Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marcel112
Vandaag om 15:43:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 15:41:47
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door kempke
Vandaag om 15:24:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:22:52
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 15:10:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 15:04:24
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 15:01:32
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:27:14
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
  

Auteur Topic: Ketelwagens NAM/ USATC  (gelezen 9661 keer)

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Ketelwagens NAM/ USATC
« Gepost op: 13 February 2008, 17:27:17 »
Wie kan mij helpen aan informatie over de olietreinen van Schoonebeek naar de ESSO/SHELL raffinaderijen in Pernis en dan vooral van de ketelwagens van de eerste treinen, zo rond 1948-1950?
Deze ketelwagens waren afkomstig van de USATC en na de oorlog achtergelaten.
NS had direct na de oorlog geen ketelwagens (wat er was werd over de oostgrens “uitgeleend”). De US wagens waren tanks zonder chassis en met een of twee grote dommen bovenop.
Er zijn er nog een aantal van behouden, maar niet meer in de oorspronkelijke staat. Vooral zoek ik foto’s waarop de borden met de wagennrs, de lading en het eigendom leesbaar zijn.

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

quint dejong

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2008, 18:36:00 »
alphen aan den rijn 1925-1933 in aanbouw

mpol

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2008, 19:20:09 »
misschien heb je hier wat aan http://www.chaw-project.nl/ketelwagens-pagina.htm
Dat is wel een site met interessante informatie.
Is dit type ketelwagen ook niet ooit eens op de markt gebracht?

grt,
Marcel

arjen

  • Gast
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #3 Gepost op: 13 February 2008, 19:23:48 »
Is dit type ketelwagen ook niet ooit eens op de markt gebracht?

Ja, door Klein Modellbahn.

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #4 Gepost op: 14 February 2008, 19:47:51 »
@Quint,

Bedankt voor je tip!

Citaat
Is dit type ketelwagen ook niet ooit eens op de markt gebracht?

Misschien ook wel via
www.walthers.com

Die heeft ook in N redelijk lijkende ketelwagens.

Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #5 Gepost op: 14 February 2008, 21:37:02 »
Voor grootspoor info:

http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=2208&lan=nl
Klik ook even op de link:Meer over deze ketelwagens.
In de museum database staan vele interessante dingen ;)

Groetjes,
Ries
« Laatst bewerkt op: 14 February 2008, 21:39:18 door Ries »

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2008, 18:17:27 »
De ketelwagens op de foto's van de chaw site zijn allemaal voor benzine ed. in gebruik.Helaas. :-|
Zijn er nog anderen die foto's hebben van dezelfde wagens maar dan met opschriften van de NAM?

Alvast bedankt,

Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2008, 19:21:24 »
Oh sorry Oscar, dieselrijder had het kenne weten ;D

CorvK

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2008, 21:43:26 »
De ketelwagens op de foto's van de chaw site zijn allemaal voor benzine ed. in gebruik.Helaas. :-|
Zijn er nog anderen die foto's hebben van dezelfde wagens maar dan met opschriften van de NAM?

Oscar,
Ik weet niet voor 100% zeker maar ik denk dat de NAM dezelfde wagens heeft gehad als op de CHAW site, zie onderstaand lijstje dat ik van Stationspotter enige tijd geleden kreeg;
Citaat
NS/NAM
   23 Tsjechische ELK (Tatra Studenka, type Deutz/Westwaggon), 48m³, 17 ton, in dienst 1946: NS 500501-523p 1948 -> NS 500801-823p
   30 Amerikaanse kw's (USTC), 37m³, 17,5 ton, in dienst 1946, NS 80524-553p 1948 -> NS 500824-853p
   25 Belgisch, 48m³, 24 ton, in dienst 1948, NS 500854-878p
   21 Belgisch, 48 m³, 24 ton, NS 500879-899p
   En verder gehuurd van USTC NS 500452-481p
Alles werd door elkaar gebruikt, zie foto's in jubileumboek NAM (op te vragen in de bibliotheek) en foto's in Stoomkroniek (40-50?).

Wat bedoel je met "opschriften" ?
De wagens van de NAM waren zwart, met alleen tekst op de "borden".

Stuur me even een PM, ik heb nog een foto uit 1958, van zo'n trein (geen ex USATC-wagens overigens)
« Laatst bewerkt op: 18 February 2008, 18:34:59 door CorvK »
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2008, 23:05:26 »
Cor,

Wil je die foto even in dit forum plaatsen? Meerdere mensen hebben hier wel belangstelling voor.

Gerard

THSfan

  • Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 1244
  • Steinwegsik
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2008, 09:36:21 »
Citaat
Wat bedoel je met "opschriften" ?
De wagens van de NAM waren zwart, met alleen tekst op de "borden".

Precies! En om de opschriften op de borden gaat het ook in dit geval.

Groeten,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

modelspotter

  • Gast
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #11 Gepost op: 18 February 2008, 09:58:46 »
« Laatst bewerkt op: 19 February 2008, 13:41:29 door modelspotter. Reden: tekst »

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #12 Gepost op: 20 February 2008, 08:52:08 »
Volgens mij, zijn er een paar jaar geleden een aantal van deze wagens overgebracht naar de VSM. Voor hun historische goederentrein.
Degene die het beste waren, werden bewaard. De rest zou dienst doen als onderdelen leverancier.

modelspotter

  • Gast
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #13 Gepost op: 20 February 2008, 11:47:10 »
USTC vierassige ketelwagens ondergebracht bij NS:

BPM: 500452p-481p
NAM: 500524p-553p -> 500824p-853p
Shell: 500340p-342p, 500347p-351p, 511367p-396p
Esso: 511101p-138p (een aantal is in uiterlijk erbarmelijke staat aan te treffen bij de VSM)
Caltex: 510746p-754p
Purfina: 511226p-230p
Pakhuismeesteren: 511602p
Natron Chemie: 530229p-231p, 530242p-245p

Eea volgens mat. park C 6601/IV (MP deel IV) van 1958.
Er zijn er meer geweest maar die waren dan al afgevoerd voor 1958.

Modelspotter

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Ketelwagens NAM/ USATC
« Reactie #14 Gepost op: 03 July 2020, 14:04:42 »
Goeiemiddag,

ex-USATC  Esso-draaistel-ketelwagens van de NS .

Heb hier de NS-Esso-variant van H0-Roco(ex-KMB) . 
'k Moet er nog steeds de losstaande ovale Esso-logo's op monteren
Er zitten vier ovaaltjes ter beschikking in het Roco-doosje.   
Maar een échte ketelwagen voorzien van 2 x 2  Esso-logo's ?    Twijfel.
Ronde Esso-   plus een Standard - logo op één flank, ja dat wel.
Namelijk in de overgangsperiode (eind jaren 1930) van Standard (Oil) naar Esso als merknaam.

Zou er iemand mogelijk enige info en/of foto's hebben ivm met deze  NS-Esso-USATC-"tankcar"   ?
Alvast dank.