Doel:€250.00
Donaties:€60.00

Per saldo:€-190.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:12:11
Baan in Los Angeles door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:51:01
Een sleepje vierassers door Beached
Vandaag om 03:31:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Dave.......
Vandaag om 02:44:22
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door Dave.......
Vandaag om 02:42:12
PIKO oliebootwagens NAM door edwin1974
Vandaag om 01:48:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 00:38:32
The revival of "The Shop"! door Ronald Halma
Vandaag om 00:20:45
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
30 juli 2021, 23:12:27
Batterijen handregelaar Lenz LH101-R snel leeg door bask185
30 juli 2021, 22:54:39
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door Met een sik
30 juli 2021, 22:54:32
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
30 juli 2021, 22:51:30
ESU, LokPilot v4, hoe moet je aux 1-6 versterken? door Karst Drenth
30 juli 2021, 22:51:20
Frans loodsje et cetera door Noordernet
30 juli 2021, 22:31:31
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
30 juli 2021, 22:05:04
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Eegtrain
30 juli 2021, 21:54:19
Numansbaan, TT, 310x125 door tonp7
30 juli 2021, 21:53:53
Nog een lofzang? Roco's BR 01 (NK) door 44
30 juli 2021, 21:40:05
Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c door prutser
30 juli 2021, 21:29:24
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
30 juli 2021, 21:28:17
VERPLAATST: Roco SNCF BB 22200, materieelbespreking. door Bert van Gelder
30 juli 2021, 21:26:06
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door brutus1
30 juli 2021, 21:22:53
Koperdieven slopen in Niederau (DE) gestalde elektrische locomotieven! door mDDM
30 juli 2021, 21:17:38
ontkoppelen van loc met ontkoppelingen door Overet
30 juli 2021, 20:56:58
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Dwergsein
30 juli 2021, 20:51:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
30 juli 2021, 20:35:52
Roco SNCF BB 22200, materieelbespreking. door CC72067
30 juli 2021, 20:35:28
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
30 juli 2021, 20:09:13
GVBA 396 messing model door Fons van der Jagt
30 juli 2021, 20:08:46
BNLS-module: "Grasland" door Hans van de Burgt
30 juli 2021, 20:03:38
  

Auteur Topic: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)  (gelezen 1818 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 787
Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Gepost op: 10 december 2020, 16:33:38 »
Zoals u weet (of niet) heeft Artitec fraaie geel/blauwe plan E fietsrijtuigen uitgebracht, in oorspronkelijke uitvoering van voor de verbouwing van de rijtuigen in 1990. Omdat mijn imaginaire Nederlandse modelbaan zich in de 2e helft van de jaren '90 bevindt, moest ik zelf aan de slag om het 'moderne' fietsenrijtuig te maken.

Nou ben ik niet de eerste en enige die deze verbouwing doet en er zijn ook al meer draadjes over verschenen, maar omdat er verschillen zaten tussen de twee deelseries van de 8 Df'en wil ik daar wat meer van in detail laten zien. Met tips voor degene die ook een rijtuig wil verbouwen.
Een oud draadje met tevens de geschiedenis van de rijtuigen is hier te vinden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39897.msg623802#msg623802 

Er waren dus twee soorten Df: ex-post en ex-RD. Het geinige is dat bij de ene een grote deurpartij moet verdwijnen (post), terwijl bij de andere een grote deurpartij juist geplaatst moet worden (RD), ter vervanging van een set smalle deuren. Ik bouw gelijktijdig beide uitvoeringen. We gaan ff Df'en!

De slachtoffers, P 7939 en RD6971:


De echte P 7939 werd Df 001. Ergens in de jaren '90 werden bij dit rijtuig echter de ronde buffers vervangen door moderne exemplaren. Omdat ik het niet zie zitten om de buffers te vervangen zal mijn model niet de 001 worden. Welke het wel gaat worden weet ik nog niet. Er waren onderling namelijk ook nog (kleine) verschillen, daarover later meer. Eerst maar eens het mes in de bakken!   

Met potlood aangegeven waar de snijlijnen liggen om de grote deuren van de P naar de RD te transplanteren:

De 36 slaat op de breedte van het stuk wand dat er uit moet, 36mm. De kruizen geven aan wat er verder aan deuren en ramen dichtgemaakt moet worden. Let op! De beide zijden van de RD zijn hierin niet gelijk (en ik trapte er bijna in).

De andere zijden, met de stukken zijwand al verwijderd:


De bakken met getransplanteerde deuren, met 1,5 mm dik styreen opgevulde wanden en dichtgemaakte ramen en deuren:



Een stuk van de stootrubbers van de P heb ik gebruikt om de openingen in de stootrubbers onder de middelste deuren van de P op te vullen. Of dat goed gelukt is weet ik niet, dat zien we na het spuiten tzt wel. Wat mij opviel is dat de ramen in de grote deuren van de P groter zijn dan de ramen in de RD. Geen idee of dat in het echt ook zo was, maar ik neem het voor lief.
Van de vijf grote ramen in de P heb ik de hoeken haaks gevijld. Alle vier ex-P Df'en kregen bij de modernisering nieuwe ramen uit één stuk (ik meen zelfs dat het plexiglas was) met rechte hoeken. Enkele RD Df'en daarentegen hebben tot het eind met de originele ramen gereden.   
Let op bovenstaande foto's ook op de verschillende indelingen in de wanden van de RD!

Op de kopwanden worden de vouwbalgen vervangen door buisbalgen en dient er eerst een opbouwtje gemaakt te worden. De afmetingen hiervan zijn afhankelijk van de buisbalgen die je gebruikt. Ik heb ze bij Piko (of Poki) besteld. (over de ervaring van de bezorgdienst: GLS heeft ze twee dagen na bestelling in Duitsland bij mij in de brievenbus geduwd).
De sluitseinen zitten ietsiepietsie te dicht naar het midden en heb ik vervangen door een stukje Evergreen buis 2,4mm.
Van de twee deuren in de kopwand van de P heb ik één grote gemaakt door het wegsnijden van de middenspijl en het gladscheuren van de naad in het midden. 
   

De daken:

Begin met het jezelf makkelijk te maken door daken zonder dwarsnaden te kopen. De langsnaden moeten er ook af, ook die aan de zijkant van het dak bij de aansluiting op de bak. Verder moeten alle pielekes van het dak op de ventilatoren na. De ventilator die tegen de waterbak op het dak van de P zit moet ook weg. Op de kopse kantjes van het dak zit een richeltje, dus ook daar even met de vijl overheen fietsen. 

De bodems zijn nog even 'een dingetje'. Bijna alle luiken in de schortplaten zijn bij de verbouwing vervangen door dicht plaatmateriaal. Bij bestudering van foto's lijkt hier echter bij de ex-P's onderling ook weer enig verschil te zijn. Het ene luik is bij de ene ex-P weg, terwijl het bij een andere nog aanwezig is. Hier is nog wat recherche a.d.h.v. foto's nodig en pas hierna kan ik het rijtuignummer bepalen.
Ander 'dingetje' is dat met het gladvijlen van de luiken de opstaptreden zullen sneuvelen, terwijl deze in sommige gevallen kunnen blijven. Idee is nog om met de Dremel er omheen te werken, maar ik vrees dat het met de frees niet mooi glad wordt.

Wordt vervolgd.
     
« Laatst bewerkt op: 11 december 2020, 16:22:16 door Olaf »
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6934
  • Spoor N
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2020, 15:44:31 »
Leuk project, ik ben benieuwd naar het eindresultaat. In N heb ik hetzelfde gedaan alleen bij gebrek aan een postrijtuig is een RD opgeofferd om de brede deurpartij in een andere RD te zetten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
    • Dwangrail.nl
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2020, 16:59:31 »
Ik vind dit ook een leuk project, en er zitten leuk variaties in de verschillende rijtuigen.
De ex RD 008 had nog zijn schoorsteen van de keuken, en er was ook nog een ex Post met nog de contouren zichtbaar van de dakramen.
De reden dat de ex posten plexiglas ruiten kregen, was omdat er geen onderdelen meer waren voor de blauwe engel ramen die deze rijtuigen hadden. (gebouwd door Werkspoor, maar ontwerp Allan.) Het raam op de plaats van de middelste deur was weer een normaal plan E raam, en ook het enigste wat nog open kon in het rijtuig.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 787
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2020, 17:14:33 »
Kijk, nog meer verschillen! Van die schoorsteen op de 008 wist ik niet. Mijn RD Df wordt de 007, dus van de schoorsteen heb ik geen last;).
Ik weet dat op het dak van de 001 de dichtgemaakte ramen nog vaag zichtbaar waren;
https://www.flickr.com/photos/35626608@N00/5600257219/in/album-72157626454874220/
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 787
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2020, 16:24:01 »
De schorten van de bodems glad maken met een Dremel+frees (ofzo) gaat niet mooi worden, nog niet misschien. Dus alles maar gewoon glad gevijld, inclusief de opstaptreden. Als alles mooi glad geschuurd is maak ik nieuwe opstaptreden van styreen. Ik vond een foto van de 004 waarop duidelijk te zien is welke luiken moeten blijven zitten, dus dat wordt mijn ex-P Df.

Na vijlen tot-ik-een-ons-woog en oude trapkasten en roosters dichtmaken met een stukkie styreen ziet het er nu zo uit:



Met de hele handel los-vast in elkaar ziet het er dan zo uit:


Volgende stap is het grote plamuur- schuurfeest, een van de weinige feestje die nog wel mogen ;).
   
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 787
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2021, 13:42:04 »
Tussen al het grote 1300-gebeuren door was er af en toe ook tijd om wat te Df'en.
Het grote plamuur- en schuurfeest waar ik vorige keer mee eindigde kostte weer de nodige tijd, maar het resultaat is er dan ook naar: bodem, bak en dak zijn retestrak!
De nieuwe opstaptreden zijn gemaakt van stripjes styreen en op de bodems gelijmd.






Voor het interieur van de wagens heb geheel nieuwe bodemplaten en fietsenrekken gemaakt en vervolgens voorzien van een setje fietsen van Artitec. Ik heb ze zo geplaatst dat ze voor de grote ramen staan, anders zie je ze toch bijna niet en dat is ook de reden dat ik er verder geen interieur in ga bouwen.



Volgende stap wordt het op kleur brengen van het geheel.
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2830
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2021, 15:04:44 »
Ik ben vooral benieuwd naar de verschillen tussen de modellen van Artitec en deze
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1582
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ff Df'en! (bouw van twee fietsenrijtuigen)
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2021, 19:59:38 »
Het verschil tussen deze en Artitec is dat je bij deze kan zeggen dat je hem helemaal zelf gemaakt hebt , en bij de Artitec kan je zeggen dat je hem zelf uitgepakt hebt .