Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
28 maart 2024, 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
28 maart 2024, 15:06:14
  

Auteur Topic: [H0] De Spoorstraat  (gelezen 4736 keer)

Joren

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
[H0] De Spoorstraat
« Gepost op: 01 april 2020, 01:43:16 »
Modulebaan “De Spoorstraat”

Nadat ik tijdens mijn middelbare school periode uitvoerig heb geprobeerd de zolder van mijn ouders om te bouwen tot een Miniatur Wunderland, is de modelbouw in de vergetelheid geraakt. Andere prioriteiten.
Al sinds enige tijd ben ik als toeschouwer weer veel te vinden op de fora en tevens op de website van Huub Maaskant en "De Gotischeboog". Die laatste modulebaan spreekt mij extra aan, omdat ik opgegroeid ben naast Hilversum Sportpark. Vroeger was mijn insteek, hoe meer spoor hoe beter. Tegenwoordig ben ik zeer gecharmeerd van “eenvoudige” banen met lange tracés. Maar ja, ruimte.

Ik heb een opzet gemaakt voor een segmentenbaan. Gezien het sporenplan, maak ik geen gebruik van de standaardafmetingen voor modules, hence segmenten.  Ik zou het ontzettend waarderen als jullie hierop feedback geven.


Achtergrond
-   Ik woon nu in een huurhuis, dus de baan moet modulair worden.
-   De baan moet tevens automatisch per computer te rijden zijn (Itrain of Koploper).
-   Mogelijkheden om in de toekomst uit te breiden.
-   Nederlands, “omgeving Hilversum”.
-   Qua seinbeeld, modern.
-   Fictief.

Techniek
De baan wil ik aansturen met de z21 start en Itrain of Koploper.  De z21 en computer heb ik reeds in huis.
Qua spoor twijfel ik over Tillig of Roco.


Spoorplan
De baan komt vooralsnog in de woonkamer. Ik heb daar een mooie lange wand, waar een smalle baan goed past. Mijn huisgenoot, vind het ook een mooi plan. Daarnaast vind ik het een leuke uitdaging om binnen de bestaande ruimte een baan te situeren.

Ik wil de baan in modules opbouwen, omdat ik niet hoe mijn volgende woning er uit zal zien. Het is daarom van belang dat ik eventueel nog kan schuiven met segmenten. Mijn eerste idee was dan ook om twee kopstations te bouwen die identiek zijn aan elkaar. Mocht ik meer ruimte krijgen, kan ik die twee kopstations bij elkaar brengen en er een groot station van maken. Ik ben daarvan af gestapt, maar wil de twee kopstations wel exact laten aansluiten op de rand, zodat ik altijd nog een aangrenzende module kan bouwen.
Helaas kan ik aan de “linker-zijde” geen keerlus bouwen. Dit komt omdat daar een bank staat… een optie zou zijn om de bank 10-15cm van de muur te zetten, zodat je daar twee ‘Schaduwsporen’ kunt plaatsen.

Mijn huidige versie 0.1 is toch nog redelijk vol, mijns inziens een afweging tussen ruimte voor rangeren en enige vrije baan.

Ik speel met velen ideeën, maar loop eigenlijk vast in mijn mogelijkheden…. Bijgevoegd mijn huidige baanplan. Het zou mij erg helpen als jullie hiernaar willen kijken en feedback willen geven.


De ruilsegmenten zijn niet leidend.


Een wat nadere uitwerking, mogelijk geeft dit meer duidelijkheid of juist rede voor meer vragen  ;D
(initieel alleen voor privé gebruik, excuus dus voor de rommelige uitwerking)





« Laatst bewerkt op: 01 april 2020, 01:44:51 door Joren »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #1 Gepost op: 01 april 2020, 11:08:35 »
Hoi,

Welkom hier.

Benieuwd hoe het uit gaat pakken.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #2 Gepost op: 01 april 2020, 11:27:17 »
Hallo,

Ik denk dat je helling veels te stijl zijn? Hoeveel lengte heb je tot je beschikking? Als je met 5% daalt en stijgt wat net aan kan met korte treinen dan heb je al minimaal 1 meter nodig. Als je je keurig aan de regels houdt en voor 3.5% gaat dan heb je 143cm nodig.  :police:

Wat me ook opvalt is dat die brug over 2 sporen gaat op een punt waarbij er waarschijnlijk 5 a 6 cm hoogteverschil zit tussen deze sporen. Heb je daar rekening mee gehouden? Je kan het spoor wat omlaag gaat, het achterste spoor misschien al in tunnel doen vlak voor de brug?

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 01 april 2020, 11:29:23 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Joren

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #3 Gepost op: 01 april 2020, 12:23:12 »
Dag Bas,

Goed dat je hier kritisch naar kijkt, fijn!

Hardop denkend en uitgaande van 8cm hoogteverschil tussen de sporen (ref: encyclopedie.beneluxspoor/Hellingen/Klimspiralen)
  • Vanaf het hoofdstation (2cm) laat ik het hoofdspoor met 3% stijgen, dat geeft een hoogte van +5cm bij de aftakking (precies 1m, ik zou hier 20cm kunnen winnen door bij het hoofdstation een extra engelse wissel te gebruiken i.p.v. een enkele wissel voor het industriecomplex).
  • De aftakking (A) laat ik eigenlijk gelijk op het eerste stuk met 4% zakken (alleen het binnenste spoor/dalende treinen). Dat geeft een hoogte van + 1 cm aan het begin van de bocht. In de bocht laat ik hem Rustig doorzakken met een kleiner hellingspercentage.
  • Het rechtdoorgaande spoor (B) laat ik met 3% klimmen en dan kom ik op een hoogteverschil van 8cm.  (

V.w.b. de brug, je hebt helemaal gelijk. In eerste instantie heb ik dit ook zo ingetekend, echter vond ik dat er redelijk wat spoor verloren ging.
Ik kan ook het stationscomplex met een x-tal cm kunnen verhogen, waardoor je het stijgingspercentage op de vrije-baan minder ziet en het spoor automatisch op een wat natuurlijkere manier (dijk) in het landschap komt te liggen.


@Koen, bedankt!

Mvg,
Joren



 

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #4 Gepost op: 01 april 2020, 12:36:00 »
En nog een andere variant:

Industrie van achter naar voren verplaatsen,
De splitsing naar voren halen (richting je kopstation) en dan bijvoorbeeld een enkelsporige lijn (stijgend) naar je 2 sporige kopstation en een dubbelsporige lijn (dalend) naar je keerlus.
En dan door middel van een viaduct dat de enkelsporige lijn de dubbelsporige lijn kruist.

Voorbeeld ter inspiratie: spoorlijn Utrecht - Ede-Wageningen, met aftakking naar Veenendaal, is wel dubbelsporig maar dan zou je alleen het spoor met viaduct kunnen gebruiken.

mvg,

Matthijs

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #5 Gepost op: 01 april 2020, 12:36:34 »
Houd er rekening mee dat er een keerlus inzit. Dat geeft kortsluiting zonder speciale voorzieningen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #6 Gepost op: 01 april 2020, 13:09:48 »
Waar je misschien ook aan kan denken.

- Misschien kan je spoor A en B omwisselen. Dan gaat het stijgende spoor achter langs en kan je meer zien van beide sporen.

- In principe kan je alles ook enkelsporig uitvoeren. Je hebt al 2 sporen die samenvoegen en dan weer splitsen voor het rechter station.

- Je hoeft ook geen 2 sporen naar je lus toe te leiden. Je kan ook de wissel aan het begin van de lus zetten en dan kan je er met een spoor naar toe.

Ik heb even gespeeld in anyRail om je wat stof te geven om over na te denken. Ik heb wat mooie curves toegevoegd, kan ook zonder natuurlijk.



En als je perse 2 sporen van station links naar de lus wilt, dan kan dat ook natuurlijk.  Er zit nu ook een overgang in verwerkt en je krijgt minder tunnel en daarmee meer sporen te zien.

mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #7 Gepost op: 01 april 2020, 13:55:41 »
Nog ff een schetsje van mijn voorbeeld, je zou ook nog het een en ander met flexrail kunnen doen zoals baanplan van Bas.



mvg,

Matthijs

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #8 Gepost op: 01 april 2020, 15:20:14 »
Hoi Joren,

Het idee van het verplaatsen van de industrie naar de voorzijde lijkt mij leuk, daar kan je vaak mee rangeren en dan is vooraan wel iets prettiger om alles goed te zien etc. Je zou dan juist aan de achterzijde kunnen afdalen naar het lagere niveau, dan heb je veel meer meters om af te dalen. Het kopstation (rechts) zou je aan de enkelsporige lijn kunnen maken, waar ook de industrie aan zit.

Rij je met treinstellen of ook met locs en wagonnen? In het laatste geval mis ik kopsporen zodat je kan kopmaken of even een loc kan parkeren.

Verder een interessant plan! Wel zou ik proberen zoveel mogelijk te standaardiseren, zodat je makkelijk je baanplan kan aanpassen (segment er tussen of er tussenuit) als je verhuisd. Dus zoveel mogelijk 2 doorgaande sporen op bv dezelfde plek (hoh afstand van de voorzijde).

Groeten,
Rogier

Groeten,
Rogier

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #9 Gepost op: 01 april 2020, 19:22:39 »
Je kunt overwegen om het enkel spoor onder het dubbele door te laten gaan.

En als je dan het enkele spoor 4 cm laat dalen, en het dubbele 4 cm stijgen, kan de helling in de sporen halveren.
Dat is altijd gunstig, lijkt me.
Het rechter deel van je baan (de basisplaat) ligt dan 4 cm hoger dan het linker deel,
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Joren

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #10 Gepost op: 02 april 2020, 14:01:04 »
Dag Marc, Rogier, Matthijs, Bas en Ruud,

Super alle reacties, dat wordt zeer gewaardeerd.

Citaat
Houd er rekening mee dat er een keerlus inzit. Dat geeft kortsluiting zonder speciale voorzieningen ;).
Gezien, beter te vaak gewaarschuwd dan te weinig. Dus top! Hoe ik dit ga oplossen, daar ben ik nog naar aan het kijken. Van relais werking via ITrain tot een losse module

Citaat
Industrie van achter naar voren verplaatsen
Goed idee, dit geeft wat meer mogelijkheden met handmatig rijden en beweging aan de voorzijde. 

Citaat
Rij je met treinstellen of ook met locs en wagonnen? In het laatste geval mis ik kopsporen zodat je kan kopmaken of even een loc kan parkeren.
Goed punt. Ik wil zowel met treinstellen en locs met wagons rijden. Dus een spoor om kop te maken is wel wenselijk. Ik denk dat ik twee korte wissels toe voeg op de middelste sporen in het hoofdstation (links). Mijn insteek is om wel met treinstellen te kunnen rijden die minimaal 3 bakken+locomotief lang zijn (3*30+20=110cm minimaal).

Citaat
Wel zou ik proberen zoveel mogelijk te standaardiseren, zodat je makkelijk je baanplan kan aanpassen (segment er tussen of er tussenuit) als je verhuisd. Dus zoveel mogelijk 2 doorgaande sporen op bv dezelfde plek (hoh afstand van de voorzijde).
Zeker, daar heb je helemaal gelijk in. Mijn insteek is om 3 segmenten te bouwen. 1) Hoofdstation 2)vrije baan) 3) kopstation. Hier van uit gaande komt het plan van Matthijs ook goed naar voren, vanwege de rechte sporen.

Citaat
Misschien kan je spoor A en B omwisselen. Dan gaat het stijgende spoor achter langs en kan je meer zien van beide sporen.

- In principe kan je alles ook enkelsporig uitvoeren. Je hebt al 2 sporen die samenvoegen en dan weer splitsen voor het rechter station.

- Je hoeft ook geen 2 sporen naar je lus toe te leiden. Je kan ook de wissel aan het begin van de lus zetten en dan kan je er met een spoor naar toe.

Als je idd het stijgende spoor achter langs laat lopen, kan deze vast klimmen en het geeft een "natuurlijker" beeld.
Ik vind een "hoofdspoor" aftakking met twee sporen altijd erg "mooi", het geeft iets bijzonders. Ik zou kunnen kijken of ik de twee hoofdsporen voor de brug door kan laten lopen rechtdoor en laten verdwijnen en aldaar een schaduwstation inbouwen. Dit geeft wat meer bewegingsvrijheid.  Maar, mogelijk wil ik dan teveel.


Dank heren voor zover!
Ik ga even verder met deze ideeën en kijken wat past. Als er nog top ideeën opborrelen, schroom niet om dit te delen :P

Mvg,
Joren

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #11 Gepost op: 02 april 2020, 15:52:04 »
Een klein idee, als je de industrie aan de voorzijde doet, kan je aan de achterzijde een uithaalspoor (of eventueel meerdere) maken waar je locs kan stallen. Als je dat bv met een extra Engels wissel doet, kan je toch van en naar alle 4 de stationsporen komen met kopmaken, zie onderstaand kladje (even in Paint, wist niet precies wel railmaterieel je wilt gebruiken?), het extra Engels wissel heb ik even omcirkeld.



Groeten,
Rogier

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #12 Gepost op: 02 april 2020, 16:13:44 »
En qua industrie zou je aan stapelplaats Crailoo kunnen denken als je bij Hilversum in de buurt wilt blijven  ;D

mvg,

Matthijs

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #13 Gepost op: 02 april 2020, 16:36:48 »
Hoi Joren,

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt bij je station, maar ik gruwel wel van de met engelse wissels bezette kruising bij het begin. Ik heb een klein alternatief geschetst, maar deze neemt wel iets meer ruimte in. Qua kosten ontloopt het elkaar niet zoveel. Ik ga er vanuit dat goederentreinen voor het rangeerterrein op het eerste spoor van het station worden binnengenomen en dan achteruit terug worden gezet naar het rangeer terrein. Een trein van het rangeerterrein volgt dezelfde weg, alleen dan andersom.


Tussen de sporen is er een kleine ruimte voor loks, voor treinen die kop maken. En de zijlijn kan ook alle sporen bereiken.
Voor de rest vind ik het een leuk ontwerp, simpel om te bouwen, leuk om mee te rijden en daardoor haalbaar (y)

Groet,
Michel

Joren

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: [H0] De Spoorstraat
« Reactie #14 Gepost op: 03 april 2020, 01:02:00 »
Goedemorgen allen,

We zijn weer een dag verder en ik ben een avond aan het plannen geweest. Diverse mogelijkheden uitgeprobeerd.

  • Ik heb gekeken of ik de wisselstraat kon aanpassen, naar aanleiding van Michel. Dit bleek lastig, aangezien ik op 2,10 meter wel moet gaan klimmen om op een gemiddeld stijgingspercentage te komen van maximaal 2.6%. Een andere oplossing lijkt wel haalbaar.
  • Ik heb een inhaalspoor onder het kleine kopstation in Module A gebouwd. Dit geeft net even wat meer mogelijkheden.
  • De goederenmogelijkheden (Bruin) heb ik in een tweede versie uitgebreid. Ik weet nog niet wat ik er van vind..
  • Aangezien ik automatisch wil rijden, toch maar eens nadenken hoe ik het koppelen en ontkoppelen wil gaan doen. in het spoor of in de trein.
  • Het spoor gaat Rocoline worden, H0

De suggestie van Matthijs om Crailo na te bouwen heb ik direct ter harte genomen! Ik heb inmiddels alle naburige appartementen gekocht om dit mogelijk te maken en aandelen Roco om de prijzen te drukken. ;)

Hieronder de huidige versies.

Mvg,
Joren

Versie zonder goederenafslag


Versie met goederenafslag