Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 10:50:45
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 10:49:15
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 10:48:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
S88n bus splitsen door Dirk
Vandaag om 10:37:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:11:10
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 09:58:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 09:38:11
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:47:25
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
  

Auteur Topic: Einde Fleischmann Profi Gleis aangekondigd.  (gelezen 10020 keer)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Einde Fleischmann Profi Gleis aangekondigd.
« Gepost op: 25 February 2020, 10:38:53 »
Las net dit op het web  :o

Belangrijk nieuws van Fleischmann

Tot onze spijt moeten wij mededelen, dat de productiemachines voor de FLEISCHMANN H0-rails 6106 en 6112 na 40 jaar niet meer werken. Helaas hebben we twee defecte machines welke onherstelbaar beschadigd zijn.

In de afgelopen maanden zijn pogingen gedaan om een ​​reparatie-optie te vinden - helaas niet gelukt. Hierdoor kunnen de twee zojuist genoemde tracks niet meer worden gereproduceerd.

Dit betekent dat het FLM H0-trackbereik in de toekomst niet meer volledig beschikbaar zal zijn. Om deze reden moesten we de moeilijke beslissing nemen om over het algemeen te stoppen met het produceren van de FLEISCHMANN H0-track in de toekomst.

Alle artikelen die nog op voorraad zijn, zijn uiteraard beschikbaar zolang de voorraad strekt.

✔️Wilt u uw huidige Fleischmann Profi-rails assortiment nog veilig stellen en e.e.a. op voorraad nemen? Stuur ons een e-mail of PB en wij sturen u een offerte op maat.

✔️Check de beschikbaarheid hier:
https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-0-0-0-0-0-0-005007-0/products.html



Wel jammer, hoewel het al oud rails is maar wel stevig en slijt amper.
« Laatst bewerkt op: 25 February 2020, 23:48:10 door Bert van Gelder »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #1 Gepost op: 25 February 2020, 10:51:52 »
Het gaat zo te zien om de flexrails en een ontkoppelrails. Zonder die twee kan je nog steeds een prima baan maken
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #2 Gepost op: 25 February 2020, 11:03:39 »
Het gehele Profi rail programma wordt geschrapt staat er. Men wil een compleet assortiment aanbieden of anders geen assortiment.
Groeten,
Richard

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #3 Gepost op: 25 February 2020, 11:34:06 »
Zonde vond het mooie rails, wel een raar besluit, je kan toch de ontbrekende rails toch op nieuw ontwerpen en word je gedwongen om over te stappen naar roco rails, niet iedereen is in staat om bv de rail te voorzien van grind bedding.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #4 Gepost op: 25 February 2020, 11:36:18 »
Het zat in de lijn der verwachtingen dat na het schrappen van Fleischmann H0 het railassortiment niet eindeloos doorgeproduceerd zou worden. En investeren in nieuwe mallen zeker niet meer aan de orde is. Spijtig, maar voorlopig is er nog genoeg op voorraad of tweedehands te vinden denk ik.
Als ik zie wat er nog steeds aan 50 á 60 jaar oude Modellgleis te koop is denk ik dat het wel mee gaat vallen.
« Laatst bewerkt op: 25 February 2020, 11:48:54 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #5 Gepost op: 25 February 2020, 11:39:26 »
mooi, eindelijk afgelopen met DC-rail naar marklin-wielnormen waardoor t nooit werkt.

En dr is gewoon rail met bedding van roco, trix en piko... En zo moeilijk is ballasten nou ook weer niet, tis gewoon lekker ouderwets viespeuken zoals je dat vroeger nooit mocht van je moeder, heerlijk. Als je n boterham met hagelslag kan maken moet ballasten ook lukken. pro-tip: bewaar de faller/revell/uhu/whatever lijmflesjes met naald als ze leeg zijn, perfecte dingen om lijm mee in de ballast te druppelen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #6 Gepost op: 25 February 2020, 11:51:33 »
En anders gewoon weer op de 1960 methode: houtlijm op je spaanplaat smeren, rails er op leggen, grijsbruin faller zaagsel er op en wat niet vast zit na t drogen met de stofzuiger verwijderen. ;D
RETROBAHN A.G.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #7 Gepost op: 25 February 2020, 11:55:51 »
Piko is ook 2.5mm... floris.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #8 Gepost op: 25 February 2020, 11:58:33 »
Floris, dank voor de pro(fi) tip. Ga ik proberen. Zit nu nog steeds te knoeien met pippetjes uit oogdruppel flesjes :laugh:
Groeten,
Richard

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #9 Gepost op: 25 February 2020, 12:27:44 »
Piko is ook 2.5mm... floris.
ja, dus?

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3355
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #10 Gepost op: 25 February 2020, 12:55:37 »
Zonde vond het mooie rails, wel een raar besluit, je kan toch de ontbrekende rails toch op nieuw ontwerpen

Het zal ongetwijfeld een kwestie van geld zijn. Kennelijk is de verkoop van Profi tegenwoordig zo laag dat het goedkoper is er helemaal mee te stoppen dan nieuwe machines te laten komen. Gewoon de moeite niet waard blijkbaar.
Reinier

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17768
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #11 Gepost op: 25 February 2020, 13:12:51 »
Begrijpelijk... een nieuw mal kan zomaar een ton (of meer) kosten. De situatie bij Fleischmann is niet echt rooskleurig en daarmee is het denk ik economisch gezien een wijs besluit.

Treurig voor hen die het een fijn railsysteem vinden maar het is railtechnisch echt niet meer van deze tijd. En ja, er zijn voldoende goede alternatieven. Voordeel is nu dat je 2e hans Profirail echt nog wel wat waard is... en gewild! ;D :)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #12 Gepost op: 25 February 2020, 13:17:47 »
Het zal ongetwijfeld een kwestie van geld zijn. Kennelijk is de verkoop van Profi tegenwoordig zo laag dat het goedkoper is er helemaal mee te stoppen dan nieuwe machines te laten komen. Gewoon de moeite niet waard blijkbaar.

Euhhhh als je de prijzen van flm profi ziet... 6131 bijv 4.50 per rail... wat 5 jaar terug de helft koste.
En de hebben ook flex rail met beton bielsen, ontkoppelrails wie zit daarop te wachten?

Flm was altijd al erg duur tov kwaliteit check Roco materieel goedkoper en beter.

Jammer dat ze niet flm profi dan als budget rail onder Roco cerkopen, voor de starters perfect.
« Laatst bewerkt op: 25 February 2020, 13:21:26 door ZwolsBas »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9396
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #13 Gepost op: 25 February 2020, 13:30:36 »
Nu weet de kenner wat het waard gaat worden  ;)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5332
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Einde FLM Profi Gleiss in zicht?
« Reactie #14 Gepost op: 25 February 2020, 13:32:47 »
Jammer dat ze niet flm profi dan als budget rail onder Roco verkopen, voor de starters perfect.
Het is qua productietechniek al veel te duur: eerst bielzenmat gieten, dan de bedding, dan railstaven inbrengen met relatief veel handwerk.. Ik heb jaren geleden (heel veel jaren geleden..) een promo filmpje gezien over hoe het gemaakt werd en ik denk dat de hoeveelheid handwerk niet wezenlijk is afgenomen. Dat is met voorsprong de duurste component in productie.
Wanneer dan de matrijzen slijtage gaan vertonen, is het logisch dat Roco besluit om er niet meer mee door te gaan, het bedrijf moet winst maken en kan van sentiment nou eenmaal niet leven. Helaas. Nog los van de inmiddels achterhaalde maatvoering, de lat ligt tegenwoordig hoger.
RETROBAHN A.G.