan kost mij dat een hoop geld,dus dat laten we maar zo.
Wat de kleuren betreft blauw is laag "0" en paars is laag "1"
Mans
Gelogd
hepost
Offline
Berichten: 58
Re: Plaats van de hall-sensoren
«
Reactie #3 Gepost op:
20 april 2020, 19:23:53 »
Hallo Mans,
Waarom niet gewoon proberen? Bijvoorbeeld op een los stuk rails als testopstelling om te kijken wat werkt. Ik heb zelf geen ervaring met c-rails dus daar kan ik je niet bij helpen.
Je zou kunnen beginnen met alle baanvakken tussen de wissels als blokken aan te merken. Met rocrail kan je in principe met 1 melder per blok toe. Als je in beide richtingen gaat rijden dan zijn minimaal 2 melders per blok wel aan te raden. Met meer melders per blok heb je meer mogelijkheden. Met hall-sensoren hoef je niet fysieke scheidingen in de rails tussen de blokken te maken zoals bij stroomdetectie.
De exacte positie van een hall-sensor hangt ook vanaf waar je de magneet (of magneten) op het materieel bevestigd. Als je bijvoorbeeld de magneet in het midden van een loc bevestigd dan wil je niet dat die halverwege op een wissel stil gaat staan omdat je de sensor te dicht bij de wissel hebt geplaatst.
Groeten,
Hendrik
Gelogd
Marcel112
Lid EMV
Offline
Berichten: 1608
Re: Plaats van de hall sensoren
«
Reactie #4 Gepost op:
20 april 2020, 20:27:48 »
Citaat van: TreinInVillaAlba op 20 april 2020, 15:31:39
Ik heb locomotieven uit Nederland,Belgie,Duitsland en Oosterijk,
Ga je alleen met losse locs rijden dan?
Korte en lange treinen hebben beide andere doelen en eisen als het gaat om de bezetmelding.
Je wilt niet hebben dat achter een korte trein te veel ruimte over blijft. Andersom; dat een korte trein zich op hoge snelheid in een stilstaande lange boort al helemaal niet.
Gelogd
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
AlbertG
Offline
Berichten: 830
Re: Plaats van de hall-sensoren
«
Reactie #5 Gepost op:
21 april 2020, 08:51:46 »
Hoi Mans,
Als ik je baanplan goed bekijk ga je je sporen in 2 richtingen berijden. De mogelijkheid is er tenminste.
Ik zou beginnen met een hall-sensor vóór de wissels te plaatsen, waar de trein moet stoppen. In Rocrail is dit de In-melder.
Vanaf deze sensor / In-melder richting het wissel moet er genoeg raillengte over blijven om te stoppen.
Neem dan je langste trein en kijk waar dan de Enter-melder moet komen. Dit is waar de trein het blok binnenkomt.
Je langste trein moet (ruim) passen tussen de Enter en de In melder.
Als je gebruik gaat maken van de Blok-Brake-Timer (BBT) kun je je locs precies op de In-melder laten stoppen.
Als ik even kijk naar je bovenste spoor in je baanplan dan zou ik aan de linkerkant en aan de rechterkant van het wissel een sensor / In-melder plaatsen en dan terugwerken naar de Enter-melder.
En dan kijken of je genoeg ruimte overhoudt voor een tweede blok tot het volgende wissel. Ook hier begin je dan weer vanaf het wissel en dan terugwerken.
Wil je een stuk spoor in 2 blokken verdelen? Dan moet er voldoende ruimte zitten tussen de In-melder van het eerste blok en de Enter-melder van het tweede blok om te voorkomen dat je kop-staart botsingen krijgt of spookmeldingen.
En een melder kan prima in één richting als Enter-melder werken en in de andere richting als In-melder. En omgekeerd natuurlijk ook.
En dan natuurlijk testen of het rechtsom en linksom werkt.
Bij de kopspoortjes kun je (denk ik) prima volstaan met 1 melder, ruim voor het stootblok.
Succes, en ik lees hier graag wat het geworden is.
Groeten,
Albert.
Gelogd
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker
TreinInVillaAlba
Offline
Berichten: 43
Re: Plaats van de hall-sensoren
«
Reactie #6 Gepost op:
21 april 2020, 17:42:53 »
Beste Albert,
Dan kan ik beter tegelijk alle verbindingen naar de wissels,Hall sensors en de ringleiding gaan leggen.
Ik heb alles eens nagelopen en ik heb 2 x GCA76 Hoge stroominterface voor wissels te weing.
Dus die ga ik bestellen.
Mans
Gelogd
TreinInVillaAlba
Offline
Berichten: 43
Re: Plaats van de hall-sensoren
«
Reactie #7 Gepost op:
24 april 2020, 16:55:25 »
Vandaag geexperimenteerd met de hall sensor.
Ik heb hem onder de bedding vast gelijmd.
Dat werkt wel goed , maar ik heb ook gemerkt dan ik magneetjes nodig heb met verschillende hoogtes en vormen voor verschillende locomotieven.
Mans
Gelogd
AlbertG
Offline
Berichten: 830
Re: Plaats van de hall-sensoren
«
Reactie #8 Gepost op:
24 april 2020, 17:04:21 »
Hoi Mans,
Fijn dat het werkt. Kun je wat foto's laten zien van hoe je dit qua techniek hebt opgelost? Of een schema?
Wat voor hall-sensoren en magneten gebruik je?
Ik rijd zelf ook met C-rails en maak zelf de contactrails door de verbinding tussen de 2 rails door te knippen en deze dan te isoleren.
Groeten,
Albert.
Gelogd
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker
TreinInVillaAlba
Offline
Berichten: 43
Re: Plaats van de hall-sensoren
«
Reactie #9 Gepost op:
24 april 2020, 21:27:21 »
Hallo Albert,
Ik gebruik de sensor 44e402.
De magneetjes (4x) op de foto zijn 1mm hoog.
Vandaag 20 magneetjes gekocht (DX) van 5mm rond 1.5mm hoog om verder mee te experimenteren op verschillende locomotieven.
«
Laatst bewerkt op: 24 april 2020, 21:34:53 door TreinInVillaAlba
»
Gelogd
Hans1963
Offline
Berichten: 307
Spoor 0, dat wordt wel wat!
Re: Plaats van de hall-sensoren
«
Reactie #10 Gepost op:
24 april 2020, 22:32:35 »
hallo Mans,
ik gebruik ook dezelfde hall sensoren en magneten.
eigenlijk ben ik er slechts één of twee per loc nodig afhankelijk de hoogteligging onder de loc.
ik rij wel 2-rail zonder bedding, dus ze liggen tussen de bielzen. (tussenruimte met magneet 5 mm)
voordeel van 2-rail is wel dat je recht over de sensor rijdt in beide rijrichtingen.
misschien moet je 2 twee magneten naast elkaar plakken recht boven de sensor (als je de baan in 2 richtingen rijdt uiteraard)
groet, Hans
Gelogd
vr. groet, Hans
borotof
Offline
Berichten: 688
Re: Plaats van de hall-sensoren
«
Reactie #11 Gepost op:
25 april 2020, 09:34:20 »
Je rijdt 3-rail, waarom dan zo moeilijk doen ?
Gelogd
TreinInVillaAlba
Offline
Berichten: 43
Re: Plaats van de hall-sensoren
«
Reactie #12 Gepost op:
25 april 2020, 10:58:38 »
Hallo Borotof,
Ik begrijp je opmerking "waarom zo moelijk doen:" niet.
Kan je dit uitleggen.
Groet,
Mans
Gelogd
basjuh1981
Offline
Berichten: 2325
DB Tijdperk III
Re: Plaats van de hall-sensoren
«
Reactie #13 Gepost op:
25 april 2020, 14:07:39 »
Omdat je dan van massadetectie gebruik kan maken.
Gelogd
Mvg,
Bas
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal
borotof
Offline
Berichten: 688
Re: Plaats van de hall-sensoren
«
Reactie #14 Gepost op:
25 april 2020, 15:20:42 »
Zoals Bas al zegt. Met massadetectie wordt al je rijdende materieel gedetecteerd, maakt het dus ook niet meer uit of je vooruit of achteruitrijdt en kun je gebruik maken van de meest simpele s88 decoders.
grtz rob
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Plaats van de hall-sensoren