Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
19 December 2025, 23:16:54
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
19 December 2025, 23:06:29
Raadplaatje door Eric B
19 December 2025, 22:59:08
Achtergrond met AI door Ronald Halma
19 December 2025, 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
19 December 2025, 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
19 December 2025, 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
19 December 2025, 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
19 December 2025, 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
19 December 2025, 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
19 December 2025, 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 December 2025, 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
19 December 2025, 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
19 December 2025, 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
19 December 2025, 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
19 December 2025, 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 December 2025, 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
19 December 2025, 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
19 December 2025, 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
19 December 2025, 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
19 December 2025, 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
19 December 2025, 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
19 December 2025, 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
19 December 2025, 11:36:29
  

Auteur Topic: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?  (gelezen 6708 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #15 Gepost op: 11 April 2020, 17:44:25 »
Waarom zitter er eigenlijk 2 keerlussen in?

Als je vertrekt vanaf het station, op het rechter spoor, dan kom je via de keerlussen weer op hetzelfde spoor terecht maar in de verkeerde richting. Het lijkt mij logischer om op het linker spoor het station weer binnen te komen. Een half hondenbot is dan voldoende en je hebt dan maar één keerlus-
« Laatst bewerkt op: 11 April 2020, 18:17:25 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #16 Gepost op: 11 April 2020, 17:56:19 »
Ben er inmiddels achter dat ik niet echt weet wat bedoeld wordt met 'Booster'. Is dat wellicht een constante spanningsbron (DC) van 15 tot 18 Volt?
En moet dan onder 'Trafo' de regelbare rijspanning worden aangesloten of kan daar gewoon de wisselspanning van de Trix trafo worden aangesloten?
Uit deze reactie trek ik zo ongeveer de conclusie dat je nog geen digitale centrale met trafo e.d. hebt. Of sla ik de plank mis?
No dress rehearsel, this is our life.

Piet Meijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #17 Gepost op: 11 April 2020, 18:33:07 »
Zie mijn volgende reactie...
« Laatst bewerkt op: 11 April 2020, 18:36:35 door Piet Meijer »

Piet Meijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #18 Gepost op: 11 April 2020, 18:35:28 »
Hallo Piet,

We hebben een hele mooie encyclopedie, zie de knop linksboven.
Daar vind je o.a. https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=XTr%C3%A9me_keerlus-module

Gr, Bert

Dank voor de tip, maar de versie die daar wordt gepresenteerd is wel een geheel andere dan de huidige!  :)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8827
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #19 Gepost op: 11 April 2020, 18:39:06 »
Beste piet,

Zet eens een foto neer van de versie die jij hebt. Dan kunnen we meekijken. Het begint nu een beetje op een raad-discussie te lijken :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Piet Meijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #20 Gepost op: 11 April 2020, 18:39:18 »
Waarom zitter er eigenlijk 2 keerlussen in?

Als je vertrekt vanaf het station, op het rechter spoor, dan kom je via de keerlussen weer op hetzelfde spoor terecht maar in de verkeerde richting. Het lijkt mij logischer om op het linker spoor het station weer binnen te komen. Een half hondenbot is dan voldoende en je hebt dan maar één keerlus-

Er is slechts 1 keerlus. Wel een heel erg lange, maar er wordt slechts in één richting gereden; dus rechts het kopstation uit en er ook op het rechter spoor weer in.

Piet Meijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #21 Gepost op: 11 April 2020, 18:42:27 »
Uit deze reactie trek ik zo ongeveer de conclusie dat je nog geen digitale centrale met trafo e.d. hebt. Of sla ik de plank mis?

Nee, ik begin vanaf 0: heb net de treinentafel af. Maar wel alle railbenodigdheden binnen. Op dit moment alleen in het bezit van een Trix rijtrafo, een vaste voedingenkast (5, 12 15 en 18 V DC).
En daarbij een tweede hands startsetje met een analoog stoomlocje. Daar begin ik dus mee...  ;D

Piet Meijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #22 Gepost op: 11 April 2020, 18:53:33 »
Beste piet,

Zet eens een foto neer van de versie die jij hebt. Dan kunnen we meekijken. Het begint nu een beetje op een raad-discussie te lijken :)

Groet Ronald.


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #23 Gepost op: 11 April 2020, 20:22:28 »
De keerlusmodule werkt alleen met digitaal, niet op analoog. Als je nog geen centrale hebt kun je hem dus ook niet testen of gebruiken.
No dress rehearsel, this is our life.

Piet Meijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #24 Gepost op: 11 April 2020, 20:49:40 »

Volgens de maker werkt-ie ook bij analoog: ik kan hem met een weerstand van 10 K gewoon testen. I.p.v. de booster kan ook gewoon een eenvoudige rijtrafo worden gebruikt omdat de module een eigen voeding heeft (12 V AC), dus de bezetmelding en afmelding werken gewoon en er wordt omgepoold. De SD aansluitingen doen gewoon niet mee.  :)
« Laatst bewerkt op: 12 April 2020, 10:16:39 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Piet Meijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #25 Gepost op: 11 April 2020, 20:54:15 »
Ik heb van Wim (Rosoft) een kleine handleiding ontvangen om de module in huidige uitvoering te testen. Dat is gelukt, dus mijn 'probleem' is opgelost. Er kunnen zich - jammer genoeg - geen twee treinen in de lus bevinden omdat de "aanmelder" dan de "uitmelder" beïnvloedt waardoor de eerste trein toch nog op een kortsluiting eindigt.

Daar moet ik nog wat op zien te vinden voordat we digitaal gaan.

Dank voor alle reacties en het meedenken.  (y)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 899
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #26 Gepost op: 11 April 2020, 21:21:12 »
Die oplossing is niet zo moeilijk hoor Piet. Je hoeft namelijk niet de gehele lengte van de lus te gebruiken. Plaats hem bijvoorbeeld net na de bochtwissel aan de linkerkant in de binnenbaan waar je in je plan "keerlus" hebt geschreven en neem dan een totale sectie lang genoeg voor je langste trein. Hoewel dat een recht segment is, is dat dan gewoon je "keerlus". De naam suggereert dat het om een daadwerkelijke lus gaat maar dat hoeft helemaal niet. Als de twee uitgangen van hetzelfde wissel maar ergens onderbroken zijn. Is de afstand tussen die twee uitgangen klein dan heb je het hele stuk nodig maar als die afstand veel langer is dan je langste trein (zoals bij jouw plan) kun je er gewoon een sectie van gebruiken.

Groeten,
Bert

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #27 Gepost op: 11 April 2020, 22:05:42 »
Er is slechts 1 keerlus.
Ja, ik zie het nu.  8)
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Piet Meijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
    • Spoorweghistorie eind 20ste eeuw
Re: Herbeginnen, en hoe moet je de Xtreme keerlus van Rosoft aansluiten?
« Reactie #28 Gepost op: 12 April 2020, 11:23:50 »
Die oplossing is niet zo moeilijk hoor Piet. Je hoeft namelijk niet de gehele lengte van de lus te gebruiken. Plaats hem bijvoorbeeld net na de bochtwissel aan de linkerkant in de binnenbaan waar je in je plan "keerlus" hebt geschreven en neem dan een totale sectie lang genoeg voor je langste trein. Hoewel dat een recht segment is, is dat dan gewoon je "keerlus". De naam suggereert dat het om een daadwerkelijke lus gaat maar dat hoeft helemaal niet. Als de twee uitgangen van hetzelfde wissel maar ergens onderbroken zijn. Is de afstand tussen die twee uitgangen klein dan heb je het hele stuk nodig maar als die afstand veel langer is dan je langste trein (zoals bij jouw plan) kun je er gewoon een sectie van gebruiken.

Groeten,
Bert

Potverdrie! Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Subliem, probleem dus opgelost. Dank je wel!!  (y)