Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor  (gelezen 9217 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Bij deze wil ik graag het Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting (GSS) te Heteren voorstellen. Sinds 1984 is de GSS actief in het behoud van industrieel smalspoor. Na diverse locaties is de GSS nu sinds 2005 gehuisvest op een oude steenfabriek in Heteren, gelegen aan de Neder-Rijn tussen Arnhem en Wageningen. Omdat veel smalspoor in Nederland werd gebruikt op steenfabrieken is zo een authentieke combinatie ontstaan! Ook bijzonder, de oude locomotief van de oude steenfabriek (Steenfabriek Randwijk) is inmiddels opgeknapt en weer bedrijfsvaardig! Er zijn 2 authentieke haaghutten (droogloodsen) bewaard, één loods is gebruikt als locloods, de andere is ingericht als museumgebouw. Regelmatig worden rondleidingen gegeven op de oude steenoven.

De collectie bevat een dertigtal locomotieven. Afgezien van enkele Electrolocs betreft dit voornamelijk diesellocs van diverse jaren. Onze oudste loc is gebouwd in de jaren 20 van de vorige eeuw en binnenkort een eeuw oud. De nieuwste is uit 1972, toch nog redelijk jong te noemen. Daarmee geeft de collectie een mooi beeld van de ontwikkeling én het gebruik van industrieel smalspoor in Nederland. Naast de steenfabricage zijn er locs en lorries aanwezig uit diverse bedrijfstakken, zoals de mijnbouw, turfbouw, aannemerij, leger etc. een groot gedeelte hiervan is bedrijfsvaardig te zien tijdens de openingsdagen van mei tot en met medio september. Op www.smalspoor.nl is alle informatie over de GSS te vinden. De open dagen worden daar ook tijdig weer vermeld.

Voor de liefhebbers zijn de Rijdagen extra interessant, dan wordt geprobeerd om zoveel mogelijk materieel te laten zien en te laten rijden. steevast is dat tijdens Hemelvaartsdag en tijdens het Historisch Weekend wat in september plaatst vindt (2e weekend in september).

Hieronder enkele foto's om de GSS te laten zien. In een apart topic zal ik, bij gelegenheid, updates geven over materieel, werkzaamheden etc. Verwacht geen wekelijkse updates omdat ik helaas niet wekelijks aanwezig ben en ook vaak vergeet foto's te maken (in de drukte van de werkzaamheden ;D). Vragen en verzoekjes hoor ik graag!

Tussen beide haaghutten staat de personentrein klaar voor vertrek. De loc is een van Oost Duitse origine LKM NS2f uit 1955. De rijtuigen zijn afkomstig van de Flevohof/Six Flags in Dronten.


Achter op het terrein is een omloopspoor ingericht waar de personentrein weer om kan keren. Het totale traject is een kleine kilometer. Gezien de snelheid van het materieel meer dan voldoende  ;)


Afgelopen september vierden we ons 35-jarig bestaan. Met onder andere 2 gastlocomotieven (vooraan op de foto), een is afkomstig van een mede forum-lid  ;D


Daarnaast waren onze collega's van de Stoomtrein Katwijk Leiden gekomen met een stoomloc. Dat was zeker een erg gave toevoeging dat weekend!


Tot slot even een foto van 2 locjes voor de locloods. Deze 2 locs vormen de basis van mijn hobby  ;D. Deze 2 locjes zijn in mijn bezit, maar onder gebracht bij de GSS. Beide zijn gebouwd in de jaren 50 van de vorige eeuw door Spoorijzer te Delft en werden Railtractoren (RT) genoemd. De rechter is 8pk sterk en dus van het type RT8, de linker is 11pk sterk (RT11). Hoewel smalspoor lief en overzichtelijk lijkt..... de rechterloc is kleiner dan een personenauto, maar wel 1500kg zwaar. De linker is met 2250 kg nog relatief licht maar toch weer een stuk serieuzer.


Groeten,
Rogier

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2020, 15:41:46 »
Leuk om te zien  :)  Ik weet dat er diverse kleine museumbedrijven zijn in Nederland maar vaak komt het er niet echt van om eens te gaan kijken. Toch eens in mijn achterhoofd parkeren wanneer ik een keer in de buurt ben.

Vr. groet, Martijn.

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2020, 16:02:45 »
Leuke info Rogier.

Laten we hopen dat de volgende keer mijn lokje het langer volhoud  ;D.

Kleine correctie de derde foto ben ik al op een van jou spoorijzers aan het tuffen. De twee van links is idd een gastlok.

Groetjes Frits

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2020, 17:01:47 »
@ Martijn: er is nog (gelukkig) veel te ontdekken in Nederland, je bent van harte welkom!

@ Frits: verrek, je hebt gelijk. Sorry!  ;D

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2020, 18:23:12 »
Leuke voorstelling van de GSS, Rogier.
Afgelopen jaar weer eens bij jullie op bezoek geweest en de vorderingen zijn overduidelijk. Petje af voor jullie allemaal!

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2020, 19:35:34 »
Heel mooi om dit te zien! (y)

Leen.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2020, 22:06:02 »
Is altijd geweldig om te zien, zulke vestzaklokjes... (y)
Toch maar goed dat ze enig gewicht in de schaal hebben,
om wat tegengewicht te hebben voor de geladen kleikarren... :)

Als het virusgedoe over is kom ik wel eens kijken..

Vriendelijke groet, Tis
********

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2020, 09:38:03 »
Beste Tis,

Het is gemaakt voor adhesie en trekkracht. Zo zijn alle locs geveerd. Niet voor het comfort van de machinist, maar om altijd alle wielen op de rails te houden  ;D. Heerlijk! Maar daarom zit ik ook liever op een loc, veel comfortabeler  (y)

Je bent van harte welkom tzt! Helaas zijn wij ook nu, gezien de Corona en de maatregelen, tot een stop gekomen.....

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei 2020, 15:45:54 »
Ik moet hier ook zeker een bezoek aan brengen. Klinkt goed allemaal!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2020, 16:42:46 »
Ik ga met je mee, Sven. Ik heb er in de vroeg jaren zeventig ongeveer tegenover gewoond, op de andere oever van de Rijn. Utrechtseweg in Renkum. De sirenes van de steenfabrieken in Heteren en het geluid van de (ééncilinder?) scheepsmotoren zijn een onlosmakelijk deel van mijn jeugdherinneringen. Nooit geweten dat daar smalspoortreintjes reden. Maar ja, toen hield ik me ook meer bezig met hutten bouwen en cowboytje spelen.

Groeten,
Gerard

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #10 Gepost op: 07 mei 2020, 12:43:36 »
Heren,

Jullie zijn uiteraard weer van harte welkom zodra we weer open kunnen.

@ Gerard: misschien leuk te weten, één van onze locs komt uit Renkum, deze heeft jaren bij (destijds Van Gelder) later Parenco  gereden. Zie http://smalspoor.nl/materieel.php?id=58 De loc krijgt momenteel een motorrevisie, dus is nu helaas niet bedrijfsvaardig.

Daarnaast: de andere steenfabriek (van Wijck) in Heteren had jaren de kleilanden aan de Renkumse kant. Er voer een heuze veerpont over de Rijn om kieplorries over te zetten. Aan de ene kant reed een stoomloc, welke bewaard is bij onze collega's in Valkenburg https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/portfolio-item/stoomloc-0008/. Een andere stoomloc uit Valkenburg reed afgelopen september weer bij ons rond  ;D.

Ik hou jullie op de hoogte. Zie anders ook vooral www.smalspoor.nl

Groeten,
Rogier

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2020, 12:47:02 »
Vanwege Corona zijn we (nog) niet geopend voor publiek. Echter, dat betekent zeker niet dat er stil wordt gezeten! Afgelopen winter zijn 2 locs bedrijfsvaardig opgeknapt, zoals onderstaande Jung loc. Deze loc is uit 1948, qua ontwikkeling echter komt de loc uit de jaren 30. De 2 cilinder 2 takt dieselmotor is een bijzondere motor om te horen en te starten..... de loc is namelijk handgestart…. Gelukkig kan je de loc ook met een andere loc aanslepen:



Daarnaast..... hebben we deze week 3 nieuwe locomotieven aan de collectie kunnen toevoegen! De locs komen uit de collectie van een verzamelaar en zijn in goede staat. Helaas niet bedrijfsvaardig, maar we hopen dat in elk geval 2 locs met niet al te veel werk weer bedrijfsvaardig te maken zijn. Voor meer info, zie de GSS website: http://smalspoor.nl/. Daar vind je direct de links naar de nieuwe locs.

Groeten,
Rogier

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #12 Gepost op: 21 juni 2020, 15:34:09 »
Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinsten!  (y)
Groetjes, Bart

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1316
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2020, 09:15:49 »
Dank je wel Bart! We zijn er erg blij mee  ;D

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
« Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2020, 09:23:29 »
Hopelijk zijn jullie binnenkort weer open voor publiek, dan steek ik het water weer over om een bezoekje te brengen.

Groeten uit Renkum!
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.