Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan  (gelezen 2875 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Gepost op: 30 maart 2020, 22:44:55 »
Ik rijd 3-rail met een ECoS-centrale en probeer een manier te verzinnen om mijn wissels analoog te voeden met een 32VA Märklin-trafo. Nu weet ik dat wanneer je twee analoge trafo's gebruikt die met tegengestelde fases zijn aangesloten er bij het maken van contact tussen beide stroomkringen door bijvoorbeeld een sleper er best wat vonken ontstaan door de kortsluiting die dan ontstaat. Dat los je op door van één van beide trafo's de netstekker om te draaien in de contactdoos. Daardoor keer je de 0 en de fase om(?) waardoor beide trafo's weer met elkaar in fase zijn en de kortsluiting niet meer voorkomt.
In een digitaal systeem met een analoge trafo werken betekent goed opletten dat het digitale signaal niet in aanraking komt met de analoge fase. Ik wil de wissels voeden door de constante fase van de trafo (gele bus). Om de kring te voltooien moet er een contact worden gelegd met de 0 (bruine bus) van de trafo. Nu is de vraag:

Kan ik zondermeer de bruine draad van de analoge trafo verbinden met de bruine kring van de centrale,

...of loop ik het risico dat er dan analoge fase komt te staan op de 0 van de centrale en zo ja, wat is het gevolg daarvan? Hoe ontdek ik of ik een stekker van een trafo moet omdraaien(indien nodig)?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2020, 23:55:21 »
Ja, dat kan (mits het een losse trafo betreft). MAAR, heeft geen enkel nut. Zou ik dus ook lekker achterwege laten. Dan weet je ook zeker dat de schakelstromen geen kabels delen met je rijstroom. Zo zou ik ook nooit een voeding voor wissels en een voeding voor verlichting een draad laten delen. Het kan wel, maar dan zie je het effect van een wissel schakelen ook terug in je verlichting.

En je moet altijd opletten dat je twee trafo's niet met twee klemmen met elkaar verbind. Ook als je ze in fase hebt gezet wil je dit nog steeds niet. Ofwel, ook dan is het alleen een oplossing voor een korte overbrugging. De stekker omdraaien is dan ook geen volledige oplossing, het effect is alleen niet zo heftig (lees: niet direct vonken). Bij digitaal is dit nooit een oplossing.

Het is ook niet specifiek 3-rail, wisselspanning of digitaal probleem probleem. Ook bij gelijkspanning zou je één klem van de voeding mogen delen maar nooit* twee. Ofwel, eigenlijk is er niets verandert met digitaal. Alleen was een oude, echte trafo waarschijnlijk wat robuuster dan centrale/booster  ;)


Timo

* Nooit is een groot woord, soms kan het maar dan moet je weten wat je doet. Nooit twee klemmen van (spanning gestuurde) voedingen aan elkaar is altijd veilig.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2020, 00:04:38 »
Ik ben altijd blij met Timo's uitleg, maar als je bij de buren kijkt, klik hier, dan vind je een draadje waarin de aanhouder(ts) uiteindelijk het licht ziet.
Op 27 juni 2017 vond dat gedenkwaardig moment plaats in dat draadje.

Waarvan acte.  ;D
 
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2020, 21:06:41 »
Hartelijk dank voor de snelle antwoorden!

Antwoord is dus dat het kan, maar oppassen dat er niet meer dan enkel de bruine draad verbonden wordt, omdat er dan ongewenste stroomkringen ontstaan waarmee de centrale niet overweg kan. Dat betekent dus oppassen, zeker als het plan is twee analoge tafels aan te sluiten. Die mogen dus absoluut niet uit fase staan èn de gele draden van beide trafo's nooit met elkaar verbinden. Dat is ook niet de bedoeling: alleen bruin.
Voor eventuele verlichting was ik van plan weer een aparte trafo te gebruiken die niet op één of andere manier met het spoorbedrijf in verbinding staat. Die heb ik voldoende overgehouden uit de tijd dat de baan nog analoog was. Maar dat is van later zorg.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2020, 22:01:28 »
Hallo

De 0-leider (bruine draad) kan niet uit fase staan.

Bart

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2020, 22:25:53 »
[...] omdat er dan ongewenste stroomkringen ontstaan waarmee de centrale niet overweg kan. Dat betekent dus oppassen, [...]
Inderdaad oppassen. Maar daarvoor maakt het weinig uit of dat een trafo en een centrale, een centrale en een booster of zelfs twee trafo's/voedingen zijn. Je wilt gewoon nooit twee spanningsbronnen parallel. Zo wil je het bij een analoge 3-rail overgang de sleper ook maar zo kort mogelijk op de scheiding hebben en bijvoorbeeld niet stoppen met de sleper op de overgang (en spanning erop, bijvoorbeeld stuurstand ofzo).

zeker als het plan is twee analoge tafels aan te sluiten. Die mogen dus absoluut niet uit fase staan [...]
(Ik neem aan trafo's?) Dat maakt dus helemaal niets uit ;) Tenminste, in normaal gebruik. Het hele in-fase staan zorgt alleen voor iets minder heftige stromen als je de twee trafo's (tijdelijk) parallel zet door een 3-rail overgang. Maar maakt het nog steeds niet goed. Bij individuele circuits maakt het geen fluit uit of ze in- of uit-fase staan, ook niet als ze een draad delen.

èn de gele draden van beide trafo's nooit met elkaar verbinden.
Het maakt ook niet uit wat je met elkaar verbind. Je mag ook geel (van trafo A) aan geel (van trafo B) of geel (van trafo A) aan bruin (van trafo B). Elektronen zijn kleurenblind ;D Zolang je maar niet beide klemmen tegelijk verbind ofwel de trafo's/voedingen/boosters/centrales parallel zet.

Dat is ook niet de bedoeling: alleen bruin.
Maar, waarom wil je die verbinding hebben dan?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2020, 22:32:45 »
Hij wil waarschijnlijk 1 algemene massadraad hebben. Maar ik vind dat niet verstandig. Zelf heb ik op mijn (analoge) spoorbanen altijd de massa van de treinvoeding apart gehouden van de massa van de wisselvoeding.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2020, 22:52:20 »
Hallo

Als je nog met M-rail rijdt heb je een gemeenschappelijke massa nodig om de lampjes van wissellantaarns, seinen e.d te laten branden.

Bart

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2020, 22:52:36 »
Hartelijk dank! Dat was het laatste zetje dat ik even nodig had in de goede richting.

Op mijn analoge baan maakte ik gebruik van schakelrails, waar de sleper van de loc kort tegen een palletje aandrukt. Daardoor werd de stroomkring gesloten en maakte de 0 van de wissel contact met de railbedding (M-rails), dus met de 0 van de stroomkring van het rijdend materieel. Ook toen ik overstapte op C-rails ben ik dat principe trouw gebleven, eigenlijk zonder nadenken.
Dit zet me wèl aan het denken en dat is goed.

Vraag moet dus eigenlijk zijn: hoe kan ik wissels analoog voeden, maar digitaal schakelen? Dat is geen heel moeilijk puzzeltje denk ik, maar daar ga ik nog wel even goed over nadenken.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2020, 23:17:32 »

Vraag moet dus eigenlijk zijn: hoe kan ik wissels analoog voeden, maar digitaal schakelen? Dat is geen heel moeilijk puzzeltje denk ik, maar daar ga ik nog wel even goed over nadenken.

Hallo

Viesmann K83 of Kuehn WD10 doen dit bij mij prima, maar er zullen vast nog wel andere zijn.

Bart

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2020, 09:30:10 »
Lampjes en schakelrails zijn inderdaad een reden. Ik was vooral benieuwd of dat er was of dat het meer een "het hoort zo" gedreven actie was.

Maar als ik kijk naar een C-rail schakelrail:

Het lijkt me erg makkelijk om de schakelaar dus volledig los te laten werken door die bruine draad ook los te halen van de rail. Misschien is dit ook toepasbaar voor wissels. Hoeft natuurlijk niet.

@1200blauw Wat is de reden dat je ze digitaal wilt schakelen? Zolang je geen computer gebruikt voor automatie of een digitaal tableau gebruikt vind ik het zelf niet waard. Wissels schakelen via wisselnummers intypen is echt een ramp. ::) Maar goed, dat lijkt dan wel weer een beetje op het schakelen van al je wissels en seinen met de blauwe Märklin kastjes :D

Overigens bezitten bijna alles decoders tegenwoordig wel een losse ingang voor spanning en een losse voor signaal. De voeding kan dan "analoog" gebeuren.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2020, 11:34:56 »
Hallo

Dit bruine draadje schakelt gewoon naar de massa van de centrale.
Ook bij M-rail zit de railbedding gewoon aan de centale.
Exttra massa is alleen maar nodig om dd stroomkring van een (licht) trafo "rond" te maken.

Bart

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2020, 22:11:18 »
@1200blauw Wat is de reden dat je ze digitaal wilt schakelen? Zolang je geen computer gebruikt voor automatie of een digitaal tableau gebruikt vind ik het zelf niet waard. Wissels schakelen via wisselnummers intypen is echt een ramp. ::) Maar goed, dat lijkt dan wel weer een beetje op het schakelen van al je wissels en seinen met de blauwe Märklin kastjes :D

Ik heb inmiddels alle schakelrails verwijderd. Ik wil volledig schakelen geïnitieerd door de PC, niet door de loc. De PC krijgt zijn input van de massadetectie en ook niet meer van de schakelrails.

Welk stuurporgramma het moet worden ben ik overigens nog niet helemaal uit. Dat gaat tussen Koploper, Digipet en iTrain, waarbij de laatste op dit moment het meest natuurlijk lijkt aan te voelen. Dat zal voor het voeden of aansturen van de wissels niet veel uitmaken denk ik.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3221
    • nederlof.net
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #13 Gepost op: 02 april 2020, 00:06:54 »
Ook zonder M-rail kan het nodig zijn om de massa door te verbinden.
Ik maak op mijn C-rail baan gebruik van Viessman wisseldecoders. Die hebben een aparte ingang voor de spanning om de wissels te schakelen. Maar de massa is gewoon dezelfde als de massa van de baanspanning. Ik moet dus wel de massa van de trafo voor de spanning van de wissels aan de massa van de rails/centrale knopen

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan
« Reactie #14 Gepost op: 02 april 2020, 01:17:36 »
Zelf heb ik op mijn (analoge) spoorbanen altijd de massa van de treinvoeding apart gehouden van de massa van de wisselvoeding.
Het is geformuleerd als een mening. Maar er is ongetwijfeld een verklaring voor het strikt (willen) scheiden van stroomkringen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail