Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door henk
Vandaag om 06:02:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 01:16:19
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: Materieelmutaties in het Spoorwegmuseum..  (gelezen 23008 keer)

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Materieelmutaties in het Spoorwegmuseum..
« Gepost op: 19 April 2020, 13:57:01 »
Op somda, zie https://www.somda.nl/forum/23296/Opvallende+dingen+18+april/ , wordt gemeld dat de 2215 van het spoorwegmuseum in bruikleen wordt gegeven aan de ZLSM.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2020, 18:11:56 door Bert van Gelder »
Spoorgroet, Martin

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Sprinter 2133 naar Spoorwegmuseum
« Reactie #1 Gepost op: 21 April 2020, 20:17:51 »
In de digitale nieuwsbrief voor de vrienden van het Spoorwegmuseum is te lezen dat Sprinter 2133 aan de collectie is toegevoegd.

Martijn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #2 Gepost op: 25 April 2020, 21:38:45 »
En zo is van de week eveneens nog een aanwinst opgehaald, de DDAR ABv 7576 is opgehaald en in Blerick opgeslagen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #3 Gepost op: 26 April 2020, 07:26:49 »
Nu hoop ik dat iemand mij eens uit kan leggen waarom het NSM naast een DDM-1 stuurstandrijtuig en een DDM-1 ABv (tussenrijtuig 1e en 2e klas) nu ook een DD-AR ABv in de collectie opnermt.

De DDM-1 en DD-AR zijn voor de echte kenners weliswaar onderscheidend van elkaar, maar voor de doorsnee Nederlander gaat het om dezelde trein. En eigenlijk is dat ook zo, want DD-AR is een vervolgbestelling met aanpassingen op DDM-1.

Maar nu heeft het NSM van beide deelseries één of twee bakken, waar je dus geen normale treinsamenstelling mee kunt maken. Waarom kiest het NSM er niet voor om de twee DDM-1 bakken in te ruilen voor een DD-AR stuurstandrijtuig en een DD-AR 2e klas tussenrijtuig, want dan hadden ze met de juist verworven ABv en hun eerder verworven 1700 wél een complete en historisch correcte trein kunnen samenstellen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 26 April 2020, 07:30:32 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4535
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #4 Gepost op: 26 April 2020, 10:28:33 »
Het NSM heeft toch juist een 1600 in de collectie?

En zeker vreemde keuze om een DD-AR tussenrijtuig naast de DDM rijtuigen in de collectie op te nemen. 1 complete stam zou voor later veel mooier zijn. En 1 3 delige DD-AR met 1700 is het kortste.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8510
  • Spoor N
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #5 Gepost op: 26 April 2020, 10:51:00 »
Het NSM heeft de 1656 en 1768 in de collectie zitten.

Maar nu heeft het NSM van beide deelseries één of twee bakken, waar je dus geen normale treinsamenstelling mee kunt maken. Waarom kiest het NSM er niet voor om de twee DDM-1 bakken in te ruilen voor een DD-AR stuurstandrijtuig en een DD-AR 2e klas tussenrijtuig, want dan hadden ze met de juist verworven ABv en hun eerder verworven 1700 wél een complete en historisch correcte trein kunnen samenstellen.
De 1768 is omgebouwd voor DDM-1 en kan niet meer overweg met DDAR.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4737
    • Filmpjes op YouTube
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #6 Gepost op: 26 April 2020, 11:28:07 »
Laat de titel van het draadje anders even aanpassen ofzo....   8)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #7 Gepost op: 26 April 2020, 11:55:37 »
In het Somda draadje staat dat in ruil de ZLSM haar Pullman aan  Spoorwegmuseum uitleent. :(
Kan iemand uit ZLSM of museum kringen hierop reageren.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #8 Gepost op: 26 April 2020, 12:06:42 »
Dat laatste kan zijn ivm de komende tentoonstelling over eten op het spoor.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #9 Gepost op: 26 April 2020, 15:11:20 »
Inderdaad je hebt helemaal gelijk. Zal echter los staan van de 2215.
https://www.spoorwegmuseum.nl/ontdek/nu-in-het-museum/tostis-truffels-treinen/
Hoop dat deze tentoonstelling al dan niet op een later tijdstip doorgaat. ::)
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #10 Gepost op: 26 April 2020, 16:00:35 »
Wat die dubbeldekkers betreft, is toch juist goed om wat DDM en DDAR te bewaren? Heb je van allebei nog wat over. "jamaar ik wil van allebei een stam!11!!1" ja leuk, maar wat mot je dr mee en waar laat je t... Nu heb je alle soorten interieur bewaard (DDM en DDAR 1e en 2e klasse) en een stuurstand, in hoeverre je dat DDAR-ding met de DDM1's samen kan laten rijden geen idee, wellicht een en ander qua besturing omklussen... Zover men dr uberhaupt mee wil rijden. Maar goed, dat is altijd over 25 jaar nog uit te vissen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #11 Gepost op: 26 April 2020, 16:23:14 »
DDM-1 en DD-AR kunnen niet samen rijden. En twee stammen bewatwn is onrealistisch. Dat de 1768 niet meer met DD-AR kan rijden klopt. Maar dan kun je je ook afvragen wat het NSM met die 1768 moet, baast de 1656, behalve neerzetten. Waar het mij om gaat, dat er in totaal aan Dubbekdekkers nu zoveel bakken bewaard worden, dat er een complete en historisch verantwoorde DD-AR bewaard had kunnen worden. M.i. een stuk waardevoller dan van beide deelseries één of twee rijtuigen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #12 Gepost op: 26 April 2020, 16:28:59 »
....maar dan zou je dus alleen DDAR bewaren en geen DDM1. Lijkt me ook onlogisch, qua dat DDM1 naar mijn idee historisch interessanter is, als begin van een lange periode dubbeldekkers in nederland.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #13 Gepost op: 26 April 2020, 16:51:07 »
De twee rijtuigen DDM1 zijn bewaard, omdat het historisch interessant is als eerste Dubbeldekkerstrein in Nederland zoals Floris al zei.
De ABv DDAR is puur bewaard om uit historisch oogpunt een stukje materieel ontwikkeling uit de jaren 90 te laten zien en om zijn kenmerkende kneiterharde, idioot groen gekleurde bankjes die iedereen wel herkent  ;D

Dat het misschien geen historisch verantwoorde stam is is heel simpel te verklaren, het beleid van het Spoorwegmuseum is om een collectie te bewaren en kunnen tonen uit historisch oogpunt, ermee rijden is louter alleen een extra toevoeging, maar zeker geen kerndoelstelling.

Een hele stam DDAR bewaren zou wel leuk zijn, maar dan gebruik je de kostbare ruimte wel voor meerdere dezelfde rijtuigen die eigenlijk niets extra toevoegen en je niet meer kunt gebruiken voor iets wat wel wat meer toevoegd.

De truc van de 1768 is dat het bewust gekozen is als DDM1 geschikte lok, en je dus bij de twee DDM1 rijtuigen de beschikbaarheid hebt om er 2 lokken mee te combineren. Verder kun je beide lokken ook prima als lok gebruiken voor solitair getrokken treinen, bij een DDAR lok zit je met de onhandigheid van de AK.
Met wat goede wil is de DDAR ABv technisch wel aan te passen zodat deze mee kan hobbelen in een stammetje DDM1, en dan heb je voor het beeld toch een stam van gebruikelijk formaat.

Inderdaad je hebt helemaal gelijk. Zal echter los staan van de 2215.
Heeft wel degelijk wat met elkaar te maken, voor wat, hoort wat immers :)
« Laatst bewerkt op: 26 April 2020, 16:59:06 door Thom »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #14 Gepost op: 26 April 2020, 17:30:20 »
Laten we het nu maar niet over kostbare ruimte hebben als er van de oude generatie dubbekdekkers wel in totaal 3 rijtuigen en twee locs bewaard kunnen worden. Met diezelfde ruimte had het NSM een vollediger collectie gehad als men in plaats van de DDM-1 ABv een DH-1 had bewaard, want die dingen waren net zo uniek in de spoorweggeschiedenis als de komst van dubbeldekkers.

Enfin, het is mij nu wel duidelijk welk 'beleid' het NSM erop na houdt, dus mijn vraag is beantwoord, waarvoor dank. Dat het NSM beleid een andere is dan dat ik zou voeren, is een andere discussie waar ik dit draadje verder niet mee zal vervuilen.  ;D  ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974