Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Pauldg
Vandaag om 08:28:43
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 08:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Basilicum
Vandaag om 08:06:12
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door ES44C4
Vandaag om 07:57:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
  

Auteur Topic: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0  (gelezen 62142 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #330 Gepost op: 22 september 2022, 21:59:45 »
Vond ik ook al  ;D ;)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #331 Gepost op: 23 september 2022, 12:16:28 »
Met bril zie je ze inderdaad niet zo vaak!
(Heerlijke beesten overigens, die 4voeters!  (y)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #332 Gepost op: 27 september 2022, 14:44:52 »
Ja, dat zijn het :)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #333 Gepost op: 28 september 2022, 16:35:13 »
Zo, even tussendoor het 2e wissel van kleur voorzien. Omdat ik de weg ingeslagen ben met de 1e gaat deze in dezelfde kleur van Vallejo nl saddle brown:

20220928_160102 by Ronald Halma, on Flickr

En klaar :) :

20220928_162410 by Ronald Halma, on Flickr

Nog even wat draadjes hersolderen morgenmiddag en dan gaat hij definitief op de baan. Laters, eerst nog een nachtje werken ;)

JeanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #334 Gepost op: 28 september 2022, 17:23:24 »
Weer nieuwe inspiratie gekregen dit weekend, Ronald?  ;)
Ik ook wel weer een beetje.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #335 Gepost op: 28 september 2022, 17:35:58 »
Ja, dat helpt altijd wel :) Natuurlijk ook de uitnodiging bij Domburg  ;D Locs zijn al ingepakt:

20220927_164257 by Ronald Halma, on Flickr

20220927_164302 by Ronald Halma, on Flickr

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #336 Gepost op: 29 september 2022, 21:30:31 »
Ok, nog een lijstje to-do voor zaterdag. Vanmiddag het andere wissel nog even voorzien van een aantal voedingsdraden:

20220929_155604 by Ronald Halma, on Flickr

En de modulebaan eindbielzen geplaatst. 4 bielzen:

20220929_201802 by Ronald Halma, on Flickr

Weggesneden:

20220929_202039 by Ronald Halma, on Flickr

Ingestreken met Bisontix:

20220929_205659 by Ronald Halma, on Flickr

En leggen:

20220929_210133 by Ronald Halma, on Flickr

Morgen meer!

Jack Black (NS1220)

  • Online Online
  • Berichten: 5630
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #337 Gepost op: 01 oktober 2022, 11:31:52 »
Ja, dat helpt altijd wel :) Natuurlijk ook de uitnodiging bij Domburg  ;D Locs zijn al ingepakt:

20220927_164257 by Ronald Halma, on Flickr

20220927_164302 by Ronald Halma, on Flickr

Ook op schaal een heel gewicht, die dikke Amerikanen  :)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #338 Gepost op: 02 oktober 2022, 11:02:19 »
Eergisteren flink doorgewerkt om het geheel er wat netter uit te laten zien. Eerder deze week 2 4000K ledbattens besteld van 150cm. Moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van die dingen. Superlicht en een een stoot licht. Ze zouden op beeld trillingsvrij zijn maar dat zijn ze dus niet, ga ik nog even achteraan.

Vrijdag was dus baustelle:

20220930_155225 by Ronald Halma, on Flickr

En er was licht, scheelt een beetje :) :

20220930_163152 by Ronald Halma, on Flickr

De modulebaan.nl eindstukjes zijn erg mooi, alles laat zich goed vastsolderen. Erg blij mee! (bedankt Paul!):

20220930_140849 by Ronald Halma, on Flickr

Ik had in de loods een stuk flex gelegd met buiten de loods wat bielzen maar in de loods niks zodat ze los in de groeven lagen. Aan het eind een tape'je en wonderwel kon ik er de hele dag een Big Boy op parkeren zonder ontsporing  ;D Normaal ontspoort zo'n ding op niks en nu op 2 zwabberende spoortjes ging het goed. Wonderbaarlijk ;) :

20220930_183035 by Ronald Halma, on Flickr

Vrijdagavond nog even getest en alles liep naar behoren. Het trafo'tje onder de baan echter vertoonde wat kuren en voor de zekerheid een ander exemplaar meegenomen die ik per 2 een tijdje terug op MP had gekocht. Wijs besluit want na inbouw zaterdagmorgen deed die het vele malen beter :) :

20220930_203252 by Ronald Halma, on Flickr

Zaterdagmorgen op tijd naar Ermelo gereden en het baantje opgesteld. Zonder onderstel want dat zint me nog niet hoe dat nu is. Dus op een tafel, en Martin Domburg had een mooi kleedje geritselt  ;D :

20221001_125939 by Ronald Halma, on Flickr

Wel laag maar dat bleek hier niet echt problematisch, gesprekken gingen daardoor best lekker gemakkelijk en informeel. Maar goed, uiteindelijk gaan we toch weer voor een hoge opstelling.

Een dag als deze is erg goed om je baantje te testen en de kinderziektes eruit te vissen. Bij deze is duidelijk dat de schijf zorgenkind nr 1 is, de contactveertjes onder de brug zijn wel de archilleshiel. Na een uurtje wilde de schijf niet meer voor- of achteruit en na inspectie bleek niet de druk van de contactveertjes het probleem maar lichte vervuiling die in eerste instantie niet goed zichtbaar was. Mooi leerpunt dus en na schoonmaken deed de schijf het prima. 2e puntje is de uitlijning, die laat wel eens iets na zodat je onverwacht toch een ontsporing krijgt. Ik denk dat het veroorzaakt wordt door vuil wat in de aandrijftandwielen gaat  zitten onder de brug (de schijf wordt namelijk niet centraal gedraaid maar met een motor onder de brug via de tandring in de schijf) waardoor de schijf net niet lekker op lijn staat bij de stoppunten. Na elke beurs even reinigen is dus een must.
Ander punt is de ligging van het wissel dat naast de loods ligt. Die kwam daar het beste uit maar daardoor heb ik te weing recht spoor naar de schijf toe en dat moet ik nog even kritisch bekijken. Denk dat ik het een stukje verplaats naar rechts en dan een ingekort modulebaan stukje leg zodat ik daar de railstaven goed vast kan zetten. Zoals ik het nu gedaan heb is het te fragiel en vragen om problemen, ontsporingen zijn daar op deze manier ingeprogrammeerd.

Als dit baantje straks klaar is denk ik dat het best wel aardig gaat lijken :) :

20221001_141308 by Ronald Halma, on Flickr

Helicopterview:

20221001_151340 by Ronald Halma, on Flickr

De turbines staan bij de olie punten dus ook bij de bunker. Was in werkelijkheid ook zo:

20221001_151355 by Ronald Halma, on Flickr

Denk dat ik op de andere stagingmodule toch nog 2 inspectie putten maak zoals dat ook was. Denk dat dat wel een mooie aanvulling is.

Als dank kreeg ik (en de andere deelnemers natuurlijk) nog een leuk aandenken; mixje van drop:

20221001_180933 by Ronald Halma, on Flickr

Bedankt Ellen en Martin, leuke dag, goed verzorgd en ik heb het met plezier gedaan! Komende weken gaan we even meters maken met dit banatje, nu eerst even uitzieken want ik ben vanaf OntraXS continu aan het hoesten, proesten, niezen enz. Geen Covid, gewoon snipverkouden ;)

Ook op schaal een heel gewicht, die dikke Amerikanen  :)

Inderdaad, ze zijn best zwaar met zijn allen. De helft is van metaal dus die zijn aardig aan hun gewicht. Wel kostbaar ook, lopende met die dingen realiseerde ik mij dat er snel voor een mille of 2,5 in ligt.... daar wil je zeker niet mee vallen! ;)

Laters!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #339 Gepost op: 10 oktober 2022, 21:33:56 »
Zo, we zijn weer boven jan! En de bouw weer gestart, met enkele deadlines die in mijn nek hijgen moet ik wel  ;D

Wat is het idee? Dat de 2e module niet van voren open en zichtbaar is maar alleen gezien kan worden vanaf het gat bij de bunker. Hoe ik op dat idee kom? Dat is al behoorlijk oud en komt van de Amerikaan Robert (Bob) Smaus. Hij had een modelbaan met als voorbeeld de Southern Pacific en ook daar had hij een stuk wel afgewerkt maar alleen zichtbaar vanaf onder een brug door. De foto is niet best en komt van een andere site (http://www.hdsrr.ch/html/pics/bobsmaus/bob1.html):



Het is slecht te zien maar achter de brug loopt de scenery gewoon door maar kun je verder niet het hele plaatje zien. Dat idee heeft mij altijd gefascineerd en aangezien ik er niet vies van ben nieuwe dingen te proberen ga ik dat hier dus wel doen.

Hoe zie ik dat voor mij? Eerst wilde ik de rechterkant van de grote bak tot frieshoogte openmaken. Maar gaandeweg dat idee realiseerde ik mij ook dat transport van die module plus alles erbij (ook al was het los te monteren) een lastige zaak zou worden, zeker gezien het feit dat ik alles in 1 auto wilde hebben. Afgelopen week viel na enig denk- en teken(kladder)werk het kwartje; ik ga een bak maken die als een soort doos achter deze module komt. Omdat je maar een klein deel gaat zien (de rails en wat bebouwing) hoeft die niet zo hoog te worden als de grote bak (die 61 cm is). De wordt totaal 39 cm hoog incl zijn eigen verlichting. Lengte wordt 100 cm, dit is een beetje het idee:

20221010_205339 by Ronald Halma, on Flickr

Een box van 39cm hoog, daar op komt aan de voorkant een extra (vals?) front zodat het lijkt dat het geheel net zo hoog is als de grote bak.
Als plan even ruw dit getekent:

20221010_205504 by Ronald Halma, on Flickr

Let wel, ruwe schets en zeker geen defintief plan  :) De grote bak gaat dan in de auto en deze kleinere kan op zijn kant er naast. Blijft nog ruimte over voor 2 tassen/koffertjes en wat toebehoren voor een show en verblijf op een andere locatie met 2 personen (wat voor deze baan voldoende is). Ook blijft een en ander dan kostentechnisch gunstig voor een organisatie om deze modelbaan in te huren.

En zo geschiedde het dat ik vandaag naar de bouwmarkt ging met een inmiddels gemaakt zaagplan voor het hout. Nadat ik binnen bij de houtstelling bijgebracht was met vlugzout vanwege de schrikbarende prijzen (72 euro voor een grote 9 mm populierenplaat!!) en ik weer rechtop stond de plaat volgens specificatie laten zagen. Met die spullen huiswaarts getogen en begonnen met de basisbak te gaan bouwen. Aan die bak komen de zij- en achterkanten en de bovenkant. Moet nog wel een voorziening bedenken om snel in de bak te kunnen bij calamiteiten.

Gisteravond al wel even een mockupje gemaakt van de bak. Wat A4'tjes aan elkaar geplakt en daar wat gerommeld met gebouwen (restanten en nieuw) om een beeld te krijgen van wat zou kunnen en hoe het spoorverloop zou gaan worden:

20221009_200815 by Ronald Halma, on Flickr

20221009_200820 by Ronald Halma, on Flickr

20221009_201031 by Ronald Halma, on Flickr

Let wel, dat achtergrondgebouw zit even zo aan elkaar getaped en moet op meedere punten iets ingekort worden. Dit was puur even voor de beeldvorming.

En zo vandaag de basisbak in elkaar gezet. Straightforward met 2 zijkantjes, 2 kopschotjes en een plaat aan elkaar gelijmd en gespijkerd. Het pakketje hout:

20221010_162005 by Ronald Halma, on Flickr

En de verse bak:

20221010_171058 by Ronald Halma, on Flickr

Even tegen de andere bak aan om te checken, en zie het past:

20221010_172140 by Ronald Halma, on Flickr

Even de sporen gemerkt en daarna netjes nagemeten en afgetekend met het papieren plan ernaast:

20221010_172947 by Ronald Halma, on Flickr

En dat moet het gaan worden:

20221010_173314 by Ronald Halma, on Flickr

1 wissel, meer niet. De rest doorlopende sporen. Wilde nog iets van een schuifplaat rechts maar dat voegt niet werkelijk iets toe, alles zal via de schijf gaan. Voor de hal of erin wat stoomlocs van plastic (Revell) om wat vulling te geven. Voor de rest wordt het gewoon een soort van fiddleyard waar het spul even uit het grote beeld is.

Tot zover dan maar weer, later!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #340 Gepost op: 10 oktober 2022, 22:30:06 »
Leuk hoe je die lokloods in de achtergrond wegwerkt  (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #341 Gepost op: 10 oktober 2022, 22:44:55 »
Dank je, we zijn er nog niet  ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #342 Gepost op: 11 oktober 2022, 09:23:44 »
Mogge! Net even de 7 Modulebaan connectors op de bak gelijmd. De plek waar ze komen is netjes uitgetekend:

20221011_085852 by Ronald Halma, on Flickr

De materialen:

20221011_085856 by Ronald Halma, on Flickr

Bisontix aan 1 kant:

20221011_090752 by Ronald Halma, on Flickr

Aan de andere:

20221011_090757 by Ronald Halma, on Flickr

Even aan laten drogen en:

20221011_091716 by Ronald Halma, on Flickr

Ze zitten! Goed aangedrukt kunnen ze nu drogen, daarna even de andere kant waar verder geen spoor door gaat lopen. Zet ze er wel op omdat ik ze heb en omdat ik voorlopig nog even met de kale bak werk en daarmee voorkom dat de rails eraf kunnen knappen.

Later!

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #343 Gepost op: 11 oktober 2022, 09:27:51 »
Lekker bezig chef  (y)
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0
« Reactie #344 Gepost op: 11 oktober 2022, 09:33:04 »
Dank u, heb er weer zin in. De andere connectors liggen nu te drogen en als dat straks vast zit kan er rails gelegd worden. Heb nog wat Peco 83 maar niet genoeg. Zit nu te twijfelen om er toch 100 op te leggen, immers zie je dat niet direct. Voorste spoor wordt dan wel 83, op de grote bak is dat code 70.