Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 01:04:45
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: Schuifdakwagen in Spoor 0 (nul)  (gelezen 11735 keer)

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
Schuifdakwagen in Spoor 0 (nul)
« Gepost op: 15 February 2008, 00:19:14 »
Ervaringen bij het bouwen van een schuifdakwagen in Schaal 0

Soms lopen dingen anders dan gepland en ben ik begonnen met een kit van een schuifdakwagen ,Kmmks 51, die ik al een tijdje had liggen. Dit als vervolg op de inmiddels zowat afgebouwde stoomlocomotief SNCF 141-R daar de Associaton 141R-420 ook een dergelijk de schuifdakwagen heeft.

de Kmmks in model.

Voordat iemand roept ….. Waarom geen Nederlandse versie? . De onderstaande foto laat duidelijk de verschillen zien.
Andere deuren en op een andere plaats.

foto R.Ankersmit.

Na wat aanpassingen/aanvullingen gaat het dus onderstaand model worden.

Wat op het eerste gezicht aangepast moet worden:
- Opstappen kopwand (vloer/hekje) zijn anders van vorm.
- Briefluikjes zitten op andere plaats.
- Vergrendel mechanisme deur kopwand: afwezig, dus maken.

…………hetzelfde mechanisme op een ander type wagen

Bij kits is het noodzakelijk om de onderdelen en bijgevoegde lijst 100% uit te spitten. Onderdelen – materialen zitten er niet voor niets in en in  dit stadium kan je nog alle aanpassingen en-of aanvullingen doen.
In deze kit zaten zowaar enkele onderdelen dubbel. Weg er mee. Geeft verwarring. Ook zijn gelijkvormige onderdelen voor het chassis anders genummerd. Dus goed uitkijken wat links en rechts komt.

Wat ik ook altijd doe, is de bouw-overzichtstekening inkleuren. Door al die zwart wit lijntjes van onderdelen en aanwijs lijnen zie je vaak door de bomen het bos niet meer en ook hier geldt.. een lijntje is niet voor niets getekend of erger, soms is een onderdeel wel in de kit, maar niet getekend.
Kortom… bezint eer ge begint.

zo zat alles in de doos. Netjes verpakt, maar wel alles bij elkaar gestopt.

Na ompakken en nummeren heb je een goed overzicht van de onderdelen.
en wat je tekort komt en wat je over houdt.

En dan kan de pret beginnen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

De tekening was duidelijk en wat grote onderdelen ook. Al snel heb je dan een idee van hoe je het in elkaar gaat zetten.

langsdragers van massief en dwarsverbindingen van profiel. Scheenplaten met gaten die weer over de dwarsprofielen passen. Dat moet dus een makkie zijn.

voorvertinde plekken
klemmen vast aandraaien.

De brander er op.
De Proxon is soms te klein voor dit soort werkjes...
Opties:
-Campinggaz brander gaat prima.
-In de huis tuin en keuken oven op 225 graden.
Makkie???  Niet dus. Tegen beter weten in wel gedaan, maar de praktijk leert al snel….. kleine delen , hier de profielen, zijn moeilijk aan massief messing te solderen. Ook bij langdurig verhitten van het gehele werkstuk heb je enorm veel moeite om alles netjes te laten samensmelten. Het kan wel, maar…… Even verkeerd beetpakken en ploef….. weer een losse verbinding. Kan je weer opnieuw beginnen.
Pen/gat verbindingen zijn dan ook niet alleen makkelijk en stevig, maar hebben ook gelijk een juiste maatvoering.

Ik heb besloten om de massieve langsdragers te vervangen door vierkant buis van een vergelijkbare afmeting. Door het dunnere materiaal werkt dat veel makkelijker. Probleem van de niet stevige constructie, door het ontbreken van een pen/gat verbinding, bleef.

Het volgende probleem. De meegeleverde bufferbalk (onderaan op de foto)ziet er niet uit en merk ook op dat de bufferplaten onder de bufferbalk gaan uitsteken als je deze zou gebruiken. Bezuiniging van de constructeur?
Opgelost door massief staaf  7x2 mm te nemen. De oude bufferbalk als tekenmal gebruikt en naar de afvalhoop gegooid. Door het gebruik van dikker staf moest de maatvoering van de langsdragers weer worden aangepast.  Gelijk goed meten hoe dat uitkomt met de bovenbouw. Driedimensionaal en vooruitdenken is best belangrijk om teleurstellingen in een later stadium te voorkomen !!!!
En wat te vinden van die veel te grote koppelingsgelijders. Passen zelfs op de oude bufferbalk niet. Oplossen door ..of: gietstukken, of: afvijlen hetgeen ik hier maar gedaan heb.

We stappen over naar de constructie van de wielpartij.

Mooie werkende veerpakketten, maar ………te rond gebogen en je kan aan de vervormingen zien dat die zich niet fraai laten corrigeren.

Je hoeft met deze schroefconstructie niets te solderen. Frame zit gelijk vastgedrukt tussen bodemplaat en de wielconstructie. Slim!

Door de te grote ronding komt de aspot te laag en de wagen te hoog.
Eigenlijk smullen voor de modelbouwer om er wat aan te doen, maar ook irritant zijn dit soort onnodige slordigheden van de constructeur.
Gelukkig bestaan er kleine etsplaatjes met allemaal verschillende bladveren.

De bladveren schuif je in een vierkant stukje messing pijp van circa 2mm en boort er een gaatje van 1 mm door. Vervolgens een 1 mm draad en klaar is het veerpakket.

Ik heb ook gekozen voor wat minder lamellen daar dan de ophanging door de dikte wat minder gevoelig is voor uitbuigen wat je met het oog (zie foto’s hierboven) duidelijk ziet.
Omdat de ronding van de veerpakketten in model niet exact zo werkt als in 1:1 (niet alles is te verschalen) en ik de veerpakketten wel recht wilde hebben, moest ik tussen aspot en veerpakket een 1 mm plakje messing solderen om beide onderdelen qua positionering  mooi te laten “ogen”. Dit zijn dus concessies die je in modelbouw moet doen.

Het resultaat.

Wordt vervolgd.

Frits Thies.

Pauldg

• Offline Offline
Re: Schuifdakwagen in Spoor 0 (nul)
« Reactie #1 Gepost op: 15 February 2008, 13:21:38 »
Mille sabords et tonnere du brest! Prachtig dat franse spul. Goede tip Frits om delen van de tekening in te kleuren, dat zijn nuttige gebruikerservaringen.

Er moet me alleen een gewetensvraag van de hand: als blijkt dat wezenlijke onderdelen zoals bufferbalken, stelbalken en verenpakketten overgedaan moeten worden (of ernstig bijgeschaafd) is de aanschaf dan - alles overwogen - een goede investering ten opzichte van schratchbuilding? Ik heb gezien dat je je hand er niet voor omdraait om zelf een compleet onderstel te fabrieken.

Groet, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #2 Gepost op: 16 February 2008, 00:02:05 »
Paul,

Speciaal voor jouw had ik dit draadje geopend na je vragen over technieken en soldeertips. Het was eigenlijk de bedoeling om te wachten tot het model klaar was. Nu kan ik voor rare dingen komen te staan, maar ook die zal ik opschrijven zodat er lering uit kan worden getrokken.

Je vraag was nou precies waarom ik het heb geschreven.
Je kan er dus niet van uitgaan dat alle kits 100% goed zijn. En, hoe moet je de kwaliteit van de constructie (constructeur) inschatten als je zo'n doos ziet?
Deze kit is van een gerenormeerd Duits producent. Andere modellen van dezelfde producent zijn beter of perfect. Je ziet dus, als men werk uitbesteed aan de echte fabrikant/maker, dan kan dat verschillen en ook een constructeur moet het leren. Ieder volgend model van zijn/haar hand is in principe beter.

Als de kwaliteit van de gietdelen goed is (scherpte en afmeting) dan is dat al een maat voor de kwaliteit en maatvoering van de kit. Bekijk ook  de graad van detaillering. Hoe meer onderdelen, hoe beter het ontwerp zal zijn.
Dus genoeg zaken om naar te kijken als je een kit gaat aanschaffen. Mijn advies is om het origineel van te voren te bestuderen en de onderdelen van de kit daarna te gaan beoordelen.

Ik kan het niet garanderen, maar dure kits zijn veelal goed.
Gebauer en Semblat maken kits tot wel 3700 euro. Kan je ook meerdere kant en klare modellen voor kopen, maar dat wil de modelbouwer nou net weer niet.  En ....kits van dergelijke prijs worden niet ontwikkeld als ze niet verkocht worden.
Verder kan ik je garanderen dat je veel meer plezier hebt (over maanden en jaren verdeeld) als je een mooi en gecompliceerd model hebt gemaakt dan dat je in een weekend even een locje in elkaar zit te frotten. Kan overigens ook wel leuk zijn, maar......

Laat ik wel duidelijk stellen dat ik IEDERE constructeur, goede en minder goede, waardeer. Doe het maar eens na.

Ik ben geen type voor 100% scratchbuilding van een grote locomotief in messing. Dan duurt het maken van een loc vele jaren. Duurt me te lang. Aanpassen en uitbreiden waar het kan vind ik leuk, ook al zie je er later niets meer van. Je hoeft/moet niet, maar je mag.
En over investeringen denk ik niet. Het kan financeel uit, of het kan niet uit op dat moment en daarbij is duurkoop veelal geen miskoop, maar andersom wel.

----------------------

Nieuwe bufferbalken maken?
No problem.
Je meet wat nodig is met de schuifmaat.
Naar de winkel of uit je eigen voorraad putten om aan het materiaal wat je nodig hebt te komen.
In dit geval staf 7x2 mm uit eigen voorraad (handig als je veel van dat spul hebt. Kan ik aanbevelen)
Zaag met het Proxon cirkelzaag twee lengte's af. Duurt 10 secconden.
Met een kraspen de maten overgetrokken vanaf de "oude" balk. weer 10 sconden??
8 gaten per balk boren. Dat duurt het langste, maar binnen 15 minuten had ik die dingen klaar en aan het frame.
Dus... niet tegen op zien, maar gewoon aan de slag.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2008, 00:13:47 door FritsT »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #3 Gepost op: 16 February 2008, 00:25:33 »
Handig als je wilt gaan bouwen: Tips, trucs en adressen:
een greep uit het aanbod op forums:

Gereedschap:
http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=4&t=227935

Messing profielen, waar en welke:
http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=4&t=414482

Figuurzaag/Hegner:
http://spoor0nl.xsbb.nl/viewtopic.php?f=4&t=380055

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2008, 10:41:26 »
Citaat
Dus... niet tegen op zien, maar gewoon aan de slag

Helemaal mee eens.
Toen ik eraan begon (aan spoor 0), dacht ik ook, we zien wel waar het schip strand, maar dat gebeurt niet. Uiteindelijk lukt het allemaal. Het duurt alleen wat langer soms, afhankelijk hoe ver je wilt gaan.

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2008, 19:18:23 »
Frits, ik voel me vereerd dat je zomaar voor mij een draadje opent  :)

Scratchbuilding kan inderdaad lang duren, erg lang. Ter illustratie een project van mij uit 1997, een sik in messing in spoor I. http://picasaweb.google.nl/pcdegoede/UntitledAlbum/photo#5167643226870265010

En waar strand het schip? Ergens tussen mijn studententijd en mijn tweede kind. Ach wellicht moet ik geen boek kopen over technieken, maar iets over doorzettingsvermogen. Zijn er vrijwilligers voor een projecten-opjutgroep?

groet, Paul

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2008, 22:18:52 »
We bouwen verder.... de bak.

Mooi, zoals het hoort... Pen en gat verbindingen.
maar.......de pen past niet helemaal goed in het gat. Jammer.
Pen te laag of het gat  te hoog?

de dikte van de pen: 0,34 mm.

de diepte van het gat: 0,48 mm.

Daarnaast bleek de breedte van het gat  0,9 mm en de breedte van de pen 0,6 mm

Probleem !!!! Groot probleem.
Vastsolderen gaat wel lukken, maar positioneren wordt moeilijk. Door de afwijkende maten gaat het schots en scheef als je niet opppast. Daarnaast krijg je gaten die niet tot nauwelijks met een enkele soldering op te vullen zijn.

Op dit punt kun je dus een kit goed beoordelen op kwaliteit.
In dit geval is de eindcontrole van de constructeur en de producent dus.... Ben benieuwd wat ik verder nog tegen kom.

alles haaks en aandrukken met een blokje hout.

Ik ga proberen de gaten toch te dichten. Ik weet beter, maar wie niet waagt wie niet wint. Kloddertjes soldeer opgebracht met de bout en flink wat druppels fosforzuur aan voor en achterzijde.

daarna de Proxon vlamsoldeerder er 3-5 seconden er overheen tot de bloel goed heeft gevloeid.

Links zie je ruwe resultaat... doorgelopen soldeer.
Rechtsboven is het overtollige soldeer met een glasvezelpen weggehaald. Prachtig.
Maar helaas rechts onder zie je geburen wat ik vermoedde....  Dat wordt plamuren.

Gelukkig pastte de bodemplaat exact in de gemaakte bak. Voor hetzelfde geld had ik alles naar de andere kant van de te grote pen/gat verbinding moeten overzetten.

Waarschijnlijk is de constructeur gewend om met H0 materiaal om te gaan. Dan zijn de maatafwijkingen niet zo kritisch. Ga je een H0 model "opblazen" tot 0 dan zie je dit ook gebeuren. Een schaal 0 ontwerp moet je dus ook maken met oog op schaal 0.
Ik heb gezegd... doe het maar na, maar hier krijgt de producent/constructeur mijns inziens toch een dikke onvoldoende.

Niet getreurd, dit soort problemen zijn op te lossen.  Dat zullen we later wel zien.

vervallen

• de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2008, 22:37:39 »
Frits, ik voel me vereerd dat je zomaar voor mij een draadje opent  :)

Scratchbuilding kan inderdaad lang duren, erg lang. Ter illustratie een project van mij uit 1997, een sik in messing in spoor I. http://picasaweb.google.nl/pcdegoede/UntitledAlbum/photo#5167643226870265010

En waar strand het schip? Ergens tussen mijn studententijd en mijn tweede kind. Ach wellicht moet ik geen boek kopen over technieken, maar iets over doorzettingsvermogen. Zijn er vrijwilligers voor een projecten-opjutgroep?

groet, Paul

Heb jij daar eventueel een tekening (te leen) van??
Wil iets dergelijks in kunststof bouwen, goede tekeningen ontbreken mij. Alvast bedankt, groeten Frederico

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2008, 22:45:22 »
@Frederico, ik ga voor je zoeken. Ik laat het je weten via pm om Frits zijn draadje niet te vervuilen!

@Frits, het is weer puik werk, vraagt veel van je inventief vermogen (wat natuurlijk ook wel weer leuk is).

Wat is die soldeerondergrond? Aluminium gaatjesboard?

groet, Paul

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2008, 23:13:23 »
Keramiek.

www.fohrmann.com

artikel 61022, circa 25 euro
Extra stalen pinnen zijn ook los bij te kopen
61023 circa 4 euro voor 50 pinnen

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2008, 10:16:26 »
wordt de bak ook zo lekker deukerig?

1795

• Offline Offline
    • Raamsdonk spoor 0
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2008, 10:55:44 »
Citaat
www.fohrmann.com

Dat is een interresant linkje. Die hebben leuk speelgoed!!
Bedankt

Edwin
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2008, 12:27:10 »
Glasvezelpotloden zijn verkrijgbaar in diktes van 2, 5 en 10 mm. De laatste is hier handig. Gauw klaar en mooi vlak.

Met 140 graden soldeer (Carr) zijn kloddertjes opgebracht. Ik heb bewust gekozen voor een soldeer met lager smeltpunt om de verbinding niet  los te solderen. Daarna met een OUDE vijl de overmaat soldeer weghalen en al laatste met de glasvezel alles vlak tot op het messing.
Mocht je nog een putje zien... dan doe je het nogmaals.

Met het aanzetten van de losse onderdelen op deze plek moet je dus nu voor de goede soldeersoort kiezen en heel omzicht te werk gaan om de boel niet te vernielen.

------------------------------------

De bufferbalk is gemaakt van dikker materiaal dan dat er origineel was. De zijwanden dus ietsje inkorten. Alles heel voorzichtig zodat je zo min mogelijk kieren krijgt. Geduld is en schone zaak.

toch altijd weer een lekker gevoel als alles strak in elkaar valt.

de steunen (met tapjes in de gaatjes) aanbrengen om frame en kap te verbinden.

en het resultaat. Model in wording.
Het echte constructiewerk is nu wel gebeurd. De rest is aanzetten van de details.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #13 Gepost op: 17 February 2008, 12:31:16 »
Dat is een interresant linkje. Die hebben leuk speelgoed!!
Bedankt

Edwin

Als je toch gaat bestellen... Bestel dan gelijk die messing klemmen die Frits ook gebruikt. Die zijn echt top! Fohrmann heeft trouwens ook soldeerpasta en klinknagel persen.

Grtn,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #14 Gepost op: 17 February 2008, 17:18:21 »
Niks bestellen.
Met zijn allen naar Intermodellbau in Dortmund. 16-20 april 2008.
http://www.westfalenhallen.de/5136.php

Daar zijn deze, en nog veel meer leuke firma's te vinden.