Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: Materieelmutaties in het Spoorwegmuseum..  (gelezen 20145 keer)

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Materieelmutaties in het Spoorwegmuseum..
« Gepost op: 19 april 2020, 13:57:01 »
Op somda, zie https://www.somda.nl/forum/23296/Opvallende+dingen+18+april/ , wordt gemeld dat de 2215 van het spoorwegmuseum in bruikleen wordt gegeven aan de ZLSM.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 18:11:56 door Bert van Gelder »
Spoorgroet, Martin

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1682
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Sprinter 2133 naar Spoorwegmuseum
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2020, 20:17:51 »
In de digitale nieuwsbrief voor de vrienden van het Spoorwegmuseum is te lezen dat Sprinter 2133 aan de collectie is toegevoegd.

Martijn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2020, 21:38:45 »
En zo is van de week eveneens nog een aanwinst opgehaald, de DDAR ABv 7576 is opgehaald en in Blerick opgeslagen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2020, 07:26:49 »
Nu hoop ik dat iemand mij eens uit kan leggen waarom het NSM naast een DDM-1 stuurstandrijtuig en een DDM-1 ABv (tussenrijtuig 1e en 2e klas) nu ook een DD-AR ABv in de collectie opnermt.

De DDM-1 en DD-AR zijn voor de echte kenners weliswaar onderscheidend van elkaar, maar voor de doorsnee Nederlander gaat het om dezelde trein. En eigenlijk is dat ook zo, want DD-AR is een vervolgbestelling met aanpassingen op DDM-1.

Maar nu heeft het NSM van beide deelseries één of twee bakken, waar je dus geen normale treinsamenstelling mee kunt maken. Waarom kiest het NSM er niet voor om de twee DDM-1 bakken in te ruilen voor een DD-AR stuurstandrijtuig en een DD-AR 2e klas tussenrijtuig, want dan hadden ze met de juist verworven ABv en hun eerder verworven 1700 wél een complete en historisch correcte trein kunnen samenstellen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 07:30:32 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2020, 10:28:33 »
Het NSM heeft toch juist een 1600 in de collectie?

En zeker vreemde keuze om een DD-AR tussenrijtuig naast de DDM rijtuigen in de collectie op te nemen. 1 complete stam zou voor later veel mooier zijn. En 1 3 delige DD-AR met 1700 is het kortste.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2020, 10:51:00 »
Het NSM heeft de 1656 en 1768 in de collectie zitten.

Maar nu heeft het NSM van beide deelseries één of twee bakken, waar je dus geen normale treinsamenstelling mee kunt maken. Waarom kiest het NSM er niet voor om de twee DDM-1 bakken in te ruilen voor een DD-AR stuurstandrijtuig en een DD-AR 2e klas tussenrijtuig, want dan hadden ze met de juist verworven ABv en hun eerder verworven 1700 wél een complete en historisch correcte trein kunnen samenstellen.
De 1768 is omgebouwd voor DDM-1 en kan niet meer overweg met DDAR.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2020, 11:28:07 »
Laat de titel van het draadje anders even aanpassen ofzo....   8)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2020, 11:55:37 »
In het Somda draadje staat dat in ruil de ZLSM haar Pullman aan  Spoorwegmuseum uitleent. :(
Kan iemand uit ZLSM of museum kringen hierop reageren.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2020, 12:06:42 »
Dat laatste kan zijn ivm de komende tentoonstelling over eten op het spoor.

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2020, 15:11:20 »
Inderdaad je hebt helemaal gelijk. Zal echter los staan van de 2215.
https://www.spoorwegmuseum.nl/ontdek/nu-in-het-museum/tostis-truffels-treinen/
Hoop dat deze tentoonstelling al dan niet op een later tijdstip doorgaat. ::)
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2020, 16:00:35 »
Wat die dubbeldekkers betreft, is toch juist goed om wat DDM en DDAR te bewaren? Heb je van allebei nog wat over. "jamaar ik wil van allebei een stam!11!!1" ja leuk, maar wat mot je dr mee en waar laat je t... Nu heb je alle soorten interieur bewaard (DDM en DDAR 1e en 2e klasse) en een stuurstand, in hoeverre je dat DDAR-ding met de DDM1's samen kan laten rijden geen idee, wellicht een en ander qua besturing omklussen... Zover men dr uberhaupt mee wil rijden. Maar goed, dat is altijd over 25 jaar nog uit te vissen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2020, 16:23:14 »
DDM-1 en DD-AR kunnen niet samen rijden. En twee stammen bewatwn is onrealistisch. Dat de 1768 niet meer met DD-AR kan rijden klopt. Maar dan kun je je ook afvragen wat het NSM met die 1768 moet, baast de 1656, behalve neerzetten. Waar het mij om gaat, dat er in totaal aan Dubbekdekkers nu zoveel bakken bewaard worden, dat er een complete en historisch verantwoorde DD-AR bewaard had kunnen worden. M.i. een stuk waardevoller dan van beide deelseries één of twee rijtuigen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2020, 16:28:59 »
....maar dan zou je dus alleen DDAR bewaren en geen DDM1. Lijkt me ook onlogisch, qua dat DDM1 naar mijn idee historisch interessanter is, als begin van een lange periode dubbeldekkers in nederland.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2020, 16:51:07 »
De twee rijtuigen DDM1 zijn bewaard, omdat het historisch interessant is als eerste Dubbeldekkerstrein in Nederland zoals Floris al zei.
De ABv DDAR is puur bewaard om uit historisch oogpunt een stukje materieel ontwikkeling uit de jaren 90 te laten zien en om zijn kenmerkende kneiterharde, idioot groen gekleurde bankjes die iedereen wel herkent  ;D

Dat het misschien geen historisch verantwoorde stam is is heel simpel te verklaren, het beleid van het Spoorwegmuseum is om een collectie te bewaren en kunnen tonen uit historisch oogpunt, ermee rijden is louter alleen een extra toevoeging, maar zeker geen kerndoelstelling.

Een hele stam DDAR bewaren zou wel leuk zijn, maar dan gebruik je de kostbare ruimte wel voor meerdere dezelfde rijtuigen die eigenlijk niets extra toevoegen en je niet meer kunt gebruiken voor iets wat wel wat meer toevoegd.

De truc van de 1768 is dat het bewust gekozen is als DDM1 geschikte lok, en je dus bij de twee DDM1 rijtuigen de beschikbaarheid hebt om er 2 lokken mee te combineren. Verder kun je beide lokken ook prima als lok gebruiken voor solitair getrokken treinen, bij een DDAR lok zit je met de onhandigheid van de AK.
Met wat goede wil is de DDAR ABv technisch wel aan te passen zodat deze mee kan hobbelen in een stammetje DDM1, en dan heb je voor het beeld toch een stam van gebruikelijk formaat.

Inderdaad je hebt helemaal gelijk. Zal echter los staan van de 2215.
Heeft wel degelijk wat met elkaar te maken, voor wat, hoort wat immers :)
« Laatst bewerkt op: 26 april 2020, 16:59:06 door Thom »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: [Spoorwegmuseum] 2215 in bruikleen naar de ZLSM
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2020, 17:30:20 »
Laten we het nu maar niet over kostbare ruimte hebben als er van de oude generatie dubbekdekkers wel in totaal 3 rijtuigen en twee locs bewaard kunnen worden. Met diezelfde ruimte had het NSM een vollediger collectie gehad als men in plaats van de DDM-1 ABv een DH-1 had bewaard, want die dingen waren net zo uniek in de spoorweggeschiedenis als de komst van dubbeldekkers.

Enfin, het is mij nu wel duidelijk welk 'beleid' het NSM erop na houdt, dus mijn vraag is beantwoord, waarvoor dank. Dat het NSM beleid een andere is dan dat ik zou voeren, is een andere discussie waar ik dit draadje verder niet mee zal vervuilen.  ;D  ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974