Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"  (gelezen 53644 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #135 Gepost op: 23 april 2020, 16:56:59 »
@Paul,
Daar zal ongetwijfeld de prijs een paar keer over de kop gaan.

@Marc,
De bedoeling is wel 1 zichtzijde open te houden en de rest als ondersteuning van het bouwwerk.
Wat voor lijm komt ervoor in aanmerking? Contactlijm of zoiets?
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #136 Gepost op: 23 april 2020, 17:13:44 »
Ik heb wat ervaring met het bouwen van dit soort zaken. Ik heb ooit twee houten zeilschepen gebouwd, die staan in een "stolp" van glas. Dat is bewust gedaan omdat plexiglas erg makkelijk krast. Maar het hangt ook van de grootte af, omdat glas in verhouding zwaar is. Als bodemplaat heb ik destijds gewoon MDF gebruikt.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #137 Gepost op: 23 april 2020, 18:29:33 »
@Meino,

Glas zie ik niet zo zitten, dat zou in transport kunnen breken of wat.
Zoals ik het nu in gedachten heb aan zichtzijde open, achter half afgedicht (voor het licht).
De zijkanten als ondersteuning van het geheel.
Het dak ook.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #138 Gepost op: 23 april 2020, 23:56:10 »
Ik zie het pakket nu duidelijk liggen.
Is aangekomen dus.

Succes met het uitzoeken hoe je nu verder moet.
Ik zit in een risico groep van het virus, anders was ik wel langsgekomen.
Nu maar even niet.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #139 Gepost op: 06 mei 2020, 23:00:48 »
Na enige hoofdbrekens over de Kathedraal:

Nu met een berg "bouwstaal" van Ronald.V moet er toch wel iets van te fabrieken zijn.
Toch maar eens lopen ijsberen door het huis om te kijken wat i allemaal heb aan bouwmateriaal.
Mooie gelegenheid om van rommel af te komen ook.

Zo vond ik een stuk spaanplaat, welke een dikte van 18mm heeft, zelfde als piepschuimlaag wat ik voor de rest van de baan als toplaag gebruiken zal.
Gaat naadloos over.

Hopelijk trekt die door lijmen en verf niet krom, er zit nu een bruin deklaagje op.

Er liggen dikke stukken foam op voorraad.
Hier kan ik nog wel extra steunberen bij maken als versteviging en tegen kromtrekken.
Ook in het dak kan ik horizontaal wat stevigheid creëren en wat "balken" verborgen ophangen.

Dan nu een beetje uitmeten en beoordelen of het allemaal kan.
De hoogte is toch wel fors 30 meter 1:1
Dan zou die ook zo hoog in centimeters worden.

Ik heb de hoogte vastgesteld tot aan het glaswerk en met glaswerk erbij zit ik op zo'n 20 cm hoogte.
Er moeten nog daklichten op (driehoekig)

Nu een beetje aan het beoordelen of het klopt en overkomt.
De indeling is iets anders dan de laatste tekening.
Dit stuk beslaat 30 cm breed, dan kom ik net op de getekende paralelweg uit tussen talud en werkspoor.

Toch wel fraai als er wat meer binnenruimte is tussen de sporen en als je tweesporig kan aanleggen.

De eerste indrukken: euhmmm, geen klein loodsje. :D





Hier aan de gang met proefleggen/uitmeten met de 3D prints.



Het moet een soort omgekeerde schoenendoos worden die aan de voorkant (inde lengte) open is.
Een diorama in een module.

Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 06 mei 2020, 23:05:00 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #140 Gepost op: 06 mei 2020, 23:16:28 »
Je zou met karton een doos-model kunnen fabrieken en dan schuiven en meten en passen.

Of alleen het oppervlak (kranten papier)

Ronald
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #141 Gepost op: 06 mei 2020, 23:19:45 »
Ja, ik vind het wel lastig dat precies uitmeten, het is een beetje op de gok voor mij.

Heb het in Scarnm opgemeten maar weet niet hoe nauwkeurig die tool meet.
Als die afwijkt, nou, dan heb ik me behoorlijk vergist.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #142 Gepost op: 06 mei 2020, 23:50:28 »
30 cm hoog? niet slecht. Mijn loods is vloer tot plafond 16 cm, op t diepste punt (staat beetje schuin) ook ongeveer 16 cm diep. Hou dr rekening mee dat je voor een mooi beeld wel wat diepte in je loods nodig hebt, anders voelt t niet echt als "binnen".

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #143 Gepost op: 07 mei 2020, 12:40:25 »
Hoi,

Denk dat ik ook in die buurt van die maten kom.

Met het foam kan ik ook aardig proef plaatsen met wat schilderstape.

Straks de maten definitief opmeten en dan kan er gebouwd worden.



Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2020, 15:50:40 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #144 Gepost op: 07 mei 2020, 17:27:31 »
En nog een stapje verder vandaag.

Langzaam komen we bij de definitieve afmetingen.



Het voorbeeld telt 4 baksteen vakken aan de buitenkant, de hoogte van de staander is 12 cm. Hee die is makkelijk uit te rekenen: 4 vakken van 3 x 3 cm!

Daarbovenop het glaswerk.

Ook begin gemaakt met het Cameoplotmateriaal van NielsB.  (y) Heel eenvoudig een stikkervel. Voorzichtig lospeuteren en op een transparant sheetje gekleeft.
Gaat heel goed. 1mm spijltjes en je kan goed door het "glas" heenkijken.
Het moet nog de hoogte in!

Nu wachten op een lading styreen hoekstrips.



Totzover vandaag.

« Laatst bewerkt op: 07 mei 2020, 17:35:21 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #145 Gepost op: 07 mei 2020, 17:46:05 »
Goed bezig Koen (y)

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #146 Gepost op: 10 mei 2020, 00:41:40 »
Nou,

Daar is ie dan.
Wat zo lang in mijn hoofd zat komt er eindelijk uit.
Ik schrik wel een beetje van de afmetingen, alles verdwijnt erin, geld, styreen, 3Dprints, zelfs de Unimog. ;D
De afmeting is nu 50 L x 19 B x 16 H in centimeters.
Alles nog los/vast met schilderstape.



Aan het prakkiseren wat te doen, hoe het glas ophangen ??? Ook wilde ik eerst de achterkant dichtlaten maar wil hem nu zeker ook lichtdoorlatend maken voor als ie los op een tafel staat. De linkerzijde is wel dicht, ik moet ook ergens stevigheid creëren.
Denk eraan nog hoek of T-strips te plakken bovenop de muren voor meer stevigheid en een plek waar de "glas-sheets" op kunnen landen.
Ook deze kunnen nog verstevigd worden met hoekstrips boven en onder.



Een kiekje naar rechts. Met het glasprobleem rees de vraag of ik een extra binnengeraamte moet maken, niet aan gedacht.
Klein compromisje dat de staanders 12 cm hoog zijn en het glaswerk 4 cm "hoger".
Omdat te bereiken maak ik op strategische plekken nog extra lange staanders ( bouw ik op uit foam)die ik zo onopvallend mogelijk plaats, de zwarte foam wanden maak ik dubbelwandig.
Hier zou dan ook het dak op moeten gaan rusten.
Hier dan ook weer extra hoekstrips in de planning.



In ieder geval ontstaat er genoeg dieptewerking. Een ruim kijkgat is het geworden.
In gedachten om nog een stuk muur onderaan door te laten lopen zodat je wat meer onderscheid hebt.
De baksteenvakken gaan 3 x 3 cm meten dus ik dacht aan hooguit 3 cm lijntje doortrekken over de lengte.
Het dieseltje staat op het stamspoor buiten.

Het front komen stalen deuren voor, daar denk ik nog over na.

Weer een stap verder.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2020, 01:33:28 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #147 Gepost op: 10 mei 2020, 09:51:33 »
Koen,
het wordt inderdaad een heel bouwwerk.

Maar...
Als je naar reactie #119 gaat kijken zijn de onderdelen conform je eigen plaatje samen te stellen.

En dat is dan ook waarom ik vraag naar dit soort schets ideëen, wanneer ik weer eens een vraag krijg.
Het is meer om de vragensteller te laten ervaren, na te denken over hoe en wat.

Als er nog aanvullende specifieke onderdelen nodig zijn (langer, korter hoger iets anders etc  laat het weten)
Maak ik ze voor je. (y)
Ik volg dit item met belangstelling.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #148 Gepost op: 10 mei 2020, 12:10:21 »
Ronald,

Als de staanders en de balken voor de kraan rails onderscheid van de dragers dan kan ik besparen op de kosten.
De hoekstrips neem ik van Evergreen tzt.

Kunnen we misschien brainstormen over stalen staanders (gewoon een balk) van 16 cm tot aan het dak.
Daar kunnen dan de reeds geproduceerde dragers op rusten.
Dan krijgt het pand meer stevigheid.

Ik had het miss van te voren kunnen uit tekenen maar het is ook nieuw bouwen voor mij en try en error.
Vooral ook de afmetingen verschalen was wel een dingetje.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2020, 12:16:12 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal"
« Reactie #149 Gepost op: 10 mei 2020, 13:21:28 »
Ja,  maar dat is ook helemaal niet erg.
Proberen, bedenken en gewoon aangeven wat je wil.

Je mag ook terug sturen wat je niet meer wil gebruiken.
Ik kan er altijd wat mee.

Wat ook kan is dat als je een definitief idee hebt dat ik dat eerst voor je uittekenen.

Met de door jouw gewenste/exacte maten erbij.
En als je de sheets wil inzetten dan deze maten ook doorgeven.  svp.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.