BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Jint Nijman op 08 april 2020, 17:52:06
-
Een vraag voor de NS 2000 experts. Is de vergelijking in het onderwerp hierboven geldig?
Op Shapeways kan men hier
https://www.shapeways.com/product/ZCTLR6VWW/ns-2000-whitcomb-body-shell-1-87 (https://www.shapeways.com/product/ZCTLR6VWW/ns-2000-whitcomb-body-shell-1-87)
een door Ronald Visser ontworpen kap voor de NS 2000 diesel lok vinden.
Zoals bekend is de NS 2000 een door Withcomb (USA) gebouwde lok.
In Italie reed een soort gelijke Withcomb lok rond. Daarvan heeft ACME een model gemaakt, zie bijvoorbeeld hier
https://www.ebay.de/itm/ACME-60259-locomotiva-diesel-da-manovra-Truman-Ne120-011-FS-verde-rossa-Ep-III/283630511258?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649 (https://www.ebay.de/itm/ACME-60259-locomotiva-diesel-da-manovra-Truman-Ne120-011-FS-verde-rossa-Ep-III/283630511258?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m1438.l2649)
De vraag is of het chassis (alles lager als de kap) bij de uitvoering van de Withcomb lok die in Italie reed hetzelfde is als bij de de uitvoering die in Nederland reed.
Kan iemand hier daarover misschien iets zeggen?
Mocht dat het geval zijn dan zou men met behulp van de kap van Ronald Visser het ACME model relatief eenvoudig in een NS 2000 moeten kunnen ombouwen, lijkt mij.
Misschien heeft dat iemand hier zelfs al eens gedaan of geprobeerd?
Bij voorbaat bedankt voor jullie antwoorden!
Jint
-
Ik weet het zelf niet maar in deze topics heeft iemand het wellicht al eens geprobeerd:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4294.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=27438.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89297.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=70043.0
Vr. groet, Martijn.
-
Hoi Jint,
Er is in het verleden al naar gekeken om een onderstel van ACME te gebruiken voor een NS 2000.
Alleen verschillen de lokken die in Italie hebben gereden heel veel van de latere NS 2000.
De huiven zijn recht, en ook de cabine is hoger, hierdoor past de kap niet op het onderstel.
MK modelbouwstudio's heeft een goede kap, met passend onderstel.
http://www.mkmodelbouwstudio.nl/
Groeten Arjen
-
En vooral met een prijs die lager is dan het donor onderstel van Roco.
-
Er is in het verleden al naar gekeken om een onderstel van ACME te gebruiken voor een NS 2000.
Alleen verschillen de lokken die in Italie hebben gereden heel veel van de latere NS 2000.
De huiven zijn recht, en ook de cabine is hoger, hierdoor past de kap niet op het onderstel.
Hmm, maar de kap van het ACME model laat je dan toch juist weg? Heeft er iemand een foto van het ACME onderstel zonder kap misschien?
Maar afgezien van het feit dat de Shapeways kap dus blijkbaar niet past: Is het onderstel van de italiaanse Withcomb verder identiek met dat van de Nederlandse?
MK modelbouwstudio's heeft een goede kap, met passend onderstel.
>>>En vooral met een prijs die lager is dan het donor onderstel van Roco.
Ja dat heb ik ook net gezien op de MK web-site.
-
Hier is het onderstel van het ACME model zonder kap te zien:
https://www.h0-modellbahnforum.de/t340315f19614-NS-Serie-der-Nederlandse-Spoorwegen.html (https://www.h0-modellbahnforum.de/t340315f19614-NS-Serie-der-Nederlandse-Spoorwegen.html)
Dat moet wel onder een NS 2000 kap passen lijkt me. De motorhuiven van de NS 2000 lopen alleen aan de bovenkant taps toe als ik het goed zie? Dwz de onderkant is gewoon een rechthoek?
Verder zijn zowel de opstap treden als ook de bovenste hoeken van de uitsparing in het frame voor de trappen anders.
En de plaat aan de zijkant van het onderstel, tussen de draaistellen is bij de NS 2000 korter.
Ziet iemand nog meer duidelijk verschillen tusse de beide onderstellen?
-
Maar afgezien van het feit dat de Shapeways kap dus blijkbaar niet past: Is het onderstel van de italiaanse Withcomb verder identiek met dat van de Nederlandse?
Nee.
De Italianen hebben ook een paar zaken veranderd aan de originele Whitcomb locs. Als je plaatjes van het ACME model naast die van Nederlandse NS600/2000 locs legt, zie je een paar verschillen.
Grtz, Ton
-
A.u.b. niet op CITAAT drukken als je op het laatste bericht reageert.
Nog meer verschillen als die ik hierboven genoemd heb?
-
De Italiaanse lokken zijn breder, en ook hoger dan de latere versies.
De lokken die naar Nederland zijn gekomen, zijn eerst in Engeland geweest. Daar is het profiel veel smaller, en daardoor is de loc ook veel kleiner geworden.
Maar als ik de keus had om een acme loc van dik 200 euro te verzagen met een shapeways kap van 60 euro, of een complete bouwkit met opschriften voor 160, dan wist ik het wel.
Veel plezier met bouwen.
Groeten Arjen
-
Ik heb de ACME loc aandrijving (eigenlijk alleen de draaistellen) gebruikt voor de Mesu Messing kit:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4294.msg3221764136#msg3221764136 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4294.msg3221764136#msg3221764136)
De hart op hart afstand van de draaistellen is te lang bij de Italiaan. En zoals gezegd is het frame te breed en lomp en kloppen de trapjes niet. Ook is de motor te dik voor de NS 2000. het past wel in de Italiaan omdat de cabine hoger en breder is.
Kortom, heel veel aanpassingen nodig.
Ik had de ACME loc ooit eens meegenomen bij Harlaar met het idee deze om te bouwen, maar dat is dus een boel werk. Ik heb er gelukkig veel minder voor betaald, nog geen 100 euro dacht ik, meer iets van 80 euro zelfs. Weet het niet precies meer. Het ding was niet zo duur, het is best een simpel model zonder verlichting.
Ik zou nu voor de MK versie gaan, of een andere Mesu kit opsnorren met Liliput aandrijving.
Mvg,
Robert
-
Nog meer verschillen als die ik hierboven genoemd heb?
Ja. Zoals ik al schreef: bekijk de plaatjes en je kan het zien.
En verder sluit ik mij aan bij Arjen: waarom een hoop geld en moeite besteden om een ronde pen passend in een vierkant gat te krijgen, als je voor minder geld een prima bouwset kan kopen?
Grz, Ton
-
Wellicht is het wel lonend wanneer je een digitale sound versie van de ACME lok neemt? Ik neem aan dat de bouwset niet digitaal is? Dan heb je wel een NS2000 met sound.
-
De bouwset wordt digitaal voorbereid geleverd met NEM stekker.
Maar het is een bouwset, dus wat je er verder inzet, is aan de bouwer.
Ik heb al enkele filmpjes gezien van deze lokken met sound, dus het is mogelijk.
Groeten Arjen
-
Ah, had ik geen idee van :) (Maar om eerlijk te zijn was ik ook een beetje te lui om het op te zoeken ;) )
-
Bedankt voor alle antwoorden. Mijn vergelijking moet dus helaas als volgt luiden
Kap van Shapeways + chassis van ACME ≠ NS 2000
Jammer. Ook jammer dat de messing kit van Wim Mesu niet meer leverbaar is.
Ik zal eens naar de M.K. kit gaan kijken.
Wat ook jammer is dat ik op het www geen definitive informatie over de daadwerkelijke verschillen tussen de italiaanse Withcomb 65-DE-14 en de nederlandse 65-DE-19 kan vinden...