Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld  (gelezen 6748 keer)

Arno49

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Re: Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld
« Reactie #15 Gepost op: 08 maart 2020, 15:52:25 »
Even terug komend op je raamfolie, ik zou geen matte folie van de bv de Gamma/karwei etc nemen.
Na een jaar is het prutfolie, en vraag ik me af of het überhaupt de UV tegen houdt
Beter is om te kijken naar UV werende folie, al dan niet gecombineerd met warmte werende werking
De investering is wat hoger, maar je hebt er vele jaren langer en meer plezier van  :)

Indrukwekkend bouwwerk overigens  :)

Bedankt Marty. Ik heb een update geplaatst over de bouw. veel plezier met lezen. ;)
Fleischmann - Koploper - Rosoft - Uhlenbrock en vooral fun

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld
« Reactie #16 Gepost op: 08 maart 2020, 15:56:16 »
Hoi,

Zeer fraaie rotspartijen, veel afwisselen volgen Dhr Vink-methode.
Kasteel gevoegd heeft echt mooi resultaat.

Misschien nog her en der stukjes muur/ruïne.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Arno49

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Re: Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld
« Reactie #17 Gepost op: 01 november 2020, 19:28:55 »
Het is weer hoogste tijd voor een update over de voortgang van de bouw van mijn baan. Gedurende de zomer heeft de bouw stil gelegen. Te veel andere leuke dingen te doen.  ;D Vooral buiten. ;)

Nu het weer kouder wordt krijgt de baan weer prioriteit. Ergens naar toe kan toch niet onder de gegeven omstandigheden dus creatief bezig zijn in de treinenkamer is een goed alternatief. (y)

Na wat lichte schoonmaak werkzaamheden starte de baan zonder enige complicaties op. Dat viel me eerlijk gezegd behoorlijk mee. Op 1 na liepen alle treinen als een zonnetje. ;D
Als iemand weet hoe ik hier een filmpje kan laten zien dan hou ik me aanbevolen. Ik zal er dan 1 posten van de baan.

Veel plezier met lezen.

Een paar laatste fotos nog van het werk van voor de zomer. Ik heb toen het kasteel verder afgemaakt met wat groen. Het eerste strooisel is een feit. Een gravel pad omhoog naar de poort.



Met het gebruik van diverse groene tinten op de rotsen begint het er al leuk op te lijken dacht ik. Er moeten nog wel wat bomen en struiken op maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad om deze te maken.



En natuurlijk even testen of de lichtjes het doen. Niet slecht, al zeg ik het zelf. (y)



Tot zover nog het werk van vorig jaar.

Nu een paar weken geleden ben ik begonnen om aan het landschap te gaan werken rondom het kasteel.
Om te kunnen beginnen aan de rest van de berg heb ik eerst de tunnelportalen en binnenmuren maar gemaakt. Ik gebruik de gipsmallen van Spoerle en Lang-messer.  Deze zijn zeer gedetailleerd en erg mooi.
Als verf gebruik ik de plakaat verf van Action. Deze verf laat zich goed mengen met water. Gemiddeld genomen gebruik ik een verhouding van 1 deel verf en 4 á 5 delen water. De kleur meng ik vaak uit een aantal basis kleuren en ik probeer deze wat helderder te maken als wat ik uiteindelijk voor ogen heb. Na het kleuren gebruik ik een vernis om de verflaag te beschermen. Daarna ga ik er over heen met een mengsel van 1 deel grijs en 5 á 6 delen water om een wat grijzere waas over de stenen te verkrijgen met een idee van een voeg. Het resultaat bevalt me prima.



Begonnen om de berg wat in model te krijgen. Een ondergrond van simpel kippengaas voldoet meer dan voldoende om later gips matten te ondersteunen.



Voor het gips er op gaat wordt het gaas afgedekt met natgemaakte kranten. Dit voorkomt dat er eventueel gips druppels naar beneden lekken en dient tevens als versteviging.



Na het aanbrengen van de gipsmatten ziet het er zo uit.



Nu het gips erop zit wordt het tijd om de achterste sporen aan het oog te gaan onttrekken. De bedoeling is dat er een rotswand voor komt te staan met ruwe rotsen met begroeiing.
Deze achterwand heb ik gemaakt van een houten plaat met een kleine hoek erin om voor het oog een wat naar achter leunende rotswand te verkrijgen. Omdat ik niet van achteren bij de baan kan moet de de wand ook makkelijk te verwijderen zijn voor onderhoud werkzaamheden. Je weet immers nooit….. ??? ???



En zo ziet het er dan uit als alles op zijn plek staat. Het werk om de achterwand te gaan beplakken met rotsen kan nu beginnen. ;D (y)



Zo dit was mijn eerste update weer van het nieuwe bouwseizoen. Al met al kost dit ook nog aardig wat tijd, maar leuk om te doen ;D ;D
Fleischmann - Koploper - Rosoft - Uhlenbrock en vooral fun

Arno49

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Re: Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld
« Reactie #18 Gepost op: 02 december 2020, 20:19:42 »
Even een update van het werk van de afgelopen maand. Misschien iets minder opgeschoten als dat ik gepland had maar dat is nu eenmaal niet anders. ;D

Allereerst heb ik besloten om mijn bruggen te spuiten. Ik heb een leuk airbrush setje gehad dus het werd tijd om het uit te testen. Beoordeel zelf maar het resultaat maar ik vond het boven verwachting. Kan het iedereen aanraden. (y)

Dit is het gebied waar de bruggen staan.

Brug 1 de dubbele boogbrug


Brug 2 de Bietschtalbrücke


De dubbele boogbrug voor de spuiterij


Het spuitwerk





En na het voegen weer op de plaats het resultaat


De Bietschtalbrücke voor de spuiterij


Het spuitwerk van de bruggehoofden.

Ik heb het staal nog niet gespoten. De reden is dat ik er heel sterk aan twijfel of het er mooier op gaat worden. Vooral omdat blauw op zich een prima kleur is en omdat de trapleuningen nu leuk afsteken met grijs. Die heb ik er al op geplakt.



Ingebouwd en verweerd



En na het voegen weer op de plaats het resultaat

Ook de betonnen ondersteuningen zijn gespoten.


Verder ben ik begonnen met het aankleden van de bergwanden. Eén gedeelte is beplakt en gevoegd. (Wat een rommel geeft dat zeg) :-\

Voor het voegen


Na het voegen


Tot zover mijn update van de werkzaamheden van deze maand.
Fleischmann - Koploper - Rosoft - Uhlenbrock en vooral fun

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld
« Reactie #19 Gepost op: 02 december 2020, 22:37:38 »
Ik ben onder de indruk van je werk. Maar ik houd mijn hart vast voor de sporen onder het kasteel in de hoek. Je hebt in het midden een groot paneel wat je kan uitnemen maar kan je dan ook nog onder het kasteel komen? Treinen ontsporen namelijk alleen op plaatsen waar je niet bij kan.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Arno49

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Re: Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld
« Reactie #20 Gepost op: 06 december 2020, 13:44:56 »
Hoi Albert

Daar heb ik rekening mee gehouden. De hele ruimte onder het kasteel is een soort van holle schoorsteen waar ik in kan staan.
Door onder de baan te kruipen kan ik omhoogkomen in die schoorsteen en het noodzakelijke onderhoud doen of problemen oplossen.  ;)
Fleischmann - Koploper - Rosoft - Uhlenbrock en vooral fun

Arno49

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Re: Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld
« Reactie #21 Gepost op: 03 januari 2021, 22:41:50 »
Hoi Allemaal

Het is weer tijd voor mijn periodieke update over de vorderingen van mijn baan. (y)

Tijdens de feestdagen lekker vrij gehad (y) en met het oog op de hele situatie met corona was thuis blijven een goede optie en voor mij zeker geen straf ;) Mooi kunnen werken aan de baan.

De laatste tijd vooral bezig geweest met rotsen gieten van gips en plakken op de baan om mooie rots partijen te creëren.

Veel leesplezier.



Vooral het voegen rondom de reeds geplaatste bruggenhoofden en muren is best een uitdaging. Hier en daar afplakken en vooral ook een goed gereedschap setje met veel geduld helpt.  :angel:

Ook belangrijk is om er voor te zorgen dat het voegmiddel (Ik gebruik gewoon geelband van knauf) niet te nat te maken. Als je dan wat anders raakt is het met een borsteltje goed weg te krijgen en later met een beetje water af te nemen. Een oude tandenborstel of kwastje werkt prima.





En zo ziet het er na het voegen uit



Het was een heel werk maar al met al ben ik er goed tevreden mee. Ook het inpassen van de bruggenhoofden ging uitstekend.



Na een dag of twee goed drogen was het tijd voor de eerste laag verf. In totaal worden het 3 of meer lagen. Hangt een beetje af van de tinten die het landschap uiteindelijk moet gaan krijgen.

Wat ik nu gedaan heb zijn de basis lagen voor de pure rots.

De eerste laag bestaat uit een mengsel van steen grijs met een paar drupjes zwart om het wat donkerder te maken. Omdat het onbehandeld gips betreft, dus zonder voorstrijk oid, gebruik ik een mengsel van 1 deel verf en 12 delen water. Breng dit mengsel in een vloeiende beweging op zonder al te veel dubbel te behandelen. Dan krijg je het beste resultaat.







Zelfs van dichtbij is goed te zien dat de aansluitingen rondom de eerst geplaatste bruggenhoofden prima is.





Na een dagje drogen kan de tweede laag er op. Hiervoor gebruik ik een lichte grijs kleur als basis maar dan voeg ik er blauw aan toe. De verhouding is ongeveer 1 deel grijs en 1 deel blauw aangevuld met 9 delen water. Het opbrengen gebeurd met een grote kwast die iedere keer wordt afgestreken zodat er zeker geen druipers ontstaan met het dunne mengsel. Verder moeten alleen de bovenliggende delen licht worden geraakt. Het resultaat is dat de bovenliggende rotsen een wat blauwere rots kleur krijgen.



Na het "blauw" kleuren is het tijd om via dry brushen de highlights op te halen. Ik gebruik hiervoor zeer licht grijs onverdund met water. De dry brush techniek is reeds vele malen beschreven dus ik ga er van uit dat die bekend is. Het resultaat vind ik zelf verbluffend goed en maakt je werk direct af. (y)



Let vooral even niet op de helblauwe waterval die ik op de rotsen heb geschilderd…. Soms maak je een foutje en dit is er zo ééntje… :-\ :-\



Ondertussen is dit foutje gecorrigeerd  :-[ en zijn de rotsen hetzelfde gekleurd als de omgeving. (y) Wel gaat er op deze plek toch een waterval komen met een meertje waar de pijlers instaan van het viaduct. Maar dat gaan we op een andere manier oplossen. Er staan zeer mooie beschrijvingen op internet hoe je dit kan doen met een realistische uitstraling en die ga ik eens goed bestuderen. Mettertijd zal ik zeker een bouw verslag hier gaan plaatsen als ik daar aan toe ben. :angel:

Bouw extra breed tunnelportaal.

Tijdens de werkzaamheden liep ik nog tegen een uitdaging aan.  ??? Het spoor verdwijnt in de bergwand onder de Bietschtal brucke. Alleen dat gebeurd via een tunnelopening die niet haaks op de baan staat maar op 45 graden ongeveer. Standaard portalen zijn hier niet op gemaakt.  :'(
Dus zelf maar iets in elkaar geklust van gips.

Dit is de plaats van het portaal in de uitneembare achterwand.



Dit is het standaard gips model wat normaal past op een dubbelsporige baan, maar dan moet het portaal wel haaks op de baan staan. In mijn geval werkt dat niet ivm de “schuinte” van het spoor en liepen de lange wagons klem tegen de zijkanten. Een breder portaal was nodig.



Om een breder portaal te maken is een portaal in het midden door geslepen en daarna er onder een hoek van 30 graden aan beide zijden een driehoek eruit gehaald. Van een ander portaal heb ik onder diezelfde hoeken het middenstuk verwijderd en er tussen geplakt. Daarna afgewerkt met twee strippen beton bandjes en het geheel op de houten basisplaat gelijmd.



Het geheel is na het opbrengen van de rotsen en het voegen apart geschilderd met een rood/oranje mengsel verdund met water. Verhouding 1:4. In dit geval is het gips wel eerst behandeld met een voorstrijkmiddel. Je krijgt dan het “vlekkerige” effect wat je ziet op de foto. Na opbrengen van de gekleurde laag is het gevernist met een matte vernis.



Als laatste is de stenen boog grijs gemaakt en heb ik een laag grijs verdund met water (1:12) aangebracht om het heldere effect te verdoezelen.



Van al dat werken met gips krijg je ook wel eens zin om wat anders te doen.   ;D ;D

Wat al lang op mijn lijstje stond was om bomen te maken. En dan niet van die simpele driehoekige dennenboompjes van getwist ijzerdraad maar “echte bomen” Dus wat onderzoek gedaan  en veel tutorials op internet bekeken en vervolgens een keuze gemaakt in een methode om die eens te proberen. Er staan echt juweeltjes op. (y)

Ik heb gekozen voor de methode van Marklinofsweden.

Deze bestaat uit het opbouwen van een basis van getwist ijzerdraad



Ik heb gekozen voor 16 stukken draad van 25 cm lengte. Deze draai je in elkaar en op bepaalde afstanden maak je een afspitsing. Halverwege voeg je nog wat extra stukken in om de boom wat voller te maken.
Het resultaat is het volgende:



De volgende actie is het wegwerken van die ronde windsels. Deze zijn natuurlijk geen gezicht. Dit gebeurd door de boom in te smeren met onverdunde houtlijm en daarna te bestrooien met fijn zand. Na drogen herhaal je dit proces net zolang tot je geen ijzerdraad windingen meer ziet. Ik heb het drie keer gedaan. Als laatste stap heb ik de boom gespoten met de airbrush in de kleur burnt Umber (donker bruin).

(Ik heb ook gelezen dat er mensen zijn die in plaats van fijn zand koffie gebruiken. Scheelt weer schilderen en ruikt waarschijnlijk nog lekker ook.... ;D ;D)



Na drogen kan de boom verder worden bewerkt.

De takken worden eerst behandeld met lijmspray waarna er een mix overheen is gestrooid van fijn gras. Na de eerste behandeling de boom wederom met lijmspray behandeld voor een tweede laag. Hiermee heb je voldoende volume gecreëerd om de laatste laag er op te brengen. Hiervoor heb ik gebruikgemaakt van Heki strooisel nr 1610. Dat zijn hele fijne micro vlokken. Het resultaat vind is zeer goed. Proefje geslaagd wat mij betreft. (y)
Ben dus vast van plan om zelf bomen te gaan maken en niet te gaan kopen.







Dit was de laatste post voor deze keer. Hoop dat jullie er wat aan hebben en tot de volgende keer. :laugh:
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2021, 22:48:20 door Arno49 »
Fleischmann - Koploper - Rosoft - Uhlenbrock en vooral fun

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld
« Reactie #22 Gepost op: 24 januari 2021, 19:59:28 »
Hoi,

Hier ook mooie vorderingen.

Het eerste boompje is lang niet slecht.

Ga je ook de dennenbomen zelf bouwen?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld
« Reactie #23 Gepost op: 24 januari 2021, 20:39:19 »
Dag Arno

Even een stukje van je baan terug gekeken en genoten hoe je bezig bent geweest in de afgelopen tijd.
En met al die banen over elkaar heen geweldig om te zien. Beetje jaloers wel hoor.
Mooi ook hoe je de tunnelingang opgelost hebt met gips en je eigengemaakte boom, complimenten hoor.
Blijft heerlijk om al die modelbanen te volgen en te zien wat er allemaal gemaakt word.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld
« Reactie #24 Gepost op: 24 januari 2021, 20:55:35 »
Arno,

Helemaal geen verkeerde boom geworden, wanneer je echter vaker bomen wil maken zoals je aangeeft zou ik gaan voor  0,4mm corsagedraad dit twist echt veeeeel makkelijker.
Ik gebruik deze:

https://www.decoflorall.nl/artikel/19720/draad-0-4-groen-gelakt-1kg-corsagedraad-30cm-voordeelpak.html

Een kilo is  zeg maar een deodorantbus van 30cm hoog. Genoeg voor heel veel bomen.
Mocht je het bestellen , bestel dan ook wat wooly, een hele fijne krulvezel  vergelijkbaar aan vijverfilter materiaal maar makkelijker te verwerken (zie ook draadje van grove den)

Het is maar een tip, succes
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Een modelspoorbaan in het Hollandsche veld
« Reactie #25 Gepost op: 25 januari 2021, 17:32:00 »
hey Arno49, het viel mij op een van je foto's op dat de rotsen onder het kasteel witter zijn dan de overige rotsen. Die donkerder gekleurde rotspartijen vind ik mooier maar het verschil is te groot met onder het kasteel.  De begroeiing die je aan brengt is prachtig. Toch kan het onder de burcht wat meer groen bv 1 derde rots en 2 derde begroeid. Je hebt trouwens wel een fijne ruimte voor de hobby. Ga zo door, ik houd je in de gaten.

Vriendelijke groet, NS Blokpost 54 Bruntendijk.
Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees