Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig  (gelezen 3317 keer)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Gepost op: 03 februari 2020, 20:17:25 »
Ik gebruik de Tams FD-R Basic 2 functiedecoder voor 2 sluitseinen en 3 frontseinen.
Alles is volgens pagina 15 van de Handleiding handleiding aangesloten.

De trein komt op een analoge baan te rijden.
De ledjes zijn rechtstreeks met de transformator verbonden: de trein staat niet op de baan. De decoder herkent overigens een analoge baan (pag. 10). De sluitseinen doen het goed. Wanneer wordt overgeschakeld naar vooruitrijden blijven de sluitseinen branden. Eerst bij een bepaalde snelheid (de transformator is al flink open gedraaid) schakelt de decoder over naar frontseinen. Hoe kan dat?
Ligt dat aan het feit dat op wit (licht vooruit) 3 ledjes zijn gesloten en op geel (licht achteruit) maar 2?
Knar46

PS. Een tweede exemplaar vertoont hetzelfde verschijnsel.
 
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2020, 09:26:33 door Bert van Gelder. Reden: Lange link gefixt »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2020, 08:56:17 »
Eerste vraag die in me opkomt, waarom een decoder als je analoog wilt rijden? ???

De ledjes zijn rechtstreeks met de transformator verbonden
Ik neem aan dat je daar bedoelt decoder?

Daarnaast is me niet duidelijk hoe je de ledjes heb aangesloten. Aantal vragen daarover:
- Staan de ledjes in serie of parallel?
- Hoeveel weerstanden gebruik je?
- Tussen waar en waar sluit je de ledjes aan?

Voor laatste verwijs je wel naar pagina 15 dus ik neem aan dus neem aan tussen wit en blauw voor frontseinen en tussen geel en blauw voor sluitseinen. Elk met een weerstand in serie en met anode richting blauw. Maar puur ter controle.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #2 Gepost op: 04 februari 2020, 09:12:40 »
Knar, jouw link functioneert niet goed. Haal de aan het eind weg. dan gaat het goed.
Jeroen

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #3 Gepost op: 04 februari 2020, 09:27:28 »
Is gebeurd.

Dank voor de melding Timo..

Gr, Bert
Team moderatoren

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2020, 10:13:19 »
Timo, dank voor je reactie.

Eerste vraag die in me opkomt, waarom een decoder als je analoog wilt rijden? ???

Het is een analoge treinset met loc en stuurrijtuig. Van oorsprong bestaat de verlichting in beide uit een lampje dat alleen de frontseinen voor en achter (kleur wit, moet geel zijn) laat branden en dan ongeacht de rijrichting.
Dat is geen gezicht en ik wil de set met juiste lichtwisseling analoog verkopen.

Ik neem aan dat je daar bedoelt decoder?

Daarnaast is me niet duidelijk hoe je de ledjes heb aangesloten. Aantal vragen daarover:
- Staan de ledjes in serie of parallel?
- Hoeveel weerstanden gebruik je?
- Tussen waar en waar sluit je de ledjes aan.

Ik bedoel inderdaad decoder.
De ledjes staan parallel. Het zijn ledjes met elk een weerstand (zo gekocht). De schakeldraad van de frontseinen zit aan de witte die van de sluitseinen aan de gele decoderdraad. De andere (+) draad van de ledjes aan de blauwe. Alles is dus goed aangesloten.
Vermeld kan nog worden worden dat als ik de loc op mijn programmeerspoor zet (CV1 op 3 de fabrieksinstelling) de seinenwisseling op F0 normaal verloopt.
Mijn Lenz regelaar biedt de mogelijkheid op adres 000 analoog te rijden. Dat doet de loc ook maar wisselt dan de seinen niet.
Groet
Theo

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #5 Gepost op: 04 februari 2020, 12:37:35 »
Hoi Theo,

kun je alleen maar testen met je Lenz regelaar?

dan wordt wellicht de analoge bedrijfstoestand niet herkend.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #6 Gepost op: 04 februari 2020, 16:54:35 »
Dat is geen gezicht en ik wil de set met juiste lichtwisseling analoog verkopen.
Dan zijn twee diodes een stuk makkelijker en goedkoper ;D

Mijn Lenz regelaar biedt de mogelijkheid op adres 000 analoog te rijden. Dat doet de loc ook maar wisselt dan de seinen niet.
Is dat DE analoge voeding die je gebruikt? Anders zou het best wel daar in kunnen zitten. De decoder zal dan vooral het digitale signaal zien en dus een digitaal commando verwachten.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2020, 17:33:15 »
Is dat DE analoge voeding die je gebruikt? Anders zou het best wel daar in kunnen zitten. De decoder zal dan vooral het digitale signaal zien en dus een digitaal commando verwachten

Timo merkwaardig is dat bij analoge besturing op het  programmeerspoor (adres op 0) de decoder niet reageert (geen seinwisseling). Weg van de baan en de decoder aangesloten op een losse transformator de seinwisseling er wel is maar op een merkwaardige manier zoals aangegeven aan het begin van dit draadje.
De handleiding stelt (pag 10) dat de decoder zich automatisch op analoge of digitale sturing instelt. Controleren van CV 29 is dus niet eens noodzakelijk.
Groet
Theo
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2020, 17:51:52 door knar46 »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2020, 20:39:16 »
Dan is denk ik de centrale zo slim echt DC te gebruiken indoen het om het programmeerspoor gaat.

Maar je hebt hem dus ook aan een echte trafo geprobeerd? Dus niet je centrale Was dat een Fleischman MSF trafo of een PWM sturing? Decoders willen nog wel eens moeite hebben met dat soort dingen.

En ja, standaard staat analoog aan maar controleren kan natuurlijk nooit kwaad.

En wil je makkelijk => decoder eruit, 2 diodes erin ;) ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #9 Gepost op: 05 februari 2020, 15:00:08 »
Timo, de transformator is een gewone FLM 6730.

En wil je makkelijk => decoder eruit, 2 diodes erin ;) ;D

Iemand is nooit oud genoeg om te leren. Met hulp van forumgenoten is het mij gelukt in de loop der tijd kennis te vergaren wat betreft ledjes, weerstanden en condensators. Nu dwing je mij ;D verder te duiken in de wondere wereld van de elektronica inzake diodes. Ik ben begonnen aan een kleine zelfstudie van de encyclopedie. De stroom (of moet ik zeggen spanning) vloeit van plus naar min (doorlaatrichting). Bij de aansluiting op de wielen kijken we in de rijrichting van de loc (vooruit).

De frontseinen.
De + van diode aan het rechter wiel en de - van de diode aan de rode draad (+) van de gele ledjes. De schakeldraad van de gele ledjes (zwart) - naar het linker wiel.

De sluitseinen
De + van de diode aan het linker wiel en de - van de diode aan de rode draad (+) van de rode ledjes. De schakeldraad van de rode ledjes (zwart) - naar het rechter wiel.

Klopt dit? De hamvraag is dan - en dat geldt voor veel elektronica componenten - welke diode moet ik hebben.

Mvrgr

Theo

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #10 Gepost op: 05 februari 2020, 20:34:34 »
Timo, de transformator is een gewone FLM 6730.
Dat is een MSF trafo, daarmee zelf nooit gezien dat een decoder er moeite mee had maar misschien precies deze :-\

Iemand is nooit oud genoeg om te leren.
Gelukkig zijn diodes hier toepassen een stuk makkelijker dan een decoder ;D Eigenlijk zelfs simpelere dan het hele decoder verhaal.

De stroom (of moet ik zeggen spanning) vloeit van plus naar min (doorlaatrichting).
Stroom is goed, denk maar een een waterval. Water stroomt, de hoogte van de waterval is wat het spanning spannend maakt ;D

De frontseinen.
De + van diode aan het rechter wiel en de - van de diode aan de rode draad (+) van de gele ledjes. De schakeldraad van de gele ledjes (zwart) - naar het linker wiel.

De sluitseinen
De + van de diode aan het linker wiel en de - van de diode aan de rode draad (+) van de rode ledjes. De schakeldraad van de rode ledjes (zwart) - naar het rechter wiel.
Correct! Denk ik, want ik kan nooit de polariteit van analoog onthouden :angel: Maar goed, branden de sluitseinen aan de voorkant dan wissel je de draden naar de wielen om. Gebeurd me ook nog steeds met de witte en gele draad van een decoder ::)

De volgorde van (weerstand, ) led en diode maakt niet uit zoals bij elke serieschakeling. Dus diodes kunnen ook aan één wiel aangesloten worden alleen dan beide andersom. De ledjes komen dan ook andersom zodat de + (anode) van de led altijd aan de - (kathode) van de diode zit en andersom. (+ (anode) van de diode altijd aan de - (kathode) van de led.)

De hamvraag is dan - en dat geldt voor veel elektronica componenten - welke diode moet ik hebben.
De toepassing hier is super basis, eigenlijk voldoet hier elke diode* die de stroom aan kan. Nu zal de stroom naar de ledjes ook niets voorstellen dus dan houd je nog steeds alle diodes over. De meest standaard diode is dan de 1N4148.


Timo


* Hiermee bedoel ik normale diodes. Eigenlijk zijn hier zelfs de meeste zener diodes toe te passen maar die kan tot gekke situaties leiden. Schottky diodes zouden wel gewoon kunnen maar zou het gewoon bij de "huis-tuin-en-keuken diode" houden  ;D
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2020, 10:43:11 »
Eerste vraag die in me opkomt, waarom een decoder als je analoog wilt rijden? ???

Beter rijgedrag misschien ???
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2020, 12:56:24 »
Met een functiedecoder  ::)
Die schakelt alleen maar functie, lees verlichting.
Zal het rijgedrag niet veel beter van worden :angel:
Gr.
Eric

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #13 Gepost op: 06 februari 2020, 15:39:38 »
bask185, mijn bedoeling staat in het begin van #4: "ik wil de set met juiste lichtwisseling analoog verkopen".
Onderstaand is te zien hoe de lichtwissel verloopt.
https://www.youtube.com/watch?v=vHf7Jc9yIrU
Ik heb inmiddels diodes besteld.
Theo

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re: Tams functiedecoder schakelt merkwaardig
« Reactie #14 Gepost op: 09 februari 2020, 23:09:24 »
Timo, dank voor je uitgebreide commentaar. De functiedecoder is inmiddels verwijderd en met twee diodes werkt het prima. Ik wil tevens een condensator (twee dus) invoegen. Dat kan - neem ik aan - op iedere  plaats met de plus en de min van de elco aan de goede kant.
Een gelijkrichter is niet aan de orde: de ledjes geel en rood brnaden maar in één rijrichting.
Groet
Theo