Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 03:02:48
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Karst Drenth
Vandaag om 00:47:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:01:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
07 July 2025, 23:57:36
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 July 2025, 23:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Benelux795
07 July 2025, 22:22:31
365 "Het is weekend foto's" door Frank 123
07 July 2025, 21:36:40
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
Piko 2025 door Benelux795
07 July 2025, 20:45:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
07 July 2025, 20:30:00
Roco Plan T door NL-modelspoor
07 July 2025, 19:58:16
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
07 July 2025, 19:20:30
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 July 2025, 19:15:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
07 July 2025, 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
07 July 2025, 15:10:13
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
07 July 2025, 14:53:16
Sfeer op je modelbaan door RobVille
07 July 2025, 14:32:37
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
07 July 2025, 14:27:14
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
07 July 2025, 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
07 July 2025, 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
07 July 2025, 13:05:22
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
07 July 2025, 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
07 July 2025, 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
07 July 2025, 12:00:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
07 July 2025, 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
07 July 2025, 10:57:40
  

Auteur Topic: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?  (gelezen 3424 keer)

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Gepost op: 08 April 2020, 17:52:06 »
Een vraag voor de NS 2000 experts. Is de vergelijking in het onderwerp hierboven geldig?

Op Shapeways kan men hier
https://www.shapeways.com/product/ZCTLR6VWW/ns-2000-whitcomb-body-shell-1-87
een door Ronald Visser ontworpen kap voor de NS 2000 diesel lok vinden.

Zoals bekend is de NS 2000 een door Withcomb (USA) gebouwde lok.
In Italie reed een soort gelijke Withcomb lok rond. Daarvan heeft ACME een model gemaakt, zie bijvoorbeeld hier
https://www.ebay.de/itm/ACME-60259-locomotiva-diesel-da-manovra-Truman-Ne120-011-FS-verde-rossa-Ep-III/283630511258?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649

De vraag is of het chassis (alles lager als de kap) bij de uitvoering van de Withcomb lok die in Italie reed hetzelfde is als bij de de uitvoering die in Nederland reed.

Kan iemand hier daarover misschien iets zeggen?

Mocht dat het geval zijn dan zou men met behulp van de kap van Ronald Visser het ACME model relatief eenvoudig in een NS 2000 moeten kunnen ombouwen, lijkt mij.

Misschien heeft dat iemand hier zelfs al eens gedaan of geprobeerd?

Bij voorbaat bedankt voor jullie antwoorden!

Jint


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #2 Gepost op: 08 April 2020, 20:37:16 »
Hoi Jint,

Er is in het verleden al naar gekeken om een onderstel van ACME te gebruiken voor een NS 2000.
Alleen verschillen de lokken die in Italie hebben gereden heel veel van de latere NS 2000.
De huiven zijn recht, en ook de cabine is hoger, hierdoor past de kap niet op het onderstel.

MK modelbouwstudio's heeft een goede kap, met passend onderstel.
http://www.mkmodelbouwstudio.nl/

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #3 Gepost op: 08 April 2020, 20:56:45 »
En vooral met een prijs die lager is dan het donor onderstel van Roco.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #4 Gepost op: 08 April 2020, 21:07:39 »
Citaat
Er is in het verleden al naar gekeken om een onderstel van ACME te gebruiken voor een NS 2000.
Alleen verschillen de lokken die in Italie hebben gereden heel veel van de latere NS 2000.
De huiven zijn recht, en ook de cabine is hoger, hierdoor past de kap niet op het onderstel.
Hmm, maar de kap van het ACME model laat je dan toch juist weg? Heeft er iemand een foto van het ACME onderstel zonder kap misschien?

Maar afgezien van het feit dat de Shapeways kap dus blijkbaar niet past: Is het onderstel van de italiaanse Withcomb verder identiek met dat van de Nederlandse?

Citaat
MK modelbouwstudio's heeft een goede kap, met passend onderstel.
>>>En vooral met een prijs die lager is dan het donor onderstel van Roco.
Ja dat heb ik ook net gezien op de MK web-site.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2020, 21:46:09 door Bert van Gelder »

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #5 Gepost op: 08 April 2020, 21:35:26 »
Hier is het onderstel van het ACME model zonder kap te zien:

https://www.h0-modellbahnforum.de/t340315f19614-NS-Serie-der-Nederlandse-Spoorwegen.html

Dat moet wel onder een NS 2000 kap passen lijkt me. De motorhuiven van de NS 2000 lopen alleen aan de bovenkant taps toe als ik het goed zie? Dwz de onderkant is gewoon een rechthoek?

Verder zijn zowel de opstap treden als ook de bovenste hoeken van de uitsparing in het frame voor de trappen anders.
En de plaat aan de zijkant van het onderstel, tussen de draaistellen is bij de NS 2000 korter.
Ziet iemand nog meer duidelijk verschillen tusse de beide onderstellen?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #6 Gepost op: 08 April 2020, 21:43:38 »

Maar afgezien van het feit dat de Shapeways kap dus blijkbaar niet past: Is het onderstel van de italiaanse Withcomb verder identiek met dat van de Nederlandse?


Nee.

De Italianen hebben ook een paar zaken veranderd aan de originele Whitcomb locs. Als je plaatjes van het ACME model naast die van Nederlandse NS600/2000 locs legt, zie je een paar verschillen.

Grtz, Ton

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #7 Gepost op: 08 April 2020, 21:55:58 »
A.u.b. niet op CITAAT drukken als je op het laatste bericht reageert.

Nog meer verschillen als die ik hierboven genoemd heb?
« Laatst bewerkt op: 09 April 2020, 08:58:50 door Bert van Gelder »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #8 Gepost op: 09 April 2020, 00:29:46 »
De Italiaanse lokken zijn breder, en ook hoger dan de latere versies.
De lokken die naar Nederland zijn gekomen, zijn eerst in Engeland geweest. Daar is het profiel veel smaller, en daardoor is de loc ook veel kleiner geworden.

Maar als ik de keus had om een acme loc van dik 200 euro te verzagen met een shapeways kap van 60 euro, of een complete bouwkit met opschriften voor 160, dan wist ik het wel.

Veel plezier met bouwen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2261
    • Biesje.nl
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #9 Gepost op: 09 April 2020, 02:59:37 »
Ik heb de ACME loc aandrijving (eigenlijk alleen de draaistellen) gebruikt voor de Mesu Messing kit:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4294.msg3221764136#msg3221764136

De hart op hart afstand van de draaistellen is te lang bij de Italiaan. En zoals gezegd is het frame te breed en lomp en kloppen de trapjes niet. Ook is de motor te dik voor de NS 2000. het past wel in de Italiaan omdat de cabine hoger en breder is.

Kortom, heel veel aanpassingen nodig.

Ik had de ACME loc ooit eens meegenomen bij Harlaar met het idee deze om te bouwen, maar dat is dus een boel werk. Ik heb er gelukkig veel minder voor betaald, nog geen 100 euro dacht ik, meer iets van 80 euro zelfs. Weet het niet precies meer. Het ding was niet zo duur, het is best een simpel model zonder verlichting.

Ik zou nu voor de MK versie gaan, of een andere Mesu kit opsnorren met Liliput aandrijving.

Mvg,

Robert

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #10 Gepost op: 09 April 2020, 09:58:27 »
Nog meer verschillen als die ik hierboven genoemd heb?

Ja. Zoals ik al schreef: bekijk de plaatjes en je kan het zien.

En verder sluit ik mij aan bij Arjen: waarom een hoop geld en moeite besteden om een ronde pen passend in een vierkant gat te krijgen, als je voor minder geld een prima bouwset kan kopen?

Grz, Ton

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #11 Gepost op: 09 April 2020, 11:20:43 »
Wellicht is het wel lonend wanneer je een digitale sound versie van de ACME lok neemt? Ik neem aan dat de bouwset niet digitaal is? Dan heb je wel een NS2000 met sound.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #12 Gepost op: 09 April 2020, 14:08:26 »
De bouwset wordt digitaal voorbereid geleverd met NEM stekker.
Maar het is een bouwset, dus wat je er verder inzet, is aan de bouwer.
Ik heb al enkele filmpjes gezien van deze lokken met sound, dus het is mogelijk.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8158
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #13 Gepost op: 09 April 2020, 15:17:11 »
Ah, had ik geen idee van  :)  (Maar om eerlijk te zijn was ik ook een beetje te lui om het op te zoeken ;) )

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000?
« Reactie #14 Gepost op: 10 April 2020, 20:10:07 »
Bedankt voor alle antwoorden. Mijn vergelijking moet dus helaas als volgt luiden

    Kap van Shapeways + chassis van ACME ≠ NS 2000

Jammer. Ook jammer dat de messing kit van Wim Mesu niet meer leverbaar is.
Ik zal eens naar de M.K. kit gaan kijken.

Wat ook jammer is dat ik op het www geen definitive informatie over de daadwerkelijke verschillen tussen de italiaanse Withcomb 65-DE-14 en de nederlandse 65-DE-19 kan vinden...