Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Josephes
Vandaag om 16:36:28
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Piko lok digitaal rijdt direct weg door brutus
Vandaag om 16:26:25
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: Lima 1310 rijdt niet  (gelezen 2693 keer)

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Lima 1310 rijdt niet
« Gepost op: 10 januari 2020, 21:58:10 »
Mijn vooroordeel over Lima is weer een keer bevestigd.

De enige lok die niet wil rijden heb ik even opengemaakt om te kijken waarom.

Ik schrik me rot.



Letterlijk maar op 1 wiel per zijde een stroomopname ??
En ook nog eens een halve cm naar binnengedrukt, geen wonder dat het niet werkt.

Is daar geen oplossing voor ??

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Lima 1310 rijdt niet
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2020, 22:13:45 »
Kans is groot dat je stroomafnemers smerig zijn
Bij beide kanten zit die onder het chassis, nadat je het deel met de koppeling eraf hebt geschroefd.

De extreme ruimte rond de wielen zorgt ervoor dat je op R360 kan rijden,

Voor meer stroomafname moet je bij het andere draaistel zijn, daar valt het meeste te knutselen. Er zit ook nog een ongebruikte as in het motor draaistel.

En voor een vergelijking: voordat dcc een ding werd reed een V200 van fleischmann ook op praktisch 2 assen. aan de motor kant heb je op alle wielen antislip
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2020, 22:20:50 door ivanzon »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Lima 1310 rijdt niet
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2020, 22:17:11 »
Waar schrik je nou zo van? Wat is er naar binnen gedrukt?
Dat is het motordraaistel. Als het goed is zit er een grote stroomafnemer in het draaistel op beide assen. Hierdoor zijn twee wielen aan dezelfde kant stroomafnemend. Dat draadje zit aan die stroomafnemer gesoldeerd.

Voor stroomafname van de andere rail moet je bij het andere draaistel zijn. Zelfde principe trouwens.

Alles bij elkaar geen geweldige stroomafname. Maar dat er helemaal niks gebeurt is wel gek. Probeer eens of het motortje werkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Lima 1310 rijdt niet
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2020, 22:34:06 »
Hi All,

In mijn oude Lima locs, zoals deze NS 1310, breng ik op alle wielen een stroomafnemer aan. Ook op de wielen met antislipbanden. Daarmee wordt de stroomafname zonder meer uitstekend en rijden de locs prima, want met de motor is meestal niets mis.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Lima 1310 rijdt niet
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2020, 22:47:27 »
Ik heb de stroomafnemer (kwam eerder niet op het woord) weer teruggedrukt zodat het kontakt maakt, hij rijd weer.

Toch blijf ik erbij dat ik de hele constructie erg speelgoed vind als ik het vergelijk met bijvoorbeeld de Fleischmann 1215 waar ik nu mee bezig ben.
Die heeft stroomafnemer op drie wielen aan elke zijde.

Mijn vooroordeel misschien.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Lima 1310 rijdt niet
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2020, 23:17:28 »
Toch blijf ik erbij dat ik de hele constructie erg speelgoed vind als ik het vergelijk met bijvoorbeeld de Fleischmann 1215 waar ik nu mee bezig ben.
Tussen die twee modellen is (was) ook een aanzienlijk prijsverschil. Je kan geen Mercedes hebben voor de prijs van een Lelijke Eend.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Lima 1310 rijdt niet
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2020, 23:30:35 »
Wat heb je precies teruggedrukt? Zo van boven is er geen stroomafnemer te zien. Dat fliepje waar dat draadje aanzit is alleen de soldeer lip van de stroomafnemer. Die hoort niet tegen het wiel te komen, dat zal de rijeigenschappen verslechteren door de extra weerstand. De stroomafname gaat via de assen, niet tegen het wiel. Je komt bij de stroomafnemers van de assen door het draaistel frame aan de onderkant los te schroeven. Als iemand scheutig is geweest met olie zal daar zwarte drab zitten die de stroomafname hindert. Even schoonmaken en hop :)

Ik heb gezocht op Google voor een foto van de onderkant van een Lima motor zonder het draaistel frame, maar helaas. Ik zal zo ff een foto maken als ik naar boven klim.

Ik test voor mijn werk 50+ treinen per week van alle merken (yup, ik heb een modelspoor'baan':P), en Lima rijdt vrijwel altijd. Soms is alleen een zetje nodig. En als het echt niet rijdt is er een draadje los. Vandaag toevallig een mega oude Lima Frans TEE treinstel. Die had een paar zetjes nodig, maar na even inrijden reed het prima (zoals de slogan zei: Lima is prima :P ) Alleen had de vorige eigenaar de metalen haak koppelingen er af geknipt...

Stroomafname is niet heel best inderdaad, maar toch zeker 2 wielen per kant, niet 1. Lima heeft op sommige oudere spullen donkere wielen, dat bruinerings spul wat ze gebruikten is ook niet bevorderlijk voor de stroomafname. Duurt even voor dat ingereden is en het top laagje glad gesleten is.

Mvg,

Robert

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7849
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Lima 1310 rijdt niet
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2020, 23:32:02 »
Toch blijf ik erbij dat ik de hele constructie erg speelgoed vind.
Dat model komt ook uit een tijd dat het gewoon speelgoed was en geen verzamelaarsobject. Van Lima verwachtten we toen ook niet meer dan dat.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Lima 1310 rijdt niet
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2020, 23:37:48 »
Wat bij Lima wel goed is, is de maatzuiverheid van de kappen. Die zijn goed op schaal, wat je van Fleischmann en Märklin niet altijd kan zeggen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Lima 1310 rijdt niet
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2020, 18:59:53 »
Ik wist dat ik iets vergeten was, er stonden nog foto's op mijn foon:

Op dit plaatje is het 'lipje' te zien waar het draadje aan is gesoldeert:



Dat zit dus zo:



En dit is de echte stroomafnemer:



Wat sommigen doen om de stroomafname iets te verbeteren: de 'flapjes' van de stroomafnemer iets verbuigen zodat de randjes tegen de as aan drukken en door eventuele verontreiniging en oxidatie heen snijden, zoals dit:



Veel succes.
Mvg

Robert


oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Lima 1310 rijdt niet
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2020, 19:49:32 »
... de hele constructie erg speelgoed vind ...
Misschien is Lima wel erg speelgoed?

Verder schrok ik niet zo van je beginfoto: zo ziet mijn Lima er ook uit! (op een beurs als een zeer goedkoop knutselobject aangeschaft).

oudebiels

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Lima 1310 rijdt niet
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2020, 21:49:01 »
Het is allemaal eigenlijk speelgoed :P Ook de dure modellen van de zogenaamd niet speelgoed fabrikanten. Als ik weer eens geconfronteerd wordt met mijn 'rare' hobby door anderen zeg ik altijd: 'Jongens worden nooit volwassen, ze worden alleen maar ouder en het speelgoed duurder'. Dit geldt voor eigenlijk alle hobby's. Ook voor mijn gitaren, klassieke Amerikaanse auto en computer spullen. Allemaal speelgoed :(

Maar net als wat Klaas zei: Lima probeerde wel modellen op schaal te maken voor het budget wat ze voor ogen hadden. Ze waren de eersten die een echte NS 1300 op schaal maakten met een (voor die tijd) correct gedetailleerde kap (Wanneer kwamen de eerste Lima 1300en uit? 1970achtig? of eerder?). Als de motoren iets lager waren geweest had het er nog veel beter uit gezien. Ik vind oudere Fleischmann en Märklin locs uit die tijd ook veel te lomp en slecht rijden. Ik had eens een klant over de vloer de een (oud model) Märklin 1200 kwam testen. We raakten in gesprek over verschillende modellen 1200 en ik zette een Lima 1220 op de rails en liet deze even rijden. Dat vond hij heel erg meevallen. Kruipen kunnen ze beiden niet op een analoge trafo en verder waren de rijeigenschappen vrij vergelijkbaar. Natuurlijk was dit op een schone testbaan.

Extra stroomafname is zo gefikst, stukjes fosforbrons op de bestaande stroomafnemers solderen en klaar. 50% meer stroomafname :) De nieuwere versies hebben ook extra stroomafname van de andere kant in het loopdraaistel.

Wil je minder 'speelgoed gevoel' dan is een Artitec natuurlijk veel mooier. Of een Electrotren/Rivarossi, als de te brede cabine je niet stoort.

Mvg,

Robert

valkyrienineball

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Lima 1310 rijdt niet
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2020, 15:40:46 »
Weer wat geleerd, hij moet dus op de as ipv tegen het wiel zitten.

Ik ga met deze ideetjes aan de slag, ik ga de 1310 ook zeker blijven gebruiken op mijn geplande baan.

Ik ben een bestelling bij Sommerfeldt aan het verzamelen zodat ik straks ook verder kan met het bouwen van de bovenleidingen.
Ze hebben daar ook de pantografen die hier op kunnen, dan ga ik hem op de bovenleiding laten rijden.

ideetjes genoeg.....