Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag  (gelezen 49094 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #270 Gepost op: 15 november 2020, 10:48:57 »
 (y) bedankt ga ik proberen

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #271 Gepost op: 15 november 2020, 16:41:21 »
Zo langzaam zakt de zon achter de bergen,
tijd voor weer een update foto.



De stokken zijn gestuurd maar zo als dat altijd gaat, heb ik de juiste moertjes niet in huis dus die zijn bestelt en dus wordt dit op volgend weekend geschoven.
Tussen door de lamp haak boven het huisje gesoldeerd en weer twee van de gietdelen. Langzaam worden de kleindeeltjes minder.

Blijven nog velen vragen over:
- welk nummer, momentaan ga ik voor de 122. Er zijn ook nog 138, 113 en 126. Ik heb geen fotos van deze gevonden, maar wel tekeningen voor serien. Kan ik dan gewoon een bouwen vergelijkbaar met een ander van de serie? (Ja, ik weet boek heb ik voor Kerst gevraagt  ;D)
- Hoeveel lampen, welke en waar ??? Ik heb ronde en hoekige lampen. Tevens zie ik dat Huib nog een soort haakjes heeft op de plekken waar geen lamp is, en tevens nog eens 2 haken aan de achterkant.
Van de vele fotos ziet men door de bomen het bos of het licht niet meer. ???

- en dan natuurlijk nog de voetpedaal, op de foto vanaf fabriek van de 147, zit er eigenlijk veel minder als bij de andere SIKs is daar een reden voor.
Maar waarschijnlijk heb ik voor de puristen als zoveel fout gedaan dat het nummer er ook niet meer toe doet.

Hoewel als iemand een specifiek number het beste vindt passen dan hoor ik het graag. ;)

Nog een andere vraag, nu het eind bijna in  zicht is, ben ik op zoek naar een zandstraal pistool en het bijbehorende zand? Enige tips waar ik op moet letten. Ik heb ook een speciale gezien die air eraser heet, en schijnbaar voor kleinere bereiken is. Die van Badger ziet er groot uit. en dan nog bij welke druk gebruiken jullie zon zandstraal pistool voor het reinigen van H0 of spoor 0 modellen?

Voor nu is hij weer gepoetst, een prettige week

Gr Joke





FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #272 Gepost op: 15 november 2020, 18:24:43 »
Die Eraser. is inderdaad voor vierkante millimeter.

De Badger (klein  jampotje) is prima. Ook dat ding moet je tig maal vullen want het is leeg voordat je het weet. Grid dus opvangen in een bak.
Kan je beste buiten doen en niet in je woon/werkkamer. Het spul komt overal waar je denkt dat het niet kan. Ook buiten bij voorkeur een oog en mondmasker. Knarsende tanden en wrijven in je ogen...gaat gegarandeerd gebeuren als je geen bescherming op doet.

Koop ergens 10 kilo grid (kost niet zo gek veel) want een klein potje Badger-grid...kassa (en snel op)

Zandstraalcabines zijn leuk, maar dan moet je hem wel vaak gebruiken. Daarbij heb je ook een stevige compressor nodig want als je een kleintje hebt is de druk zo weg en dan straal je voor geen millimeter.

Mijn ervaringen met een stevige cabine en nog stevigere compressor:
http://spoor0.blogspot.com/search/label/zandstralen

Regel 1: nooit loodrecht op je werkstuk stralen. Dan krijg je deuken en deuken vervormen en ik kan je garanderen....dan smijt je je werkstuk in de prullenbak. De hoek maakt niet zoveel uit, als het grid er maar vanaf kan glijden. (Steentjes kijlen op/over het wateroppervlak)

Regel 2. Koop/gebruik Aluminiumoxie 100-125 micrometer.

Regel 3: geen glasparels. Die gebruik je in 2e instantie (na aluminiumoxide) om de scherpe randjes weer glad te stralen. Dat is voor (super) gevorderden.
Wil je je model stuk.?... gebruik glasparels en straal loodrecht.

Regel 4; Persoonlijke bescherming.. DOEN

Regel 5: Na het stralen er met je blote vingers vanaf blijven. Vingerafdrukken zie je onherroepelijk. Handschoentjes dus.  En na het stralen DIRECT spuiten, maar wel eerst goed met de compressor met lucht schoonblazen. Grid zit overal en Murphy komt tijdens het spuiten zeker langs als je ergens grid hebt laten zitten. Ikzelf gooi het model na het spuiten nog eerst een tijdje in het ultrasoonbad (schoon water) en spoel na met stromend kraanwater.

Regel 6: Bewegende delen (buffers, handwielen om asjes) niet stralen. Grid is zo klein dat dat overal tussen gaat zitten en ik kan je garanderen, dan krijg je het nooit meer los. Nog sterker als solderen.

Klink allemaal drastisch en is het ook.
Kan je witmetaal stralen?...jazeker. Schuine hoek en minimaal in de tijd. Als je er maar 1x overheen bent gegaan. Het witmetaal is dan echt niet weg. Probeer maar.

Ik straal bij 7-8 bar..

Begin met de Badger en een compressor circa 25 liter. (niet zo'n klein airbrush dingetje)
Koop ook een aantal reserve mondstukjes voor de Badger want dat metaal straal je mee en weg = weg en door een groot gapend gat verlies je druk.


Laatste opmerking: krijg je met zandstralen alle overtollige klodders soldeer weg: NEE. Daarom moet je schoon solderen en "krabben/poetsen" indien nodig, maar wel tijdens het constructieproces.

Succes.


« Laatst bewerkt op: 15 november 2020, 18:58:40 door FritsT »

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #273 Gepost op: 16 november 2020, 13:09:43 »

Blijven nog velen vragen over:
- welk nummer, momentaan ga ik voor de 122. Er zijn ook nog 138, 113 en 126. Ik heb geen fotos van deze gevonden, maar wel tekeningen voor serien. Kan ik dan gewoon een bouwen vergelijkbaar met een ander van de serie? (Ja, ik weet boek heb ik voor Kerst gevraagt  ;D)
- Hoeveel lampen, welke en waar ??? Ik heb ronde en hoekige lampen. Tevens zie ik dat Huib nog een soort haakjes heeft op de plekken waar geen lamp is, en tevens nog eens 2 haken aan de achterkant.
Van de vele fotos ziet men door de bomen het bos of het licht niet meer. ???

- en dan natuurlijk nog de voetpedaal, op de foto vanaf fabriek van de 147, zit er eigenlijk veel minder als bij de andere SIKs is daar een reden voor.
Maar waarschijnlijk heb ik voor de puristen als zoveel fout gedaan dat het nummer er ook niet meer toe doet.

Hoewel als iemand een specifiek number het beste vindt passen dan hoor ik het graag. ;)


Gr Joke

Hoi Joke,

Welke Sik je wilt bouwen is aan jou.

Ik kies zelf een mooie foto van het model, en bouw dan die versie.  In het boek staan nog meer mooie foto's, ik zou kerst eerder langs laten komen dit jaar als ik jou was  8)

Als het goed is, zat bij de foto's van de bouwkit ook een word document, project oersik, en daar staan de wijzigingen in van de oersikken. Dit kan je verder helpen met de uitvoering van je project.

De vierkante lampen werden tot maart 1934 als frontseinen gebruikt, toen werden de sluitseinijzers aangepast om de grote olielampen toe te passen op de voetplaat.
De vierkante lampen bleven wel in gebruik als sluitseinen bij duister, en daar zitten aan de achterzijde twee sluitseinijzers tegen de dakrand (ook in maart 1934 aangebracht) en een sluitseinijzer boven het frontraam (in aug 1931 aangebracht)

De voetrem heeft aan een kant een ratelmechanisme, en aan de andere zijde alleen een pen om deze te ontgrendelen. is dat je vraag?

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #274 Gepost op: 16 november 2020, 14:40:29 »
Nog een aanvulling op het stralen:
Ik heb zelf de badger, en de hbm straalcabine waar ik deze in gebruik. Op dit moment het ik niet de ruimte, budget en mogelijkheid om een tweede sterkere compressor te kopen, dus heb de badger in de straalcabine gemonteerd. Aan de buitenzijde een klikverbinding die je ook op je airbrush hebt om je lucht slang aan en af te koppelen, en dus zo mijn compressor aan de cabine aan te sluiten. Werkt allemaal prima, alleen is die badger snel leeg en verstopt hij soms. Dat is wat minder, toch is het voor nu binnenshuis een prima oplossing.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1478
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #275 Gepost op: 16 november 2020, 15:17:17 »
Een paar opmerkingen, omdat ik het sikkenboek nu ook heb, de gebruikte tekening is van de werkspoor versie, de laatste serie.
Daar zit de uitlaat/demper ook op de goede plaats in de huis, aan de voorzijde. Ik zag ook dat bij eerdere versies die meer naar achteren zit.

Ook de lampen wist ik niet, wat Arjen schrijft, met de kleine vierkante lampen hebben ze maar kort gereden op de "voetplaat", maar 3-4 jaar, daarna dus de loklampen. Normaal hadden de loks er maar 3 aan "boord", of dat met de sikken ook zo was??? Als er dus geen lamp is, zie je de lantaarnhouder zitten, het deel waar de lamp ingeschoven kon worden..
Hieruit concludeer ik dus, dat toen de hoge lantaarnijzers, 3, die net onder het dak zitten, geplaatst zijn, waar de kleinere lampen dus ik kunnen, die kleine lampen niet meer als lok verlichting gebruikt werden, maar alleen als signaal/sein verlichting.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #276 Gepost op: 17 november 2020, 06:44:45 »
Even een kleine reactie,
Frits bedankt voor de input, een Badger wordt het, het zand is nog wat moeilijker, heb je daar misschien een link voor.

Arjen, bedankt voor de input dat bij de voetrem is wat ik bedoelde. Er zijn meer onderdelen die niet gelijk aan beide kanten zitten.
En dat met die lampen, betekend eigenlijk als je sik niet voor 1930 is dan zitten er altijd 3 haken op.

Wat betreft fotos en een kiezen, heeft een nadeel, je hebt maar 4 nummers ter beschikking. En van die zijn er alleen fotos van de 122 te vinden. Terwijl de andere fotos van de 137 en niet de 138 zijn. Ik volgde tot nu toe de draadtjes hier maar merk dat ik daardoor een mix aan het maken ben.

Gelukkig is het boek bestelt.

Helaas nu weer aan het werk

gr Joke

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #277 Gepost op: 17 november 2020, 11:40:14 »
Hoi Joke,

De lampwisseling is 1934, dus daarna lantaarnijzers aan de achterzijde en de grote lantaarns op de voetplaat.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #278 Gepost op: 17 november 2020, 13:04:33 »
Arjen, Bednakt voor de aanvulling,  ... en welk nummer past daar dan het beste bij, 122, 138, 113 of 126.

Ik heb natuurlijk ook al twee doppen op de neus gemaakt  ::)

gr Joke

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #279 Gepost op: 17 november 2020, 15:01:11 »
Hoi Joke,

Ik zie dat je het luchtfilter (de dop op het luik van de motorkap) aan de voorzijde hebt zitten, dus het moet een hoog nummer worden. (133-152) dus dit zou de 138 worden.
als je deze nog naar achter kunt plaatsen, kun je ook een laag nummer kiezen.

Veel plezier met kiezen.

Er staan nog veel onbekende foto's in het boek, dus je kunt er naar uitzien.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #280 Gepost op: 10 december 2020, 13:18:11 »
Boek vandaag binnen gekregen,  (y) zeer vele scherpe onbekkende fotos die vragen om een diorama, bijna kerstvakantie (y)
Dan kan ik weer verder met de bouw (y)

gr Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #281 Gepost op: 19 december 2020, 17:44:06 »
Goedenavond

De kerstvakantie is begonnen en het boek is gelezen (althans de plaatjes  8) Maar het is een super leuk boek en vooral veel details die je als bouwer wil zien, zoals bouwtekeningen en detail tekeninen. (y) een aanrader. Dus met het boek met bladleggers terug in de kelder.

Begonnen met alle laatste kleindetails afmaken. De stangen bij de opbouw:


Natuurlijk weer een paar nieten en nu ben ik met de koppeling verder.

Alle 4 koppeling handels hebben nu gaatjes en zijn zover als die op de foto:


Maar hoe nu verder, op de gegoten deeltjes zit een stuk vierkant, en ik ben me niet zeker hoe ik nu van daar het beste een stang naar onder krijg. het zlefde voor de koppelings kant. Het deeltje dat naar binnen steekt is zeer fijn en buigt zeer snel. Hoe bevestig ik deze het beste, het gaat me niet om een werkende koppeling maar meer om een robuste oplossing.

Gr en prettige avond

Joke

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #282 Gepost op: 20 december 2020, 10:04:44 »
Zo toch weer verder het einde is in zicht en hij moet eindelijk af.
De oplossing voor de koppelingstangen aan de zijkant:


Prettige zondag

gr Joke

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 9556
    • nulpunt
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #283 Gepost op: 20 december 2020, 10:52:27 »
 (y)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag
« Reactie #284 Gepost op: 26 december 2020, 12:45:26 »
Frits bedankt,

maar nu ik alle 4 gedaan heb,


ben ik me niet zeker hoe stevig dit werkelijk zit.

Ik heb in de shapeways giet delen een gat geboord perpendicular tot the U op een stukje onderaan de U dat bij het afknippen is blijven zitten. Daarin is een 0.3mm messingdraad gestoken dat in een buisje past dat de stang vormt. Het probleem is dat dit messingdraad snel breekt en hoewel nu alle 4 klaar zijn is de verbinding zeer dun.

Alternatief is alles afbreken, het extra stukje waar nu het gaatje zit, wegzagen en in de U op de bovenkant een gaatje parallel tot the benen boren, en daar direct een buisje of dikker messing draad insteken.  :-\

Nog een andere vraag:
Ik heb een oersik frame van Edwin voor de SIK, en ik heb eengeschikte aandrijving en motor. Alleen als ik die bevestig, zit alles vast en kan ik de wielen en de aandrijving niet meer uitelkaar halen. Hoe doen jullie dat, alles bouwen en zo latent (dit deel dus niet verfen) of mis ik iets?

Verder nog prettige feestdagen

Joke