Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Jan-Peter
Vandaag
om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken. (gelezen 1449 keer)
puntenglijder
Offline
Berichten: 3959
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Gepost op:
06 april 2020, 11:48:53 »
Al een tijdje geleden had ik op de beurs in Houten een 01 gekocht.
Deze dame was eigenlijk gekocht om er een 03 van te gaan bouwen, tot mij opviel dat het nummer op de zijkant van de lok wel erg
hoog was voor een 01 met kleine loopwielen aan de voorzijde.
Deze zijn namelijk gebouwd tot nummer 01 101 en hier na werden de loopwielen aan de voorzijde vergroot van een 850 mm naar 1000 mm.
Na wat speur werk blijkt het de voormalige Br 02 010 te gaan, die in Meiningen in 1938 is omgebouwd naar een Br 01 235.
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet140385.shtml
Goed we gaan beginnen met de ombouw:
Eerst gaan we de locomotief van de tender los halen, en halen de ketel los van het frame door de schroef aan de onderzijde los te halen.
Hierna halen we het drijfwerk los, deze zitten met de koppel stangen aan het middelste drijf vast en dan kun je het geheel omhoog trekken.
Ook het rem werk moet er aan geloven en haal je aan de onderzijde er tussen uit.
P4060206
by
Kees Borgers
, on Flickr
P4060207
by
Kees Borgers
, on Flickr
P4060208
by
Kees Borgers
, on Flickr
De dame in kwestie, nu nog grotendeels in elkaar.
P4060210
by
Kees Borgers
, on Flickr
De locomotief in delen nadat de ketel van het frame is, het drijfwerk los ligt en het remmen werk er af is gehaald.
P4060211
by
Kees Borgers
, on Flickr
Hier boven zijn de contact veren voor de verbinding met de wielen zichtbaar, deze gaan we aanpassen.
1 van de veren die vanuit de ketel naar het frame gaat word in gekort, in dit geval bij mij de rechter.
Dit is hier onder te zien op de foto.
P4060214
by
Kees Borgers
, on Flickr
Ook is te zien dat de contact strip rechts is doorverbonden met de contact strip links door het solderen van een klein stukje draad er tussen.
Straks meer hier van.
Kees.
«
Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 17:11:20 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
puntenglijder
Offline
Berichten: 3959
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Br 01 235 van 2 rail naar 3 rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #1 Gepost op:
06 april 2020, 15:44:13 »
We gaan weer een stukje verder.
Eerst pakken we de verlichting aan.
Ik heb de standaard verlichting vv door twee 3v lampjes en een voorschakel weerstand van 1000 Ohm.
De verlichting die er normaal in zit is ook te gebruiken, vergeet niet de verlichting te dimmen in de decoder.
Het lampje wat er in zit is maar voor een volt of 12 en niet voor de 18 volt van de decoder.
Hieronder zie je de print die in dlok zit, de onderste baan is onderbroken, hier zat een diode op welke ik er afgehaald heb.
Op de baan rechts zit nu een witte draad, deze is voor de verlichting voor.
De baan links is de plus draad en hier komt de draad van de sleper aan.
De baan boven is de massa, hier zit ook het massa punt van de lamp aan, natuurlijk is het ook mogelijk om een extra draad te trekken
en de lamp over de gezamelijke plus te zetten. ( blauw )
P4060215
by
Kees Borgers
, on Flickr
Dan de sleper.
Meestal pak ik een originele sleper van het merk zelf, in dit geval Roco maar een ander merk mag ook. ( Brawa, Marklin )
Ik ga eerst kijken waar de sleper onder de lok het makkelijkst gaan passen, soms moet je de voet van de sleper hier even voor aanpassen
zodat deze op zijn plaats wil gaan liggen.
Dan boor ik het gaatje waar mee de sleper op zijn plek word gehouden, hier voor af achter( waar er plaats is) boor ik nog en gat.
Deze is voor het doorvoeren van de draad vanaf de print naar de sleper.
Dat is hier zichtbaar.
P4060218
by
Kees Borgers
, on Flickr
Het rechter gat is voor de draad, de linker voor de schroef van de sleper.
P4060220
by
Kees Borgers
, on Flickr
Hier de originele sleper van roco in delen.
P4060219
by
Kees Borgers
, on Flickr
De voedings draad door het frame. ( het frame is van kunststof ).
Nu soldeer ik eerst de draad aan de sleper ,en zet de sleper daarna vast onder de lok.
Aan de bovenzijde van het frame maak ik eerst de draad op lengte ( niet te kort) en slodeer hem daarna aan de print.
P4060221
by
Kees Borgers
, on Flickr
Bovenste deel van de sleper op het frame gemonteerd ( boven).
Sleper compleet ( onder )
P4060222
by
Kees Borgers
, on Flickr
En de draad aan de print van de lok ( onder )
P4060223
by
Kees Borgers
, on Flickr
Nu gaan we het drijfwerk terug zetten.
Voordat we dit doen maken we eerst een opening in het frame van het drijfwerk, hier komt namelijk de bedrading onder te liggen.
P4060224
by
Kees Borgers
, on Flickr
Hierboven de opening om de bedrading te kunnen plaatsen
Later meer.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
puntenglijder
Offline
Berichten: 3959
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Br 01 235 van 2 rail naar 3 rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #2 Gepost op:
06 april 2020, 16:15:19 »
We gaan nu de lok afbouwen.
Eerst monteren we het drijfwerk weer terug aan de drijfwielen.
P4060226
by
Kees Borgers
, on Flickr
Nu de ketel er weer op, let even op dat de strip die de massa moet voorzien goed op de print in het frame staat.
Ook de strips die boven op de wielen komen moeten goed op hun plaats zitten.
P4060227
by
Kees Borgers
, on Flickr
De lok is nu klaar , straks gaan we beginnen met de tender.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
Vroeger
Offline
Berichten: 490
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #3 Gepost op:
06 april 2020, 18:22:40 »
Weer lekker bezig Kees
We volgen je ombouw ben benieuwd naar het resultaat.
Groetjes Michiel
Gelogd
puntenglijder
Offline
Berichten: 3959
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #4 Gepost op:
06 april 2020, 21:03:26 »
Michiel, bedankt voor je reactie.
Ja de tender, hier zit iets meer werk in dan de lok zelf.
Eerst halen we het spul uit elkaar.
P4060228
by
Kees Borgers
, on Flickr
Als de kap er af is kun je de motor er zo uit trekken, er steekt een kopere strip omhoog die tegen een lip van de motor zit.
Deze strip haal je weg van je print, deze kun je er ook zo uithalen.
P4060229
by
Kees Borgers
, on Flickr
Hier boven de printplaat zonder de strip die contact maakt met de motor.
Als je goed kijkt zie je dat ik de print baan aan de onderzijde heb door gehaald, dit is de plus zijde en deze maakt anders contact met je sleper.
P4060232
by
Kees Borgers
, on Flickr
Ook de massa punten van de tender wielen worden door verbonden ( boven ).
Nu kan de printplaat weer terug de tender in.
Dit oude type motor maakt normaal massa via de behuising van de motor zelf, dit is op te heffen door de koolborstelhouder los te halen aan de massa kant.
Nu leg je onder de 6 kant schroef een stukje kunststof of papier om hem massa vrij te maken.
Je moet wel even met een holpijpje er een gat in slaan om de koolborstehouder terug te kunnen plaatsen.
Controleer wel even met een ohm meter of hij ook echt van de massa af is.
P4060230
by
Kees Borgers
, on Flickr
P4060231
by
Kees Borgers
, on Flickr
Nu komt het meeste werk, ruimte maken voor de decoder maar dat is voor morgen.
Kees.
«
Laatst bewerkt op: 06 april 2020, 21:10:24 door puntenglijder
»
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
Olivier77
Offline
Berichten: 291
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #5 Gepost op:
06 april 2020, 21:08:24 »
Beste Kees,
Je gaat geen andere wielen met aangepaste flenshoogte gebruiken.
Moet kunnen denk ik maar is zou toch de breedte tussen de wielen eens meten
en aanpassen naar 14,1 of 14,15 mm indien nodig.
Op welk 3 rail spoor wil je rijden ?
Mvg
Olivier 77
Gelogd
Digitale 3-rail, K-rails,
puntenglijder
Offline
Berichten: 3959
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #6 Gepost op:
06 april 2020, 21:14:21 »
Ik rij al jaren op K rail Olivier.
Ik gebruik alleen slanke wissels en heb nog nooit problemen gehad met wiel afstanden of zo.
Sterker nog, er rijden diverse locomotieven met RP 25 op mijn baan zonder problemen.
Vaak zit het probleem van ontsporen niet in de lok maar in de ligging van de baan.
Kees.
«
Laatst bewerkt op: 07 april 2020, 07:45:52 door puntenglijder
»
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
Wim Vink
Offline
Berichten: 22194
Eens komt het goed.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #7 Gepost op:
06 april 2020, 21:18:48 »
Wat een productie weer Kees. En het tempo.......
Knap werk hoor
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
puntenglijder
Offline
Berichten: 3959
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #8 Gepost op:
07 april 2020, 07:51:31 »
Bedankt Wim voor de reactie.
Gisteren avond toch maar even door gegaan en ruimte gemaakt voor de decoder.
Boven op de metalen kap zit een kunststof kolen bult, deze kun je er af halen.
Na wat vijl of frees werk krijg je dan dit.
P4070234
by
Kees Borgers
, on Flickr
Het gat aan de voorzijde is om de decoder door te voeren ( vierkant)
P4070235
by
Kees Borgers
, on Flickr
Als straks de decoder aan de diverse bedrading vast zit kan deze onder de kolen hoop geplaatst worden d.m.v een stukje
dubbelzijdige plakband.
P4070236
by
Kees Borgers
, on Flickr
En dan hier de decoder onder de kolen hoop.
Straks meer,
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
puntenglijder
Offline
Berichten: 3959
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.
«
Reactie #9 Gepost op:
07 april 2020, 12:01:40 »
En dan nu de finale.
Het eerste soldeer werk aan de decoder.
Ik heb gekozen voor een decoder van ESU, een 6 polige ( Fleischmann )
Eerst heb ik de decoder aan de printplaat gesoldeerd, hier na de motor er aan ( haal de koolborstelhouders uit de motor, anders smelt je kunstof huis ).
De verlichting achter er aan zetten, en 1 draad hiervan aan de massa leggen.
De verlichting voor, heb ik er een mini stekker aan gezet, de tegenpool heb ik aan de bedrading van de lok gezet.
P4070237
by
Kees Borgers
, on Flickr
Hierboven de diverse bedrading.
Hier ondere de stekker die aan de bedrading voor de verlichting voor komt.
P4070238
by
Kees Borgers
, on Flickr
De stekker ligt op de tekening van de Br 02 010 boven het achterste loopwiel.
De draad van de lok (verlichting voor) aan de bedrading van de decoder zetten.
Nu de decoder door de kap van de tender halen, de kap op het onderstel plaatsen, en controleren dat er geen bedrading klem zit.
De kap op de tender vast zetten, hierna de decoder plaatsen op de gemaakte uitsparing boven op de kap. ( controleer nogmaals of alle bedrading vrij ligt )
De lok weer aan de tender koppelen en de kolenbult weer over de decoder/kap plaatsen.
Hierna een proef rit en de decoder progammeren naar de waarden die jij wilt.
Hopelijk heb ik hier mee mensen aangezet om zelf locomotieven te gaan ombouwen.
Kees.
«
Laatst bewerkt op: 07 april 2020, 12:03:25 door puntenglijder
»
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
BR 44 1263 UK
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=108256.msg3222412105;topicseen#top
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco BR 01 235 van 2-rail naar 3-rail ombouwen en digitaal maken.