Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 22:34:00
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 22:27:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bartje81
Vandaag om 22:25:33
Zelfbouw bovenleiding draden hoe? door peterha
Vandaag om 22:25:16
MK Modelbouw Rongenwagen spoor 0 door frederik19630
Vandaag om 22:24:26
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door stefan88
Vandaag om 22:07:20
EifelBurgenBahn door 44
Vandaag om 21:58:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:53:03
Richtingsafhankelijke detectie / melding door VvKan
Vandaag om 21:46:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:43:42
Uit en Thuis, de bouw door Peter Kleton
Vandaag om 21:38:53
Mijn hobby even anders! door ca.gorter
Vandaag om 21:28:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 21:18:41
Bad Burgstein door Ric
Vandaag om 21:17:31
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Arnold
Vandaag om 21:15:31
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door Scratchbuilt
Vandaag om 20:58:30
Digikeijs DR5000/DR4024 kortsluiting bij aanzetten centrale bij 4 servo's door AlbertG
Vandaag om 20:58:13
Dapol railreiniger door hans1958
Vandaag om 20:49:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door AndrevdG
Vandaag om 20:47:53
Test: rails reinigen met RVS-reiniger. door Voske
Vandaag om 20:39:51
Fleischmann railplan M123 (1960), hulp gevraagd. door Reinier Z.
Vandaag om 20:39:33
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 20:37:11
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
Vandaag om 20:22:36
Mauritsburg (H0) door Falcon10
Vandaag om 20:21:47
Ergens op een zolderkamer door Reinout van Rees
Vandaag om 20:20:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 20:12:26
Modelspoorbaan Fleischmann door Rolando
Vandaag om 19:54:23
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door UdV
Vandaag om 19:10:57
Flachdorf (430x100 cm) door bask185
Vandaag om 18:52:54
Mat '36, 445. Zelfbouw. door Pauldg
Vandaag om 18:04:38

Auteur Topic: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag  (gelezen 3160 keer)

FritsT

• Online Online
    • nulpunt
Re: RhB Ge6/6I Messingbouwverslag
« Reactie #30 Gepost op: 15 december 2020, 11:11:12 »
Jaren 70-80 was Japan dé maker van messing modellen. Later is dat overgeslagen (uitbesteed) aan Korea en afgelopen jaren verschuift alles weer (zover nog levensvatbaar) naar China, eventueel via Korea
In die messing wereld kent iedereen iedereen en na faillisementen werken dezelfde mensen vaak weer door bij een ander. Er is ook veel thuiswerk in achterkamertjes. Dus een gecontroleerde superfabriek...nee. Een goede organisatiestructuur is wel nodig maar dat ligt dus bij enkele individuen.

Ik noem even:
Japan: Kodama
Korea: Samongsa, Ajin
China: Lik Enterprise
Prachtige modellen, allemaal op de fles. En de modellen blijven maar komen en komen zolang je vooraf betaald. Enig risico?...tja.

Dit is een plaatje bij Lik Enterprise.
Assemble Line1 (1) by Nulpunt0, on Flickr

mwdb

• Offline Offline
    • Albulamodell forum
« Reactie #31 Gepost op: 29 december 2020, 22:44:59 »
De volgende stap was om een beetje aanduiding van het interieur te maken, van buitenaf kun je best wel goed in de lok kijken.
Ik had me voorgenomen om wat meer van deze lok te maken dan origineel voorzien. De bouwdoos was voorzien van twee grove loodgewichten direct achter de ramen. Dat die blokken lood eruit zijn moet natuurlijk nog wel een beetje gecompenseerd worden, met kleine strookjes Loodplaat die later op allerlei plaatsen in de motoromgeving worden geplakt zal dat deels worden gecompenseerd.

Eerst de achterwanden van de cabines, voorzien van aanduiding deuropening, en een stoppenkast, alsmede ruime opening voor de aandrijving:

Er was mij veel aan gelegen om de oorspronkelijke constructie te behouden, dus alles is extra aangeschroefd. Zo kan de lok ook te allen tijde volledig worden gedemonteerd in de oorspronkelijke bouwgroepen.
Die verticale plaat is voor de decoder, het opgezette deel zit nog tijdelijk verschroefd met de bodemplaat:

En zo ziet dat er met de beide draaistellen uit. Dat rare pertinaxplaatje wat de geïsoleerde verbinding moest regelen is nu ook vervangen door een messingvloertje:

Ook een aanduiding van het bedieningstableau met draaiwiel uit messingdraad (die truc heb ik uit het Oersikbouwverslag van Frits) voor de motorregeling:

Met de kap erop zie je dan dit:

Om bij de draaistel verbindingsschroef te komen moest er wel gat in, maar daar zie je van buiten in H0 niets van:

Dan de aandrijving: tot en met zeer recentelijk een groot probleem, de oorspronkelijk aanwezige "cardannen" waren inmiddels reeds onbruikbaar geworden bovendien zoals eerder aangegeven zeer onrustige overbrenging. Nadat ik had geëxperimenteerd met zelf gemaakte cardanassen kwam ik uiteindelijk het aandrijfconcept met siliconentubes tegen: de cardanoverbrenging wordt in zijn geheel door een stukje siliconenslang overgenomen: trillingen worden zo heel effectief gedempt. Dat eerst maar eens geprobeerd en geeft bij de volgende testrit inderdaad een sterk verbeterde loop. Er zit inmiddels ook een andere decoder in.....

Dan het dak: de meegeleverde pantografen zijn van de eerste generatie die FS heeft geproduceerd, weliswaar mooie en fragiele gietstukken, maar echt alleen geschikt om voorzichtig in een vitrine te plaatsen. Daarnaast zijn het ook in werkelijkheid oudere exemplaren, die in de loop der jaren vervangen zijn door de huidige BBC types. Daar heb ik een apart draadje over, maar ik heb wel eerst de bij de kit geleverde delen gemonteerd. Daar wordt heel moeilijk over gedaan in de bouwbeschrijving, maar eigenlijk een klusje van niks, als je het vergelijkt met wat er inmiddels allemaal al aan deze bouw is gewijzigd en aangevuld. Hier de onderste "schaar" delen, wat eigenlijk heel knappe gietdelen zijn, maar wel allemaal kromgetrokken en heel instabiel qua vormvastheid. Niet meer aanzitten dus. Ook de dakisolatoren zijn hier erin gezet en aan de binnenzijde vastgeschroefd:

Met de bovendraaddelen en het sleepstuk gemonteerd is het eigenlijk best heel mooi:

Met beide stroomafnemers erop ziet het er tot nu toe zo uit, het interieur van de cabines geeft zo een heel mooi effekt:

Tot de volgende,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #32 Gepost op: 30 december 2020, 00:21:10 »
Tja gewoonweg prachtig  (y)

Rob Ellerman

• Offline Offline