BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ZwolsBas op 25 februari 2020, 10:38:53
-
Las net dit op het web :o
Belangrijk nieuws van Fleischmann
Tot onze spijt moeten wij mededelen, dat de productiemachines voor de FLEISCHMANN H0-rails 6106 en 6112 na 40 jaar niet meer werken. Helaas hebben we twee defecte machines welke onherstelbaar beschadigd zijn.
In de afgelopen maanden zijn pogingen gedaan om een reparatie-optie te vinden - helaas niet gelukt. Hierdoor kunnen de twee zojuist genoemde tracks niet meer worden gereproduceerd.
Dit betekent dat het FLM H0-trackbereik in de toekomst niet meer volledig beschikbaar zal zijn. Om deze reden moesten we de moeilijke beslissing nemen om over het algemeen te stoppen met het produceren van de FLEISCHMANN H0-track in de toekomst.
Alle artikelen die nog op voorraad zijn, zijn uiteraard beschikbaar zolang de voorraad strekt.
✔️Wilt u uw huidige Fleischmann Profi-rails assortiment nog veilig stellen en e.e.a. op voorraad nemen? Stuur ons een e-mail of PB en wij sturen u een offerte op maat.
✔️Check de beschikbaarheid hier:
https://www.fleischmann.de/en/productsearch/0-0-0-0-0-0-0-005007-0/products.html
Wel jammer, hoewel het al oud rails is maar wel stevig en slijt amper.
-
Het gaat zo te zien om de flexrails en een ontkoppelrails. Zonder die twee kan je nog steeds een prima baan maken
-
Het gehele Profi rail programma wordt geschrapt staat er. Men wil een compleet assortiment aanbieden of anders geen assortiment.
-
Zonde vond het mooie rails, wel een raar besluit, je kan toch de ontbrekende rails toch op nieuw ontwerpen en word je gedwongen om over te stappen naar roco rails, niet iedereen is in staat om bv de rail te voorzien van grind bedding.
-
Het zat in de lijn der verwachtingen dat na het schrappen van Fleischmann H0 het railassortiment niet eindeloos doorgeproduceerd zou worden. En investeren in nieuwe mallen zeker niet meer aan de orde is. Spijtig, maar voorlopig is er nog genoeg op voorraad of tweedehands te vinden denk ik.
Als ik zie wat er nog steeds aan 50 á 60 jaar oude Modellgleis te koop is denk ik dat het wel mee gaat vallen.
-
mooi, eindelijk afgelopen met DC-rail naar marklin-wielnormen waardoor t nooit werkt.
En dr is gewoon rail met bedding van roco, trix en piko... En zo moeilijk is ballasten nou ook weer niet, tis gewoon lekker ouderwets viespeuken zoals je dat vroeger nooit mocht van je moeder, heerlijk. Als je n boterham met hagelslag kan maken moet ballasten ook lukken. pro-tip: bewaar de faller/revell/uhu/whatever lijmflesjes met naald als ze leeg zijn, perfecte dingen om lijm mee in de ballast te druppelen.
-
En anders gewoon weer op de 1960 methode: houtlijm op je spaanplaat smeren, rails er op leggen, grijsbruin faller zaagsel er op en wat niet vast zit na t drogen met de stofzuiger verwijderen. ;D
-
Piko is ook 2.5mm... floris.
-
Floris, dank voor de pro(fi) tip. Ga ik proberen. Zit nu nog steeds te knoeien met pippetjes uit oogdruppel flesjes :laugh:
-
Piko is ook 2.5mm... floris.
ja, dus?
-
Zonde vond het mooie rails, wel een raar besluit, je kan toch de ontbrekende rails toch op nieuw ontwerpen
Het zal ongetwijfeld een kwestie van geld zijn. Kennelijk is de verkoop van Profi tegenwoordig zo laag dat het goedkoper is er helemaal mee te stoppen dan nieuwe machines te laten komen. Gewoon de moeite niet waard blijkbaar.
-
Begrijpelijk... een nieuw mal kan zomaar een ton (of meer) kosten. De situatie bij Fleischmann is niet echt rooskleurig en daarmee is het denk ik economisch gezien een wijs besluit.
Treurig voor hen die het een fijn railsysteem vinden maar het is railtechnisch echt niet meer van deze tijd. En ja, er zijn voldoende goede alternatieven. Voordeel is nu dat je 2e hans Profirail echt nog wel wat waard is... en gewild! ;D :)
-
Het zal ongetwijfeld een kwestie van geld zijn. Kennelijk is de verkoop van Profi tegenwoordig zo laag dat het goedkoper is er helemaal mee te stoppen dan nieuwe machines te laten komen. Gewoon de moeite niet waard blijkbaar.
Euhhhh als je de prijzen van flm profi ziet... 6131 bijv 4.50 per rail... wat 5 jaar terug de helft koste.
En de hebben ook flex rail met beton bielsen, ontkoppelrails wie zit daarop te wachten?
Flm was altijd al erg duur tov kwaliteit check Roco materieel goedkoper en beter.
Jammer dat ze niet flm profi dan als budget rail onder Roco cerkopen, voor de starters perfect.
-
Nu weet de kenner wat het waard gaat worden ;)
-
Jammer dat ze niet flm profi dan als budget rail onder Roco verkopen, voor de starters perfect.
Het is qua productietechniek al veel te duur: eerst bielzenmat gieten, dan de bedding, dan railstaven inbrengen met relatief veel handwerk.. Ik heb jaren geleden (heel veel jaren geleden..) een promo filmpje gezien over hoe het gemaakt werd en ik denk dat de hoeveelheid handwerk niet wezenlijk is afgenomen. Dat is met voorsprong de duurste component in productie.
Wanneer dan de matrijzen slijtage gaan vertonen, is het logisch dat Roco besluit om er niet meer mee door te gaan, het bedrijf moet winst maken en kan van sentiment nou eenmaal niet leven. Helaas. Nog los van de inmiddels achterhaalde maatvoering, de lat ligt tegenwoordig hoger.
-
Als je niet weet hoe je baan gat opbouwen vond ik de fleischman profirail toch wel zeer handig,en sterk en makkelijk te wijzigen.
Van betonlook heeft piko dat ook alleen nog zonder bedding.
-
Mooi, eindelijk is de industrie weer eens van een 60 jaar oude altlast verlost. Kan iedereen gewoon op een modern railsysteem overstappen.
-
Overstappen op een ander railsysteem kon altijd al, maar blijkbaar zijn er heel wat modelspoorders die Profi rail heel handig vinden. Daar hoor ik niet bij, ik vind het drie keer niks. Dus geen probleem dat het gaat verdwijnen.
-
is misschien wel jammer , had zeker zijn nadelen, maar ben voor 10 jaar terug begonnen met mijn vorige baan van profi rails te gebruiken gebruikt en nieuw en heb in al die jaren nog nooit een baan gehad met goede rijeigenschappen.
ook onze nieuwe baan rij ik weer met profigleis en moet zeggen dat het weer goed rijdt, maar fleischmann had wel bochtwissels maar voor R1 en R2 , dat is jammer, piko bv heeft deze wissels wel voor R3, 4 en 5 als ik het goed heb.
kort om het zal de tijd zijn , en zo verdwijnen er meer dingen, maar ga er van uit dat ik nog een paar jaar plezier mag hebben van deze rail.
mvgr Evert
-
een 60 jaar oude altlast
Overdrijven is ook een kunst, de Fleischmann H0 Profirails is in 1982 geïntroduceerd.
-
De geometrie stamt van eerder en is in het Profi gleis voortgezet, waardoor er nu nog steeds modelspoorders moderne treinmodellen de schuld geven als ze op de niet NEM-conforme Profi-ontsporen.
-
Hier ook een verdrietige fan :( Altijd gelazer gehad met ballast, vastgelijmde wissels en slecht rijdende treinen. Toen ik Profi Rails ging gebruiken had ik wel een mooi railbedding en al mijn treinen reden erop. En Profi is net even iets kleiner maar oogt toch nog realistisch. Voor Roco met bedding, Peco en al die anderen heb ik helemaal geen ruimte :'(
-
Profi is degelijk, klikt mooi vast door de verende raillassen en heeft wel degelijk een heel andere railgeometrie dan de oude Fleischmann rails. Wat vooral het probleem is, is de railnorm: de hoogte en vorm van de railstaven en de railovergangen bv in de wissels. Heb je modern materieel met RP25 of wat daar dicht in de buurt komt, kan ontspoort je trein soms op de wissels door de te grote opening in de puntstukken.
Profi-rails moest namelijk ook geschikt zijn voor ouder Fleischmann materieel en is daardoor niet conform de laatste NEM normen.
-
Het Profi gleis werd gemaakt in Heibronn
Toen de DB 150 jaar bestond zijn we me een stel wel uitgeloot naar Fleischmann in Heilbronn geweest
Daar werden k/m Profi gleis geproduceerd zowel wissels als rails en de productie van NS sprinters.
Cor
-
Op zich jammer, want ik had veel van dat spul. Maar ik ben zelf ook overgestapt op Peco/Rocoline (zonder bedding). Vooral die kruiswissels van Fleischmann hadden problemen met hoge slijtage. En het zijn(waren) niet de goedkoopste wissels.
-
Nou heb ik dus weer, ben je een baan aan het bouwen met profi hoor je eerst dat ze er waarschijnlijk mee gaan stoppen en van je forum genoten hoor je dat je een minkukel baan hebt die niet spoort. Kijk een geoefende bouwer zal hier wel op letten of het wel realistisch ok is en aan alle nem normen voldoet. Maar denk je dat een instapper hier wat mee heeft? dus hoe help je je hobby om zeep ,gewoon door de hobby steeds moeilijker toegangkelijk te maken voor een beginner.
aad
-
Aad, er ligt nog wel het een en ander in de winkel. Tweedehands is er ook nog wel het nodige te verkrijgen, dus voorlopig zal het denk ik zo'n vaart niet lopen....
Rob
-
Wel jammer,
Was wel fan van Profigleis.
Maar inmiddels paar bouwjaren verder zou ik toch zelf willen ballasten al is het om bijvoorbeeld wisselstellers mooi te kunnen plaatsen naast het wissel.
Merkte op Rail '20 wel dat het aanbod lichtjes iets minder was van dit type.
-
Hoi Rob, gelukkig heb ik zoveel liggen dat ik eerst een groter huis moet vinden om het kwijt te kunnen.
Mvg aad
-
Hoi Aad,
Je hebt gelijk, er wordt vaak wat neerbuigend gedaan door "ervaren" modelspoorders als je start met een treinenhobby. Vervelend is dat want het is zeker geen rocket science en binnen een jaar weet je het meeste wel.
Gewoon doen wat je leuk vindt.
Groet
Harm
-
Vooral die kruiswissels van Fleischmann hadden problemen met hoge slijtage. En het zijn(waren) niet de goedkoopste wissels.
Fleischmann heeft nooit een kruiswissel in zijn programma gehad :angel:
En wat betreft de "vooroordelen", ik prima tevreden met Profi rails.
-
Ik ook hoor, het ligt er nog steeds in bij mij.
Gr Koen.
-
Je hebt gelijk, er wordt vaak wat neerbuigend gedaan door "ervaren" modelspoorders als je start met een treinenhobby. Vervelend is dat want het is zeker geen rocket science en binnen een jaar weet je het meeste wel.
Gewoon doen wat je leuk vindt.
Groet
Harm
Harm, wat een onzin.... er wordt vaak aangegeven dat Profigleis niet het allerbeste is, ook niet voor beginners.... omdat het wat uit de tijd is en niet meer aan alle normen voldoet. De ervaren modelbouwer geeft vaak het advies om een beter railsysteem te kiezen waar de starter dan langer meer vooruit kan en waar het materieel beter overheen zal lopen. Meestal slaat die beginner dat advies dan in de wind en later spreekt men dan van "neerbuigend" en zo. Da's jammer, het is vaak goed bedoeld advies van ervaren modelspoorders die het pad van beginneling allang bewandeld hebben en die zo'n beetje alle ellende en fouten meegemaakt hebben.
Dus; doe je voordeel met goed advies zou ik zeggen ;) Men geeft het graag.
-
Nu lees ik hier: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9225086,9225316#msg-9225316 dat het nummer 6106 niet klopt, dat zou 6102 moeten zijn.
Opmerkelijk... als het 6102 is, dan zouden ze de stootblokrail 6116 toch ook niet meer kunnen produceren lijkt me, want die heeft dezelfde lengte 105mm.
-
Misschien zijn ze zich aan het bezinnen op een echt goed railprogramma. Een stel nette wissels, een hele en een halve engelsman en een flex... meer hoeft het eigenlijk niet te zijn.
Ik bedoel, om een beetje natuurgetrouw spoor neer te leggen moet uitgeweken worden naar fabrikanten als Tillig, Weinert en, min of meer, Peco. Of complete zelfbouw. Programma's voor standaard railstukken zijn er te over, dat is puur een kwestie van kiezen. En de Profigleis zal, net als de modelrail van Fleischmann en bijvoorbeeld de M-rail van Märklin, nog wel tot in lengte van dagen op beurzen en verkoopsites als ebaai en mp te verkrijgen zijn.
-
Nou heb ik dus weer, ben je een baan aan het bouwen met profi hoor je eerst dat ze er waarschijnlijk mee gaan stoppen en van je forum genoten hoor je dat je een minkukel baan hebt die niet spoort. Kijk een geoefende bouwer zal hier wel op letten of het wel realistisch ok is en aan alle nem normen voldoet.
Welnee, het is maar wat je belangrijk vindt. Keuzes maken dus. Ik ben best een geoefende bouwer, en ik heb nota bene besloten om de modellgleis van voor de Profi rails te gebruiken omdat dat in mijn project past. Niets van mijn baan voldoet straks aan de huidige standaard want alles is pre-'70. En ik heb er nog enorm veel plezier van ook.
-
Ik heb het zelfde, +/- 6 jaar geleden begonnen met de hobby, 8km aan modelrails verzameld, een heel plan gemaakt, de onderbouw etc. Nu denk ik, tja, die andere wissels van Roco, peco etc zijn toch wel heel mooi. Maar draai het niet meer terug. Want dan kan ik het hele plan wel van tafel vegen wand dan past het stom weg niet.
Gr.Patrick
-
Ooit begonnen met de Profi rails , en eigenlijk nog geen moment spijt van gehad , als ik nu ( 20 jaar later) , opnieuw zou moeten beginnen dan koos ik misschien voor een ander railsysteem. Maar ondanks de fouten die deze rails hebben , kan je er met het nodige geduld toch best iets moois van maken hoor. ;)
Dit zijn allemaal Fleischmann Profi-rails....
(https://live.staticflickr.com/720/22643486275_a0af61cd14_c.jpg) (https://flic.kr/p/AuVMzM)Werken in het kopstation. (https://flic.kr/p/AuVMzM) by Erwin Janssens (https://www.flickr.com/photos/51065302@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/1531/24349580081_b64324285a_c.jpg) (https://flic.kr/p/D6FXQe)Nieuwste aanwinst van 2016 , de 5508 van B-Models hier te zien in de kolenterminal. (https://flic.kr/p/D6FXQe) by Erwin Janssens (https://www.flickr.com/photos/51065302@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49200052097_3c71e0934c_c.jpg) (https://flic.kr/p/2hXD8oi)M6 ( deel 2 ) (https://flic.kr/p/2hXD8oi) by Erwin Janssens (https://www.flickr.com/photos/51065302@N03/), on Flickr
-
.....Want dan kan ik het hele plan wel van tafel vegen wand dan past het stom weg niet.
Gr.Patrick
Precies, dat heb ik nou ook. Fleischmann Profi is best goed uitgedacht, ondanks wat anderen soms beweren :)
....
Dit zijn allemaal Fleischmann Profi-rails....
....
@Erwin: dit is dus één van de banen waardoor ik ooit de keuze heb gemaakt voor Profi (y) Ooit (hoop ik) gaat mijn baan net zo mooi worden als de jouwe :) Bedankt voor de inspiratie in ieder geval!