Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan  (gelezen 3659 keer)

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Gepost op: 14 januari 2020, 16:39:09 »
Beste forumleden, na flink wat experimenteren de afgelopen weken rijden mijn beide treinen met Rocrail braaf om de beurt hun rondjes op mijn eerste digitale baan. Dit is een ovaal met inhaalspoor en schaduw kopstation. Graag zou ik een blok er bij willen doen plus wat wissels om een wat gevarieerder treinbeeld te krijgen. Ook kijk ik of wat met rangeren zou kunnen, omdat ik een leuke rangeerloc met digitale koppelingen 2e hands op de kop getikt heb. De ruimte die ik heb is echter beperkt tot maar 155 x 120 cm, en ik werk met Fleischmann Profi rails. Wat zouden jullie me aanbevelen? Mijn Anyrail ontwerp huidige baan plus een idee voor een 5e blok heb ik bijgevoegd. Ik heb nu 2 hoge snelheidswissels aan de zijkanten die de bottleneck vormen tussen blok 1 en 2 versus blok 3 en 4.

De baanontwerpen heb ik via dropbox gedeeld, ik hoop dat dit werkt.

https://www.dropbox.com/s/8e5g2thwirkmcbz/Herman%20Fleishman%20v0110120%201345%20bestaande%20baan%20met%20schaduw%20station%20met%20wissels%20NIET%20als%20aparte%20secties.jpg?dl=0

Vijfde blok idee;

https://www.dropbox.com/s/d2oyfqjma63h1jt/Herman%20Fleishman%20v0110120%201345%20bestaande%20baan%20met%20schaduw%20station%20met%20blok%205%20extra%20omloopspoor.jpg?dl=0

Het plaatje in RocRail;
https://www.dropbox.com/s/2wau2h23bskd2pt/RocRail.png?dl=0
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 16:47:05 door Herman_C »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2020, 17:07:56 »
Ik heb je plaatjes even naar de BNLS plaatjesserver gezet :)

Baanontwerp:



5e blok:



Rocrai:



gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2020, 15:06:54 »
Persoonlijk zijn het twee slechte ideeën. Een trein zal altijd stoppen. Probeer een ontwerp te maken van een ovaal met minimaal 3 blokken erin.
Haal blok 2 weg en deel het dan overgebleven spoor in tweeën. Je hebt nu 3 blokken achter elkaar, waardoor een trein op volle snelheid rond kan rijden. Nu rijdt een trein een blok in en moet dan meteen afremmen, omdat er geen leeg blok meer is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2020, 10:55:21 »
Ik heb je plaatjes even naar de BNLS plaatjesserver gezet :)

Dank je Ronald!

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2020, 11:13:02 »
Probeer een ontwerp te maken van een ovaal met minimaal 3 blokken erin.
Haal blok 2 weg en deel het dan overgebleven spoor in tweeën. Je hebt nu 3 blokken achter elkaar, waardoor een trein op volle snelheid rond kan rijden. Nu rijdt een trein een blok in en moet dan meteen afremmen, omdat er geen leeg blok meer is.

Dag Gerard, hartelijk dank je voor je advies. Dat continue stoppen van treinen, waarbij ze ook nog continu op elkaar moeten wachten, is inderdaad irritant. Begrijp ik je goed dat je stelt dat het beter is om blok 2 op te delen in 2 nieuwe blokken? Als je zo'n ovaal met 3 blokken maakt zou je ook blok 1 kunnen opdelen. Is dat mogelijk niet handiger omdat er iets meer spoorlengte in dat blok zit? Of zowel blok 1 als blok 2 in twee nieuwe blokken te knippen? Dus 4 stuks? Hoor hopelijk graag nog van je wat je hier van vindt voordat ik RocRail ga herprogrammeren. Omdat er al voldoende secties in blok 1 en blok 2 zitten hoeven er geen isolatoren verder meer in denk ik.

Groeten, Herman

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2020, 12:32:05 »
Herman,

Ik heb even een andere tekening gemaakt. Hiermee hoop ik het een en ander te verduidelijken.

Iedere kleur is een aparte sectie (sorry ik werk liever met twee secties in een blok). Licht en donker blauw zijn een blok, net zoals licht en donker bruin, licht en donker paars en licht en donder groen en oranje en geel. Om het geheel passend te krijgen denk ik dat je een 6102/3 met een baby zaagje of roco zaagje op maat moet zagen. In paars gewoon een beetje verbuigen, dat vinden je treinen wel goed. Behalve groen en oranje zijn alle secties tussen de 40 en 50 cm, dus zal een blok gemiddeld 90 cm zijn.
Dus met een trein van ongeveer 75 cm moet lekker rond gereden kunnen worden. Als je met twee treinen gaat rijden, en je laat ze beide dezelfde kant op rijden, zul je zelfs meemaken dat je station regelmatig leeg is.

Ik hoop dat je het begrijpt vraag anders gerust verder.

Groet,

Gerard van der Sel.

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2020, 12:52:39 »
Dank je Ronald!

Graag gedaan, Herman ;)

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2020, 18:59:00 »
Herman,

Ik heb even een andere tekening gemaakt. Hiermee hoop ik het een en ander te verduidelijken.
Iedere kleur is een aparte sectie (sorry ik werk liever met twee secties in een blok). Licht en donker blauw zijn een blok, net zoals licht en donker bruin, licht en donker paars en licht en donder groen en oranje en geel. Om het geheel passend te krijgen denk ik dat je een 6102/3 met een baby zaagje of roco zaagje op maat moet zagen. In paars gewoon een beetje verbuigen, dat vinden je treinen wel goed. Behalve groen en oranje zijn alle secties tussen de 40 en 50 cm, dus zal een blok gemiddeld 90 cm zijn.
Dus met een trein van ongeveer 75 cm moet lekker rond gereden kunnen worden. Als je met twee treinen gaat rijden, en je laat ze beide dezelfde kant op rijden, zul je zelfs meemaken dat je station regelmatig leeg is.

Ik hoop dat je het begrijpt vraag anders gerust verder.

Groet,

Gerard van der Sel.

Dag Gerard, dank je voor je moeite om eea te tekenen. Het plaatje is helder maar niet helemaal wat ik voor ogen heb. Doordat mijn blokken 1 en 2 maar liefst 4 secties per blok hadden, en mijn blok 3 maar 2 grote secties die één derde van baan bestreken, en ik blok 3 als wachtblok had opgenomen, stond mijn 2 loc's continu op elkaar te wachten. Daarom heb ik de blokken allemaal opgeknipt in RocRail en ben van 3 naar 7 blokken gegaan. Dat rijdt tenminste een beetje door  (y) . De treinen komen nu ook eventueel achter elkaar binnen op hetzelfde spoor, en rijden of staan steeds op 6 verschillende plekken/blokken ipv 3. Ik hoop dat het verbeterde Anyrail en RocRail ontwerp te zien is voor jullie, hopelijk kan Ronald deze op zijn server zetten.

https://www.dropbox.com/s/74xb66uoezfxyhc/Herman%20Fleishman%20v1710120%201800%20bestaande%20baan%20met%20schaduw%20station%20met%20wissels%20NIET%20als%20aparte%20secties.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/t34qzxuviq00m24/RocRail%20nieuw.png?dl=0

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2020, 12:53:06 »
Er zijn meer mensen die plaatjes kunnen uploaden  ;D
Nu jij nog.
Hier het plaatje:


En een zeer korte cursus:
1) Selecteer rechts het "Plaatje Uploaden"
2) Selecteer het plaatje uit dropbox en druk op Upload
3) Pak de onderste URL (gebruik ik standaard)
4) Plak de URL in je bericht.

Groet en succes,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2020, 17:07:24 »

Dank je voor de uitleg Gerard. Helaas is er bij mij geen optie "rechts" om een plaatje te uploaden. Alleen boven het bericht is een icoontje "Voeg afbeelding toe". Bedoel je dat?
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2020, 17:27:28 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Herman_C

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB Epoche IIIb
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2020, 17:07:42 »
Even een update over deze digitale beginnersbaan voor andere starters die dit draadje mogelijk lezen. Ik heb de baan uitgebreid met een extra omloopspoor en 2 wissels. Na aanschaf van de tweedehands Profi rails en wissels heb ik deze weer schoongemaakt met railgum en wasbenzine en gemonteerd. Ondanks de beperkte afmetingen van deze baan van 160 x 120 cm ligt er toch al 9 meter spoor in met 5 wissels met 10 blokken en 16 secties. Na het aanpassen van Rocrail, en een paar dagen stoeien met deze software, kan ik 3 treinen automatisch rechtsom laten rijden.

Tips voor beginners:

- Heb geduld
- Ik gebruikte luidsprekerdraad zwart/rood 1,5 mm2 voor het bedraden van de rails. Kost EUR 6 voor 10 meter, dus met een kleine baan is ruim voldoende.
- Ik gebruikte 0,14 mm2 draad (bruin) om de wissels te switchen. En zwart luidsprekerdraad voor de voeding.
- Aan alle sectie- en voedingscontacten die aan de rails zitten heb ik de bedrading vast gesoldeerd. Je kan het draadje ook klemmen op het contact bij de Profi rails, maar omdat ik de bak regelmatig verplaats of overeind weg zet gaat dit een keer fout.
- Met weinig treinen en een kleine baan heb je geen aparte booster nodig. De Roco Z21 centrale die ik heb kan maximaal 2 ampere aansturen. Met 3 digitale treinen en 2 verlichte wagons kom ik nu op maximaal 0,5 ampere. De baan is nu zo'n beetje vol.
- Neem 2 secties per blok met meldingen ENTER en IN bij Rocrail - dat is voldoende.
- Neem je 1 sectie in 1 blok dan is de ENTER2IN melding onbetrouwbaar; treinen stoppen te vroeg of te laat.
- Neem voor de minimale lengte van een sectie de lengte van de treinen die je er over wil laten rijden - ik gebruik +/- 70 centimeter voor schaal H0
- Laat de wissels bij voorkeur buiten de blokken. Monteer er bv twee tegen elkaar en maak daar dan 1 blok van. Dit is makkelijker want je hebt maar 1 contact nodig voor de sectie en 1 voor de vaste stroomvoorziening. Het sectiecontact kan je tussen de 2 wissels in monteren.
- Als je 1 wissel apart als blok opneemt is dat meer werk omdat je dan 3x de stroom moet aansluiten, waarbij het ook niet mogelijk is om op die plek een isolator te plaatsen voor de sectie. Dus moet je daar dan een klein stukje rails van bv 10 cm er tussen zetten voordat de isolator er tussen kan. Het sectiecontact zit dan tussen de wissel en het kleine stukje rails. Dit doe je dan 3x voor 1 wissel.
- laat je treinen die langer dan de lengte van de wissels hier over heen rijden, laat dan de wissel staan in de geschakelde stand staan en laat deze niet naar een standaard positie terug switchen. Anders wordt de wissel omgezet onder de rijdende trein en ontspoord deze.
- Begin met alles 1 kant op te laten rijden. Rijdt je trein de verkeerde kant op en krijg je een botsing, zet dan het vinkje uit in Rocrail onder Tabellen - Blokken - Algemeen - Configuratie - "Rijrichtingsveranderingen toestaan". Dit staat helaas standaard aan als je de Router hebt gebruikt om de rijwegen van je baan in kaart te laten brengen, als je geen rijrichting pijltjes in het baanontwerp hebt toegevoegd. Maar moet je dus in alle blokken uit zetten.
- Wil je trein niet automatisch een blok inrijden terwijl er geen materieel staat? Per trein en loc moet je de toegang tot het blok te verlenen. Zie in Rocrail onder Tabellen - Blokken - Toestemmingen - Toelaten. Verder dien je het Type trein aan te vinken. Dit is gekoppeld aan de eerder opgegeven details van de trein of loc. RocRail filtert verder automatisch de desbetreffende treinen uit de blokken. Vul je niks in bij een blok, dan rijdt er ook niks in.
- Begin met 1 trein rijdend te krijgen. Breidt daarna uit naar 2 locomotieven en zo verder. Voordat je 3 locs kan laten rijden ben je wel even verder. Maar geeft een grote voldoening.
- Programmeer de optrek versnelling en remvertraging van de locomotieven. Deze staan vaak te hoog qua optrekken en remmen ingesteld vanaf de fabriek. Verlaag het optrek tempo en rem tempo, dat geeft een rustiger en realistischer beeld. Zie de CV handleiding van je loc bij CV #3. Programmeer het liefst apart op een programmeer spoor.
- Wil je dat treinen mooi langzaam en op 1 bepaald punt laten remmen? Of juist even laten wachten voordat ze gaan remmen zodat de wissels vrij zijn voor andere treinen? Gebruik dan de BBT-optie die je kan programmeren bij de locomotief, per blok. Zie Tabellen - Locomotieven - BBT.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2020, 20:28:28 »
Wissels zijn in principe geen (onderdeel van) blok.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2020, 20:46:55 »
Wissels kunnen best onderdeel van een blok zijn. Dat de makers van besturingsprogramma's daar anders mee omgaan is vers 27.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #13 Gepost op: 07 februari 2020, 11:19:00 »
ProRail heeft overal een mening over  ;D ;D
Groeten Joop, machinist Lls

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Advies gevraagd mbt uitbreiden van digitale (start)baan
« Reactie #14 Gepost op: 07 februari 2020, 14:17:37 »
Een wissel is in principe nooit een onderdeel van een blok volgens ProRail. Voor ons ModelProRail-ers kan het wel eens makkelijk zijn om een wissel toe te voegen aan een blok, dat scheelt terugmelders als je 100% gedetecteerd wilt rijden of je treinenloop op wat kleinere banen wat vlotter wilt laten verlopen.
Dus niet al te recht in de leer aub.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.