Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.  (gelezen 12845 keer)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #15 Gepost op: 12 maart 2021, 19:04:45 »
Gelukkig, een fietspad minder, ik denk dat zelfs (T)Reinout als fanatieke fietser hier niet wakker van ligt.

Nou nog mooi materieel wat bij zo'n lijn hoort. Br 70 ofzo. Maar daar zijn er niet zoveel van. Ik ben liefhebber van kleine treintjes met kneuterige lokjes, sorry. Maar dat een mooie landschappelijke lijn het overleefd in deze wereld beheerst door het geld is mooi.


Groet Jeroen

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #16 Gepost op: 12 maart 2021, 20:28:46 »
Hoezo is het fijn als er een fietspad minder is?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #17 Gepost op: 12 maart 2021, 22:08:32 »
Het is fijn als er een spoorlijn bewaard blijft en er "dus" geen fietspad op aangelegd kan worden, bedoelt hij. "Potentieel fietspad minder". Er een fietspad van maken is inmiddels een standaard reactie in o.a. Duitsland.
 
Ik heb me een paar jaar geleden in de Eifel en de oostrand van België prima vermaakt met het fietsen op stukjes Ahrtalbahn en tussen Prüm en Neuerburg, de Vennbahn, enz. Het fietst heerlijk.
Maar toch zie ik de Brexbachtalbahn liever als Bahn dan als Radweg. (Idem Eifelquerbahn).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #18 Gepost op: 14 juli 2021, 13:40:17 »


EVEN BIJKLETSEN.......
EXPLOITATIEVERGUNNING SIERSHAHN-GRENZAU ONTVANGEN

Nadat eerder de ondernemersvergunning voor de gehele route, en geldig voor de komende 25 jaar was ontvangen is nu, na hard werken aan de lijst met "nog te doen" klussen de exploitatievergunning voor de trajecten Siershahn-Ransbach/Baumbach-Grenzau en Grenzau-Höhr/Grenzhausen ontvangen. Tijdens de schouw van dit gedeelte van de spoorlijn werden overwegen, bruggen, viaducten en afwateringskanalen gecontroleerd evenals de werking van wissels vanuit het seinhuis in Ransbach/Baumbach. Tenslotte werd de gehele spoorlijn met een speciale trein ingemeten. Vanaf 1 april 2021 is het gedeelte Siershahn-Grenzau in bedrijf. Theoretisch kan hier met toeristenverkeer worden gereden, echter vanwege de huidige, door de Duitse regering opgelegde Corona-maatregelen is dit economisch niet verantwoord en wachten we op betere tijden. Blijf ons volgen voor het laatste nieuws op www.diebrex.de of op onze Facebook-pagina: Brexbachtalbahn-Promotieteam.

Tijdens de komende herfst worden, verderop tussen Grenzau en Bendorf bruggen, viaducten en afwateringskanalen waar nodig gerepareerd. Aansluitend wordt dan de controle hierop ten bate van de exploitatievergunning voor het traject Grenzau-Bendorf aangevraagd, evenals de aanvraag tot aansluiting op het spoorwegnet van de Deutsche Bahn, richting Engers-Neuwied.

BREXBACHTALBAHN-PROMOTIETEAM
David
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2021, 14:12:28 door Brexbachtalbahn »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #19 Gepost op: 14 juli 2021, 21:27:00 »
Op een stukje van de lijn heeft al wel weer commercieel houtvervoer plaatsgevonden. Dus... er begint weer wat echt te rijden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #20 Gepost op: 15 juli 2021, 11:19:09 »
EVEN BIJKLETSEN................
(TIJDELIJKE) HOUTTRANSPORTEN WESTERWALD-BEIEREN

In de regio Westerwald is het halve bos beschadigd door stormen en droogte van de afgelopen jaren. Bovendien heeft de boomschorskever talrijke bomen aangevreten. Ongelooflijk veel dennenbomen leggen momenteel het loodje en moeten zo snel als mogelijk worden verwijderd. Daardoor zijn er veel houttransporten nodig. In overleg met o.a. de bosbeheerders en in samenwerking met onze vervoerder, Eifelbahn-Verkehrs-Gesellschaft mbH uit Linz worden de stammen met speciale vrachtwagens uit de bossen gehaald richting het emplacement van Ransbach/Baumbach. De Ladestrasse is heringericht en op spoor 8 worden houtwagons opgesteld en beladen. Regelmatig vertrekt er een trein naar de afnemer in Beieren, Zuid-Duitsland. In Limburg am Lahn wordt de diesellok vervangen door elektrische tractie. Door voor deze transportwijze te kiezen kunnen plusminus 1300 vrachtauto-ritten op de toch al volle snelwegen worden bespaard en werken we mee aan de klimaatdoelstellingen.

BREXBACHTALBAHN-Promotieteam
David
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2021, 11:27:34 door Brexbachtalbahn »

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #21 Gepost op: 16 november 2021, 15:58:27 »


KRAAN BRENGT VERENIGING BREXBACHTALBAHN e.V. TOT GROTE HOOGTE

Bendorf (Dld) Vanwege onderhoudswerkzaamheden, nodig om de Brexbachtalbahn Engers-Siershahn weer in gebruik te kunnen nemen werd in 2011 door de vereniging een "Schwerkleinwagen" (kortweg SKL) van het type Klv 53 in Noord-Duitsland aangekocht. Hoewel eigenlijk alleen om praktische redenen aangeschaft, krijgen deze voertuigen ook steeds meer historische waarde. De SKL heeft een ruime bestuurderscabine waarin naast de bestuurder plaats is voor een heel baanbouwteam, vandaar ook de naam "Rottenkraftwagen". (Rotte=ploeg en Krafwagen=vrachtwagen.) Achter de bestuurderscabine bevindt zich de laadruimte voor het transporteren van bouwmaterialen, gereedschappen en ander materiaal. Voor het hijsen van zware voorwerpen zoals rails en bielzen vanaf de aangekoppelde wagen wordt gebruik gemaakt van een hydraulische, zwenkbare laadkraan van het type Atlas. Met een draagvermogen van drie ton vereenvoudigd hij het werk aanzienlijk, niet alleen langs de spoorlijn en in de werkplaats (transport van assen, vijzels e.d.) Hij kan ook worden gebruikt om zware en volumineuze lasten zoals rails op te tillen of om een apparaat voor het maaien van vegetatie aan te sluiten. Een grijper kan worden gebruikt om graafwerkzaamheden uit te voeren; hetgeen de laatste tijd vooral nodig was bij het verwisselen van dwarsliggers.

Zoals bij alle technische apparatuur wordt ook een kraan aan een TÜV-keuring onderworpen. De dichtheid van alle aansluitingen moeten worden gecontroleerd en bestand zijn tegen de hydraulische druk. Zo'n onderzoek vond de afgelopen tijd plaats in onze werkplaats in Bendorf/Sayn. Met hulp van een gespecialiseerd bedrijf uit Weissenthurm welke het werk van onze vereniging al lange tijd professioneel ondersteunt, zijn alle cilinders in de draaikrans verwijderd en voorzien van nieuwe afdichtingen. Ook de bedieningselementen voor de afzonderlijke componenten zijn gecontroleerd en alle bewegende delen gesmeerd of geolied. Tenslotte werd alles weer op de hydraulische leidingen aangesloten en getest. De klus duurde een volle week, het officiële TÜV-keurmerk was ons loon. Wij willen in het bijzonder onze SKL-machinist en technisch bestuurslid Klaus Nussbaum bedanken, welke vele uren van zijn vrije tijd heeft opgeofferd aan het voorbereidende werk. Inclusief de volledige technische documentatie.

Nu is het voertuig weer volledig operationeel, wat ook in de ware zin zijn vruchten afwerpt. De SKL werd voor inspectie- en proefritten uitgeleend aan de spoorwegmaatschappij Lappwald welke het goederenverkeer exploiteert op de volledig gerenoveerde Holzbachtalbahn van Siershahn via Puderbach naar Altenkirchen. Op deze route werden vier bruggen vervangen met financiering van de federale overheid en de staat, om meer verkeer van de wegen naar het spoorwegnet te verplaatsen en daarmee de gemeenten en het klimaat te ontlasten van het vrachtverkeer. De al jaren populaire "Nussknackerexpress", de Kerstmarktrit georganiseerd door de Brexbachtalbahn van Grenzau naar het historische Puderbach zal in de toekomst ook weer mogelijk zijn - zodra Corona dat toelaat.

Bron: www.diebrex.de/aktuelles rund um die Brexbachtalbahn
Vertaling: DD



 





Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #22 Gepost op: 18 november 2021, 22:49:35 »
De SKL werd voor inspectie- en proefritten uitgeleend aan de spoorwegmaatschappij Lappwald welke het goederenverkeer exploiteert op de volledig gerenoveerde Holzbachtalbahn van Siershahn via Puderbach naar Altenkirchen. Op deze route werden vier bruggen vervangen met financiering van de federale overheid en de staat, om meer verkeer van de wegen naar het spoorwegnet te verplaatsen en daarmee de gemeenten en het klimaat te ontlasten van het vrachtverkeer.

Ik heb met enige verbazing zitten kijken wat er op die Holzbachtalbahn allemaal mogelijk bleek qua renovering. En vooral dan de financiering van die renovering. Want het is een lijntje dat alleen in het goederenvervoer gebruikt wordt.
Voor het idee een linkje naar een Duits forum waar je kan zien dat ze keurig netjes een brug vervangen op dit rustige goederenlijntje! Wow...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #23 Gepost op: 09 januari 2022, 14:28:30 »
STOOMLOC 082 021-7 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

De goederentrein komt op 14 juli 1971 uit Engers en kruist de overweg in de Hauptstrasse/B413 en het inrijsein van station Bendorf-Sayn over de Brexbachtalbahn richting Siershahn.



STOOMLOC 082 040-7 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

Augustus 1971: stoomloc 082 040-7 is onder hoge druk op de ketel - de veiligheidsventielen blazen af - op de Brexbachtalbahn van Engers richting Siershahn onderweg. Vastgelegd werd dit beeld bij de overweg ter hoogte van de Fohr-Brauerei kort voor Ransbach-Baumbach.




STOOMLOCS 082 035-7 EN 082 021-7 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

Juni 1971 vullen de stoomlocomotieven 082 035-7 en 082 021-7 in loc-depot Siershahn, na gedane arbeid o.a. op de Brexbachtalbahn hun voorraden kolen en water weer aan.




Foto's: Copyright Sammlung Albert Lehmann - ALFoto
Bron: Facebookpagina Brexbachtalbahn e.V.
Tekst: David Davids, Promotieteam Brexbachtalbahn


Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #24 Gepost op: 14 januari 2022, 16:27:54 »
STOOMLOK 082 035-7 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

Op 6 juli 1971 rijdt stoomlok 082 035-7 met een goederentrein op de Brexbachtalbahn
vanuit Engers over het Sayner-viaduct richting Siershahn




STOOMLOK 082 020-9 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

April 1969 werd door stoomlok 082 020-9 gerangeerd op station Grenzau aan de Brexbachtalbahn






STOOMLOK 94 055-1 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

Op 20 juli 1971 rijdt stoomlok 94 055-1 met een goederentrein op de Brexbachtalbahn
vanuit Engers komend over het Sayner-viaduct in de richting Siershahn





Foto: Copyright Sammlung Albert Lehmann - ALFoto
Bron: Facebookpagina Brexbachtalbahn e.V.
Tekst: David Davids, Promotieteam Brexbchtalbahn

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #25 Gepost op: 18 januari 2022, 15:13:47 »
STOOMLOK 094 055-1 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG (2)

Hoe mooi het landschap in het Brexbachtal is, is te zien op deze foto, gemaakt op 20 juli 1971. Stoomlok 094 055-1 rijdt met een lange goederentrein komend vanuit Engers* in de richting van Grenzau - Siershahn.

* Na passage Sayner-Viaduct, zie ons bericht van 14 januari j.l.
Foto: Copyright Sammlung Albert Lehmann-ALFoto
Bron: Facebookpagina Brexbachtalbahn e.V.
Tekst: David Davids, Promotieteam Brexbachtalbahn



Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #26 Gepost op: 18 januari 2022, 15:44:25 »
Wat is eigenlijk de huidige status/planning?
Naar wat ik weet is de hele lijn op zich in prima conditie: vrijgesneden, hectometerpaaltjes schoon. Vanaf Siershahn mogen jullie al in ieder geval een deel berijden, want er is wat beperkt houtverkeer. Maar als er houtverkeer is, waarom is er dan nog geen railbus in het weekend?
Richting Rijn zijn er nog problemen met de overweg bij een rotonde en mist de verbindingswissel naar het emplacement in Engers.

Ergens heb ik het idee dat er al wat meer mag/kan dan wat ik merk ofzo. Dus er zit vast van alles in het vat :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #27 Gepost op: 18 januari 2022, 15:47:37 »
STOOMLOK 94 055-1 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

Op 20 juli 1971 rijdt stoomlok 94 055-1 met een goederentrein op de Brexbachtalbahn
vanuit Engers komend over het Sayner-viaduct in de richting Siershahn



Foto: Copyright Sammlung Albert Lehmann - ALFoto
Bron: Facebookpagina Brexbachtalbahn e.V.
Tekst: David Davids, Promotieteam Brexbchtalbahn
dat is leuk, de VSM 94-er!

Groet,
michel

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2022, 21:13:45 »
Hoi Reinout,

er zit zeker van alles in het vat, maar Corona maakt ook langs de Brex ons het leven zuur....
Zo mogen we maar met 10 vrijwilligers tegelijk op het depot zijn, mét vooraf een sneltest. Onderweg maar met 3 mensen aan het werk.

op het traject Siershahn - Grenzau mag gereden worden tijdens het seizoen 1 april - 31 oktober. Op de aftakking Grenzau - Höhr/Grenzhausen ontbreekt op het eind nog een haltepunt met P-plaatsen. Wanneer we de huidige Coronaregels (voor Rheinland-Pfalz) toepassen gaan er door de anderhalve metermaatregel zo weinig gasten in een railbus dat het onrendabel is. Vandaar dat we nog niet rijden.
De status is dat we, zo Corona wil, per 1 april 2022 kunnen gaan rijden. Wanneer het perron in Höhr, welke in samenwerking met de gemeente zal worden aangelegd gereed is, zal dat ons eindpunt zijn. Anders tijdelijk tot Grenzau. We rijden dan op zaterdag, zondag, feestdagen en tijdens de zomervakantie enkele weken.

De plannen zijn het verder reactiveren van het traject Grenzau - Bendorf/Sayn. Op dit gedeelte moeten de bouwwerken (bruggen, viaducten, tunnels en afwateringskanalen) voor de onvermijdelijke controle voorbereid worden zoals reiniging, verwijderen van struikgewas rechts en links van de bruggenhoofden. Maar ook rondom ons depot in Bendorf/Sayn (tijdelijk eindpunt) is het één en ander te doen. Verder moet er nog veel gesnoeid/gekapt worden evenals werkzaamheden aan de bovenbouw (rails, wissels en overwegen).
En in diverse stations bielzen vervangen. Voor beide (groenvoorziening en railbouw) hebben zich spontaan twee vakfirma's gemeld die ons willen helpen met mensen, machines en gereedschappen.
Kortom, zoals onze collega's ter plaatse zeggen: "Aufgeschoben ist nicht aufgehoben". Oftewel: "uitstel is geen afstel".)

David Davids, Promotieteam Brexbachtalbahn
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2022, 22:01:35 door Brexbachtalbahn »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
« Reactie #29 Gepost op: 21 januari 2022, 20:59:12 »
Goed om te horen dat de plannen er zijn om weer te gaan rijden deze zomer. Activiteit op een lijn is altijd erg belangrijk om de omwonenden eraan te herinneren dat er iets actiefs en moois in hun buurt ligt :) Daarom ben ik ook zo blij dat er weer wat activiteit op de Eifelquerbahn is: puur door die paar evacuatie-ritten die nu plaatsvinden is het de komende 10 jaar weer ondenkbaar dat de lijn wordt opgebroken (en is het veeeeeel waarschijnlijker geworden dat 'ie weer in gebruik wordt genomen).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)