Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)  (gelezen 49534 keer)

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #180 Gepost op: 03 mei 2021, 22:08:41 »
Na vier pogingen moet dit het maar zijn:



Het dak van het fabrieksgebouw heeft me de nodige hoofdbrekens gekost. Het idee was een zinken dak. De kleur grijs van zink is alleen nog niet zo makkelijk. Na een drietal pogingen er iets van te maken de spuitbus grondverf er maar weer overheen. Dan maar een roestig dak. Er een onbestemd bruin kleurtje van Citadel er op gesmeerd. Vervolgens met poeders oud roest, wit en nogmaals oud roest er dit van weten te maken. Mijn gevoel zegt me nog een laagje te doen, dus tijd om te stoppen. Die laatste stap blijkt er meestal een teveel te zijn.

Groeten,
Gerard

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #181 Gepost op: 03 mei 2021, 22:24:32 »
Misschien nog een wash er overheen met zwart of donkergrijs of zwartbruin? En dat er dan wat achterblijft in de naden. Er mag nl wel iets meer contrast in. En als alles goed droog is daarna voorzichtig, niet te dik, bijna droge kwast, wat drybrushen met blackmetal of gunmetal. Heb je dat niet dan heel licht grijs.

Is maar een idee.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #182 Gepost op: 04 mei 2021, 06:48:30 »
Eens dat er wat meer contrast in mag. Een wash twijfel ik over, ik ben bang dat ik dan de poeders wegspoel. Die zijn niet gefixeerd met lak. Bij een van de eerdere pogingen heb ik dat wel gedaan, maar het resultaat beviel me niet. Ik denk eerder aan wat zwart poeder langs de randen (zwart of rooskleur) en misschien nog wat andere roestkleuren. Eventueel nog een laagje dark earth, ik denk er over om daar ook de muren wat mee te vervuilen. Voorlopig laat ik het even zo, ik ga er even rustig over nadenken voor ik het overhaast weer verpruts.

Groeten,
Gerard

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #183 Gepost op: 04 mei 2021, 09:41:17 »
Eens dat er wat meer contrast in mag. Een wash twijfel ik over, ik ben bang dat ik dan de poeders wegspoel. Die zijn niet gefixeerd met lak. Bij een van de eerdere pogingen heb ik dat wel gedaan, maar het resultaat beviel me niet. Ik denk eerder aan wat zwart poeder langs de randen (zwart of rooskleur) en misschien nog wat andere roestkleuren. Eventueel nog een laagje dark earth, ik denk er over om daar ook de muren wat mee te vervuilen. Voorlopig laat ik het even zo, ik ga er even rustig over nadenken voor ik het overhaast weer verpruts.

Groeten,
Gerard

Misschien een wash (waasje) met airbrush?

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #184 Gepost op: 04 mei 2021, 11:50:42 »
Dat zou een optie zijn, maar over dergelijk geavanceerde apparatuur beschik ik niet, Gerard. Kort geleden heb ik nog eens over de aanschaf nagedacht, alle plussen en minnen op een rij gezet. Onder de streep kwam er uit dat ik vooralsnog geen airbrush aanschaf. Nu is dat even lastig, maar er komt wel een oplossing.

Groeten,
Gerard

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #185 Gepost op: 04 mei 2021, 13:46:33 »
Er zijn ook spuitbussen zinkspray, in verschillende kleur nuances.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #186 Gepost op: 04 mei 2021, 16:07:29 »
Ik zou gewoon wat proberen met acrylverf. Met zwart en wat meer wit, een vleugje blauw en een vleugje ‘metallic’ verf krijg je een dak dat redelijk natuurgetrouw is. Roestsporen breng je nadien aan, uit bruin en oranje.

Voordeel van deze methode is dat je gebruikt wat je waarschijnlijk toch al in huis hebt. Ik heb er persoonlijk een hekel aan om voor één dakje een hele bus aan te schaffen.

Wolter
Moins mais mieux.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #187 Gepost op: 04 mei 2021, 16:22:02 »
Het ziet er mooi uit ,ik hoop alleen dat er geen regenbui komt .
Afwatering ?
groet kees

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #188 Gepost op: 04 mei 2021, 19:58:51 »
Ed en Wolter, dank voor de suggesties. Ik ga op mijn gemak nadenken hoe ik verder ga met het dak. Kees, het regent gelukkig nooit in Bad Bimmelberg ;). Maar een hemelwaterafvoer staat nog op het to do lijstje. Ook het stationsgebouw moet er nog van worden voorzien.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #189 Gepost op: 14 mei 2021, 16:53:21 »
Brandnetel in wording:





Deze brandnetels zwerven al een paar maanden in mijn kast rond. Er nu maar eens wat mee proberen. De grote brandnetel kan meer dan 2 meter worden. Dat zou in spoor 0 zo’n 4,5cm zijn. Ik vind dat vrij groot, voorlopig streef ik naar een cm of drie. In plaats van de meegeleverde metalen stangetjes gebruik ik groen sisal dat ik al jaren heb liggen. Ooit bedoeld voor naaldbomen te maken. Ik ben hier nog wel even mee zoet, en tegen de tijd dat ik een plant klaar heb zal ik wel een zenuwinzinking hebben. Wordt vervolgd.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #190 Gepost op: 15 mei 2021, 14:41:00 »
Het eindproduct:



Best wel aardig geworden, maar voor spoor 0 gewoon te groot. Meer is voor spoor 1 of daaromtrent. Nu heb ik nog veel van de bladeren over, misschien ga ik ze gebruiken voor “gele toorts mk3”. De vorm is niet verkeer en de bladen hebben een aardig groengrijze kleur, het kartelrandje komt er met een scherp mes vast wel af.

Groeten,
Gerard

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #191 Gepost op: 19 mei 2021, 13:34:52 »
Mooie vorm, maar lijkt inderdaad meer 1:32 dan 1:45/1:43,5. Zijn ze ook in een kleinere schaal verkrijgbaar? Dan zouden die misschien wel bruikbaar zijn.....

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #192 Gepost op: 22 mei 2021, 21:18:05 »
Rogier, niet van Mig. Je hebt er wel geëtste en lasercut in h0, dat zou ook een optie zijn. Brandnetels zijner in veel maten. Deze was ik toevallig tegengekomen en het was een probeersel.
Over probeersels, ik wil eigenlijk nog telefoon/telegraafdraden of een elektriciteitsleiding maken. Dat hoort er voor mij wel bij. Vandaag een paar palen gemaakt van zo’n 18 cm en even voor proef neergezet. Ik ga er nog even over nadenken, het werkt visueel niet helemaal zoals ik gehoopt had:



Let niet op de klemmetjes om ze tijdelijk overeind te houden, en ze hebben nog niet de juiste kleur, en er hangt nog geen draad tussen. Dan ziet het er vast anders uit. Maar ook dan, het splitst het baantje een soort van in twee in de lengte.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
« Reactie #193 Gepost op: 23 mei 2021, 08:44:54 »
De telefoon/telegraaf/elektriciteitsleiding gaat definitief niet door. Ik liep er gisteravond nog eens langs en zag opeens waar het fout gaat. De verhouding tussen de masten en de bomen. De bomen zijn eigenlijk veel te klein. Zo lang er geen ander hoge objecten naast staan, valt dat visueel wat minder op. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het fabriekje. Maar met die masten er bij, gaat het mis. Terwijl die omgerekend maar een meter of 8 hoog zijn. Veel lager kan niet, omdat er een spoor onderdoor loopt, dan wordt dat weer niet geloofwaardig. Ergo, (helaas) geen palen met een nutsvoorziening van een of andere soort. De palen bewaar ik gewoon voor een volgend project.

Groeten,
Gerard

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Kreisbahn nach Bad Bimmelberg.
« Reactie #194 Gepost op: 23 mei 2021, 11:19:15 »
Titel aangepast...

Gr  Bert
Team moderatoren.