Nou, dan nog 1 keer het uiteindelijke oordeel van degene die meer onderstellen gekwarteerd heeft dan alle andere knoeiers hier :Er zijn locs waarbij 1 as met tandwielen wordt aangedreven en de rest door de koppelstangen wordt aangedreven. Bij die locs komt de kwartering heel nauw en moet op alle assen exact gelijk zijn. Hoeft niet exact 90 graden, voor mijn part doe je 80 of 100 graden, 1 ding is echt belangrijk: BIJ ALLE ASSEN EXACT GELIJK anders werkt de boel niet. Bij t afstellen van assen met 1 geisoleerd wiel en 1 ongeisoleerd wiel draait t geisoleerde wiel meestal makkelijker op de as, door t plastic isolatiebusje. Dan zijn er de locs waarbij de assen door tandwielen verbonden zijn. De stangen hobbelen los mee, de kwartering komt dan minder nauw. Het 90 graden-verschil tussen links en rechts kun je vergeten, voor mijn part zet je ze links en rechts precies gelijk, maar evengoed moet de hoek bij alle assen min of meer gelijk zijn. Mag een beetje afwijken, want vaak zitten er toch wat ruime gaten in de koppelstangen, bedoeld omdat er speling zit op de tandwielen waardoor t wiel "dichter bij de motor" eerder in beweging komt dan t wiel helemaal aan t eind van de tandwielketting. Zo'n onderstel is dus makkelijker af te stellen al is het soms een heel gezeik alle assen zo terug in het frame te lepelen dat de wielen gelijk uitgelijnd staan, omdat bij terug in het frame zetten ze iets kantelen doordat de tandwielen al aangrijpen, daar moet je dus rekening mee houden. Zitten de wielen niet gelijk, haal de as er weer uit of een beetje los zodat de tandwielen niet meer aangrijpen en verdraai de as tot ie gelijk zit met de andere en druk m weer op zn plek. Wederom, als t een as is met aan 1 kant geisoleerde wielen, lijn het ongeisoleerde wiel uit, als t geisoleerde wiel dan niet in lijn zit kun je dat altijd nog verdraaien.
Op de voorste as staan de wielen anders.
wel blijven controleren.Ronald Visser.