Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:44:29
Spoor- en tramweg parafernalia door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:53:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 00:40:53
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 00:07:29
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door Luc2000
17 November 2025, 23:55:06
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
17 November 2025, 23:38:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
17 November 2025, 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
17 November 2025, 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
17 November 2025, 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
17 November 2025, 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
17 November 2025, 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
17 November 2025, 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
17 November 2025, 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
17 November 2025, 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 November 2025, 22:06:59
Zee. Land. door Huup
17 November 2025, 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
17 November 2025, 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
17 November 2025, 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
17 November 2025, 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
17 November 2025, 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
17 November 2025, 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
17 November 2025, 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 November 2025, 20:55:58
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
17 November 2025, 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
17 November 2025, 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
17 November 2025, 20:06:17
  

Auteur Topic: Rivarossi 1300 schokt  (gelezen 2145 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3385
    • nederlof.net
Rivarossi 1300 schokt
« Gepost op: 30 March 2020, 23:11:39 »
Ik heb een probleempje met mijn Rivarossi 1300.
Deze heb ik ooit eens tweedehands gekocht, niet heel veel mee gereden. Het betreft een AC model.
Ik reed er niet veel mee omdat mijn Märklin M-rail wissels en de loc niet echt lekker samen gingen.
Inmiddels heb ik een C-rail baan. Dat gaat stukken beter. De loc reedt alleen erg snel. Daarom heb ik pas wat CV's aan zitten passen. Maximumsnelheid flink omlaag, optrek en afremvertraging omhoog. Verder niets aangepast.
Nu gaat de loc echter ineens flink schokken als ik vooruit rij. Achteruit is dat effect niet waarneembaar.

Weet iemand hoe dit kan komen?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4307
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2020, 07:48:40 »
Is je tandwieltje nog heel? Zie andere topics hierover. Het kan natuurlijk aan je instellingen liggen, maar misschien heb je hetzelfde euvel als de electrotren/rivarossi na ingebruikname?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2020, 08:02:24 »
Ik denk dat het de Electrotren-Rivarossi is. Van de oorspronkelijke Rivarossi bestonden volgens mij geen drierailvarianten.
Dus gebarsten tandwiel op een as lijkt goed mogelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3385
    • nederlof.net
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2020, 12:18:32 »
Bedankt voor de reacties. Ik had weleens iets gehoord van tandwielproblemen maar kon niets vinden van Rivarossi. Maar blijkbaar is dit stiekem een Electrotren maar dan vermomd in een Rivarossi doos :)

Ik ga hem openschroeven en een kijkje bij de tandwielen nemen! Ik laat het hier weten.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6792
  • Spaar ze allemaal.
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #4 Gepost op: 31 March 2020, 12:27:26 »
Met je hand over de aangedreven wielen wrijven, als een wiel slipt is daar het tandwiel kapot.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2291
    • Biesje.nl
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #5 Gepost op: 31 March 2020, 14:24:58 »
knip... Maar blijkbaar is dit stiekem een Electrotren maar dan vermomd in een Rivarossi doos :)

...knip

Na de overname door Hornby zijn de Electrotren 1300en uitgegeven door Rivarossi. De constructie is hetzelfde. Tenzij je dus de (echte)oer-rivarossi hebt uit de jaren 90 van vorige eeuw.

Tandwielen van deze modellen (Electrorossi) gaan vaak stuk. Vaak voorkomend probleem helaas. Er zijn oplossingen te vinden op het forum, Conrad verkoopt tandwielen die (bijna) passen. Deze moeten smaller gemaakt worden en gaatje iets groter gemaakt worden. Ik heb deze operatie toevallig van de week gedaan voor iemand. Is een rotklus (braampjes op tandwiel door het zagen/vijlen) maar het rijdt weer (y)

Mvg,

Robert

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4683
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #6 Gepost op: 31 March 2020, 16:50:21 »
@Biesje. Dat de tandwielen gehalveerd (versmald) moeten worden is correct. Het gaatje is echter wel goed van maat. Je moet wel aardig wat kracht zetten om het op de as te schuiven. Gelukkig wel, anders zou het al snel kunnen gaan slippen en heb je het probleem terug.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2291
    • Biesje.nl
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #7 Gepost op: 31 March 2020, 23:07:19 »
Het gaatje is 1,9 mm, de asjes zijn 2 mm en op de plek van de tandwielen zelfs iets dikker ivm kartels. Ik had het gevoel dat er dan teveel spanning op het plastic zou komen waardoor het kan breken.

Ik heb het gaatje eerst opgeboord met een 2 mm boortje in een handboor houder. Daardoor paste het strak om de as (alsnog waren er wat kleurrijke metaforen nodig bij het aanbrengen) en stevig om het kartel gedeelte. En staat er geen al te sterke spanning op het materiaal. Volgens mij was dat juist een van de redenen waarom de tandwielen oorspronkelijk braken: afwijkende materiaal eigenschappen (te weinig weekmaker?) en een grote spanning op het materiaal door te krappe gaatjes. Ik had lijm klaarstaan om de tandwielen eventueel te borgen als deze te los zaten maar dit was niet nodig.

Bij mij werkte het iig prima. Ik heb ook een Lima Thalys PBKA omgebouwd van 3-rail AC naar 2-rail DC met deze tandwieltjes (experiment bij gebrek aan DC assen voor dit ding). Deze hoefde ik daarvoor niet door midden te zagen. Ik heb gewoon 2 mm asjes gebruikt en wattenstaafjes gebruikt om de rest van de as dikker te maken. Dit was een nylon achtig buisje van 2,5 mm met een binnendiameter van 2 mm. Het rijdt beter dan ik verwachtte.

Mvg,

Robert

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3385
    • nederlof.net
Re: Rivarossi 1300 schokt
« Reactie #8 Gepost op: 31 March 2020, 23:29:59 »
Vandaag geen tijd meer om de boel open te schroeven.
Wel even aan de wielen gevoeld, bij de een zit wat meer speling dan de ander maar helemaal doordraaien lukt niet. Ik ga het binnenkort verder bekijken.

Iig bedankt voor de antwoorden.
Het gaat om een geel/grijze versie. Nummer 1310 geloof ik, meet 1-been pantografen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u