BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Joren op 01 april 2020, 01:43:16

Titel: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: Joren op 01 april 2020, 01:43:16
Modulebaan “De Spoorstraat”

Nadat ik tijdens mijn middelbare school periode uitvoerig heb geprobeerd de zolder van mijn ouders om te bouwen tot een Miniatur Wunderland, is de modelbouw in de vergetelheid geraakt. Andere prioriteiten.
Al sinds enige tijd ben ik als toeschouwer weer veel te vinden op de fora en tevens op de website van Huub Maaskant en "De Gotischeboog". Die laatste modulebaan spreekt mij extra aan, omdat ik opgegroeid ben naast Hilversum Sportpark. Vroeger was mijn insteek, hoe meer spoor hoe beter. Tegenwoordig ben ik zeer gecharmeerd van “eenvoudige” banen met lange tracés. Maar ja, ruimte.

Ik heb een opzet gemaakt voor een segmentenbaan. Gezien het sporenplan, maak ik geen gebruik van de standaardafmetingen voor modules, hence segmenten.  Ik zou het ontzettend waarderen als jullie hierop feedback geven.


Achtergrond
-   Ik woon nu in een huurhuis, dus de baan moet modulair worden.
-   De baan moet tevens automatisch per computer te rijden zijn (Itrain of Koploper).
-   Mogelijkheden om in de toekomst uit te breiden.
-   Nederlands, “omgeving Hilversum”.
-   Qua seinbeeld, modern.
-   Fictief.

Techniek
De baan wil ik aansturen met de z21 start en Itrain of Koploper.  De z21 en computer heb ik reeds in huis.
Qua spoor twijfel ik over Tillig of Roco.


Spoorplan
De baan komt vooralsnog in de woonkamer. Ik heb daar een mooie lange wand, waar een smalle baan goed past. Mijn huisgenoot, vind het ook een mooi plan. Daarnaast vind ik het een leuke uitdaging om binnen de bestaande ruimte een baan te situeren.

Ik wil de baan in modules opbouwen, omdat ik niet hoe mijn volgende woning er uit zal zien. Het is daarom van belang dat ik eventueel nog kan schuiven met segmenten. Mijn eerste idee was dan ook om twee kopstations te bouwen die identiek zijn aan elkaar. Mocht ik meer ruimte krijgen, kan ik die twee kopstations bij elkaar brengen en er een groot station van maken. Ik ben daarvan af gestapt, maar wil de twee kopstations wel exact laten aansluiten op de rand, zodat ik altijd nog een aangrenzende module kan bouwen.
Helaas kan ik aan de “linker-zijde” geen keerlus bouwen. Dit komt omdat daar een bank staat… een optie zou zijn om de bank 10-15cm van de muur te zetten, zodat je daar twee ‘Schaduwsporen’ kunt plaatsen.

Mijn huidige versie 0.1 is toch nog redelijk vol, mijns inziens een afweging tussen ruimte voor rangeren en enige vrije baan.

Ik speel met velen ideeën, maar loop eigenlijk vast in mijn mogelijkheden…. Bijgevoegd mijn huidige baanplan. Het zou mij erg helpen als jullie hiernaar willen kijken en feedback willen geven.


De ruilsegmenten zijn niet leidend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v0.1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sporenplan_v0.1.png)

Een wat nadere uitwerking, mogelijk geeft dit meer duidelijkheid of juist rede voor meer vragen  ;D
(initieel alleen voor privé gebruik, excuus dus voor de rommelige uitwerking)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0522-2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0522-2.jpeg)



Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: NS264 op 01 april 2020, 11:08:35
Hoi,

Welkom hier.

Benieuwd hoe het uit gaat pakken.

Gr Koen.
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: bask185 op 01 april 2020, 11:27:17
Hallo,

Ik denk dat je helling veels te stijl zijn? Hoeveel lengte heb je tot je beschikking? Als je met 5% daalt en stijgt wat net aan kan met korte treinen dan heb je al minimaal 1 meter nodig. Als je je keurig aan de regels houdt en voor 3.5% gaat dan heb je 143cm nodig.  :police:

Wat me ook opvalt is dat die brug over 2 sporen gaat op een punt waarbij er waarschijnlijk 5 a 6 cm hoogteverschil zit tussen deze sporen. Heb je daar rekening mee gehouden? Je kan het spoor wat omlaag gaat, het achterste spoor misschien al in tunnel doen vlak voor de brug?

Mvg,

Bas
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: Joren op 01 april 2020, 12:23:12
Dag Bas,

Goed dat je hier kritisch naar kijkt, fijn!

Hardop denkend en uitgaande van 8cm hoogteverschil tussen de sporen (ref: encyclopedie.beneluxspoor/Hellingen/Klimspiralen)

V.w.b. de brug, je hebt helemaal gelijk. In eerste instantie heb ik dit ook zo ingetekend, echter vond ik dat er redelijk wat spoor verloren ging.
Ik kan ook het stationscomplex met een x-tal cm kunnen verhogen, waardoor je het stijgingspercentage op de vrije-baan minder ziet en het spoor automatisch op een wat natuurlijkere manier (dijk) in het landschap komt te liggen.


@Koen, bedankt!

Mvg,
Joren



 
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 01 april 2020, 12:36:00
En nog een andere variant:

Industrie van achter naar voren verplaatsen,
De splitsing naar voren halen (richting je kopstation) en dan bijvoorbeeld een enkelsporige lijn (stijgend) naar je 2 sporige kopstation en een dubbelsporige lijn (dalend) naar je keerlus.
En dan door middel van een viaduct dat de enkelsporige lijn de dubbelsporige lijn kruist.

Voorbeeld ter inspiratie: spoorlijn Utrecht - Ede-Wageningen, met aftakking naar Veenendaal, is wel dubbelsporig maar dan zou je alleen het spoor met viaduct kunnen gebruiken.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: ruudns op 01 april 2020, 12:36:34
Houd er rekening mee dat er een keerlus inzit. Dat geeft kortsluiting zonder speciale voorzieningen ;).
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: bask185 op 01 april 2020, 13:09:48
Waar je misschien ook aan kan denken.

- Misschien kan je spoor A en B omwisselen. Dan gaat het stijgende spoor achter langs en kan je meer zien van beide sporen.

- In principe kan je alles ook enkelsporig uitvoeren. Je hebt al 2 sporen die samenvoegen en dan weer splitsen voor het rechter station.

- Je hoeft ook geen 2 sporen naar je lus toe te leiden. Je kan ook de wissel aan het begin van de lus zetten en dan kan je er met een spoor naar toe.

Ik heb even gespeeld in anyRail om je wat stof te geven om over na te denken. Ik heb wat mooie curves toegevoegd, kan ook zonder natuurlijk.
(https://i.imgur.com/QICZYr2.png)

(https://i.imgur.com/c7emh4g.png)
En als je perse 2 sporen van station links naar de lus wilt, dan kan dat ook natuurlijk.  Er zit nu ook een overgang in verwerkt en je krijgt minder tunnel en daarmee meer sporen te zien.

mvg,

Bas
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 01 april 2020, 13:55:41
Nog ff een schetsje van mijn voorbeeld, je zou ook nog het een en ander met flexrail kunnen doen zoals baanplan van Bas.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorstraat_v2_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Spoorstraat_v2_1.png)

mvg,

Matthijs
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: spoorijzer op 01 april 2020, 15:20:14
Hoi Joren,

Het idee van het verplaatsen van de industrie naar de voorzijde lijkt mij leuk, daar kan je vaak mee rangeren en dan is vooraan wel iets prettiger om alles goed te zien etc. Je zou dan juist aan de achterzijde kunnen afdalen naar het lagere niveau, dan heb je veel meer meters om af te dalen. Het kopstation (rechts) zou je aan de enkelsporige lijn kunnen maken, waar ook de industrie aan zit.

Rij je met treinstellen of ook met locs en wagonnen? In het laatste geval mis ik kopsporen zodat je kan kopmaken of even een loc kan parkeren.

Verder een interessant plan! Wel zou ik proberen zoveel mogelijk te standaardiseren, zodat je makkelijk je baanplan kan aanpassen (segment er tussen of er tussenuit) als je verhuisd. Dus zoveel mogelijk 2 doorgaande sporen op bv dezelfde plek (hoh afstand van de voorzijde).

Groeten,
Rogier

Groeten,
Rogier
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: MarcNL op 01 april 2020, 19:22:39
Je kunt overwegen om het enkel spoor onder het dubbele door te laten gaan.

En als je dan het enkele spoor 4 cm laat dalen, en het dubbele 4 cm stijgen, kan de helling in de sporen halveren.
Dat is altijd gunstig, lijkt me.
Het rechter deel van je baan (de basisplaat) ligt dan 4 cm hoger dan het linker deel,
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: Joren op 02 april 2020, 14:01:04
Dag Marc, Rogier, Matthijs, Bas en Ruud,

Super alle reacties, dat wordt zeer gewaardeerd.

Citaat
Houd er rekening mee dat er een keerlus inzit. Dat geeft kortsluiting zonder speciale voorzieningen ;).
Gezien, beter te vaak gewaarschuwd dan te weinig. Dus top! Hoe ik dit ga oplossen, daar ben ik nog naar aan het kijken. Van relais werking via ITrain tot een losse module

Citaat
Industrie van achter naar voren verplaatsen
Goed idee, dit geeft wat meer mogelijkheden met handmatig rijden en beweging aan de voorzijde. 

Citaat
Rij je met treinstellen of ook met locs en wagonnen? In het laatste geval mis ik kopsporen zodat je kan kopmaken of even een loc kan parkeren.
Goed punt. Ik wil zowel met treinstellen en locs met wagons rijden. Dus een spoor om kop te maken is wel wenselijk. Ik denk dat ik twee korte wissels toe voeg op de middelste sporen in het hoofdstation (links). Mijn insteek is om wel met treinstellen te kunnen rijden die minimaal 3 bakken+locomotief lang zijn (3*30+20=110cm minimaal).

Citaat
Wel zou ik proberen zoveel mogelijk te standaardiseren, zodat je makkelijk je baanplan kan aanpassen (segment er tussen of er tussenuit) als je verhuisd. Dus zoveel mogelijk 2 doorgaande sporen op bv dezelfde plek (hoh afstand van de voorzijde).
Zeker, daar heb je helemaal gelijk in. Mijn insteek is om 3 segmenten te bouwen. 1) Hoofdstation 2)vrije baan) 3) kopstation. Hier van uit gaande komt het plan van Matthijs ook goed naar voren, vanwege de rechte sporen.

Citaat
Misschien kan je spoor A en B omwisselen. Dan gaat het stijgende spoor achter langs en kan je meer zien van beide sporen.

- In principe kan je alles ook enkelsporig uitvoeren. Je hebt al 2 sporen die samenvoegen en dan weer splitsen voor het rechter station.

- Je hoeft ook geen 2 sporen naar je lus toe te leiden. Je kan ook de wissel aan het begin van de lus zetten en dan kan je er met een spoor naar toe.

Als je idd het stijgende spoor achter langs laat lopen, kan deze vast klimmen en het geeft een "natuurlijker" beeld.
Ik vind een "hoofdspoor" aftakking met twee sporen altijd erg "mooi", het geeft iets bijzonders. Ik zou kunnen kijken of ik de twee hoofdsporen voor de brug door kan laten lopen rechtdoor en laten verdwijnen en aldaar een schaduwstation inbouwen. Dit geeft wat meer bewegingsvrijheid.  Maar, mogelijk wil ik dan teveel.


Dank heren voor zover!
Ik ga even verder met deze ideeën en kijken wat past. Als er nog top ideeën opborrelen, schroom niet om dit te delen :P

Mvg,
Joren
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: spoorijzer op 02 april 2020, 15:52:04
Een klein idee, als je de industrie aan de voorzijde doet, kan je aan de achterzijde een uithaalspoor (of eventueel meerdere) maken waar je locs kan stallen. Als je dat bv met een extra Engels wissel doet, kan je toch van en naar alle 4 de stationsporen komen met kopmaken, zie onderstaand kladje (even in Paint, wist niet precies wel railmaterieel je wilt gebruiken?), het extra Engels wissel heb ik even omcirkeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kladje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Kladje.jpg)

Groeten,
Rogier
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 02 april 2020, 16:13:44
En qua industrie zou je aan stapelplaats Crailoo kunnen denken als je bij Hilversum in de buurt wilt blijven  ;D

mvg,

Matthijs
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: tothebeach op 02 april 2020, 16:36:48
Hoi Joren,

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt bij je station, maar ik gruwel wel van de met engelse wissels bezette kruising bij het begin. Ik heb een klein alternatief geschetst, maar deze neemt wel iets meer ruimte in. Qua kosten ontloopt het elkaar niet zoveel. Ik ga er vanuit dat goederentreinen voor het rangeerterrein op het eerste spoor van het station worden binnengenomen en dan achteruit terug worden gezet naar het rangeer terrein. Een trein van het rangeerterrein volgt dezelfde weg, alleen dan andersom.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorstraat-BNLS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoorstraat-BNLS.jpg)

Tussen de sporen is er een kleine ruimte voor loks, voor treinen die kop maken. En de zijlijn kan ook alle sporen bereiken.
Voor de rest vind ik het een leuk ontwerp, simpel om te bouwen, leuk om mee te rijden en daardoor haalbaar (y)

Groet,
Michel
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: Joren op 03 april 2020, 01:02:00
Goedemorgen allen,

We zijn weer een dag verder en ik ben een avond aan het plannen geweest. Diverse mogelijkheden uitgeprobeerd.


De suggestie van Matthijs om Crailo na te bouwen heb ik direct ter harte genomen! Ik heb inmiddels alle naburige appartementen gekocht om dit mogelijk te maken en aandelen Roco om de prijzen te drukken. ;)

Hieronder de huidige versies.

Mvg,
Joren

Versie zonder goederenafslag
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module-ABCDE_v0.1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module-ABCDE_v0.1.jpg)

Versie met goederenafslag
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module-ABCDE_v2.1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module-ABCDE_v2.1.jpg)
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: bask185 op 03 april 2020, 08:50:32
Je bent goed bezig  (y) maar ik spot 2 foutjes

Het bovenste oranje spoor (en de groene) kan niet naar het onderste spoor in het station. Dit is wel het langste spoor in je station.

Je moet* links van de engels man nog 2 wissels plaatsen zodat dat wel kan. Je kan namelijk anders nooit een trein bij het onderste perron krijgen. En als je dat doet, kan het groene spoor er ook nog eens komen.

Of je haalt daar het perron in zijn geheel weg dan hoeft er geen trein meer te komen, maar ook met het oog op uitbreidingen zou ik dat zeker niet doen.

Wat je tevens ook kan doen zijn de twee linker wissels helemaal rechts onderin vervangen door rechter wissels. Dan wordt het 1 na onderste spoor net even iets langer en kan je misschien net aan date ene extra rijtuig kwijt. Je kan daar ook meteen een ontkoppelaar inbouwen zodat alle getrokken treinen, die moeten omlopen, dat daar kunnen doen.

Je zou voor het bovenste kopspoor ook een ontkoppelaar in kunnen ombouwen om daar wagons achter te kunnen laten.

Of je goederensporen moet houden, vind ik een lastige. Je hebt namelijk heel weinig ruimte meer over voor scenery. Je kan misschien een voorgevel maken van een van goederenloods die dan 'door de muur' loopt. Maar meer dan dat....  En zonder deze sporen kan je in ieder geval een seinhuis en een paar andere huisjes plaatsen.

Waar je ook moet letten is dat het stukje links van de omloop wissels lang genoeg is om daadwerkelijk een lange loc kwijt te kunnen. Ik gebruik voor mijn baan een motorpost om deze lengte te bepalen omdat dat mijn langste 'locomotief' is.

Mvg,

Bas

*je moet natuurlijk helemaal niks, maar het is wel noodzakelijk  ;)
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: spoorijzer op 03 april 2020, 11:02:39
In aanvulling op Bas, ik mis kopsporen waarop je een loc kan stallen om de trein over te nemen.

Vond de optie van Michel ook mooi, met een locspoor in het midden (a la Zandvoort).

Als alternatief, misschien leuk om bv op Zandhoek te googlen? (ook hier in het forum, volgens mij door Matthijs van Heijningen). Heb ik gebruikt als uitgangspunt voor een baanplan. Wel met Engelse wissels, maar dat komt omdat mijn ruimte gewoon beperkt is..... Ik heb het baanplan even niet bij de hand, wel een foto van hoe ik het in de woonkamer heb uitgelegd. Misschien levert het inspiratie op. En ja, het is wel vol, maar deze baan is voor het rijden bedoeld, niet zo zeer voor de scenery  ;D.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_22.jpg)

Groeten,
Rogier
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 03 april 2020, 11:05:32
De suggestie van Matthijs om Crailo na te bouwen heb ik direct ter harte genomen! Ik heb inmiddels alle naburige appartementen gekocht om dit mogelijk te maken en aandelen Roco om de prijzen te drukken. ;)

Crailoo als inspiratie voor je uit te beelden industrie (alleen dan wel een heel stuk kleiner  ;D) aangezien dat ook in de buurt van Hilversum ligt.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: Joren op 03 april 2020, 11:12:36
Haha, eens. De aftakking van Crailo is ook goed te realiseren.

Vwb het wissel complex hebben jullie gelijk. Mijn insteek was dat het groene spoor niet perse overal hoeft te komen, maar slechts op twee van de drie sporen. Nu ben ik daar idd wat te rigoreus in geweest.

Aangezien de sporen moeten klimmen en zakken, is het niet mogelijk om het stations complex uit te breiden voorbij de meest rechter wissels. Immers, daar gaan de twee hoofdsporen al rustig zakken. Ik ga hier met jullie input nog even op puzzelen!

vwb het omloop stuk voor de loc, ga ik nu uit van 30-40cm.
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: Overet op 03 april 2020, 11:23:30
Als je de goederensporen er in houdt zou ik daar ook een omloopmogelijkheid realiseren, zodat de loc naar de andere zijde van de trein kan.

Welk tijdperk heb je op het oog?

Tom
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: tothebeach op 03 april 2020, 11:34:13
Ik zie het probleem eigenlijk niet. Het is een zijlijn naar een kopstation, waar niet omgelopen kan worden. Dus rijden er alleen treinstellen of lok+rijtuigen +stuurstand. Hier hoeft geen lokwissel plaats te vinden. Dus kunnen deze reizigerstreinen ook gerust naar het tweede of derde spoor.
En omdat je aangeeft dat je niet meer ruimte hebt, ivm de helling, zie ik alleen mogelijkheden die ten koste gaan van de lengte van het tweede perron. En daar zou ik niet op gaan bezuinigen.

Qua lokwissel kan je ook gaan denken aan een manier zoals dat in de latere jaren ook op Zandvoort gebeurde. Een trein komt binnen op spoor 1, de lok wordt opgesloten tussen stootblok en rijtuigen. Vanaf spoor 2 komt een andere lok, die koppelt aan de andere kant aan en rijdt uiteindelijk weg met de trein. Vervolgens komt de volgende trein binnen op spoor 2, dan wordt daar de lok opgesloten. De lok van spoor 1 koppelt aan de andere zijde aan. Enzovoorts.
Je zou een opstelspoor voor loks op twee plaatsen kunnen maken. Dat is het wissel aan de linkerzijde (richting engelsman) vervangen voor een engels wissel en dan daaraan een horizontaal opstelspoor maken. Het dubbelspoor duikt dan tussen de zijlijn en dit opstelspoor naar beneden. Een andere optie is om een opstelspoor aan de zijlijn vast te haken, maar zeker bij de tweede versie komt dat spoor erg ver van het station af te liggen, waardoor je minder ruimte hebt om landschap weer te geven. En dat is toch wel weer leuk om de illusie te scheppen van afstand tussen twee stations. Beide versies vind ik niet erg fraai, en ik zou me gewoon behelpen met mijn boven beschreven wijze.

Bij de versie met goederensporen zou ik eventueel nog een omloopgelegenheid maken tussen het derde en vierde spoor. Misschien is dat iets handiger bij het rangeren.

Zo maar mijn gedachten. Het blijft een leuk ontwerp. Niet teveel rails, niet teveel wissels, en wel leuk speelplezier.

Groet,
Michel
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: bask185 op 03 april 2020, 11:40:39
In aanvulling op Bas, ik mis kopsporen waarop je een loc kan stallen om de trein over te nemen.
Nu je dat zo zegt....

Als je natuurlijk een lok paraat heb staan om de rijtuigen of wagonnen over te nemen. Dan neem je de behoefte om om te lopen weg. Dan kan je de wissels links onder in theorie weglaten. In de praktijk zou ik ze wel houden natuurlijk. Ik heb met de sporenplannen voor mijn eigen baan daar helemaal geen rekening mee gehouden ???

Dan moet je misschien wel een extra ontkoppelaar inbouwen zodat je locs zo ver als mogelijk de rijtuigen kan afkoppelen.

Dan kan er vast nog wel een rijtuig bij  (y)

En voor de toekomst. Je kampt natuurlijk met zwaar gebrek aan ruimte. Als je gaat bouwen, houd er dan rekening mee dat je tussen module D en E nog een verlenging kan tussen bouwen. Als ik zo naar je sporenplan kijk, heb je dat stiekem al gedaan, of niet  :P

Je kan misschien ook nog een overweging maken om het spoor links boven in weg te laten om meer scenery ruimte te creeeren. En misschien dat je ipv 50cm naar 60cm breed kan??

@Michel
Het probleem is ook niet zozeer het groene spoor maar het oranje spoor. Als een trein vertrekt vanaf het meest onderste spoor dan kan hij nooit meer terug komen daar tenzij hij tegen het verkeer in gaat rijden. Daar zijn dus 2 extra wissels noodzakelijk voor. En als je die aanlegt, dan heb je als bijkomstig voordeel dat het groene spoor er ook bij kan komen.

Mvg,

Bas

Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: tothebeach op 03 april 2020, 11:49:56
@ Bas: da's een goeie, die had ik niet eens gezien. Maar dat is eenvoudig op te lossen door voor het station, in de helling weliswaar een overloop te plaatsen. Zoals jij het voorstelt, gaat het ten koste van de perronlengte. En ik weet niet hoe lang dat perron nu is, maar je hebt nogal wat nodig voor een beetje trein met een lok ervoor en 1 erachter.
Die zijlijn is niet voor niets een zijlijn. Die heeft niet zoveel nodig.

Groet,
Michel
Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: Joren op 03 april 2020, 14:54:38
Dag allen,

Citaat
En voor de toekomst. Je kampt natuurlijk met zwaar gebrek aan ruimte. Als je gaat bouwen, houd er dan rekening mee dat je tussen module D en E nog een verlenging kan tussen bouwen. Als ik zo naar je sporenplan kijk, heb je dat stiekem al gedaan, of niet  :P
Het klopt dat ik inderdaad de baan zo "toekomstproof" wil maken als mogelijk. Dat houdt vooral in dat ik met segmenten wil kunnen schuiven.
In beide stations laat ik precies op de module rand de sporen stoppen, zodat ik in de toekomst bijvoorbeeld aan de andere kant kan uitbouwen. De twee tussenbakken zijn idd de huidige oplossing voor een connectie tussen de twee stations. Op dit moment werk ik met een z21 en twee terugmelders van digikeis. Ik ben van plan om een melder onder het hoofdstation te bouwen en én melder onder de keerlus. Zo blijft ook in de toekomst zoveel als mogelijk in tact.

Citaat
Welk tijdperk heb je op het oog?
Ik wil mij qua treinen nog niet echt vastleggen op een tijdperk. Wel ben ik, op een museum stuk uitgezonderd ;) niet een hele grote liefhebber van stoom. Ik vind moderner materieel, maar ook een mat64 of plan u erg leuk. Mijn huidige plan is dan ook om de seinen in het hoofdstation uit de periode VI te gebruiken. Voor het zijspoor, weet ik het nog niet... Het kan ook erg leuk zijn om het zijspoor station wat "ouder" te bouwen...

Citaat
Je kan misschien ook nog een overweging maken om het spoor links boven in weg te laten om meer scenery ruimte te creeeren. En misschien dat je ipv 50cm naar 60cm breed kan??
Ja, ik speel idd ook met het idee om eventueel naar 60 te gaan op het hoofdstation. Nog niet over uit. Het bovenste spoor weglaten, wil ik dan weer niet doen. Ik denk dat het leuk is om daar een opstelspoor te hebben, a la Zandvoort.

Citaat
@Michel
Het probleem is ook niet zozeer het groene spoor maar het oranje spoor. Als een trein vertrekt vanaf het meest onderste spoor dan kan hij nooit meer terug komen daar tenzij hij tegen het verkeer in gaat rijden. Daar zijn dus 2 extra wissels noodzakelijk voor. En als je die aanlegt, dan heb je als bijkomstig voordeel dat het groene spoor er ook bij kan komen. @ Bas: da's een goeie, die had ik niet eens gezien. Maar dat is eenvoudig op te lossen door voor het station, in de helling weliswaar een overloop te plaatsen. Zoals jij het voorstelt, gaat het ten koste van de perronlengte. En ik weet niet hoe lang dat perron nu is, maar je hebt nogal wat nodig voor een beetje trein met een lok ervoor en 1 erachter.
Die zijlijn is niet voor niets een zijlijn. Die heeft niet zoveel nodig.
Heren, jullie hebben helemaal gelijk. Ik hoef de zijlijn niet perse op alle sporen kwijt te kunnen. Twee zou mijn inziens al voldoende moeten zijn, omdat deze treinen makkelijk kop kunnen maken en daardoor op het hoofdspoor terecht kunnen komen. As we speak ben ik hier nog even me een het puzzelen.

Dank allen weer! Ik ben erg blij met de input, dat heeft mij al voor een kostbare fout weerhouden.  (y)







Titel: Re: [H0] De Spoorstraat
Bericht door: Joren op 04 april 2020, 02:41:40
Dat was weer een vol dagje puzzelen en meten. Het was fijn om met jullie feedback aan de slag te gaan.
Ik heb tevens twee meter spoor onder 3% helling gezet om te zien hoe ik dit er visueel uit vindt zien. Mijn doel is 2,5%. Dat is hieronder haalbaar, ook met een rustige opbouw naar deze 2,5%.
Hieronder twee versies:

Rood = ontkoppelspoor

versie 3.0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module-BCDE_v3.0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module-BCDE_v3.0.jpg)

Versie 4.0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module-BCDE_v4.0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Module-BCDE_v4.0.jpg)

Mijn voorkeur gaat nu uit naar versie 4.0. De rede hiervoor is dat ik eigenlijk wil dat er op de twee midden modules (hier dus de twee rechter), maar drie sporen liggen. Twee hoofdsporen en 1 voor het zijspoor. Dat geeft mogelijk wat moeilijkheden met rangeren als je een loc op het onderste spoor hebt staan. Ik vind versie 3, gewoon eigenlijk niet mooi en te druk worden... Echter, ik ben er nog niet over uit.  ??? ???