Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 14:40:26
Rocky Rail 2019 door metresil
Vandaag om 14:26:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 14:15:25
REE 2020 door Rondje_HO
Vandaag om 14:06:16
MRDirect aansturen door JMRI door MRdirect
Vandaag om 14:05:50
Faller Motor 629 schakelen met Digikeijs DR4018 door Fred
Vandaag om 13:58:54
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Jelmer
Vandaag om 13:58:38
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door nighttrain1
Vandaag om 13:55:38
Wissel wordt omgezet bij inrijden spoorsectie door VvKan
Vandaag om 13:45:12
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Edsko Hekman
Vandaag om 13:36:05
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 13:33:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Smalspoorfan
Vandaag om 13:16:23
MAX zoekt de beste modeltreinbouwer van Nederland door Scratchbuilt
Vandaag om 12:18:33
Fleischmann wagon type Rens van de NS door nederbelg
Vandaag om 11:51:44
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door Jeronimos
Vandaag om 11:41:23
DR5000 en gelijkstroom door Ronald Halma
Vandaag om 11:32:41
H0 Krähehof zolder door ron.kraaijkamp
Vandaag om 11:32:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:22:29
Vraag over de Broekweg in Leiden? door Peter Kleton
Vandaag om 10:43:33
keerlus door Kees28
Vandaag om 10:26:19
Tram bord door Chris Westerduin
Vandaag om 10:16:31
Schmale Spuren Biervilt Challenge door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:17
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
Vandaag om 09:58:15
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 09:52:20
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
Vandaag om 09:34:28
Ombouw Marklin naar Fleischmann? door Jan-Peter
Vandaag om 09:05:30
Duidelijke foto('s) gezocht van het oude station Culemborg (m.n. perronzijde) door Jeronimos
Vandaag om 09:02:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Floris
Vandaag om 08:35:04
Nieuwe datum "Rijswijk", 24-26 sept. ‘21, valt samen met Smalspoormodelbouwdagen door Floris
Vandaag om 08:11:34
BNLS-Werkspoor - Bouw KleiNSpoor? NS Beel 2600 door Gerke
Vandaag om 08:02:31
  

Auteur Topic: Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase  (gelezen 1720 keer)

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase
« Gepost op: 11 januari 2020, 12:01:00 »
Hallo modelspoorders,

Al vele jaren volg ik de diverse onderwerpen en baanplannen op dit forum. Het is mij opgevallen dat er veel deskundigheid onder de gebruikers aanwezig is en dat men graag bereid is deze te delen met anderen. Hulde daarvoor.
Zelf ben ik jaren aan het bouwen geweest aan een redelijk grote spoorbaan van 650 bij 650 cm. Maar zoals het zo vaak gaat, de start is ambitieus en de plannen zijn wild. Door de tijd gebeuren er allerlei dingen waardoor de hobby op een lager pitje komt te staan. Bij mij dus ook. Wij hebben ons huis verkocht en zijn nu in ons nieuwe stekje op orde gekomen. Tijd dus voor een nieuwe start.
De beschikbare ruimte is een stuk kleiner, ik heb nu ca 525 bij 325 cm tot mijn beschikking, daarbij moet ik wel opmerken dat er nogal wat beperkende factoren zijn wat betreft de bruikbare oppervlakte. Er is een trapgat, een raam wat bereikbaar moet zijn, een doorloop naar een deur, een leidingkoker en voor service doeleinden is het ook handig zijn als de omvormer voor de zonnepanelen te bereiken is. De hoogte is nergens geen beperking en varieert van 220 cm aan een lange kant naar 350 cm aan de andere.

Enkele opmerkingen wat betreft de schaal en dergelijke.
De gebruikte schaal is HO, gelijkstroom, er wordt analoog gereden. Tijdperk rond 1950 dus vooral stoom, er zijn ook diesel en elektrische locomotieven. Ik ben niet zo strak in de leer en heb ook veel spullen die ik mooi vind.
De locomotieven, rijtuigen en wagons komen van verschillende merken, maar vooral Fleischmann en Roco. Railmateriaal van Roco, wissels voor de schaduwstations met bovengrondse aandrijving, de wissels voor de zichtbare baan zijn van Peco en worden door Tortoise motoren aangedreven. Er wordt vooral gebruik gemaakt van flexrail. De wissels heb ik zonder schade uit de oude baan kunnen halen, de rails zijn nog bruikbaar voor de schaduwstations. Voor mij is de techniek belangrijker als de scenery.
Voor de besturing gebruik ik de electronica van Gahler en Ringstmeier (MPC), de software is van Dieter Kalender (DKnBahn), dit is freeware, werkt goed en heeft een mooie grafische interface. Ik heb veel MPC spullen van de vorige baan die dus weer gebruikt gaan worden.

Het ontwerp wat ik nu gemaakt heb heeft 1 doorgaand station met 4 sporen en een locdepot, een kopstationnetje op een hoger niveau, 2 ondergrondse schaduwstations en een paternoster. Deze paternoster is voor het plaatsen van gehele treinsamenstellingen.(de uitvoering zal in eerste instantie handmatig zijn)
In de eerste opzet ben ik uitgegaan van een 2 sporige paradestrecke, dit kreeg ik echter niet op een acceptabel manier voor elkaar omdat de mogelijkheden om in een schaduwstation terecht te komen niet fatsoenlijk te realiseren zijn met de voor wat grotere loc's benodigde boogstraal. De minimale boogstraal is nu 48 cm, uitgaande van de Roco railgeometrie waarmee het plan is getekend in Railmodeller Pro. Er is nu gedacht aan een rondlopende 2 sporige baan met aan beide zijden van het doorgaande station een aftakking naar de schaduwstations welke ondergronds met elkaar verbonden zijn zodat "rond" rijden mogelijk is. Er is ook een aftakking naar een op een hoger niveau gelegen kopstationnetje. (met de layout daarvan ben ik nog aan het stoeien). Willen jullie meedenken? Alle op en aanmerkingen zijn van harte welkom, velen weten meer als 1 en als je er met een frisse onbevangen blik naar kijkt vallen soms zaken op die ik over het hoofd heb gezien.
Op sommige plaatsen maak ik een deel van de baan uitneembaar, bijvoorbeeld de oversteek bij de deur.
De plattegrond met de rode sporen is niveau -4. De niveaus -2 en -3 heb ik er niet bij gezet, daarop liggen de sporen die naar de schaduwstations lopen.
De hellinghoek is nergens groter als 2,5%.

Het hoofdstation ligt rechts boven op niveau 0. De sporen bij het trapgat zijn van de paternoster.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Met vriendelijke groeten,  Wout






[/
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2020, 14:30:16 door Wout br52 »

Zilte

  • Gast
Re: Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2020, 12:18:32 »
Goedemorgen Wout,

Het meedenken is veelal eenvoudiger, als er beschikking is over beeldend materiaal. Een schets van de ruimte met daarin de aangegeven de beperkingen en maten volstaat en ook een printscreen/JPG van het plan is praktisch.
Zo vanuit uw beschrijving is alleen maar een ruwe schets op te maken, die met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid onjuist zal zijn.

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2020, 13:38:01 »
Goedemiddag,

Ben aan het uitzoeken hoe ik het baanplan erbij kan krijgen.
Is me nog niet gelukt via de forum site die daarvoor is bedoeld, krijg steeds een foutmeldeing. Er wordt aan gewerkt.

Bedankt voor je reactie.

MVG Wout

Zilte

  • Gast
Re: Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2020, 13:44:59 »
U kunt ook de afbeelding uploaden op het forum. Zie links onder algemeen. Dit forum even voor de tweede keer openen in de browserbalk, klikken op uploaden en dan de url in een bericht plakken.

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2020, 13:54:27 »
Gelukt door eerst een schermafbeelding te maken.
Afbeelding staat in de eerste post.
Ga nu de andere niveaus erbij zetten.

Bedankt voor het meedenken.

MVG Wout

Zilte

  • Gast
Re: Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2020, 14:04:11 »
Het station is bij het trapgat?

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2020, 14:21:10 »
Hallo Zilte,

Het station is rechts boven, bij het trapgat wordt een paternoster om hele stammen op te bergen.

Plaatjes staan inmiddels bij de eerste post.

Met vriendelijke groeten,

Wout

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
    • Mijn levenswerk
Re: Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2020, 14:56:50 »
Ik zou het lok depot tussen hoofd en zijlijn inleggen. Hoofdlijn achterlangs. Meer rijlengte en kans op mooie doorkijkjes.

Verder kan de zijlijn niet in en uitrijden zonder kortstondig op de hoofdlijn te komen.

Ook kan je niet omlopen zonder de hoofdlijn te berijden.

Lijkt mij dat de boemel niet verder de hoofdlijn op gaat.


Groet Jeroen

Zilte

  • Gast
Re: Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2020, 14:57:43 »
Heel wat rij-mogelijkheden en genoeg ruimte om het nodige op te stellen. Ambitieus plan.

Is onderstaande (gruwelijk ruwe vorm vanuit Paint) een optie:



Hierbij verdwijnt de s-bocht onder de draaischijf en de bochtwissels uit het  - naar ik vermoed - uitneembaar deel.

Ook zou u de tafel aan de bovenkant met de rode lijn recht kunnen trekken, een schuin stuk rechtsonder aanbrengen en de bocht van rechts midden met 90 graden naar de paternoster kunnen brengen. Waar dan nu het spoor via de wanden naar de paternoster gaan ontstaat dan ruimte voor een rangeergebied.

Zomaar wat gedachtespinsels.

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3896
Re: Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2020, 15:22:15 »
Is me nog niet gelukt via de forum site die daarvoor is bedoeld, krijg steeds een foutmeldeing.

Hallo Wout,

Je kunt alleen afbeeldingen uploaden, elk ander bestand gaat fout. Dus een baanplan kan alleen als schermafbeelding.

Gr, Bert
Team moderatoren

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7346
Re: Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2020, 18:20:05 »
Wout, in railmodeller is het mogelijk om je plan te exporteren naar een tekening (bijv. jpg). Deze kun je dan uploaden hier op het forum. Een schermafdruk is dan niet nodig. Wel even kijken denk ik naar de grootte van het jpg bestand.
Jeroen

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2020, 09:48:38 »
Goedemorgen,

Bedankt voor jullie reacties,

@Zilte, ga zeker proberen om de hoofdlijn achter het locdepot door te leggen. Ook je andere opmerkingen ga ik bekijken. (succes met Zoutkamp)
@Jeroen, je voorstel om de hoofdlijn haaks naar de paternoster te leggen heb ik al eens geprobeerd, het wordt dan wel erg lastig om het achterliggende deel te bereiken. Ik kijk er nog eens naar.
              Het berijden van de hoofdlijn bij het uithalen van treinen in het station ga ik proberen op te lossen.
              Uploaden ga ik de volgende keer doen zoals je hebt omschreven.
@Bert, bedankt voor je antwoord, misschien een idee om het bij de handleiding voor het uploaden te zetten?

Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties, ga er mee aan de slag, vorderingen zet ik op het forum.

MVG Wout

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Dornbaum, nieuwe spoorbaan in ontwerpfase
« Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2020, 15:17:19 »
Hallo forumleden,

Enkele weken geleden mijn eerste planning geplaatst.
Aantal opmerkingen over gekregen, nogmaals dank daarvoor, welke ik geprobeerd heb om in te passen.
Om aan de linker kant te beginnen, ik heb het spoor naar de paternoster, bij het trapgat, achter de locloods langs gelegd. Hierdoor ontstaat er een rustiger beeld op het depot en de mogelijkheid voor enkele opstelsporen meer. Dit zonder dat e.e.a. overladen wordt.
Aan de rechterkant is het spoor richting schaduwstation naar de voorkant van de baan gehaald waardoor het rangeerterrein eenvoudiger te bereiken is en de mogelijkheid voor een lang uithaalspoor is ontstaan. Om dat het nu vrijwel niet mogelijk bleek om het spoor richting paternoster als dubbel spoor uit te voeren heb ik hier een heroverweging gemaakt. Is 2 sporen wel echt nodig, antwoord het zou leuk zijn maar niet meer als dat. Hier dus van af gezien.

Ik was er wel in geslaagd om alles 2 sporig uit te voeren maar het was zo'n overladen geheel, met veel Engelsmannen er in dat ik er van af gezien heb. Nu ben ik er ook niet in geslaagd om geen Engelse wissels in het hoofdspoor te leggen maar dat neem ik voor lief. Ik wil namelijk de "lange" perrons behouden en dat was niet mogelijk door alleen gewone wissels te gebruiken.

De sporen richting schaduwstations heb ik, zodra ze onder het zichtbare gedeelte komen, uitgevoerd als 2 sporen. Het binnenste spoor met de kleinste boogstraal is voor de dalende treinen, dalingspercentage is 2,6%. Door de lengte van de sporen zou er gedurende een hele tijd geen trein richting schaduwstation kunnen rijden, dit kan nu wel. Ook is het schaduwstation langs de lange muur bij de koker 20 cm lager gelegd om te voorkomen dat ik in een hele lage ruimte (30cm) moet werken bij plaatsen van wisselmotoren en bedrading.
De invulling van depot en rangeerterrein is voorlopig en kan altijd nog gewijzigd worden door voortschrijdend inzicht.

Op en aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2020, 15:29:03 door Wout br52 »