BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: THSfan op 13 februari 2008, 17:27:17
-
Wie kan mij helpen aan informatie over de olietreinen van Schoonebeek naar de ESSO/SHELL raffinaderijen in Pernis en dan vooral van de ketelwagens van de eerste treinen, zo rond 1948-1950?
Deze ketelwagens waren afkomstig van de USATC en na de oorlog achtergelaten.
NS had direct na de oorlog geen ketelwagens (wat er was werd over de oostgrens “uitgeleend”). De US wagens waren tanks zonder chassis en met een of twee grote dommen bovenop.
Er zijn er nog een aantal van behouden, maar niet meer in de oorspronkelijke staat. Vooral zoek ik foto’s waarop de borden met de wagennrs, de lading en het eigendom leesbaar zijn.
Groeten,
Oscar
-
misschien heb je hier wat aan http://www.chaw-project.nl/ketelwagens-pagina.htm (http://www.chaw-project.nl/ketelwagens-pagina.htm)
-
misschien heb je hier wat aan http://www.chaw-project.nl/ketelwagens-pagina.htm (http://www.chaw-project.nl/ketelwagens-pagina.htm)
Dat is wel een site met interessante informatie.
Is dit type ketelwagen ook niet ooit eens op de markt gebracht?
grt,
Marcel
-
Is dit type ketelwagen ook niet ooit eens op de markt gebracht?
Ja, door Klein Modellbahn.
-
@Quint,
Bedankt voor je tip!
Is dit type ketelwagen ook niet ooit eens op de markt gebracht?
Misschien ook wel via
www.walthers.com (http://www.walthers.com)
Die heeft ook in N redelijk lijkende ketelwagens.
Oscar
-
Voor grootspoor info:
http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=2208&lan=nl
Klik ook even op de link:Meer over deze ketelwagens.
In de museum database staan vele interessante dingen ;)
Groetjes,
Ries
-
De ketelwagens op de foto's van de chaw site zijn allemaal voor benzine ed. in gebruik.Helaas. :-|
Zijn er nog anderen die foto's hebben van dezelfde wagens maar dan met opschriften van de NAM?
Alvast bedankt,
Oscar
-
Oh sorry Oscar, dieselrijder had het kenne weten ;D
-
De ketelwagens op de foto's van de chaw site zijn allemaal voor benzine ed. in gebruik.Helaas. :-|
Zijn er nog anderen die foto's hebben van dezelfde wagens maar dan met opschriften van de NAM?
Oscar,
Ik weet niet voor 100% zeker maar ik denk dat de NAM dezelfde wagens heeft gehad als op de CHAW site, zie onderstaand lijstje dat ik van Stationspotter enige tijd geleden kreeg;
NS/NAM
23 Tsjechische ELK (Tatra Studenka, type Deutz/Westwaggon), 48m³, 17 ton, in dienst 1946: NS 500501-523p 1948 -> NS 500801-823p
30 Amerikaanse kw's (USTC), 37m³, 17,5 ton, in dienst 1946, NS 80524-553p 1948 -> NS 500824-853p
25 Belgisch, 48m³, 24 ton, in dienst 1948, NS 500854-878p
21 Belgisch, 48 m³, 24 ton, NS 500879-899p
En verder gehuurd van USTC NS 500452-481p
Alles werd door elkaar gebruikt, zie foto's in jubileumboek NAM (op te vragen in de bibliotheek) en foto's in Stoomkroniek (40-50?).
Wat bedoel je met "opschriften" ?
De wagens van de NAM waren zwart, met alleen tekst op de "borden".
Stuur me even een PM, ik heb nog een foto uit 1958, van zo'n trein (geen ex USATC-wagens overigens)
-
Cor,
Wil je die foto even in dit forum plaatsen? Meerdere mensen hebben hier wel belangstelling voor.
Gerard
-
Wat bedoel je met "opschriften" ?
De wagens van de NAM waren zwart, met alleen tekst op de "borden".
Precies! En om de opschriften op de borden gaat het ook in dit geval.
Groeten,
Oscar
-
"Alles" over de NAM zie:
www.spoorinfo.nl/images/nam1.jpg
www.spoorinfo.nl/images/nam2.jpg
www.spoorinfo.nl/images/nam3.jpg
Modelspotter
-
Volgens mij, zijn er een paar jaar geleden een aantal van deze wagens overgebracht naar de VSM. Voor hun historische goederentrein.
Degene die het beste waren, werden bewaard. De rest zou dienst doen als onderdelen leverancier.
-
USTC vierassige ketelwagens ondergebracht bij NS:
BPM: 500452p-481p
NAM: 500524p-553p -> 500824p-853p
Shell: 500340p-342p, 500347p-351p, 511367p-396p
Esso: 511101p-138p (een aantal is in uiterlijk erbarmelijke staat aan te treffen bij de VSM)
Caltex: 510746p-754p
Purfina: 511226p-230p
Pakhuismeesteren: 511602p
Natron Chemie: 530229p-231p, 530242p-245p
Eea volgens mat. park C 6601/IV (MP deel IV) van 1958.
Er zijn er meer geweest maar die waren dan al afgevoerd voor 1958.
Modelspotter
-
Goeiemiddag,
ex-USATC Esso-draaistel-ketelwagens van de NS .
Heb hier de NS-Esso-variant van H0-Roco(ex-KMB) .
'k Moet er nog steeds de losstaande ovale Esso-logo's op monteren
Er zitten vier ovaaltjes ter beschikking in het Roco-doosje.
Maar een échte ketelwagen voorzien van 2 x 2 Esso-logo's ? Twijfel.
Ronde Esso- plus een Standard - logo op één flank, ja dat wel.
Namelijk in de overgangsperiode (eind jaren 1930) van Standard (Oil) naar Esso als merknaam.
Zou er iemand mogelijk enige info en/of foto's hebben ivm met deze NS-Esso-USATC-"tankcar" ?
Alvast dank.
-
Ik ga er even van uit dat je roco 66871 bedoeld.
Op de NVBS beeldbank staat een foto van deze wagen met 4 ESSO borden.
nvbs nummer NEG1598-0813 (foto mag ik hier niet plaatsen ivm copyright)
Groeten Arjen
-
Daarentegen kan een link naar de foto (https://nvbsarchief.nl/greenstone/cgi/library.cgi?e=q-10000-00---off-0nsnrbeel--00-2----0-10-0---0---0direct-10--BE%2cTR%2cBD%2cLO%2cNA%2cDA--6--esso%2c%2c%2c%2c%2c-----0-1l--10-nl-500---50-about-BE%3a%28esso%29+--01-3-1-01byDT-00--4--0--0-0-01-00-0utfZz-8-00&a=d&c=nsnrbeel&srp=1&srn=3&cl=search&d=HASH017cb720bd67bde0520d6554) natuurlijk wel.
-
Meer informatie, en ook de foto waarvan Rick een link plaatste, vind je in Railmagazine 312. In dat nummer worden de wagens in 1:1 besproken. In nummer 313 staan ze er in 1:87 in.
-
Oscar bedoel je deze opschriften?Ik weet niet uit welk jaar deze komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_Schoonebeek_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_Schoonebeek_1_1.jpg)
Gr Hans
Eventuele foto's heb ik ook van deze olietanks
-
Ik heb het hier in mei ook al gevraagd , hier mijn topic
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93365.msg3222116572#msg3222116572
-
Op de NVBS beeldbank staat een foto van deze wagen met 4 ESSO borden.
Daarentegen kan een link naar de foto (https://nvbsarchief.nl/greenstone/cgi/library.cgi?e=q-10000-00---off-0nsnrbeel--00-2----0-10-0---0---0direct-10--BE%2cTR%2cBD%2cLO%2cNA%2cDA--6--esso%2c%2c%2c%2c%2c-----0-1l--10-nl-500---50-about-BE%3a%28esso%29+--01-3-1-01byDT-00--4--0--0-0-01-00-0utfZz-8-00&a=d&c=nsnrbeel&srp=1&srn=3&cl=search&d=HASH017cb720bd67bde0520d6554) natuurlijk wel.
Dat is 'm. Foto dd. september A°1948. Waarvoor dank.
Toch onmiskenbaar op elke flank twee vrijstaande Esso-ovaaltjes.
( m'n vraag ging wel degelijk specifiek over deze Esso-ovaaltjes, niet over de wagenbeschrifting )
Had eventjes gehoopt dat het maar één merk-logo per kant zou zijn.
Die bijgeleverde Roco-ovaaltjes (met steuntjes) keurig kleven op de Roco-ketel zal een friemelwerkje worden.
> vraag toegevoegd:
Waren die exotische ketelwagens in werkelijkheid wel/niet RIV ? Of uitsluitend op NS-spoornet ?
--------------------
Ook dank voor deze info:
Rail Magazine 312 2014 – maart >
..../....
Locomotiefwissel in Zandvoort
USATC-ketelwagens bij de NS
DB-serie 140 niet stuk te krijgen
..../....
-
De wagen heeft nog het oude Transiet logo (T in een kader) en dat is de voorloper van het RIV.
Later zie je ook het RIV op de wagens verschijnen.
Groeten Arjen
-
Dank..
Dan zou deze NS-Esso-ketelwagen met dit transi(e)t-teken T de grens over mogen bij Roosendaal, eind jaren 1940 althans. Maar of dat ex-USATC-materieel effectief buitenlands is gegaan ?
(het transit-merkteken T zit in een ongeveer V-vormig kadertje met horizontaal afsluitend streepje bovenaan )
-
Zopas ontdekt:
NS - Esso ex-USATC draaistel-ketelwagen
'Bijna' grootspoor collectie Legrand model op schaal 1/22.5ste
Ook Nederlands spoormaterieel in Trainworld ...
http://nmbs-asp.adlibhosting.com/Details/collect/10000285 (deze verwijzing gewoon ter informatie)
-
Als ik zeker wil weten of materieel ook de grens is overgegaan, ga ik zoeken naar foto's in boeken en internet.
De wagens mochten door het Transiet de grens over, maar of het ook gebeurd is?
Veel plezier met zoeken (y)
Groeten Arjen