BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: puntenglijder op 06 april 2020, 11:48:53
-
Al een tijdje geleden had ik op de beurs in Houten een 01 gekocht.
Deze dame was eigenlijk gekocht om er een 03 van te gaan bouwen, tot mij opviel dat het nummer op de zijkant van de lok wel erg
hoog was voor een 01 met kleine loopwielen aan de voorzijde.
Deze zijn namelijk gebouwd tot nummer 01 101 en hier na werden de loopwielen aan de voorzijde vergroot van een 850 mm naar 1000 mm.
Na wat speur werk blijkt het de voormalige Br 02 010 te gaan, die in Meiningen in 1938 is omgebouwd naar een Br 01 235.
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokdaten14/lokdet140385.shtml
Goed we gaan beginnen met de ombouw:
Eerst gaan we de locomotief van de tender los halen, en halen de ketel los van het frame door de schroef aan de onderzijde los te halen.
Hierna halen we het drijfwerk los, deze zitten met de koppel stangen aan het middelste drijf vast en dan kun je het geheel omhoog trekken.
Ook het rem werk moet er aan geloven en haal je aan de onderzijde er tussen uit.
(https://live.staticflickr.com/65535/49741825036_b52c9ca617_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMvRB3)P4060206 (https://flic.kr/p/2iMvRB3) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49742147387_f0af545997_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMxvqP)P4060207 (https://flic.kr/p/2iMxvqP) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49741824966_77cbdb7af6_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMvRzQ)P4060208 (https://flic.kr/p/2iMvRzQ) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De dame in kwestie, nu nog grotendeels in elkaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/49741276918_b67fc4ba2c_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMt3EJ)P4060210 (https://flic.kr/p/2iMt3EJ) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De locomotief in delen nadat de ketel van het frame is, het drijfwerk los ligt en het remmen werk er af is gehaald.
(https://live.staticflickr.com/65535/49741276843_be039d907d_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMt3Dr)P4060211 (https://flic.kr/p/2iMt3Dr) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier boven zijn de contact veren voor de verbinding met de wielen zichtbaar, deze gaan we aanpassen.
1 van de veren die vanuit de ketel naar het frame gaat word in gekort, in dit geval bij mij de rechter.
Dit is hier onder te zien op de foto.
(https://live.staticflickr.com/65535/49742180382_9578762958_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMxFeG)P4060214 (https://flic.kr/p/2iMxFeG) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook is te zien dat de contact strip rechts is doorverbonden met de contact strip links door het solderen van een klein stukje draad er tussen.
Straks meer hier van.
Kees.
-
We gaan weer een stukje verder.
Eerst pakken we de verlichting aan.
Ik heb de standaard verlichting vv door twee 3v lampjes en een voorschakel weerstand van 1000 Ohm.
De verlichting die er normaal in zit is ook te gebruiken, vergeet niet de verlichting te dimmen in de decoder.
Het lampje wat er in zit is maar voor een volt of 12 en niet voor de 18 volt van de decoder.
Hieronder zie je de print die in dlok zit, de onderste baan is onderbroken, hier zat een diode op welke ik er afgehaald heb.
Op de baan rechts zit nu een witte draad, deze is voor de verlichting voor.
De baan links is de plus draad en hier komt de draad van de sleper aan.
De baan boven is de massa, hier zit ook het massa punt van de lamp aan, natuurlijk is het ook mogelijk om een extra draad te trekken
en de lamp over de gezamelijke plus te zetten. ( blauw )
(https://live.staticflickr.com/65535/49742687567_7499065a8c_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMAh1g)P4060215 (https://flic.kr/p/2iMAh1g) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Dan de sleper.
Meestal pak ik een originele sleper van het merk zelf, in dit geval Roco maar een ander merk mag ook. ( Brawa, Marklin )
Ik ga eerst kijken waar de sleper onder de lok het makkelijkst gaan passen, soms moet je de voet van de sleper hier even voor aanpassen
zodat deze op zijn plaats wil gaan liggen.
Dan boor ik het gaatje waar mee de sleper op zijn plek word gehouden, hier voor af achter( waar er plaats is) boor ik nog en gat.
Deze is voor het doorvoeren van de draad vanaf de print naar de sleper.
Dat is hier zichtbaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/49742687432_231dea36d0_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMAgXW)P4060218 (https://flic.kr/p/2iMAgXW) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Het rechter gat is voor de draad, de linker voor de schroef van de sleper.
(https://live.staticflickr.com/65535/49742687312_406fbd313c_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMAgVS)P4060220 (https://flic.kr/p/2iMAgVS) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier de originele sleper van roco in delen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49742687367_92f06a0605_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMAgWP)P4060219 (https://flic.kr/p/2iMAgWP) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De voedings draad door het frame. ( het frame is van kunststof ).
Nu soldeer ik eerst de draad aan de sleper ,en zet de sleper daarna vast onder de lok.
Aan de bovenzijde van het frame maak ik eerst de draad op lengte ( niet te kort) en slodeer hem daarna aan de print.
(https://live.staticflickr.com/65535/49741814808_3644323e41_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMvNyG)P4060221 (https://flic.kr/p/2iMvNyG) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Bovenste deel van de sleper op het frame gemonteerd ( boven).
Sleper compleet ( onder )
(https://live.staticflickr.com/65535/49741814733_8ca37b53ac_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMvNxp)P4060222 (https://flic.kr/p/2iMvNxp) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
En de draad aan de print van de lok ( onder )
(https://live.staticflickr.com/65535/49742364546_3032779e46_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMyBYW)P4060223 (https://flic.kr/p/2iMyBYW) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Nu gaan we het drijfwerk terug zetten.
Voordat we dit doen maken we eerst een opening in het frame van het drijfwerk, hier komt namelijk de bedrading onder te liggen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49742454241_af81c6e0bc_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMz5Dp)P4060224 (https://flic.kr/p/2iMz5Dp) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hierboven de opening om de bedrading te kunnen plaatsen
Later meer.
Kees.
-
We gaan nu de lok afbouwen.
Eerst monteren we het drijfwerk weer terug aan de drijfwielen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49742867087_a8576c8539_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMBcnr)P4060226 (https://flic.kr/p/2iMBcnr) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Nu de ketel er weer op, let even op dat de strip die de massa moet voorzien goed op de print in het frame staat.
Ook de strips die boven op de wielen komen moeten goed op hun plaats zitten.
(https://live.staticflickr.com/65535/49741994658_4446dfdf1c_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMwJ2y)P4060227 (https://flic.kr/p/2iMwJ2y) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De lok is nu klaar , straks gaan we beginnen met de tender. ;D
Kees.
-
Weer lekker bezig Kees
We volgen je ombouw ben benieuwd naar het resultaat.
Groetjes Michiel
-
Michiel, bedankt voor je reactie.
Ja de tender, hier zit iets meer werk in dan de lok zelf. ::)
Eerst halen we het spul uit elkaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/49743093197_7f37f31f12_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMCmzT)P4060228 (https://flic.kr/p/2iMCmzT) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Als de kap er af is kun je de motor er zo uit trekken, er steekt een kopere strip omhoog die tegen een lip van de motor zit.
Deze strip haal je weg van je print, deze kun je er ook zo uithalen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49742221063_eedc5c5352_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMxTk6)P4060229 (https://flic.kr/p/2iMxTk6) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hier boven de printplaat zonder de strip die contact maakt met de motor.
Als je goed kijkt zie je dat ik de print baan aan de onderzijde heb door gehaald, dit is de plus zijde en deze maakt anders contact met je sleper.
(https://live.staticflickr.com/65535/49742220913_93962fb676_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMxThv)P4060232 (https://flic.kr/p/2iMxThv) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook de massa punten van de tender wielen worden door verbonden ( boven ).
Nu kan de printplaat weer terug de tender in.
Dit oude type motor maakt normaal massa via de behuising van de motor zelf, dit is op te heffen door de koolborstelhouder los te halen aan de massa kant.
Nu leg je onder de 6 kant schroef een stukje kunststof of papier om hem massa vrij te maken.
Je moet wel even met een holpijpje er een gat in slaan om de koolborstehouder terug te kunnen plaatsen.
Controleer wel even met een ohm meter of hij ook echt van de massa af is.
(https://live.staticflickr.com/65535/49743093092_3a9604dc8f_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMCmy5)P4060230 (https://flic.kr/p/2iMCmy5) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49743093037_83d3a9efbc_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMCmx8)P4060231 (https://flic.kr/p/2iMCmx8) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Nu komt het meeste werk, ruimte maken voor de decoder maar dat is voor morgen.
Kees.
-
Beste Kees,
Je gaat geen andere wielen met aangepaste flenshoogte gebruiken.
Moet kunnen denk ik maar is zou toch de breedte tussen de wielen eens meten
en aanpassen naar 14,1 of 14,15 mm indien nodig.
Op welk 3 rail spoor wil je rijden ?
Mvg
Olivier 77
-
Ik rij al jaren op K rail Olivier.
Ik gebruik alleen slanke wissels en heb nog nooit problemen gehad met wiel afstanden of zo.
Sterker nog, er rijden diverse locomotieven met RP 25 op mijn baan zonder problemen.
Vaak zit het probleem van ontsporen niet in de lok maar in de ligging van de baan.
Kees.
-
Wat een productie weer Kees. En het tempo.......
Knap werk hoor (y)
-
Bedankt Wim voor de reactie. (y)
Gisteren avond toch maar even door gegaan en ruimte gemaakt voor de decoder.
Boven op de metalen kap zit een kunststof kolen bult, deze kun je er af halen.
Na wat vijl of frees werk krijg je dan dit.
(https://live.staticflickr.com/65535/49745335737_a4c3ae2a8d_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMPRdn)P4070234 (https://flic.kr/p/2iMPRdn) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Het gat aan de voorzijde is om de decoder door te voeren ( vierkant)
(https://live.staticflickr.com/65535/49744466603_fa54df1f62_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMKoRi)P4070235 (https://flic.kr/p/2iMKoRi) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Als straks de decoder aan de diverse bedrading vast zit kan deze onder de kolen hoop geplaatst worden d.m.v een stukje
dubbelzijdige plakband.
(https://live.staticflickr.com/65535/49745011176_ed43d6d987_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMNbJu)P4070236 (https://flic.kr/p/2iMNbJu) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
En dan hier de decoder onder de kolen hoop.
Straks meer,
Kees.
-
En dan nu de finale. ;D
Het eerste soldeer werk aan de decoder.
Ik heb gekozen voor een decoder van ESU, een 6 polige ( Fleischmann )
Eerst heb ik de decoder aan de printplaat gesoldeerd, hier na de motor er aan ( haal de koolborstelhouders uit de motor, anders smelt je kunstof huis ).
De verlichting achter er aan zetten, en 1 draad hiervan aan de massa leggen.
De verlichting voor, heb ik er een mini stekker aan gezet, de tegenpool heb ik aan de bedrading van de lok gezet.
(https://live.staticflickr.com/65535/49744906983_c70de24454_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMMDL4)P4070237 (https://flic.kr/p/2iMMDL4) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hierboven de diverse bedrading.
Hier ondere de stekker die aan de bedrading voor de verlichting voor komt.
(https://live.staticflickr.com/65535/49745450531_9171931627_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2iMQrkz)P4070238 (https://flic.kr/p/2iMQrkz) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De stekker ligt op de tekening van de Br 02 010 boven het achterste loopwiel.
De draad van de lok (verlichting voor) aan de bedrading van de decoder zetten.
Nu de decoder door de kap van de tender halen, de kap op het onderstel plaatsen, en controleren dat er geen bedrading klem zit.
De kap op de tender vast zetten, hierna de decoder plaatsen op de gemaakte uitsparing boven op de kap. ( controleer nogmaals of alle bedrading vrij ligt )
De lok weer aan de tender koppelen en de kolenbult weer over de decoder/kap plaatsen.
Hierna een proef rit en de decoder progammeren naar de waarden die jij wilt.
Hopelijk heb ik hier mee mensen aangezet om zelf locomotieven te gaan ombouwen.
Kees.