Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Digikeijs DR4018, bij schakelen valt spanning op baan weg, knippert verlichting  (gelezen 1910 keer)

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Goedemiddag,

ik heb een probleem met een Digikeijs schakeldecoder DR4018. Ik heb hier MP1 wisselmotoren op aangesloten, op elke uitgang 1 stuks. De aansturing gaat via een ESU-Ecos, de voeding voor het omzetten van de motoren wordt via een externe voeding geleverd, staat dus los van de ECos, alleen het signaal komt van deze.
Sinds vorige week een probleem. Als ik één van de wissels omzet, vraagt dat blijkbaar zoveel spanning o.i.d., dat de spanning op de baan wegvalt, dus loks vallen stil en gaan dan weer verder en binnenverlichting knippert.

Wat kan dit zijn?
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2020, 15:50:54 door Bert van Gelder »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Een verkeerde aansluiting ::) Als de DR4018 een losse voeding heeft (voor POWER) vraagt hij nagenoeg niets van de SIGNAL ingang, of hij nu schakelt of niet. Als dat wel zo is suggereert dat hij nu ook zijn POWER uit de ECoS krijgt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Begrijp ik, maar hij heeft het altijd goed gedaan. Ik heb verder niets gedaan, dus geen draden o.i.d. verandert.

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
De extra voeding kan ook defect zijn geraakt, waardoor de SIGNAAL wordt gebruikt als bron.
Hoeveel volt meet je op de POWER ingang in rust en wat tijdens het schakelen?

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo,

De extra voeding kan ook defect zijn geraakt, waardoor de SIGNAAL wordt gebruikt als bron.

SIGNAAL en POWER van de DR4018 zijn volledig van elkaar gescheiden, dus dat kan niet de oorzaak zijn: zonder spanning op de POWER doet de DR4018 niets...

@GertW:

Maak je gebruik van de hartstukpolarisatie van de MP1?
Zo ja, dan lijkt het mij dat er bij het omzetten van het wissel heel even kortsluiting via de wisseltongen ontstaat. Temeer omdat je aangeeft dat het slechts één wissel betreft.
Of treedt de spanningsval ook bij het schakelen van de andere wissels aan de DR4018 op?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2020, 22:37:12 door Bert_Apd »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Zoals Bert_Apd, niet mogelijk om via SIGNAL te voeden.

Ik denk dus toch dat er iets verandert is. Wat Bert zegt zou inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn. En anders is het een kwestie van uitsluiten want dan is er op een of andere manier toch een ongewenste verbinding ontstaan.

Voorbeeld aanpak:
- Begin met één wissel / uitgang. Dus ook steeds dezelfde bedienen.
- Heb je puntstukpolarisatie, die los (inclusief railspanning om dan eventueel geen sluiting te maken!) Knipper weg?
- Haal je externe voeding compleet los (niet uit, los) van de baan, gaat de wissel nog om?
- Haal huidige draden uit de POWER van de DR4018. Nu je de voeding toch compleet los hebt, trek tijdelijk nieuwe draden direct van die voeding naar de POWER van de DR4018, naar niets anders. Gaat wissel om? Knipper weg?



Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 91

Ik maak inderdaad gebruik van hartstukpolarisatie. spanningsval treed alleen bij deze ene wissel op. ik zal er eens een stofzuiger erover halen, misschien dat er iets tussengevallen is of een wisseltong verbogen. Ik gebruik PECO wissel, heb dus wel de bruggetjes aan de onderzijde doorgehaald.
Via de ECoS zet ik 2 wissels tegelijk om, moet even uitzoeken welke van de 2 nu de boosdoener is.

Ik ga deze 2 wel eens even loskoppelen van de DR4018 en dan kijken wat er gebeurd met de rest.
Daarna deze 2 analoog omzetten via een aparte voeding, dezelfde als ik nu de DR4018 mee voed, kijken wat er dan gebeurd.

De externe voeding wordt nu alleen gebruikt voor de voeding van de DR4018, 3 stuks, en dus verder helemaal niets.

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Vanmiddag maar eens even de stofzuiger over de wissels gehaald, heeft niets uitgehaald.
Het tegelijk schakelen van de wissels maar eens uit de ECoS, dus wissels schakelen afzonderlijk
Wissel losgekoppeld en met de externe trafo geschakeld, geeft hetzelfde effect, dus knipperen verlichting blijft.

Contact gezocht met een mede clublid, die al eens een paar keer problemen had met de MP1 motoren, om maar eens te vragen wat dat nu precies was.

Ik denk dat er maar eens 1 onder het wissel vandaan haal om te kijken wat er gebeurd als de motor omgaat zonder het wissel om te leggen.
Geeft dat hetzelfde effect, dan zit het (waarschijnlijk) in de wisselmotor.


GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
De extra voeding kan ook defect zijn geraakt, waardoor de SIGNAAL wordt gebruikt als bron.

Deze kan ik natuurlijk ook nog even proberen, ik gebruik een standaard trafo van Fleischmann, maar dan allee voor voeding van wissels e.d.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo Gert,

Ik denk dat er maar eens 1 onder het wissel vandaan haal om te kijken wat er gebeurd als de motor omgaat zonder het wissel om te leggen.
Geeft dat hetzelfde effect, dan zit het (waarschijnlijk) in de wisselmotor.

Voordat je alles demonteert, haal dan eerst eens de draad los die verbonden is met het hartstuk van het wissel van de betreffende MP1.
Schakel nu het wissel nog eens via de DR4018 en kijk of het knipperverschijnsel weg is.
Zo ja, dan wordt het probleem door de hartstukpolarisatie van het wissel zelf veroorzaakt, dus bijvoorbeeld een onjuiste afstelling van het omschakelmoment ten opzichte van de beweging van de wisseltongen.

Groeten,
Bert

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Hallo Bert,

kijk dat is ook een idee, scheelt weer wat terugbouw werk.
Ik zal er ook eens een Multimeter bijhouden, kijken wat deze zeg.
Weer even wat te doen deze avond.

Bedankt.

Gert.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Dat stelde Timo 2 dagen geleden ook al voor. ;)

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Ach soms lees je wel eens ergens over heen.
Gert.

GertW

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Yes, probleem opgelost.

Van 1 wissel de draad die naar het puntstuk gaat losgekoppeld, getest en geen geknipper meer.
Daarna bij de andere 2 wissel hetzelfde gedaan, ook geen geknipper meer.

Testrondjes gereden, maar loks lopen mooi  en zonder problemen door de wissels heen.

Mooi opgelost zo.

In ieder geval een ieder bedankt voor het meedenken.


Groeten,

Gert.