Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel  (gelezen 1032 keer)

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Gepost op: 22 februari 2020, 17:04:29 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag betreffende de seinplaatsing op mijn enkelsporige baanvak. Betreft een aftakkend spoor van een dubbelsporige hoofdbaan naar een enkelsporig kopstation conform onderstaande schema.



Wil hier graag seinen bijplaatsen conform het duitse HV-stelsel.

Heb de oude seinen special van Railhobby erbij gepakt en voor zover ik het nu begrijp komen op positie 1 de uitrijseinen in het kopstation (Hp00, Hp0 + Sh1, Hp1 en Hp2). Op positie 3 komt een hoofdsein (Hp0 en Hp2) voor de aansluiting op de hoofdbaan.

Ik wil echter een stuk van het baanvak tussen 1 en 3 gaan gebruiken als uithaalspoor voor rangeerbewegingen. Als het uitrijsein dan Hp0 + Sh1 toont kan er gerangeerd worden. Positie 2 is dus ongeveer een treinlengte van het eerste wissel van het kopstation. Moet ik dan bij positie 2 het inrijsein (Hp0, Hp1 en Hp2) plaatsen met een bord "Halt bij rangierfahrten" (Ra 10) aan de achterkant? Of is dit in het duitse HV-stelsel anders geregeld?

Groeten,

Marc

Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2020, 18:16:18 »
Positie 1:
Spoor recht over het wissel:
Hp00, hp1, sh1 geen hp2, want aftakking heb je niet.
Andere twee sporen hp00, hp2 en sh1.

Positie 2:
Ja ra10 (halt fuhr rangierfahrt) kun je plaatsen. Bij nevenlijnen was de afstand tussen dit bord en de achterkant van het inrijsein tenminste 100 meter, hoofdlijn 200 meter.

Overigens, bij nevenlijnen zou je ook kunnen volstaan met een gruppenausfahrsignal (zeker als je vormseinen gebruikt). Individuele sporen kunnen afgedekt zijn met een spersein (sh0/sh1) of zelfs halte tafel.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2020, 18:17:51 »
Oh ja het inrijsein positie 2 hoeft alleen maar hp0 en hp2 te tonen. Hp2 in combinatie met het snelheidsbord voor max 30 km/u
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2020, 19:48:48 »
Bedankt voor de antwoorden.

Overigens, bij nevenlijnen zou je ook kunnen volstaan met een gruppenausfahrsignal (zeker als je vormseinen gebruikt). Individuele sporen kunnen afgedekt zijn met een spersein (sh0/sh1) of zelfs halte tafel.

Waar zet je het gruppenausfahrsignal dan neer? Net voorbij het laatste wissel van het kopstation naast de enkelsporige nevenlijn?
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2020, 21:46:03 »
Precies!

En dan hoeft deze alleen maar hp0 en hp1 te tonen. Een eenvoudig enkelarmig sein dus.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel