BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: KNed op 30 maart 2020, 23:11:39

Titel: Rivarossi 1300 schokt
Bericht door: KNed op 30 maart 2020, 23:11:39
Ik heb een probleempje met mijn Rivarossi 1300.
Deze heb ik ooit eens tweedehands gekocht, niet heel veel mee gereden. Het betreft een AC model.
Ik reed er niet veel mee omdat mijn Märklin M-rail wissels en de loc niet echt lekker samen gingen.
Inmiddels heb ik een C-rail baan. Dat gaat stukken beter. De loc reedt alleen erg snel. Daarom heb ik pas wat CV's aan zitten passen. Maximumsnelheid flink omlaag, optrek en afremvertraging omhoog. Verder niets aangepast.
Nu gaat de loc echter ineens flink schokken als ik vooruit rij. Achteruit is dat effect niet waarneembaar.

Weet iemand hoe dit kan komen?

Koen
Titel: Re: Rivarossi 1300 schokt
Bericht door: Martijn193 op 31 maart 2020, 07:48:40
Is je tandwieltje nog heel? Zie andere topics hierover. Het kan natuurlijk aan je instellingen liggen, maar misschien heb je hetzelfde euvel als de electrotren/rivarossi na ingebruikname?
Titel: Re: Rivarossi 1300 schokt
Bericht door: henk op 31 maart 2020, 08:02:24
Ik denk dat het de Electrotren-Rivarossi is. Van de oorspronkelijke Rivarossi bestonden volgens mij geen drierailvarianten.
Dus gebarsten tandwiel op een as lijkt goed mogelijk.
Titel: Re: Rivarossi 1300 schokt
Bericht door: KNed op 31 maart 2020, 12:18:32
Bedankt voor de reacties. Ik had weleens iets gehoord van tandwielproblemen maar kon niets vinden van Rivarossi. Maar blijkbaar is dit stiekem een Electrotren maar dan vermomd in een Rivarossi doos :)

Ik ga hem openschroeven en een kijkje bij de tandwielen nemen! Ik laat het hier weten.

Koen
Titel: Re: Rivarossi 1300 schokt
Bericht door: prutser op 31 maart 2020, 12:27:26
Met je hand over de aangedreven wielen wrijven, als een wiel slipt is daar het tandwiel kapot.
Titel: Re: Rivarossi 1300 schokt
Bericht door: Biesje op 31 maart 2020, 14:24:58
knip... Maar blijkbaar is dit stiekem een Electrotren maar dan vermomd in een Rivarossi doos :)

...knip

Na de overname door Hornby zijn de Electrotren 1300en uitgegeven door Rivarossi. De constructie is hetzelfde. Tenzij je dus de (echte)oer-rivarossi hebt uit de jaren 90 van vorige eeuw.

Tandwielen van deze modellen (Electrorossi) gaan vaak stuk. Vaak voorkomend probleem helaas. Er zijn oplossingen te vinden op het forum, Conrad verkoopt tandwielen die (bijna) passen. Deze moeten smaller gemaakt worden en gaatje iets groter gemaakt worden. Ik heb deze operatie toevallig van de week gedaan voor iemand. Is een rotklus (braampjes op tandwiel door het zagen/vijlen) maar het rijdt weer (y)

Mvg,

Robert
Titel: Re: Rivarossi 1300 schokt
Bericht door: VAM65 op 31 maart 2020, 16:50:21
@Biesje. Dat de tandwielen gehalveerd (versmald) moeten worden is correct. Het gaatje is echter wel goed van maat. Je moet wel aardig wat kracht zetten om het op de as te schuiven. Gelukkig wel, anders zou het al snel kunnen gaan slippen en heb je het probleem terug.
Titel: Re: Rivarossi 1300 schokt
Bericht door: Biesje op 31 maart 2020, 23:07:19
Het gaatje is 1,9 mm, de asjes zijn 2 mm en op de plek van de tandwielen zelfs iets dikker ivm kartels. Ik had het gevoel dat er dan teveel spanning op het plastic zou komen waardoor het kan breken.

Ik heb het gaatje eerst opgeboord met een 2 mm boortje in een handboor houder. Daardoor paste het strak om de as (alsnog waren er wat kleurrijke metaforen nodig bij het aanbrengen) en stevig om het kartel gedeelte. En staat er geen al te sterke spanning op het materiaal. Volgens mij was dat juist een van de redenen waarom de tandwielen oorspronkelijk braken: afwijkende materiaal eigenschappen (te weinig weekmaker?) en een grote spanning op het materiaal door te krappe gaatjes. Ik had lijm klaarstaan om de tandwielen eventueel te borgen als deze te los zaten maar dit was niet nodig.

Bij mij werkte het iig prima. Ik heb ook een Lima Thalys PBKA omgebouwd van 3-rail AC naar 2-rail DC met deze tandwieltjes (experiment bij gebrek aan DC assen voor dit ding). Deze hoefde ik daarvoor niet door midden te zagen. Ik heb gewoon 2 mm asjes gebruikt en wattenstaafjes gebruikt om de rest van de as dikker te maken. Dit was een nylon achtig buisje van 2,5 mm met een binnendiameter van 2 mm. Het rijdt beter dan ik verwachtte.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Rivarossi 1300 schokt
Bericht door: KNed op 31 maart 2020, 23:29:59
Vandaag geen tijd meer om de boel open te schroeven.
Wel even aan de wielen gevoeld, bij de een zit wat meer speling dan de ander maar helemaal doordraaien lukt niet. Ik ga het binnenkort verder bekijken.

Iig bedankt voor de antwoorden.
Het gaat om een geel/grijze versie. Nummer 1310 geloof ik, meet 1-been pantografen.

Koen