Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen  (gelezen 1717 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Gepost op: 08 februari 2020, 22:02:52 »
Onlangs kreeg ik van een dierbaar iemand een mooie set rijtuigen voor mijn verjaardag, de set Märklin 42228, drie rijtuigen en een bagagewagon type Hecht in (fictieve maar daarom niet minder mooie) blauwe kleurstelling. Helaas wist diegene niet het verschil tussen 2 en 3 railsystemen en dus ook niet dat Märklin rijtuigen op mijn 2 railbaan niet direct een doorslaand succes zijn ;). Heb dat ook maar niet gezegd overigens ;D.

Uiteraard zijn er gelijkstroomassen voor deze mooie rijtuigen te krijgen maar ja, wel 3 euro per stuk en dan 16 assen.........
Was me een beetje te dol dus maar gekeken of het niet mogelijk was de assen om te bouwen. Mijn idee was om de assen doormidden te halen, er een klein stukje tussen uit te halen en dan op de een of andere manier de boel weer tot een geheel te maken. De totale aslengte bedroeg 24,4 mm dus daar moest ik weer op uitkomen. Nu bewaar ik altijd van alles wat me misschien ooit nog wel eens van pas zou kunnen komen en zodoende had ik een aantal hard plastic pijpjes als resten van wattenstaafjes liggen. Deze bleken een doorsnede te hebben die mooi overeenkwam met de dikte van de assen dus het plan rees om deze als een soort mof om de twee ashelften te fabrieken.

Het "slagveld":


Als eerste de pijpjes precies op de binnenlengte van de assen gemaakt en de assen met de zijkniptang doormidden geknipt:


Een klein stukje meer nog van één halve as afgehaald zodat de helften elkaar zeker niet zullen raken, even afgebraamd met een slijpsteentje, opgeruwd met schuurlinnen en vervolgens met een drupje secondelijm in elkaar geflanst:


Met de schuifmaat de aslengte gecontroleerd voordat de lijm droog was (snel werken dus  ;D):


Tenslotte een check op mijn programmeerspoortje:


Top, geen sluiting dus voilà, de wisselstroomassen zijn veranderd in gelijkstroomassen.

Voor het mooie had ik ze natuurlijk ook nog even zwart kunnen verven maar je ziet er eigenlijk helemaal niets van dus dat vond ik de moeite niet waard. Of het een duurzame oplossing is zal de tijd moeten uitwijzen maar voorlopig rijdt dit stammetje nu prachtig rond. Vervangen door originele assen kan altijd nog.

Groeten,
Bert

 
 
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2020, 23:07:54 door Bert V »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #1 Gepost op: 08 februari 2020, 23:07:38 »
Uiteraard zijn er gelijkstroomassen voor deze mooie rijtuigen te krijgen maar ja, wel 3 euro per stuk en dan 16 assen.........
Het kan ook een stuk goedkoper: Modellbahn-radsatz

Ik heb deze truc ook wel eens toegepast. Maar omdat ik geen passende kunststof buisjes kon vinden het ik zelf buisjes gemaakt door papier met houtlijm rond een as van de juiste dikte te wikkelen.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #2 Gepost op: 08 februari 2020, 23:15:10 »
Die site kende ik nog niet Klaas, is inderdaad aanzienlijk goedkoper. Maar dan wel weer 8,80 euro verzendkosten.........
Ga hem in ieder geval onthouden voor het geval er toch originele assen moeten komen.

Hoe dik werden je assen dan trouwens? En bleven ze ook op langere termijn voldoen?

Groeten,
Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #3 Gepost op: 08 februari 2020, 23:24:23 »
De assen zelf waren 2 mm dik, een veel voorkomende maat. Het papier was gewoon printerpapier, ongeveer 5 windingen rond een stuk assenstaal. Het verrassende vond ik dat het papieren kokertje na het drogen van de lijm vrij makkelijk van de as afgeschoven kon worden. Houtlijm hecht kennelijk heel slecht aan staal.

Die papieren kokertjes bleken ook goed te voldoen, sterk genoeg voor normaal gebruik.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #4 Gepost op: 08 februari 2020, 23:36:53 »
Een truc die ik, toen ik klein was en helemaal geen cent te makke had, toepaste was om aan één zijde van het wielstel vier kleine gaten in het wiellichaam te boren.
Dan de ruimte tussen twee gaten met een figuurzaag door te zagen en dat bij de recht daartegenoverliggen de gaten eveneens te doen.
De zaagsneden opvullen met bison tweecomponenten metaallijm en na drogen de niet doorgezaagde delen tussen de gaten alsnog door te zagen en deze zaagsneden ook weer op te vullen met tweecomponentenlijm. Blijft een perfect geïsoleerd wielstel over.
Kostte wat tijd en geduld maar werkte wel.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
130* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #5 Gepost op: 09 februari 2020, 08:35:38 »
Grappig, afgelopen kerstvakantie precies zulke wielstellen gemaakt. Maar dan bedoeld voor stroomafname over de puntlagers, zoals Roco bijvoorbeeld bij de blokkendoosrijtuigen met stroomafname toepast. Daarvoor zijn wielstellen nodig waarbij de aspunten elektrisch van elkaar zijn geïsoleerd. Ik had een rijtuig overgenomen waarbij die wielstellen waren verdwenen en Roco vraagt €6 per stuk. :o
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Let op wielpofiel en leidmaat
« Reactie #6 Gepost op: 09 februari 2020, 13:02:37 »
BertV,

zo maak ik halfassen, voornamelijk voor Ade en Roco wagens.
Denk eraan dat wielen voor marklin een ander wielprofiel hebben dan wielen voor 2L.

Daarom ga ik uit van het juiste wielprofiel, dus marklin op marklin en 2L op 2L.
Dat kan overigens ook door wielen te wisselen.

Mijn ervaring is verder dat de leitmaat van het wielstel afgestemd moet zijn op de leidwijdte in de wissels. Als je dat niet doet dan zal het wielstel ontsporen in het wissel.

Groet, Willem

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2020, 13:17:53 »
Hallo Willem,

Ik heb er verder geen ervaring mee dus ik geloof je gelijk. Echter bij mij rijdt het spulletje nu geheel zonder problemen rond, ook over wissels, bochtwissels en Engelsmannen. Kennelijk zijn deze wielstellen dus niet zo kritisch.

Groeten,
Bert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstroomassen ombouwen naar gelijkstroomassen
« Reactie #8 Gepost op: 09 februari 2020, 13:32:56 »
Het is niet zo dat de wielstellen niet kritisch zijn, het zit hem in de tolerantie van de wissels. De ruimte bij de puntstukken en de strijkregels is bij de meeste wissels wat groter dan de NEM-norm voorschrijft.
Ik bouw mijn wissels zelf volgens NEM en daar komt een Märklin wielstel echt niet doorheen. En zelfs een origineel Roco wielstel niet want daar staat de speermaat nog op de oude waarde van 14,3mm.