Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch  (gelezen 5488 keer)

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Gepost op: 27 February 2020, 12:23:19 »
Te lezen op SpoorPro: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/02/26/prorail-gunt-levering-nieuwe-seinen-aan-pintsch/


Nieuwe seinen hebben maar 1 lamp die meerdere kleuren kan uitstralen...

ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch

Gepubliceerd op 26-02-2020 om 09:00


Spoorbeheerder ProRail laat vanaf volgend een groot deel van zijn seinen langs het spoor vervangen. Te beginnen op het traject Amsterdam Utrecht. Ook bij de werkzaamheden rondom PHS Amsterdam worden nieuwe seinen geplaatst. De circa 1.900 nieuwe seinen worden geleverd door de Duitse leverancier Pintsch.





De nieuwe seinen worden volgens Pintsch, dat een Nederlandse vestiging heeft in Utrecht, kleiner en compacter dan de huidige seinen. Dit heeft als voordeel dat ze makkelijker te plaatsen zijn tussen bestaande sporen. Ook zijn deze seinen beter zichtbaar, doordat ze lager komen te hangen. Een wens die vanuit de machinisten kwam.

Een lamp

Een van de meest in het oog springende verschillen tussen de nieuwe seinen en de bestaande is dat ze gebruikmaken van één lamp die alle drie de kleuren (rood, geel en groen) bevat. Nu zijn daar nog drie aparte lampen voor nodig. Dergelijke seinen zijn er volgens Pintsch op dit moment nog niet in Nederland.

Voor het bedrijf betekent dit het eerste raamcontract met ProRail. “Hopelijk is dit het begin van een mooie structurele samenwerking met ProRail”, aldus Alex den Hollander, contractmanager bij Pintsch. “Wij staan te trappelen om aan de slag te gaan” Pintsch levert de komende acht jaar de seinen, gevolgd door nog twintig jaar levering van reserveonderdelen.​​​​​​​ PHS Amsterdam en de seinen tussen Amsterdam en Utrecht zijn als eerste aan de beurt. In de loop van 2021 is daar het eerste sein te zien.

Lichtlaboratorium

Volgens Paul Hendriks, manager treinbeveiliging bij ProRail viel de keuze op Pintsch vanwege de grote hoeveelheid ervaring van het bedrijf in de spoorwereld en met name op het gebied van verlichting. Onder meer Deutsche Bahn is een van de afnemers. “Dat ze hun eigen geaccrediteerd lichtlaboratorium hebben is ook mooi meegenomen.” Bij de gunning van het contract werd gekeken naar prijs, duurzaamheid en planning.​​​​​​​
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2020, 12:51:07 »
Pintsch leverde vroeger gasverlichting aan spoor- en trambedrijven, ze hebben dus een paar jaar ervaring met licht..... langer dan Philips ;)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #2 Gepost op: 27 February 2020, 14:26:50 »
1 lamp, waar kennen we dat ook alweer van...
http://seinarm.nl/Licht46/Seinstelsel1946.aspx

Gezien de bewering "dergelijke seinen zijn er nog niet", staan er niet nog wat oude SA-seinen tussen Arnhem en Ede-Wageningen, of zijn die inmiddels verleden tijd?
« Laatst bewerkt op: 27 February 2020, 14:30:41 door Quinzeedied »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #3 Gepost op: 27 February 2020, 14:40:25 »
Het verschil zal wel zitten in de uitvoering. De seinen van het stelsel '46 werkten met een mechanisch bewogen kleurenbril, de nieuwe zijn ongetwijfeld voorzien van ledtechniek.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1627
    • Dwangrail.nl
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #4 Gepost op: 27 February 2020, 16:10:15 »
De SA seinen tussen Arnhem en Ede-Wageningen zijn al zo'n 20 jaar geleden verdwenen.
Die hingen ook aan de bovenleidingsportalen.
Een van die units staat al heel wat jaartjes in mijn tuin  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #5 Gepost op: 01 March 2020, 18:21:37 »
In de Amerikaanse modelbouw wereld maakte men al  vele jaren gebruik van leds ,die 3 kleuren konden geven,het waren geintegreerde leds ,die op een chipje zaten,een gelijkspanning gaf b.v. rood ,poolde je de spanning om werd hij groen ,zette je er een wisselspanning op werd hij geel, in te stellen met een weerstand netwerkje om de juiste kleursterkten te krijgen bij het mengen.
 In meer degelijke vorm zal zoiets voor het grootbedrijf bestaan.
 In de electronca handel zijn ze te koop.
Ik vind trouwens de huidige led seinlichten behoorlijk helder,
Beter dan een gloeilampje van 15 Watt  :D
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #6 Gepost op: 01 March 2020, 20:02:01 »
En nu maar hopen dat er geen kleurenblinde machinisten zijn.....

Robert39

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #7 Gepost op: 01 March 2020, 21:02:21 »
en hopen dat er geen strenge winters meer komen met veel sneeuw !!! (y) of zullen de seinkappen verwarmd worden in de winter............
Groet Robert

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1251
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #8 Gepost op: 01 March 2020, 21:15:02 »
En nu maar hopen dat er geen kleurenblinde machinisten zijn.....

Die zijn er niet.

Mvg, Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #9 Gepost op: 01 March 2020, 22:18:44 »
en hopen dat er geen strenge winters meer komen met veel sneeuw !!! (y) of zullen de seinkappen verwarmd worden in de winter............
Vanwege de sneeuw zit rood altijd onder. Als er nog maar 1 lamp is dan is dat vanzelf de onderste. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #10 Gepost op: 01 March 2020, 22:35:52 »
Die zijn er niet.

Mvg, Johan

Oh, dan is het goed... ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #11 Gepost op: 01 March 2020, 22:38:06 »
Vanwege de sneeuw zit rood altijd onder. Als er nog maar 1 lamp is dan is dat vanzelf de onderste. ;)
Dat is niet wat er hier denk ik bedoeld werd met LED seinen, een aantal jaar terug had men een gelijkend probleem met lichtgeleider seinen, deze hadden geen fantoom kappen maar sneeuwde gewoon dicht omdat er geen warmte was om de sneeuw te ontdooien.

Ongetwijfeld wel iets wat opgelost is, LED seinen kennen we natuurlijk al een tijdje.

http://www.infrasite.nl/definitions/definition.php?ID_content=508
« Laatst bewerkt op: 01 March 2020, 22:52:19 door Thom »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #12 Gepost op: 02 March 2020, 07:55:31 »
De SA seinen tussen Arnhem en Ede-Wageningen zijn al zo'n 20 jaar geleden verdwenen.
Die hingen ook aan de bovenleidingsportalen.
Een van die units staat al heel wat jaartjes in mijn tuin  (y)

Groeten Arjen
Ik heb deze nog meegemaakt en toch minder dan 20 jaar spoorervaring ;)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #13 Gepost op: 02 March 2020, 09:16:29 »
Ik denk dat het mss 12 jaar is of nog minder geleden is dat ze verdwenen.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: ProRail gunt levering nieuwe seinen aan Pintsch
« Reactie #14 Gepost op: 02 March 2020, 15:52:27 »
Op 08-09-2006 stonden ze er tenminste nog  ;)
http://www.nicospilt.com/index_wolfheze.htm
Mvg Jamie