Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 06:34:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Gebrek aan inspiratie voor een baanontwerp in schaal TT  (gelezen 7458 keer)

ArtMan

• Offline Offline
Re: Gebrek aan inspiratie voor een baanontwerp in schaal TT
« Reactie #15 Gepost op: 10 February 2008, 18:42:58 »
uiteraard ;D

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 10 February 2008, 18:44:57 »
ArtMan,

Je moet natuurlijk gaan bouwen wat je zelf inspirerend, leuk, mooi vindt! Om veel speelmogelijkheden te hebben, zou ik je aanraden om een industriebaan te maken. Je kunt daarin zelf bepalen of je aan een kant bijvoorbeeld een schaduwstation maakt, om materieel te stallen, een loc om te laten lopen, of dat je alles in het zicht plaatst.
Persoonlijk vind ik een schaduwstation een welkome aanvulling. Dan is er nog de vraag hoeveel rails en wissels wil je gaan leggen. Ik zou een beetje voor een gulden middenweg gaan, geen overdaad aan wissels, maar wel voldoende, om lekker te kunnen rangeren.
Je kunt de baan leuk situeren tussen bedrijven waar je ook weer lekker aan kunt knutselen en waar onder/achter je weer een opstelspoor kunt verstoppen.
Ook is het handig om even uit te zoeken welk tijdperk en land je na wilt bootsen, dat kun je nu nog gemakkelijk doen aangezien je geen materieel hebt.
Het tijdperk en land bepalen voor een groot deel waar je met de baan naar toe gaat, wat voor soort bedrijven gerechtvaardigd zijn en wat voor natuur er omheen komt. (als je tenminste voor een realistische omgeving gaat).

Hieronder nog even twee snelle ideeen, echter wel in N, omdat ik de geometrie van TT niet goed beheers.

Groeten,

Frank

EDIT:

Heb je ook al aan smalspoor gedacht? Ik merk dat je niet vies bent van experimenteren (schaal TT bijvoorbeeld). Ik denk dat smalspoor heel erg leuk kan zijn. Bijvoorbeeld H0e. Je rijdt dan op 9mm breedt spoor en de het materieel en die scenery zelf zijn wat groter.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2008, 18:46:42 door Frank. Reden: aanvulling »

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 10 February 2008, 19:47:20 »
Frank: je zegt een paar wijze dingen in je betoog. Dank je.

In de eerste plaats smalspoor H0e, is dat het materiaal van Bemo?

Verder zeg je niet teveel wissels..., enz Ook daar ben ik het helemaal mee eens. Het moet geen groot metaal vlak worden.

Tja, ik ben altijd erg weg van Zwitserse landschappen en het liefst zou ik het spoor naar de Matterhorn willen nabouwen want die treinreis heb ik vorig jaar gemaakt. Iets om nooit te vergeten ;-)

TT heeft mijn aandacht getrokken omdat, zoals ik al eerder zei, het niet zo klein is als N en ik vind de rails van Tillig (met name de wissels) verschrikkelijk mooi om te zien.

Ik wacht nu op de catalogus van Tillig want ik ben benieuwd naar hun radiussen. Misschien kan ik nog at experimenteren en heb ik de mogelijkheid om op 1 uiteinde een "klimspiraal" te maken. Misschien kanik dan nog een klein beetje een Zwitsers landschap nabootsen.

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #18 Gepost op: 10 February 2008, 19:53:44 »
Met een spiraal erin zijn je mogelijkheden verdubbeld. Want dan kan je onderin een schaduwstation maken, en bovenin een (groot) kopstation met industriegebied. En ik denk wel dat het dan bergen schilderen wordt gezien je diepte.

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 10 February 2008, 19:57:39 »
Ja, zeker meer mogelijkheden.

Wat is trouwens de krapste diameter van een cirkel bij N?

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #20 Gepost op: 10 February 2008, 20:07:21 »
Bij minitrix is R1 met een straal van 194.6 mm dus dat is een diameter van ong 40 cm. Moet gaan als je de tafel wat dieper maakt. Die 5 cm.

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 10 February 2008, 20:09:58 »
Hmm. Moet ik toch maar eens over N gaan nadenken. Heb je geen problemen met materieel dat ontspoort op deze krappe radius?

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #22 Gepost op: 10 February 2008, 21:23:23 »
Ik heb nog geen problemen gehad, maar als je een industriebaan maakt, zijn het toch meestal korte locjes (toch) En er wordt niet hard gereden. En als je naar Jeroni's baan kijkt (om maar een super voorbeeld te noemen, mooi werk Jeroen) Dan zie je dat het aan de details ook niet ontbreekt.

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 February 2008, 22:42:13 »
Hmm. Moet ik toch maar eens over N gaan nadenken. Heb je geen problemen met materieel dat ontspoort op deze krappe radius?
Ik wil je de kleinste radius van N sterk afraden, als je met lange 2-assers of lange personenrijtuigen/stoomloks wilt rijden. Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld de dubbeldekkerrijtuigen wel eens uit R1 liepen
Niets is zo vervelend als modeltreinen die uit de rails lopen, helemaal in een spiraal, waar je niet goed bij kunt. Ik zou dan ook niet kleiner dan R2 gaan. Daarvan kun je een rondje leggen op zo'n 55 cm.
De Tillig TT R1 is volgens mij zo'n 60 cm, maar daar zit je weer met het ontspoorprobleem verwacht ik. R2 zit dan rond de 70 cm, dat is dus wel fors meer dan 35 cm.
Je keuze voor Tillig rails kan ik begrijpen, fraaie rails, fraaie wissels.
Wat betreft 'een stukje zwitserland': Het lijkt mij het leukst om zo'n eigen ervaring in een modelbaan te verwerken, zodat het iets persoonlijks heeft en je een bepaald doel hebt om naar toe te werken. Ik weet alleen niet hoe dat stuk spoor er uit ziet en of dat een beetje te vertalen is naar jouw beschikbare ruimte. Maar met een beetje fantasie en wat schrapwerk is heel wat mogelijk.

Plan:

Impressie:

Groeten,

Frank

« Laatst bewerkt op: 11 February 2008, 15:48:49 door Frank. Reden: plaatjes toegevoegd »

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 05 March 2008, 17:14:36 »
Beste allemaal,

Mijn excuses maar ik was dit draadje uit het oog verloren door uitschakelen email notificatie.. ::)

Inmiddels kan ik melden dat ik toch ben overgestapt op schaal N ivm de slechte verkrijgbaarheid TT. Bovendien zit je steeds vast aan de zeer hoge verzendkosten vanuit Duitsland.

Op dit moment bestaat m'n n spoor spulletjes uit een trix mobile station, een minitrix NS 6400 met zimo decoder en een simpel ovaaltje van minitrix rails. (Maar bij m'n vaste baan stap ik over op peco)

@Frank dank je voor de tips en je ontwerpen die je hier gepubliceerd hebt. Ik hou me aanbevolen voor creatieve ideeen gebaseerd op een oppervlakte van 3,5 meter bij 0,6 meter  ;)

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 05 March 2008, 17:16:25 »
Goede keuze!

In schaal N kun je op 350 * 60 een prachtige baan bouwen. Weet je al welke kant je op wilt? (land, tijdperk, hoeveelheid spoor/wissels, omgeving, etc.)

MVG

Frank

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 05 March 2008, 17:28:59 »
Hee Frank,

leuk dat je zo snel reageert. Ik heb, zoals ik al noemde, een NS railion 6400.

Maar ik ben niet zo gebonden aan de werkelijkheid. Ik ben altijd erg weg van de zwitserse spoorwegen en onze eigen NS. Ik heb er geen probleem mee als dat door elkaar rijdt. (Met de wetenschap dat enkele diehards op dit forum mij zullen vervloeken  ;D)

Het landschap van Zwitserland spreekt me altijd erg aan.

Al met al denk ik dat het een combi wordt van NS en Zwitserland met de nadruk op zwitserland. Periode IV/V. Rangeren heeft de voorkeur met een enkele ICE op de achtergrond (bv in pendelstand voor de variatie)

Wat heeft jouw voorkeur, by the way?

vergeten

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 05 March 2008, 17:31:32 »
Nou maakt niet uit, je kan natuurlijk ook electrisch gaan rijden. Maar ja tis wat je mooi vind natuurlijk

vind ik ook  ;) wat maakt mij dat nou uit ;D

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 05 March 2008, 18:11:37 »
Hallo,

Iets Zwitsers is mijns inziens een goede keuze. Bergen zijn geoorloofd en zijn gemakkelijk te gebruiken om stukken spoor te verbergen. Bovendien zien goed gemodeleerde bergen er erg mooi uit.

Verschillend materiaal doorelkaar zal niet iedereen kunnen waarderen. Echter, er is wel iets voor te zeggen om alle modellen die je mooi vindt door elkaar te laten rijden. Een grensstation valt af in dit geval, op die manier is Nederland niet met Zwitserland te combineren. Misschien is een Zwitsers landschap dan het leukst en moet je die rare gele treinen die door bergen rijden maar voor lief nemen.

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar een baan met een middelgroot station en genoeg mogelijkheden om te rangeren. Eventueel een enkelsporige lijn, dat geeft wat meer ruimte. Verder hangt het een beetje af van de manier waarop jij de baan wilt aansturen. In combinatie met koploper is het bijvoorbeeld leuk om personen treinen rondjes te laten rijden en zelf het rangeerterein te besturen. Persoonlijk zou ik niet teveel willen op het oppervlak, dan krijg je een onrealistisch geheel en dat gaat vervelen.

Ik zou gaan voor:
Zwitsers landschap
Koploper aansturing
enkelsporige hoofdbaan (eventueel deels dubbel)
ruim schaduwstation
goederenoverslag + rangeerterein

MVG 

Frank

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 05 March 2008, 18:55:44 »
@Frank,

Het geel zal niet voorkomen. Ik beperk me tot het rode railion. Het zal dus iets minder opvallen in een berg landschap.

Wat je zegt over het niet te "vol" maken kan ik alleen maar beamen. Veel modelbaantjes zijn maar al te vaak vergeven van de rails. Gelukkig heb ik dat inzicht wel.