Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: PWM-regelaar: problemen.  (gelezen 4729 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: PWM-regelaar: problemen.
« Reactie #15 Gepost op: 07 februari 2020, 19:25:22 »
Inderdaad, bij langzaam rijden zal je een lagere duty cycle hebben dus zie je het nog meer.

@gruspoor Waar haal je die 17Hz vandaan? Iedereen die ik ken vindt 50Hz @50% echt bloed irritant. 100Hz vind ik minder maar nog steeds waarneembaar.


Timo


Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: PWM-regelaar: problemen.
« Reactie #16 Gepost op: 07 februari 2020, 20:37:53 »
Sorry, haalde zaken door elkaar. 17 is het minimale aantal beelden per seconde dat we nog als live zien in een film. De refresh rate van een pixel moet inderdaad veel hoger zijn.
Groetjes Gert

Soest in H0


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: PWM regelaar problemen.
« Reactie #17 Gepost op: 07 februari 2020, 20:44:56 »
@Klaas
Heb je ook nooit het probleem dat de motoren van je treinen warm worden? Zorgt de HF factor er voor dat er nauwelijks een stroom door een motor spoel loopt?

EDIT: lama, zie de smoorspoel al
Die smoorspoel is alleen nodig bij klokankermotoren. Die hebben een lage zelfinductie waardoor ze van de HF te veel stroom trekken en dus bloedwarm worden. Bij motoren met een ijzeren anker heb ik er nooit een spoel voor gezet.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: PWM-regelaar: problemen.
« Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2020, 15:39:36 »
Ik heb nu goede resultaten behaald met een optrekcurve @32kHz.

Ik geef eerst een puls van 40ms en dan verhoog ik de dutycycle met een telkens oplopende tijd. De dutycycle begint op 35/255 en blijft oplopen tot 70/255 (top snelheid).
Ik vond hem eerst wat snel optrekken daarom doe ik het verhogen van de dutycycle telkens met een iets langere tijd.

Het afremmen was ook wat abrupt daarom doe ik het zelfde met de tijden tussen het verlagen van de dutycycle.

Werkt als een zonnetje, maar alleen voor de class 156. De andere treinen (met vliegwielen) komen nauwelijks op gang. Maar goed dat ik niet was begonnen met het kopen en solderen van een Westra of permaloog centrale ;)

 De lampen flikkeren in ieder geval niet zichtbaar en ik stoor me niet echt aan de helderheid. Nu alleen nog licht in die trein bouwen.

iig bedankt voor de moeite, mensen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: PWM-regelaar: problemen.
« Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2020, 16:32:05 »
De andere treinen (met vliegwielen) komen nauwelijks op gang. Maar goed dat ik niet was begonnen met het kopen en solderen van een Westra of permaloog centrale ;)
Om te beginnen zijn de Weistra regelaar en het Permaloog systeem geen centrales. Het zijn gewoon treinvoedingen.
Dat treinen met vliegwielen slecht op gang komen komt volgens mij doordat de pulsen bij 32kHz veel te kort zijn.
De Weistra regelaar begint bij ongeveer 30Hz en eindigt bij 100Hz. Ik gebruik de Weistra regelaar al jaren en ben er tevreden over. Je zou toch eens je tegenzin moeten overwinnen en er 1 bouwen. Dan kun je tenminste uit ervaring vertellen of het wel of niet een goed ding is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: PWM regelaar problemen.
« Reactie #20 Gepost op: 11 februari 2020, 08:22:36 »
Ik denk dat je wat gemist heb Klaas. Ik had er een geprogrammeerd... succesvol ook nog  (y)

Ik had gister met mn arduino + H-brug een goede weistra regeling. Ik was ook bezig met het vastleggen van de relatie tussen pwm/dutycycle en snelheid, maar ik maakte een kleine fout bij de berekening waarbij ik te veel resolutie verloor in de vorm van afrondingsfouten. Rekenen met zo'n uController is echt rocket science, type cast vergeten of per ongeluk delen voor vermenigvuldigen en de uitkomst is fout.

Het rijgedrag van 2/3 treinen was goed. Alleen de class 156 zeurt. Deze heeft ook geen vliegwiel en maakte ook iets meer brom geluid. De Mallard reedt wel prima.

De 3e loc die ik probeerde was een br185 die nog nooit eerder had gereden bij mij. Deze had wel leds. En natuurlijk flikkerde het ding als een kerstboom zoals verwacht....
Het rijgedrag was het probleem ook niet. De knipperende leds op 20Hz zijn de stoorfactor.

Dit is een schakeling wat ik zou willen proberen. Een stroombron met een extra diode en een elco.

Het idee is dat de condensator ervoor zorgt dat op ca 10% dutycycle de leds niet raar doen. Ik heb nog niks berekend en ik weet nog niet wat de capaciteit moet zijn voor ca 10mA aan stroom verbruik.

Als de elco's toch te groot zouden zijn, dan voed ik de leds wel zonder een stroombron.

Voor de binnenverlichting wilde ik hetzelfde doen. Ik heb een 12V led strip, maar als ik die ga 'stroombronnen' moet ik de smd weerstanden vervangen door 1~10 Ohm.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: PWM regelaar problemen.
« Reactie #21 Gepost op: 11 februari 2020, 12:46:58 »
Ik denk dat je wat gemist heb Klaas. Ik had er een geprogrammeerd... succesvol ook nog  (y)
Het rijgedrag was het probleem ook niet. De knipperende leds op 20Hz zijn de stoorfactor.
dat had ik niet gemist, maar het verbaasde me dat jouw software uitvoering zo anders reageert dan mijn hardware uitvoering. Vooral omdat je schrijft dat het gezoem niet om aan te horen is. Bij mij is het zo dat bij het aanzetten vanaf 30Hz een lichte brom te horen is, maar eenmaal op snelheid hoor ik geen storende geluiden meer.

Wat de knipperende leds betreft, daar zal je inderdaad een vorm van buffering voor moeten verzinnen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: PWM-regelaar: problemen.
« Reactie #22 Gepost op: 12 februari 2020, 11:39:12 »
@bask185, grappig dat je met dat idee komt. Zie hier ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: PWM-regelaar: problemen.
« Reactie #23 Gepost op: 21 februari 2020, 08:03:02 »
Moest ff mn koei uit de sloot vissen  ::).

Ik heb wat smd componenten binnen. Helaas was mijn conrad winkelwagen 2x gewist omdat er iets misging met de betaling en met poging drie was ik uiteindelijk de gelijkrichters vergeten. Ik heb ook nog niet ontdekt hoe ik precies die kap van mn 156 moet loskrijgen zonder hem te slopen. Ik weet wel hoe het moet, maar het is dus gevalletje van 'makkelijker gezegd dan gedaan'... ik ben dus nog niet met de printjes begonnen. Ik heb in ieder geval 0805 weerstanden, diodes, witte en rode leds en BC847 (= BC547 in SOT23) transistors. Ik had ook 220uF condensators gekocht die erg klein zijn. Alleen ze waren voor 6.3V ofzo, daar had ik niet helemaal goed opgelet. :-[

Ik ben voor de club bezig om een nieuwe module baan (de amerika baan) te voorzien van M-rails en elektronica. Ik heb tot nu toe een ringleiding gelegd en een beetje rond gereden met een analoge trafo. Ik heb 2 stroom circuits en ik kan natuurlijk een transformator kast maken met 2 van die grote grijze ZWARE M* trafos er in, maar daar voel ik echter weinig voor.

Ik wil voor deze baan wel een weistra regelaar toepassen. Natuurlijk wel een geprogrammeerde  ;D. Het plan is om een 12V voeding te gebruiken voor de rijspanning. Met een DC-DC boost converter wil ik dan de 24V spanningspuls opwekken.

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)