BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Museumspoor => Topic gestart door: Brexbachtalbahn op 13 maart 2020, 14:40:30

Titel: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 13 maart 2020, 14:40:30
In het WESTERWALD, een gebied gelegen tussen de rivieren Rijn, Lahn en Sieg, ten noordoosten van Koblenz ligt sinds 1884 een spoorlijn van Engers in het Rijndal naar Siershahn aan de autobahn A3 (Arnhem-Oberhausen-Frankfurt), 240 meter hoger. Totaal 22 kilometer lengte met 36 bruggen en viaducten én 7 tunnels met een totaallengte van 830 meter. Langs de spoorlijn stroomt het riviertje de Brexbach richting de Rijn. Sinds 1989 rijden hier geen treinen meer, echter de baan is daarna door de Deutsche Bahn wel onderhouden en verkeerd in een goede staat, evenals bruggen, viaducten en tunnels.

Op 17 maart 2007 is door bewoners van deze streek de vereniging "BREXBACHTALBAHN" opgericht met als doel de spoorlijn te behouden en te benutten als museum/toeristenlijn. De spoorlijn is inmiddels weer geheel berijdbaar, nadat er ongelooflijk veel bomen, struiken en onkruid is verwijderd. De lijn was in 18 jaar geheel overwoekerd. In 2011 is gestart met de aanleg van haltepunt Bendorf-Kaufland en Sayn-Abdij/Klimbos. De vereniging beschikt in Bendorf/Sayn over een steunpunt met werkplaatsen. Hier zijn een eigen SKL (werktrein) met kraan en diverse manschappenwagens gerestaureerd. Nagenoeg iedere zaterdag wordt vanuit hier door ons "Streckenteam" aan de spoorlijn en bouwwerken gewerkt.

Herfst 2019 hebben wij voor de trajecten Engers-Bendorf/Sayn/Abdij, Siershahn-Grenzau en Grenzau-Höhr/Grenzhausen en ondernemingsvergunning ontvangen. Kort daarna volgde de controle van deze gedeeltes door het Eisenbahn-Bundesamt. Nu ligt onze focus op het traject Siershahn-Grenzau met de bedoeling daar zo spoedig mogelijk met toeristentreinen te gaan rijden. Een driedelige, tweemotorige railbus staat al klaar.

Sinds 1 september 2008 beschikt deze Duitse vereniging in Nederland over het Brexbachtalbahn-Promotieteam. Deze richt zich met haar infostand op nieuwe geïnteresseerden, maar ook de huidige belangstellenden zien we graag langskomen. Om alles over de spoorlijn te vertellen, het laatste nieuws, vragen te beantwoorden of gewoon voor een praatje. En natuurlijk vind je in onze stand alles over de omgeving, dagtochten, weekenden en vakanties. Voor onze agenda waar we aanwezig zijn zie: www.diebrex.de of op onze facebook-pagina.

BREXBACHTALBAHN-PROMOTIETEAM
E-mail: davidennel@casema.nl
Telf.: 06-50.46.42.11
Website vereniging: www.diebrex.de
www.facebook.com/Brexbachtalbahn-Promotieteam
www.facebook.com/Brexbachtalbahn e.V.
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Spider op 13 maart 2020, 20:34:23
Hi,

Leuk nieuws, ik moet daar eerdaags toch maar eens gaan kijken en misschien herken ik er dan nog iets.
Ik was als 12-jarig jochie in 1969 in het Brechsbachtal op kamp met de luchtverkennersgroep Icarus uit Uden.

Voor het eerst op vakantie zonder mijn ouders, voor het eerst in het buitenland en voor het eerst een stoomlocomotief in levendenlijve gezien.
Want vond ik dat toen een machtig imposante machine, pas later kwam ik erachter dat die lok (maar) een BR80 was.

Ondanks dat het zo'n beetje de kleinste stoomlok van de DB was heeft het ding wel een blijvende indruk gemaakt.
Want ruim 50 jaar later ben ik nog altijd railfan.

Johan
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 15 maart 2020, 16:01:20
Beste Johan, bedankt voor je reactie!

Deze mooie verhalen horen we ook regelmatig aan onze stand van (ex) padvinders die op dit grootste padvinderskamp van Europa zijn wezen kamperen. Het terrein is 125.000 m2 groot en bestaat al meer dan 50 jaar. Over een afstand van 3 km. rijden wij op een hoogte van 5-7 mt. dwars door het kamp. Het beschikt zelfs over een eigen haltepunt "Pfadfinderlage".

BREXBACHTALBAHN-PROMOTIETEAM
David D.
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: jerrytrein op 19 maart 2020, 16:21:59
Heb me maar geregistreerd
Wat ik niet vind,is een route beschrijving naar
 
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Reinout van Rees op 19 maart 2020, 16:40:48
Vanaf Arnhem stroomopwaards zwemmen en bij het bordje Neuwied linksaf :)

Reinout
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 19 maart 2020, 18:43:28
Voor de niet-zwemmers onder ons (zie routebeschrijving hierboven) hierbij de route over land:

De Brexbachtalbahn ligt tussen Rijn en Autobahn A3,tegenover Eifelquerbahn en Brohltalbahn,iets ten noorden van Koblenz.

Per auto naar Siershahn, vanaf A12-Arnhem, A3-Oberhausen-Frankfurt, afslag 38 richting Mogendorf-Siershahn.
Naar Bendorf/Sayn, vanaf A12-Arnhem, A3 Oberhausen-Frankfurt, afslag 39 richting A48, afslag 11 richting Bendorf/Sayn.

Per auto naar Siershahn, vanaf Venlo: A61, A48, A3 (richting Oberhausen) afslag 38 Mogendorf-Siershahn.
Naar Bendorf/Sayn, vanaf Venlo: A61, A48, afslag 11 richting Bendorf/Sayn.

Per trein: Hogesnelheidstrein ICE Amsterdam-Arnhem-Montabaur. Daarna met Vectus naar Siershahn.
Of: Arnhem-Emmerich-Keulen-Neuwied-Engers. Daarna wandelen of per bus naar Bendorf/Sayn.

Op dit moment (18.03.20) rijden we nog niet op de Brexbachtalbahn, zie ons 1e bericht. Volg ons voor meer gegevens op website en Facebook.

David D.
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 20 maart 2020, 15:55:42
VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST VAN DE BREXBACHTALBAHN; geschiedenisles, de jaartallen:

1880          Ontwerp van de spoorlijn en begin van de bouw van 7 tunnels (totaal 800 mt.) en 36 bruggen
30.05.1884 Opening van de spoorlijn van Engers naar Siershahn over 21 km.
01.02.1911 Opening van de spoorlijn Grenzau-Höhr/Grenzhausen-Hilscheid over 8 km.
tot 1915     Het goederen- en personenvervoer ontwikkelt zich beter dan verwacht
1923          De regio wordt door de Fransen bezet, die ook het spoorwegnet overnemen
1924          De Brexbachtalbahn komt weer in handen van het Duitse Rijk
1956          Haltepunt Pfadfinderlage en Brexbachtal worden gebouwd
tot 1960     De capaciteit neemt enorm toe, zowel in het goederen- als in het personenvervoer
1972          Einde van het stoomtijdperk. Het personenvervoer op de zijlijn Grenzau-Höhr-Hilscheid wordt stilgelegd
1979/1980 De Deutsche Bundesbahn moderniseert met hoge kosten het traject Engers-Siershahn
1984          100-jarig jubileum met 1000den bezoekers. De 1e drie-steden-wandeling op Hemelsvaartsdag/Vaderdag
1989          De laatste personentrein rijdt op de Brexbahtalbahn
1996          Laatste drie-steden-wandeling met 30.000 bezoekers (!)
tot 2001     Langzamerhand komt er een einde aan het goederenvervoer, de fabrieksaansluitingen verdwijnen
26.03.2007 Oprichting van de vereniging tot behoud van de Brexbachtalbahn
vanaf 2008 Reactivering van het traject Siershahn-Grenzau
vanaf 2008 Nederlands Promotieteam bezoekt beurzen met infostand in/bij: VSM-Eurospoor-Houten-ZLSM-Veenendaal-Zutphen
30.5.2009  125 jaar spoorlijnjubileum en het feestelijk opnieuw in gebruik nemen van het traject Siershahn-Grenzau
vanaf 2010 Reactivering van het traject Grenzau-Bendorf en, tot 2015 speciale (stoom)treinritten tussen Siershahn en Grenzau
                 Nl-infostands tijdens 175 jaar spoorwegen in DLD, Töpfermarkt, Handwerkermarkt, vervoer Bembel, Vaderdag
April 2010  Oude rijtuigenloods Amersfoort: uitreiking aan Promotieteam van cheque á € 250 door Roestrijden.nl
11.2019     Ondernemersvergunning ontvangen voor de trajecten Engers-Bendorf/Sayn/Abdij, Siershahn-Grenzau en
                 Grenzau-Höhr/Grenzhausen. Voorbereidingen tot ingebruikname van het traject Siershahn-Grenzau

Met vr.gr. David D.
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Wim Hesselink op 20 maart 2020, 16:08:46
Vanaf Arnhem stroomopwaards zwemmen en bij het bordje Neuwied linksaf :)

Reinout
Nee, dan zwem je Wied op. Ook leuk trouwens, daar ligt het fiktieve voorbeeld van mijn modelbaan  ;D
Voor het Brexbach doorzwemmen tot Bendorf. Daar linksaf de Saynbach opzwemmen. Eerste beek rechts is de Brexbach  :)
Groet, Wim
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Wim Hesselink op 20 maart 2020, 16:13:44
Want vond ik dat toen een machtig imposante machine, pas later kwam ik erachter dat die lok (maar) een BR80 was.

Ondanks dat het zo'n beetje de kleinste stoomlok van de DB was heeft het ding wel een blijvende indruk gemaakt.
Hallo Johan,
Was het geen BR 82? Die kwamen regelmatig op de Brexbachtalbahn, itt de BR80. En ze zijn een stukje groter en sterker dan de BR80 wat maar een 3 assig lokje is. De BR 82 is een 5 asser.
Groet, Wim
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Reinout van Rees op 21 maart 2020, 00:31:15
Beekje eerder of later.... Maar je hebt wel gelijk, ja :)

Br 80/82: ik zou met Wim ook een 82 verwachten. BR 80 was een kleine serie die vooral voor rangeerwerk werd gebruikt en dan ook nog vooral met personenmaterieel, dacht ik.

Een tochtje met een goederentrein die brexbachtalbahn op.... dan moet het arme ding wegens kolen- en watergebrek halverwege uit z'n lijden verlost worden.

Mooie dingen, die BR82'ers. Jammer dat ik ze op "mijn" lijntje niet kan gebruiken.

Reinout
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 21 maart 2020, 15:46:07
Even het archief ingedoken én één van de Brex-Leden, destijds werkzaam bij de DB gevraagd naar type stoomlocs op de Brex:
vanaf1902:BR89-90-91.  1905:BR94.  1920:BR93.  1950:BR82.  1952:VT95(795)en VT98(798)  Zomer 1967 waren er in Depôt Siershahn 4 locs BR82 onderdak. Vanuit Neuwied naar Siershahn werd er bergop met 1 loc voor- en 1 loc achter gereden, dit in verband met een helling van ten hoogste 1:58. Siershahn ligt op een hoogte van 299 mt. Hierdoor én het feit dat het vaak om zware goederentreinen ging waren er in Grenzau, op de perrons twee waterkranen beschikbaar. Het relaas van ons Brex-lid:
"er heeft geen BR80 gereden, wel BR82, 93 en 94 en af en toe een BR 50. In 1969 was ik werkzaam bij de DB in rangeerstation Koblenz-Lützel, waar de goederentreinen naar het Westerwald via Neuwied en Engers werden samengesteld. Na de oorlog werd dit in Neuwied en Engers gedaan. Het waren z.g. buurt- of rangeertreinen. Ze werden in bepaalde wagongroepen gesorteerd, voor ieder station een groep, onderverdeeld in wagonladingen en stukgoedwagons. Iedere groep werd in de bedoelde stations achtergelaten en door een Köf naar de fabrieksaansluitingen, laad- en losweg en-of goederenloods weggezet. Aansluitend werden gereedstaande wagons aan de trein gekoppeld en ging het verder naar het volgende station.

David D.





Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Wim Hesselink op 21 maart 2020, 20:18:08
Leuk om te lezen! Bedankt voor de info David  (y)

In mijn fictieve versie van het Westerwald worden buurtgoederentreinen in Neuwied samengesteld. Die rijden dan oa naar Neustadt (Wied) en verder naar Altenkirchen.
Soms getrokken door een Br50 of een Br82. Maar vaak door een V100 of V160
Groet, Wim
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Spider op 22 maart 2020, 00:29:39
Ik heb van mijn reis helaas geen foto's en volgens mijn geheugen was het een BR80.
Maar eerlijk toegegeven dat is ruim 50 jaar na dato niet altijd meer haarscherp.  ;D

Gezien de vakkenis hier op dit forum heb ik toendertijd dus geen BR80 gezien.
Welke lok het dan ook echt geweest mag zijn, het was hoe dan ook een imposante verschijning voor een 12-jarig jochie.

Wel leuk om te zien (en te lezen) dat er hier op het forum nog veel gedetailleerde kennis aanwezig is.
Mütze ab!

Johan
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 12 maart 2021, 15:42:34
Bijgaand een overzichtskaart van de Brexbachtalbahn en omgeving: linksonder Koblenz, linksboven Keulen, rechts autobaan A3


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/streckenverlauf_gross_46_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/streckenverlauf_gross_46_6.jpg)























Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Reinout van Rees op 12 maart 2021, 18:22:08
En... langzamerhand komt het steeds dichterbij dat er weer wat mag gaan rijden. Tenminste, da's mijn indruk van wat ik op het Mittelrheinforum enzo lees. De spoorbaan is keurig van vegetatie ontdaan, de hectometerpaaltjes zijn geschilderd, her en der is de beveiliging weer hersteld...
DB Netz heeft er weer met een meetwagen overheen gereden...

Hopelijk binnenkort!

Reinout
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Krokodil68 op 12 maart 2021, 19:04:45
Gelukkig, een fietspad minder, ik denk dat zelfs (T)Reinout als fanatieke fietser hier niet wakker van ligt.

Nou nog mooi materieel wat bij zo'n lijn hoort. Br 70 ofzo. Maar daar zijn er niet zoveel van. Ik ben liefhebber van kleine treintjes met kneuterige lokjes, sorry. Maar dat een mooie landschappelijke lijn het overleefd in deze wereld beheerst door het geld is mooi.


Groet Jeroen
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Tjalling op 12 maart 2021, 20:28:46
Hoezo is het fijn als er een fietspad minder is?

Groet,
Tjalling
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Reinout van Rees op 12 maart 2021, 22:08:32
Het is fijn als er een spoorlijn bewaard blijft en er "dus" geen fietspad op aangelegd kan worden, bedoelt hij. "Potentieel fietspad minder". Er een fietspad van maken is inmiddels een standaard reactie in o.a. Duitsland.
 
Ik heb me een paar jaar geleden in de Eifel en de oostrand van België prima vermaakt met het fietsen op stukjes Ahrtalbahn en tussen Prüm en Neuerburg, de Vennbahn, enz. Het fietst heerlijk.
Maar toch zie ik de Brexbachtalbahn liever als Bahn dan als Radweg. (Idem Eifelquerbahn).

Reinout
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 14 juli 2021, 13:40:17
(http://[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-Bruggenbouw-60eeccaea0361.jpg][img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-Bruggenbouw-60eeccaea0361.jpg)

EVEN BIJKLETSEN.......
EXPLOITATIEVERGUNNING SIERSHAHN-GRENZAU ONTVANGEN

Nadat eerder de ondernemersvergunning voor de gehele route, en geldig voor de komende 25 jaar was ontvangen is nu, na hard werken aan de lijst met "nog te doen" klussen de exploitatievergunning voor de trajecten Siershahn-Ransbach/Baumbach-Grenzau en Grenzau-Höhr/Grenzhausen ontvangen. Tijdens de schouw van dit gedeelte van de spoorlijn werden overwegen, bruggen, viaducten en afwateringskanalen gecontroleerd evenals de werking van wissels vanuit het seinhuis in Ransbach/Baumbach. Tenslotte werd de gehele spoorlijn met een speciale trein ingemeten. Vanaf 1 april 2021 is het gedeelte Siershahn-Grenzau in bedrijf. Theoretisch kan hier met toeristenverkeer worden gereden, echter vanwege de huidige, door de Duitse regering opgelegde Corona-maatregelen is dit economisch niet verantwoord en wachten we op betere tijden. Blijf ons volgen voor het laatste nieuws op www.diebrex.de of op onze Facebook-pagina: Brexbachtalbahn-Promotieteam.

Tijdens de komende herfst worden, verderop tussen Grenzau en Bendorf bruggen, viaducten en afwateringskanalen waar nodig gerepareerd. Aansluitend wordt dan de controle hierop ten bate van de exploitatievergunning voor het traject Grenzau-Bendorf aangevraagd, evenals de aanvraag tot aansluiting op het spoorwegnet van de Deutsche Bahn, richting Engers-Neuwied.

BREXBACHTALBAHN-PROMOTIETEAM
David
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Reinout van Rees op 14 juli 2021, 21:27:00
Op een stukje van de lijn heeft al wel weer commercieel houtvervoer (http://www.forum.hunsrueckquerbahn.de/viewtopic.php?f=75&t=55288) plaatsgevonden. Dus... er begint weer wat echt te rijden.

Reinout
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 15 juli 2021, 11:19:09
EVEN BIJKLETSEN................
(TIJDELIJKE) HOUTTRANSPORTEN WESTERWALD-BEIEREN

In de regio Westerwald is het halve bos beschadigd door stormen en droogte van de afgelopen jaren. Bovendien heeft de boomschorskever talrijke bomen aangevreten. Ongelooflijk veel dennenbomen leggen momenteel het loodje en moeten zo snel als mogelijk worden verwijderd. Daardoor zijn er veel houttransporten nodig. In overleg met o.a. de bosbeheerders en in samenwerking met onze vervoerder, Eifelbahn-Verkehrs-Gesellschaft mbH uit Linz worden de stammen met speciale vrachtwagens uit de bossen gehaald richting het emplacement van Ransbach/Baumbach. De Ladestrasse is heringericht en op spoor 8 worden houtwagons opgesteld en beladen. Regelmatig vertrekt er een trein naar de afnemer in Beieren, Zuid-Duitsland. In Limburg am Lahn wordt de diesellok vervangen door elektrische tractie. Door voor deze transportwijze te kiezen kunnen plusminus 1300 vrachtauto-ritten op de toch al volle snelwegen worden bespaard en werken we mee aan de klimaatdoelstellingen.

BREXBACHTALBAHN-Promotieteam
David
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 16 november 2021, 15:58:27
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SKL-met-kraan-6193bd08d232d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SKL-met-kraan-6193bd08d232d.jpg)

KRAAN BRENGT VERENIGING BREXBACHTALBAHN e.V. TOT GROTE HOOGTE

Bendorf (Dld) Vanwege onderhoudswerkzaamheden, nodig om de Brexbachtalbahn Engers-Siershahn weer in gebruik te kunnen nemen werd in 2011 door de vereniging een "Schwerkleinwagen" (kortweg SKL) van het type Klv 53 in Noord-Duitsland aangekocht. Hoewel eigenlijk alleen om praktische redenen aangeschaft, krijgen deze voertuigen ook steeds meer historische waarde. De SKL heeft een ruime bestuurderscabine waarin naast de bestuurder plaats is voor een heel baanbouwteam, vandaar ook de naam "Rottenkraftwagen". (Rotte=ploeg en Krafwagen=vrachtwagen.) Achter de bestuurderscabine bevindt zich de laadruimte voor het transporteren van bouwmaterialen, gereedschappen en ander materiaal. Voor het hijsen van zware voorwerpen zoals rails en bielzen vanaf de aangekoppelde wagen wordt gebruik gemaakt van een hydraulische, zwenkbare laadkraan van het type Atlas. Met een draagvermogen van drie ton vereenvoudigd hij het werk aanzienlijk, niet alleen langs de spoorlijn en in de werkplaats (transport van assen, vijzels e.d.) Hij kan ook worden gebruikt om zware en volumineuze lasten zoals rails op te tillen of om een apparaat voor het maaien van vegetatie aan te sluiten. Een grijper kan worden gebruikt om graafwerkzaamheden uit te voeren; hetgeen de laatste tijd vooral nodig was bij het verwisselen van dwarsliggers.

Zoals bij alle technische apparatuur wordt ook een kraan aan een TÜV-keuring onderworpen. De dichtheid van alle aansluitingen moeten worden gecontroleerd en bestand zijn tegen de hydraulische druk. Zo'n onderzoek vond de afgelopen tijd plaats in onze werkplaats in Bendorf/Sayn. Met hulp van een gespecialiseerd bedrijf uit Weissenthurm welke het werk van onze vereniging al lange tijd professioneel ondersteunt, zijn alle cilinders in de draaikrans verwijderd en voorzien van nieuwe afdichtingen. Ook de bedieningselementen voor de afzonderlijke componenten zijn gecontroleerd en alle bewegende delen gesmeerd of geolied. Tenslotte werd alles weer op de hydraulische leidingen aangesloten en getest. De klus duurde een volle week, het officiële TÜV-keurmerk was ons loon. Wij willen in het bijzonder onze SKL-machinist en technisch bestuurslid Klaus Nussbaum bedanken, welke vele uren van zijn vrije tijd heeft opgeofferd aan het voorbereidende werk. Inclusief de volledige technische documentatie.

Nu is het voertuig weer volledig operationeel, wat ook in de ware zin zijn vruchten afwerpt. De SKL werd voor inspectie- en proefritten uitgeleend aan de spoorwegmaatschappij Lappwald welke het goederenverkeer exploiteert op de volledig gerenoveerde Holzbachtalbahn van Siershahn via Puderbach naar Altenkirchen. Op deze route werden vier bruggen vervangen met financiering van de federale overheid en de staat, om meer verkeer van de wegen naar het spoorwegnet te verplaatsen en daarmee de gemeenten en het klimaat te ontlasten van het vrachtverkeer. De al jaren populaire "Nussknackerexpress", de Kerstmarktrit georganiseerd door de Brexbachtalbahn van Grenzau naar het historische Puderbach zal in de toekomst ook weer mogelijk zijn - zodra Corona dat toelaat.

Bron: www.diebrex.de/aktuelles rund um die Brexbachtalbahn
Vertaling: DD



 




Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Reinout van Rees op 18 november 2021, 22:49:35
De SKL werd voor inspectie- en proefritten uitgeleend aan de spoorwegmaatschappij Lappwald welke het goederenverkeer exploiteert op de volledig gerenoveerde Holzbachtalbahn van Siershahn via Puderbach naar Altenkirchen. Op deze route werden vier bruggen vervangen met financiering van de federale overheid en de staat, om meer verkeer van de wegen naar het spoorwegnet te verplaatsen en daarmee de gemeenten en het klimaat te ontlasten van het vrachtverkeer.

Ik heb met enige verbazing zitten kijken wat er op die Holzbachtalbahn allemaal mogelijk bleek qua renovering. En vooral dan de financiering van die renovering. Want het is een lijntje dat alleen in het goederenvervoer gebruikt wordt.
Voor het idee een linkje naar een Duits forum (http://www.forum.hunsrueckquerbahn.de/viewtopic.php?p=219402#p219402) waar je kan zien dat ze keurig netjes een brug vervangen op dit rustige goederenlijntje! Wow...

Reinout
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 09 januari 2022, 14:28:30
STOOMLOC 082 021-7 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

De goederentrein komt op 14 juli 1971 uit Engers en kruist de overweg in de Hauptstrasse/B413 en het inrijsein van station Bendorf-Sayn over de Brexbachtalbahn richting Siershahn.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-082-021-7-op-de-BBTB-onderweg-61dadc7543bec.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-082-021-7-op-de-BBTB-onderweg-61dadc7543bec.jpg)

STOOMLOC 082 040-7 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

Augustus 1971: stoomloc 082 040-7 is onder hoge druk op de ketel - de veiligheidsventielen blazen af - op de Brexbachtalbahn van Engers richting Siershahn onderweg. Vastgelegd werd dit beeld bij de overweg ter hoogte van de Fohr-Brauerei kort voor Ransbach-Baumbach.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-082-040-7-op-de-BBTB-onderweg-61dae129f198f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-082-040-7-op-de-BBTB-onderweg-61dae129f198f.jpg)

STOOMLOCS 082 035-7 EN 082 021-7 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

Juni 1971 vullen de stoomlocomotieven 082 035-7 en 082 021-7 in loc-depot Siershahn, na gedane arbeid o.a. op de Brexbachtalbahn hun voorraden kolen en water weer aan.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-082-035-7-en-082-021-7-onderweg-61dae21d26c76.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-082-035-7-en-082-021-7-onderweg-61dae21d26c76.jpg)

Foto's: Copyright Sammlung Albert Lehmann - ALFoto
Bron: Facebookpagina Brexbachtalbahn e.V.
Tekst: David Davids, Promotieteam Brexbachtalbahn

Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 14 januari 2022, 16:27:54
STOOMLOK 082 035-7 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

Op 6 juli 1971 rijdt stoomlok 082 035-7 met een goederentrein op de Brexbachtalbahn
vanuit Engers over het Sayner-viaduct richting Siershahn

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-082-035-7-0nderweg-61e193d58be9b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-082-035-7-0nderweg-61e193d58be9b.jpg)


STOOMLOK 082 020-9 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

April 1969 werd door stoomlok 082 020-9 gerangeerd op station Grenzau aan de Brexbachtalbahn



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-082-020-9-onderweg-61e194ef05fd0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-082-020-9-onderweg-61e194ef05fd0.jpg)


STOOMLOK 94 055-1 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

Op 20 juli 1971 rijdt stoomlok 94 055-1 met een goederentrein op de Brexbachtalbahn
vanuit Engers komend over het Sayner-viaduct in de richting Siershahn



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-94-055-1-onderweg-61e195dab6f0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-94-055-1-onderweg-61e195dab6f0a.jpg)

Foto: Copyright Sammlung Albert Lehmann - ALFoto
Bron: Facebookpagina Brexbachtalbahn e.V.
Tekst: David Davids, Promotieteam Brexbchtalbahn
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 18 januari 2022, 15:13:47
STOOMLOK 094 055-1 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG (2)

Hoe mooi het landschap in het Brexbachtal is, is te zien op deze foto, gemaakt op 20 juli 1971. Stoomlok 094 055-1 rijdt met een lange goederentrein komend vanuit Engers* in de richting van Grenzau - Siershahn.

* Na passage Sayner-Viaduct, zie ons bericht van 14 januari j.l.
Foto: Copyright Sammlung Albert Lehmann-ALFoto
Bron: Facebookpagina Brexbachtalbahn e.V.
Tekst: David Davids, Promotieteam Brexbachtalbahn

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-094-055-1-onderweg-2-61e6cae538d64.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-094-055-1-onderweg-2-61e6cae538d64.jpg)
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Reinout van Rees op 18 januari 2022, 15:44:25
Wat is eigenlijk de huidige status/planning?
Naar wat ik weet is de hele lijn op zich in prima conditie: vrijgesneden, hectometerpaaltjes schoon. Vanaf Siershahn mogen jullie al in ieder geval een deel berijden, want er is wat beperkt houtverkeer. Maar als er houtverkeer is, waarom is er dan nog geen railbus in het weekend?
Richting Rijn zijn er nog problemen met de overweg bij een rotonde en mist de verbindingswissel naar het emplacement in Engers.

Ergens heb ik het idee dat er al wat meer mag/kan dan wat ik merk ofzo. Dus er zit vast van alles in het vat :)

Reinout
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: tothebeach op 18 januari 2022, 15:47:37
STOOMLOK 94 055-1 OP DE BREXBACHTALBAHN ONDERWEG

Op 20 juli 1971 rijdt stoomlok 94 055-1 met een goederentrein op de Brexbachtalbahn
vanuit Engers komend over het Sayner-viaduct in de richting Siershahn

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-94-055-1-onderweg-61e195dab6f0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Brex-loc-94-055-1-onderweg-61e195dab6f0a.jpg)

Foto: Copyright Sammlung Albert Lehmann - ALFoto
Bron: Facebookpagina Brexbachtalbahn e.V.
Tekst: David Davids, Promotieteam Brexbchtalbahn
dat is leuk, de VSM 94-er!

Groet,
michel
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 19 januari 2022, 21:13:45
Hoi Reinout,

er zit zeker van alles in het vat, maar Corona maakt ook langs de Brex ons het leven zuur....
Zo mogen we maar met 10 vrijwilligers tegelijk op het depot zijn, mét vooraf een sneltest. Onderweg maar met 3 mensen aan het werk.

op het traject Siershahn - Grenzau mag gereden worden tijdens het seizoen 1 april - 31 oktober. Op de aftakking Grenzau - Höhr/Grenzhausen ontbreekt op het eind nog een haltepunt met P-plaatsen. Wanneer we de huidige Coronaregels (voor Rheinland-Pfalz) toepassen gaan er door de anderhalve metermaatregel zo weinig gasten in een railbus dat het onrendabel is. Vandaar dat we nog niet rijden.
De status is dat we, zo Corona wil, per 1 april 2022 kunnen gaan rijden. Wanneer het perron in Höhr, welke in samenwerking met de gemeente zal worden aangelegd gereed is, zal dat ons eindpunt zijn. Anders tijdelijk tot Grenzau. We rijden dan op zaterdag, zondag, feestdagen en tijdens de zomervakantie enkele weken.

De plannen zijn het verder reactiveren van het traject Grenzau - Bendorf/Sayn. Op dit gedeelte moeten de bouwwerken (bruggen, viaducten, tunnels en afwateringskanalen) voor de onvermijdelijke controle voorbereid worden zoals reiniging, verwijderen van struikgewas rechts en links van de bruggenhoofden. Maar ook rondom ons depot in Bendorf/Sayn (tijdelijk eindpunt) is het één en ander te doen. Verder moet er nog veel gesnoeid/gekapt worden evenals werkzaamheden aan de bovenbouw (rails, wissels en overwegen).
En in diverse stations bielzen vervangen. Voor beide (groenvoorziening en railbouw) hebben zich spontaan twee vakfirma's gemeld die ons willen helpen met mensen, machines en gereedschappen.
Kortom, zoals onze collega's ter plaatse zeggen: "Aufgeschoben ist nicht aufgehoben". Oftewel: "uitstel is geen afstel".)

David Davids, Promotieteam Brexbachtalbahn
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Reinout van Rees op 21 januari 2022, 20:59:12
Goed om te horen dat de plannen er zijn om weer te gaan rijden deze zomer. Activiteit op een lijn is altijd erg belangrijk om de omwonenden eraan te herinneren dat er iets actiefs en moois in hun buurt ligt :) Daarom ben ik ook zo blij dat er weer wat activiteit op de Eifelquerbahn is: puur door die paar evacuatie-ritten die nu plaatsvinden is het de komende 10 jaar weer ondenkbaar dat de lijn wordt opgebroken (en is het veeeeeel waarschijnlijker geworden dat 'ie weer in gebruik wordt genomen).

Reinout
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Nullem op 21 januari 2022, 22:52:58
Idd een prachtig lijntje, zou mooi zijn als daar weer gereden kan worden. Ik ben er begin jaren 90 mee geconfronteerd via de MIBA, waarin Michael Meinhold een baanontwerp van het Brexbachtalspoor met de nodige achtergrondinformatie voorstelde. Later is dat gecomprimeerd weergegeven in MIBA Report Vom Vorbild Zum Modell 1. Op 4 bij 3,5 meter waren de stations Grenzau en Hillscheid en de Haltepunkte Brexbachtal en Hundsdorf verwerkt. Ik heb serieus overwogen met dat plan als basis in H0 te gaan bouwen, maar het is er nooit van gekomen. Dit draadje kriebelt dan toch weer.....

Groet!  Frans
Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 25 maart 2022, 19:17:50
WE MOGEN WEER....................

precies 2 jaar nadat de Open Dag wegens Corona voor de eerste maal werd geannuleerd mogen we weer......
het Brexbachtalbahn-Promotieteam gaat weer "on Tour"
Nieuwsgierig?
Kom dan langs op de Open Dag van Modelspoorclub Veenendaal
zaterdag 2 april 2022 van 10.00 - 16.00 uur
de Smalle Zijde 38, 3903 LP  Veenendaal.
Er wordt een kleine entree gevraagd, geen mogelijkheid tot pinnen
Het gebouw is goed toegankelijk voor rolstoelers, lift aanwezig
Ditmaal met een extra etage voor nog meer modelbanen, verkoop occasions en voorlichting

Ook wij zijn weer aanwezig bij deze altijd gastvrije en gezellige Modelspoorclub-Veenendaal met het laatste nieuws over de reactivering van één van Duitslands mooiste zijlijnen.
Kom langs om alles over de spoorlijn te weten te komen; van de geschiedenis tot de plannen voor de toekomst, om vragen te stellen of gewoon voor een praatje. En natuurlijk vind U in onze stand alles over de omgeving, dagtochten, weekends en vakanties.
Verder in onze BREX-FANSHOP leuke hebbedingetjes en bruikbare artikelen, opbrengst geheel voor de reactivering van de spoorlijn.

Speciaal voor de modelbouwers: een 1:87 uitvoering van station Grenzau, gelegen aan de Brexbachtalbahn met railbus, stoomloc en goederenwagons uit de tijd dat er daar nog volgens dienstregeling werd gereden zal op onze infostand aanwezig zijn.
Bijgaande foto geeft een beeld van station Grenzau in schaal 1:1 Dit station staat op een z.g. eilandperron (Keilbahnhof), aan deze zijde ligt, van links naar rechts de spoorlijn Siershahn-Grenzau-Engers, aan de achterzijde de aftakking Grenzau-Höhr/Grenzhausen van links naar rechts.
Van Harte Welkom!









(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S5020620-623e01fc14524.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S5020620-623e01fc14524.jpg)






Titel: Re: BREXBACHTALBAHN-Duitsland's mooiste zijlijn.
Bericht door: Brexbachtalbahn op 22 april 2022, 16:09:27
WAARDERING VOOR HET VELE WERK: HET WINNEN VAN "DE BURGERPROJECTPRIJS 2021"

Vereniging "Brexbachtalbahn e.V." door Lions Club Vallendar (D) als winnaar uitgekozen

De cheque van € 5000,-- werd op zaterdag 16 april 2022 uitgereikt op ons depot in Bendorf/Sayn door de president van de Lions Club Vallendar Dhr. Martin Schäfer. Onze actieve leden waren zichtbaar trots, ze ontvingen de prijs voor hun jarenlange inzet bij de reactivering van de Brexbachtalbahn van Engers via Bendorf, Grenzau, Ransbach/Baumbach naar Siershahn.

Hun komend project betreffende het milieuvriendelijk verwijderen van onkruid tussen- en naast de rails d.m.v. een hydraulische industriële motormaaier i.p.v. met chemische verdelgingsmiddelen werd door de Lions Club als winnaar verkozen uit een lange lijst van andere interessante aanvragen. Martin Schäfer en T. Schneider lichtten de selectie toe en de procedure voor de toekenning en erkenden het langdurige en zware werk van de verenigingsleden. Onze voorzitter, Adi Bongartz informeerde de aanwezigen over de huidige status en het werk dat de komende maanden moet worden gedaan.

Het totale traject over 27 km. is inmiddels gekapt en gesnoeid en is berijdbaar, de overwegen zijn in bedrijf, perrons en haltepunten (opnieuw) ingericht, veiligheidsmaatregelen getroffen, hectometerstenen in de originele staat teruggebracht en muren in water-onderdoorgangen gerepareerd en schoongemaakt. Er wordt nu gewerkt aan de vergunning om te mogen rijden op het traject Grenzau - Bendorf. Ook zal er aan de aftakking Grenzau - Höhr/Grenzhausen een halte met parkeerterrein worden aangelegd.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/deel-twee-136-6262b64a94db0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/deel-twee-136-6262b64a94db0.jpg)
Hoe het allemaal begon, 15 jaar geleden ergens tussen Grenzau en Bendorf



Tekst: David Davids, Promotieteam
Foto: eigen archief