Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: Busch AKI: wat heb ik exact nodig?  (gelezen 1738 keer)

robin128

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Busch AKI: wat heb ik exact nodig?
« Gepost op: 01 maart 2020, 19:30:03 »
Hallo, voor mijn modelbaan naar Nederlands voorbeeld wil ik graag een dubbelspoor overgang voorzien van een busch AKI. Nu heb ik het electrotechnische inzicht van een doperwt dus hoop ik hier wat hulp te vinden. Het gaat om dubbelspoor met tegengesteld rijdende treinen. Nu kom ik tot het volgende van busch om te bestellen: 1x 5976, 1x5961, 1x5962, 1x 5964. klopt dit?

Verder kom ik er niet achter wat het verschil is tussen 5961 en 5963. kan iemand hier antwoord op geven?

Mocht ik een denkfout maken of iets vergeten, dan hoor ik dit natuurlijk graag.

Alvast bedankt!

Groet Robin

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Busch AKI: wat heb ik exact nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2020, 19:40:13 »
Hallo Robin,

Op één vraag kan ik je antwoord geven: Busch 5963 is alleen een "Zeitschalter" en Busch 5961 is een "Zeitschalter" plus een "Lichtschranke", een compleet systeem dus. Bij 5963 moet je nog een losse "Lichtschranke" aanschaffen.

Groeten,
Bert

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Busch AKI: wat heb ik exact nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2020, 22:55:32 »
(...)Wil een dubbelspoor overgang voorzien van een busch AKI.
Nu heb ik het elektrotechnische inzicht van een doperwt
Oei! Als je de logica maar snapt, die is abstract. Dan kan je daarna verzinnen wat je wilt, hoe, en vooral hoe niet.

Er zijn logisch gezien maar 2 manieren om het probleem te tackelen: vanuit een situatie of vanuit een proces.

Met bezetmelding (tracee met stroomdetectie of massa detectie) automatiseer je een (monostabiel) proces. Een monostabiel proces kent een stabiele situatie (bomen zijn open, licht is uit, wegverkeer mag oversteken) en een instabiele situatie (bomen zijn/gaan dicht, lichten (gaan) knipperen, wegverkeer moet wachten op treinverkeer).

Zonder bezetmelding (dus met losse meldpunten, bij 2 sporen 4 meldpunten, met daartussen een niet-gedetecteerd tracee) automatiseer je een (bistabiele) situatie. Er bestaan twee situaties, allebei stabiel: de AKI is in functie, de AKI is niet in functie.

Als je na het treintjesspelen stopt, de stroom eraf haalt, en er staat nog een trein op de overweg, dan houdt de bewaking op. De volgende dag start je de trein weer op. Zonder bezetmelding gaan de bomen dicht en het knipperlicht aan (omdat het bistabiele relais nog zo staat), met bezetmelding gaan de bomen dicht, omdat ontdekt wordt dat de overweg bezet is. Met een tijdschakelaar blijven de bomen open staan en het knipperlicht uit, tenzij de trein nog ergens in de IR-straal staat (want ook dan zullen de bomen sluiten en het waarschuwingslicht aan gaan).

Velen zijn je voorgegaan met een Busch Aki. Kern van de aanpak van Busch is een IR-lichtsluis met een tijdschakelaar (5961).
Busch verkoopt die ook los, want niet iedereen wil een tijdschakelaar gebruiken.  De 5963 Zeitschalter is zo'n los onderdeel, dat alleen zin heeft als je ook een lichtsluis (5720 of 5962) erbij aanschaft.

De eerste vraag die ik dan stel: rijd je 2-rail (met bezetmelding) of 3-rail, want in die gevallen kun je een AKI beter aansturen met een (monostabiel) relais. Zolang een trein zich op het railtraject rondom (en op) de overgang bevindt, en er is sprake van bezetmelding, zijn de waarschuwingslichten aan (en als je bomen hebt, zijn die gesloten). Zolang =>proces.

Als je 2-rail rijdt zonder een vorm van bezetmelding, dan is het principe van Busch (Vollmer, Viessmann, Kibri en Faller niet gek): de overgang en omgeving vormt een soort blok (bij 2 rails naast elkaar:  2 blokken); er is een begin-melder (bezet) en een eind-melder (vrijgave), en als de trein de andere kant op rijdt, draaien die meldpunt-rollen om (en wordt de schakeling iets complexer).

Een tijdschakelaar zorgt ervoor dat je de eindmeld-punten niet nodig hebt als eind-meldpunt (maar wel als begin-meldpunt voor een tegentrein). 

Het nadeel van een lichtsluis: ongevoelig voor rijrichting. Oei. Digitaal geen punt, analoog wel. Want stel je combineert een IR-lichtsluis analoog met een tijdschakelaar dan betekent dit dat je voor de duur waarop je de tijdschakelaar hebt in gesteld, in beide rijrichtingen voor beide sporen bezetmelding meldt (ongeacht of die trein kort is, extreem lang, knoeperhard rijdt, of kruipt als een slak). En dat wil je (analoog) dus juist niet.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2502
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Busch AKI: wat heb ik exact nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2020, 11:37:07 »
Ben ook bezig met de Busch A.K.I daar heb ik ook de tijdschakeling 5963 Zeitschalter bij met de bijbehorende licht sluis.Maar ik her er geen aansluitschema meer van ,wie heeft er nog een .

Cor

ex-DR V100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Busch AKI: wat heb ik exact nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2020, 12:47:23 »
Voor handleiding(en) kun je bijna altijd bij de fabrikant kijken.
http://www.busch-model.com/online/produktinfos/docs/anl5961.pdf

Marc

robin128

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Busch AKI: wat heb ik exact nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2020, 19:21:01 »
Bedankt iedereen. Ik denk dat ik er met deze antwoorden uit ga komen. Mocht ik vastlopen dan meld ik me weer.