Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Koploper 9.4, DR5000, DR4088LN: Lok keert bij ijken 1x, daarna rijdt hij door...  (gelezen 1481 keer)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Ik heb een ijk-baantje van 70cm tussen de bezetmelders, 112cm inclusief één bezetmelder.
"Bepaal richting" gaat goed, lok gaat van midden ijk-traject naar bezetmelder 1, alwaar hij keurig stopt.
"1 of meer metingen": lok rijdt terug, stopt in de bezetmelder 2, computer maakt geluidje, eerste meting een feit: 5=43. Dan rijdt de lok terug naar bezetmelder 1 maar nu rijdt hij hier gewoon door, de wijde wereld in... 
In Koploper zie ik de bezetmelders telkens geel oplichten zoals het moet.

Ik heb verschillende draadjes over hetzelfde probleem gelezen, wat heb ik geprobeerd:
in "instellingen per database" "snelheid/bestemming" precieze lengte van traject ingevuld. (De ene bezetmelder is 4 cm langer dan de andere maar hier kan het niet aan liggen, hij stopt er de eerste keer wel netjes)
"Manier van meten" zowel "heen en weer" als "gemiddelde vooruit achteruit"
Rijregelaar DR5000 op ander adres gedispatched, en uit.
Koploper afsluiten en opnieuw opstarten.
DR5000 afsluiten en opnieuw opstarten.

Wie o wie heeft enig idee waar dit aan kan liggen? alvast dank!

(trouwens vaker wel dan niet mislukt de eerste meting al, lok rijdt door)
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2020, 15:35:28 door clickmaniac »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Bij mij rijdt ie altijd door tot de bezetmelder weer vrij is, en dan pas weer de andere kant op, ook weer tot de bezetmelder vrij is.

grtz rob

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Hoi Diederik,

Zonder database is het een beetje lastig om exact te zeggen waar het probleem zit.

- Het kan zijn dat de melding van de bezetmelder niet doorkomt of dat de verkeerde bezetmelders zijn opgegeven. In beide gevallen gaat het mis. Wat Rob zegt is overigens juist. De loc rijdt door de bezetmelder heen stopt dan en keert. Vooral bij hoge snelheden rijdt de loc een heel eind door. Kennelijk gebeurt dat bij jou niet. Een fout in de bezetmelder ligt voor mij dan ook het meest voor de hand.

- Ik herinner me dat in het verleden wel eens problemen waren met oude decoders die geen keeropdracht ontvingen en dus niet netjes keerden op het moment dat dat wel moest.

Formeel horen beide bezetmelders even lang te zijn. Dat geeft de meest nauwkeurige meting. Ik heb ook jaren gewerkt met een ijktraject met bezetmelders van ongelijke lengte. Ik heb toen het gemiddelde van beide lengtes bij de lengte van het ijktraject opgeteld. Dat werkte goed, maar leidt wel tot iets onnauwkeurigere resultaten.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5761

Ik heb een ijk-baantje van 70cm tussen de bezetmelders, 112cm inclusief één bezetmelder.


In de database geef je de lengte op in millimeters, niet in centimeters. Helpt dat? ;D

Gr, Ben.

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Ja ik had al begrepen dat dat de bedoeling is, dat hij pas na de bezetmelder tot stilstand komt. Vreemd!

Wat me opvalt is dat het lampje van de bezetmelder in Koploper maar heel eventjes oplicht, is dat normaal? Ik zou verwachten dat het blijft branden tot de lok van de betreffende sectie af is.

@ Dirk ik ga even kijken of ik de database eruit kan trekken

@ Ben, een centimeter is spreektaal voor precies 10mm ;-) -ik heb het in mm's ingevuld
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2020, 18:28:19 door clickmaniac »

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
O.k. ik heb de database nu "los" in mijn e-mail, klaar om naar experts gezonden te worden ;-)

Waar ik intussen benieuwd naar ben: is het in Koploper normaal dat het lampje van de bezetmelder maar heel eventjes oplicht? Ik zou verwachten dat hij aanblijft totdat de loc weer uit het blok is vertrokken. 

ps De decoders in kwestie zijn 21-polige Lokpilot 4.0 en een Zimo sounddecoder in een nieuwe generatie Roco CC72000, lijkt me niet dat deze de opdrachten niet snappen.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2020, 19:19:14 door clickmaniac »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Hoi Diederik,

Je hebt een mail van me. Ik zal naar je database kijken.

De bezetmelder moet inderdaad net zolang oplichten als hij bezet wordt. Hij begint dus op te lichten als de trein de bezetmelder inrijdt en gaat uit als hij er weer uit rijdt. Dan gaat hij stoppen en keren.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
 (y).

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Hoi,

Ik heb dit verschijnsel enkele weken geleden ook gehad.
Ik heb er geen precieze verklaring voor wat ik gedaan heb. Opeens was het weer weg!
Wat ik oa gedaan heb in mijn speurtocht:

- KL opnieuw opgestart en alleen me op het ijken gericht. (in sommige gevallen was ik aan het rijden, stopte met alles en ging een loc ijken! Was er nog iets actief?)
- Zet je loc tussen de melders!

Succes

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
In Koploper, instellingen per database, Algemeen 2, "vertraging bezetmelding vrijgeven" verhoogd naar 5000 milliseconde, nu geven de bezetmelders wel iets door naar Koploper dus ik heb 2 loks kunnen ijken.

Na het ijken, het automatisch rijden: de treinen remmen niet af als het volgende blok bezet is, ze rijden volle snelheid door tot de tweede bezetmelder, daar schieten ze dan een stukje overheen, het volgende, bezette blok in.
 
Het rode ledje in de DR4088LN knippert heel snel zodra er een loc of verlicht rijtuig op de rails staat. Met een andere DR4048LN: hetzelfde. Iets in loconet is dus in de war? De DR5000? Maar wat, hoe???