Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Ronald69
Vandaag om 20:11:07
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
  

Auteur Topic: HAMO Motorpost  (gelezen 7594 keer)

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #15 Gepost op: 19 June 2008, 21:03:52 »
Eindelijk weer een positief bericht wat betreft de motorpost.

Vorige week een hoogvermogen set ingebouwd met nieuw anker. Motorpost reed echter nog steeds Kwalitatief Uitermate Teleurstellend en daarom ben ik vanavond maar weer eens verder gegaan.

Allereerst heb ik de oude, slappe stroomafname verwijderd en nieuwe gemaakt van messingdraad. Alhoewel dit een iets beter resultaat gaf waren er nog steeds problemen met het rijden op zich (erg schokkerig) en was het echt hopeloos zodra ik op rangeersnelheid ging rijden of de loc liet optrekken/ afremmen.

Van de week had ik de motorpost weer eens mee naar de club en vertoonde hij weer zijn gebruikelijke kuren. Een medeclublid wees op de mogelijkheden met stroomdoorvoerende koppelingen. Ik had ooit een setje gekocht en verder niets mee gedaan tot vanavond. Na wat gefrot met messingdraad heb ik een postwagon zo omgebouwd dat deze nu stroom afneemt voor de motorpost.

De motorpost rijdt nu perfect! Geen gekl**t met het aanduwen van de loc en het gebok en geschok bij mindere stroomafname.
« Laatst bewerkt op: 19 June 2008, 21:08:55 door Laurens Kikstra »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #16 Gepost op: 19 June 2008, 21:26:12 »
Fijn te lezen dat het nu goed is en je de post eindelijk op tijd en schokvrij kunt afleveren ;D

succes,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #17 Gepost op: 19 June 2008, 22:37:42 »
Interessant, aangezien mijn Hamo mP ook nog eens onder handen genomen moet worden (de hoogvermogenaandrijving zit er al in en nu worden de buren niet langer wakker wanneer het ding een paar meter rijdt) en er dus zoveel gewonnen kan worden met een fatsoenlijke stroomafname.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Laurens

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #18 Gepost op: 19 June 2008, 23:07:53 »
Sowieso zou ik de standaard stroomafname vervangen door messingdraad. Ik heb net nog gereden zonder de postwagon en de lok reed vrij goed, ware het niet dat met postwagon alles mooi geleidelijk gaat en zelfs kruipen prima gaat.

Nu alleen nog een nieuw cabineraam en mijn mP is weer prima in orde.

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #19 Gepost op: 20 June 2008, 00:58:52 »
Wat ook een goede optie is dat is er een buffercondensator inzetten, de Mp is groot genoeg. Dat heb ik bij mijn exemplaar gedaan en die doet 't prima. Stroomafname heb ik verder niks aan veranderd.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

Guust F

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #20 Gepost op: 20 June 2008, 01:14:25 »
kun je zo'n buffercondensator ook voor een decoder plaatsen want dan kunnen een aantal van mijn marklin locs zo'n ding ook wel gebruiken. En wat voor buffercondensator kun je het beste gebruiken?

mvg

Guust F

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #21 Gepost op: 20 June 2008, 01:32:09 »
Een condensator in een digitale loc is meestal geen goed idee, tenminste, als je van plan bent het ding tussen de stroomafname en de decoder zet. Of je er een tussen de decoder en de motor kunt zetten durf ik niet te zeggen, dan zou je in de Digitaal-vraagbaak kunnen vragen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #22 Gepost op: 20 June 2008, 08:31:22 »
Er staat een uitgebreid verhaal over het gebruik van een buffercondensator in het aprilnummer 2008 van Railhobby. Huib Maaskant legt het daar allemaal haarfijn uit. Nummer is vast nog wel te krijgen via de uitgever.
Tbinnebarretije…

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #23 Gepost op: 20 June 2008, 08:57:00 »
Het zou wel aardig zijn als Railhobby die informatie op hun site zou zetten hoe je oude nummers kunt nabestellen, want dat ontbreekt namelijk volkomen op de site (of het is te moeilijk om te vinden)...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #24 Gepost op: 20 June 2008, 09:27:15 »
Eventueel kan ik er wel een scan van maken.
Groeten uit Hoogeveen

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #25 Gepost op: 20 June 2008, 09:53:27 »
Peter,

Valt wel mee. Rechtsboven op de site onder Service, Losse verkoop aanklikken en dan bij nabestellen kijken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #26 Gepost op: 20 June 2008, 10:36:14 »
Aan de invoerzijde van de decoder lijkt me niet zo erg handig. De signalen komen in blokgolfvorm bij de decoder aan en worden dan even netjes vlak gestreken door de condensator. Kan nooit de bedoeling zijn.
Motorzijdig lijkt me ook niet echt handig, aangezien het uitsturen met een hoogfrequente puls gebeurt en de condensator deze ook mooi gladstrijkt, waardoor de rijeigenschappen erg veel slechter worden. Bovendien kun je de motor ook niet de andere kant op laten draaien tenzij je een condensator gebruikt die niet polarisatie gevoelig is. Ik meen me te herinneren dat er decoders zijn die een aparte condensatoraansluiting hebben zodat het hele verhaal wel doeltreffend werkt en er met mindere stroomafname goed gereden kan worden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #27 Gepost op: 20 June 2008, 11:59:15 »
Eventueel kan ik er wel een scan van maken.

Eh, nee, denk aan de auteursrechten. En de medewerkers van Railhobby lezen hier mee; voor hun is dat niet leuk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #28 Gepost op: 20 June 2008, 12:00:50 »
Valt wel mee. Rechtsboven op de site onder Service, Losse verkoop aanklikken en dan bij nabestellen kijken.

Tatsächlich. Helemaal overheen gekeken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re: HAMO Motorpost
« Reactie #29 Gepost op: 20 June 2008, 12:27:31 »
Even los van alle condensatoroplossingen.
Zorg naast een goede stroomopname ook voor een goede de stroomafgifte.
M.a.w zorg vooral bij Hamo materieel vooral ook voor voldoende massapunten.
Vaak is de aansluiting aan de massa op het motorhuis niet voldoende.
In Hamo loc's zit vaak nog wel een bevestigingspunt van het relais. Door hier een massasoldeerlipje aan vast te schroeven en dit vervolgens door te verbinden met het massapunt aan het motorhuis en dat geheel op de massa van de deceoder te zetten vergroot je het aantal punten voor stroomafgifte naar de rails terug. Dit kan een grote verbetering opleveren van de rijeigenschappen.
Ondanks dat mijn motorposten maar twee wielen hebben voor stroomopname doet het hele frame en alle assen meen met de strommteruggave.  gewoon simpel en alleen door voldoende massa te maken.Het rijdt gewoon prima.

Gr. Ron
Gr. Ron