BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Marc M op 22 februari 2020, 17:04:29

Titel: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
Bericht door: Marc M op 22 februari 2020, 17:04:29
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag betreffende de seinplaatsing op mijn enkelsporige baanvak. Betreft een aftakkend spoor van een dubbelsporige hoofdbaan naar een enkelsporig kopstation conform onderstaande schema.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema.jpg)

Wil hier graag seinen bijplaatsen conform het duitse HV-stelsel.

Heb de oude seinen special van Railhobby erbij gepakt en voor zover ik het nu begrijp komen op positie 1 de uitrijseinen in het kopstation (Hp00, Hp0 + Sh1, Hp1 en Hp2). Op positie 3 komt een hoofdsein (Hp0 en Hp2) voor de aansluiting op de hoofdbaan.

Ik wil echter een stuk van het baanvak tussen 1 en 3 gaan gebruiken als uithaalspoor voor rangeerbewegingen. Als het uitrijsein dan Hp0 + Sh1 toont kan er gerangeerd worden. Positie 2 is dus ongeveer een treinlengte van het eerste wissel van het kopstation. Moet ik dan bij positie 2 het inrijsein (Hp0, Hp1 en Hp2) plaatsen met een bord "Halt bij rangierfahrten" (Ra 10) aan de achterkant? Of is dit in het duitse HV-stelsel anders geregeld?

Groeten,

Marc

Titel: Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
Bericht door: Jelmer op 22 februari 2020, 18:16:18
Positie 1:
Spoor recht over het wissel:
Hp00, hp1, sh1 geen hp2, want aftakking heb je niet.
Andere twee sporen hp00, hp2 en sh1.

Positie 2:
Ja ra10 (halt fuhr rangierfahrt) kun je plaatsen. Bij nevenlijnen was de afstand tussen dit bord en de achterkant van het inrijsein tenminste 100 meter, hoofdlijn 200 meter.

Overigens, bij nevenlijnen zou je ook kunnen volstaan met een gruppenausfahrsignal (zeker als je vormseinen gebruikt). Individuele sporen kunnen afgedekt zijn met een spersein (sh0/sh1) of zelfs halte tafel.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
Bericht door: Jelmer op 22 februari 2020, 18:17:51
Oh ja het inrijsein positie 2 hoeft alleen maar hp0 en hp2 te tonen. Hp2 in combinatie met het snelheidsbord voor max 30 km/u
Titel: Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
Bericht door: Marc M op 22 februari 2020, 19:48:48
Bedankt voor de antwoorden.

Overigens, bij nevenlijnen zou je ook kunnen volstaan met een gruppenausfahrsignal (zeker als je vormseinen gebruikt). Individuele sporen kunnen afgedekt zijn met een spersein (sh0/sh1) of zelfs halte tafel.

Waar zet je het gruppenausfahrsignal dan neer? Net voorbij het laatste wissel van het kopstation naast de enkelsporige nevenlijn?
Titel: Re: Seinplaatsing conform Duits HV-stelsel
Bericht door: Jelmer op 22 februari 2020, 21:46:03
Precies!

En dan hoeft deze alleen maar hp0 en hp1 te tonen. Een eenvoudig enkelarmig sein dus.

Groeten,
Jelmer