Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 08:30:16
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.  (gelezen 13051 keer)

Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
« Reactie #45 Gepost op: 30 augustus 2023, 19:04:58 »
BREXBACHTALBAHN PRESENT BIJ DE VELUWSCHE STOOMTREIN MAATSCHAPPIJ

 Zaterdag 2 en Zondag 3 september 2023 organiseert de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) traditioneel het grootste stoomtreinfeest van Nederland. Een groot aantal gerestaureerde stoomlocomotieven zijn op beide dagen actief.
Voor meer informatie en de dienstregeling zie:  www.stoomtrein.org.

Ook het BREXBACHTALBAHN-Promotieteam is aanwezig bij dit altijd gastvrije én gezellige evenement.
De Brexbachtalbahn is een 139 jaar oude spoorlijn in het Westerwald, gelegen tussen Bonn en Koblenz, 21 km. lang en sinds 1989 niet meer in gebruik. In 2007 is door de plaatselijke bevolking de vereniging opgericht tot behoud van de spoorlijn met de bedoeling deze te gaan benutten als museum- en toeristenlijn.
Graag vertellen wij u/jullie over wat de mannen en vrouwen als vrijwilligers tot dusver bereikt hebben en wat de plannen voor de toekomst zijn. Onze stand is te vinden in de grote witte tent op het emplacement van station Loenen, te midden van collega-museumbanen. Van Harte Welkom!

BREXBACHTALBAHN-Promotieteam
David en Nel Davids

Website: www.diebrex.de (eventueel www weglaten)
Volg en like ons op: www.facebook.com/Brexbachtalbahn-Promotieteam
Of mail: davidennel@casema.nl



Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
« Reactie #46 Gepost op: 06 november 2023, 14:12:16 »
OVER HET DAGELIJKSE WERK AAN DE BREX, EN NIET ALLEEN OVER SNOEIEN....

Als het gaat om het in stand houden én behouden van de Brex is er meer te doen dan alleen onkruid bestrijden en omgevallen bomen verwijderen met een verscheidenheid aan middelen. Ook spooraanleg-werkzaamheden, verwisselen van bielzen, metselwerk bij water-onderdoorgangen, repareren van overwegen, repareren én onderhouden van voertuigen (SKL) en aanhangwagens, slotenmakerwerkzaamheden enzovoort vallen hier onder, en nog veel meer. Deze week zijn wij vooral bezig geweest met het inrichten van station Ransbach/Baumbach. Zie het verslag hierover op onze Facebookpagina: www.facebook.com/Brexbachtalbahn-Promotieteam.

Ook de overwegen moeten, inclusief de bebording  onderhouden worden - hierbij worden z.g strailplaten gebruikt - met speciaal gereedschap geplaatst. Deze platen worden voornamelijk toegepast bij oversteekplaatsen voor voetgangers, o.a. in stations. En aangezien de winter waarschijnlijk niet lang op zich zal laten wachten, zijn de waterpomp en de doorstroomboiler op ons depôt inmiddels ook vorstvrij gemaakt. Verder moet de uitgebreide administratie betreffende planning, vergunningen, donaties, presentaties enz. bijgehouden worden.

Zoals altijd geweldig werk van onze actieve vrijwilligers. En... zoals gezegd: "het gaat niet alleen om snoeiwerkzaamheden".
Iederéén die geïnteresseerd is om mee te helpen kan ten allen tijde contact met ons opnemen. Uiteraard zijn donaties ook van harte welkom. Voor contact: info@diebrex.de

Bron: Facebookpagina Brexbachtalbahn e.V.
         




Brexbachtalbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • de BREX, onderweg tussen traditie en toekomst
Re: Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn.
« Reactie #47 Gepost op: 19 november 2023, 13:58:55 »
BOCHTJE NAAR RECHTS, BOCHTJE NAAR LINKS......

wie onze overzichtskaart van de enkelsporige Brexbachtalbahn heeft bestudeerd (zie pagina 1 van dit draadje) zal het opgevallen zijn dat er nogal wat scherpe bochten in het traject zitten, soms vlak voor/na een tunnel. Deze locaties vragen van ons "Streckenteam", de leden die de spoorlijn onderhouden, extra aandacht. Belangrijk zijn hier de zichtafstand en de zichtdriehoek.

Wat is de zichtafstand?
De beschikbare afstand bepaalt of een bestuurder tijdig en goed kan zien of hij zijn snelheid moet minderen of het voertuig volledig tot stilstand moet laten komen. Wanneer hij een (scherpe) bocht nadert moet hij kunnen zien of er geen ander verkeer aankomt of dat zich een object tussen- of langs de rails bevindt.

De zichtdriehoek:
Daarbij speelt de zichtdriehoek een cruciale rol: een driehoek van denkbeeldige lijnen vanuit de bestuurder tot een naderend object. Binnen deze driehoek mag het zicht niet worden belemmerd door obstakels zoals bomen en struiken. De zichtafstand kan worden verbeterd door obstakels binnen de zichtdriehoek te verwijderen of doorzicht-belemmerende bomen en andere vegetatie te snoeien.

Bron: Kennisnetwerk SPV; Strategisch Plan Verkeersveiligheid.