Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk  (gelezen 38787 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #105 Gepost op: 13 januari 2020, 00:19:55 »
Wat me we opvalt op de foto,s,zaalverlichting is niet zo geweldig.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #106 Gepost op: 13 januari 2020, 00:41:33 »
Van die zaalverlichting moet je het niet hebben voor de verlichting van je baan, nee. Maar goed, je moet zoals eerder gezegd je eigen verlichting op orde hebben.

De zaalverlichting zorgt wel deels voor de gemoedelijke sfeer van de beurs. Donkere vloerbedekking, niet teveel licht, kraampjes met gezellige verlichting... Het is weer eens wat anders dan de gebruikelijke goed verlichte betondoos :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ruud Teunissen

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #107 Gepost op: 13 januari 2020, 01:15:16 »
Beste collega modelbouwer,

Het was een mooie beurs! Ik ben voor de tweede keer naar Rijswijk getogen en heb er geen seconde spijt van gehad. Ten eerste omdat ik na maanden zoeken eindelijk twee FL H0 Rollende Landstrassewagens heb gevonden. Maar ook omdat het goed toeven was: veel te zien aan banen en veel verkoop van stokoud tot fonkelnieuw, zowel voor gelijkstroom als voor drierail; volgens mij een goed aanbod voor alle schalen.

De eerdere kritiek dat er zo weinig nieuwe banen was deel ik niet. Ten eerste wil ik iets moois best voor een tweede of derde keer zien. En ik klaag ook niet dat de Nachtwacht ook al jaren in het Rijksmuseum hangt: "Hebben ze nog steeds niks nieuws opgehangen? Wat saai!"
Maar ik snap die kritiek natuurlijk wel, maar daar heb je alleen reden voor als je elk jaar naar elke beurs gaat. En volgens mij geldt dat niet voor de gemiddelde bezoeker.

Het was prettig druk en er was een grote diversiteit, verschillende spoorgroottes, van Lego tot Philotrain. Meest indrukwekkend vond ik weer de man die bijna niet opviel aan zijn markttafel: hij die zoveel beweging aan één vrachtwagen kan geven dat je aan één scene meer verwondert dan aan een complete modelbaan. Ik weet helaas zijn naam niet, maar hulde! Niet alleen omdat hij dat maakt, maar ook omdat hij (en vele anderen) toch maar liefst twee dagen opoffert om mensen zoals ik te plezieren.

Dit bericht is dus vooral bedoeld om mensen als deze man en de deelnemers van BNLS te danken voor hun aanwezigheid: ik heb er vorig jaar en ook dit jaar weer iets van geleerd. Fijn dat jullie die tijd aan de beurs en dus aan mensen zoals ik spenderen!

Hopelijk tot volgend jaar!

Ruud Teunissen

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #108 Gepost op: 13 januari 2020, 09:13:23 »
Wij hebben dit jaar weer met veel plezier de stand van BNLS verzorgt. Met wij bedoel ik dan Richard (Nighttrain1), Pieter (pietervde) en ondergetekende. Er is weer veel tijd gaan zitten in het opstellen en bemannen van de stand, maar ik vind dat we daar goed in geslaagd zijn. Er waren leuke demo's te zien en een paar mooie banen.
Het podium was een noodgreep nadat er wat miscommunicatie was tussen de NMD organisatie en ons, maar de noodgreep heeft perfect uitgepakt. Fijn dat je er gezamelijk toch uitkomt.  (y)
We waren oorspronkelijk wat groter dan de ruimte die we bleken te hebben. Door het podium er bij te mogen betrekken, hebben we toch het meeste kunnen laten staan van wat we oorspronkelijk van plan waren. Wel hebben we nu bewust BNLS forumbanen thuis gelaten om nog wat ruimte te creeeren.
Het heeft goed uitgepakt allemaal. We hebben veel positieve feedback mogen ontvangen van bezoekers, maar ook de demogevers waren blij me de opstelling. De demogevers op het podium hadden een perfecte plek (lees: hoogte) om aan de werken (nou ja, werken... Tom kletste veel meer... ;)) en gesprekken te voeren met bezoekers.

Ik wil toch even de BNLS trambaan eruit lichten als voorbeeld van wat er kan gebeuren. Het stond daar veelal rijen dik en ik had het gevoel dat een groot deel van de NLse tram community daar samen kwam. :) Echt leuk om te zien dat mensen er zo enthousiast op reageerden. De heren hebben laten zien dat ook dat leeft!  (y) Ik kijk met grote belangstelling uit naar volgend jaar als de heren met een grotere baan komen. Jason heeft de lat in ieder geval hoog gelegd. ;)

Ik wil namens BNLS alle demogevers en mensen die met een baan deelnamen bedanken voor hun tomeloze inzet. Ik weet dat ze ook een top weekend hebben gehad en dat horen we graag.

Richard, Pieter: Dank voor jullie hulp met het mede organiseren van deze zeer geslaagde beurs!  (y)

Next stop: Eurospoor 2020! Wij kijken er al naar uit!  (y)

Groet,

Edsko

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #109 Gepost op: 13 januari 2020, 09:15:23 »
Nee, dat bedoelde ik niet.
Tijdens het snelle afbreken van de stand van 3Rail forum, stuiterde één van hun modulebakken op de grond. Dat ging niet zonder schade... Maw, de bak was wel heel snel afgebroken...

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #110 Gepost op: 13 januari 2020, 10:31:46 »
Als demo-er weer twee succesvolle dagen achter de rug.
De plek op het podium was zeker niet slecht lekker veel overzicht en goed licht.
Voor mensen zoals Ruud Teunissen, offer ik graag een weekend op, bedankt voor je positieve reactie.
Ook De BNLS organisatie uiteraard bedankt.

Zelf heb ik zelfs tips gekregen van echte deskundigen om nog betere giet resultaten te kunnen krijgen.
Zondag aan het einde van de dag nog even kort over de beurs gelopen en het viel mij op dat er gewoon hele leuke banen stonden.
Maar ook verzorgde banen, ben zelf ook best wel kritisch, maar weet ook wel hoeveel tijd en geld de mensen besteden om iets moois neer te zetten.


mvg
Marco

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #111 Gepost op: 13 januari 2020, 10:36:51 »
Tijdens het snelle afbreken van de stand van 3Rail forum, stuiterde één van hun modulebakken op de grond. Dat ging niet zonder schade... Maw, de bak was wel heel snel afgebroken...

Dat is heel sneu, balen! Ik weet uit ervaring hoe het voelt.  :-\
Hopelijk kan de schade goed hersteld worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 10:41:42 door St00mboy »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #112 Gepost op: 13 januari 2020, 10:53:03 »
Dat is enorm zuur inderdaad :(

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #113 Gepost op: 13 januari 2020, 10:57:04 »
Rijswijk is zoals ik al eens had aangehaald één van de gezelligste beurzen in Nederland. Gemoedelijke sfeer, veel goede bekenden bij elkaar en mede door de prettige lokatie weinig animositeit tussen concurrerende modelbouwgroepen maar juist een ontspannen samenzijn van min of meer gelijkgestemden ;D
Het gemiddelde niveau van de aangeboden banen neemt ook wel steeds toe, dat is goed om te zien. En daarnaast natuurlijk de traditionele grootspoor grappen.
En de Trix AD 1935 baan

en Märklin Retro jaren '50 opstelling met origineel baanplan uit 'het grote boek'.

Wat mij bevestigt waarom mijn jaren '60 retroplannen niet verder terug in de tijd gaan dan ca 1965 ;D

Ook qua aankopen heb ik toch een hoop kunnen toevoegen aan mijn jaren '60 collectie. Rijdend materieel is er genoeg bewaard gebleven, maar juist originele accessoires en aankleding in goede staat voor een fatsoenlijke prijs zijn wel een uitdaging en ik wil mijn criteria echt trouw bljiven. De beurs bood echter toch wat fraaie uitbreiding, en dat is mooi want Houten volgende week gaat mij niet lukken.
Al met al een geslaagde beurs dus.

Ik hoop voor de drierail mannen dat de schade meevalt, ik kan helaas uit ervaring zeggen dat er altijd onverwachte schade ontstaat bij zo'n klapper, allerlei onduidelijke onderbrekingen en losgelaten deeltjes waarvan je dacht dat ze echt vastzaten...misschien valt het mee.
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #114 Gepost op: 13 januari 2020, 10:57:54 »
Ik heb ook een geweldig leuk weekend gehad.
En de plek op het podium was inderdaad erg geslaagd.
Wel even een kanttekening dat er rechts een situatie was dat de tafel niet doorliep tot aan de trap
Als er iemand zou staan kijken op de kopse kant bij de module zou je achterwaarts van het podium kunnen vallen.
Gelukkig is dat niet gebeurd maar de volgende keer zou een beveiliging of tafel tot aan de trap daar niet slecht zijn.
Vanwege een Hernia moest ik wel af en toe even gaan lopen dus het kan zijn dat sommige mensen mij misgelopen zijn.
Gelukkig kon Tom alle messingwurmen prima verder helpen.
Ondanks dat heb ik toch een mooi begin kunnen maken met een messing cabine voor mijn hippel.
Zelf had ik graag nog even van John soldeert een advies voor een printplaat willen hebben maar die was zondag niet aanwezig.
Allemaal hartelijk bedankt voor de gezelligheid en Tom en ik schuiven de volgende keer graag weer aan.
Groetjes Jan






ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #115 Gepost op: 13 januari 2020, 11:05:41 »
Zaterdag geweest.

Je kan er niet van te voren koffie drinken. 9:45 werden we dan maar binnen gelaten aangezien het bij de kassa's echt te druk werd (De meeste wilde eerst een bakkie doen). Dan werden we niet tegengehouden bij de trap, en konden zo al de verkoop hal in lopen. Handelaren die boos waren en totaal niet klaar waren of bij hun stand stonden. Vond het een rommeltje van de organisatie.

Er is niks aan me vingers blijven plakken dit keer. Banen waren dit keer van hoge kwaliteit en details. Was leuk om te zien dat veel huisjes gevuld waren met inboedel.
Bij bnls vond ik het persoonlijk maar niks, de demo's waren wel interessant. Het podium vond ik niet kunnen, kon niet zien of het toegankelijk was voor rolstoelers en slecht ter been. Geen hek en leuning, 1 mis stap en je lag er naast.

Als N spoor liefhebber had ik liever meer N willen zien, maar ik heb me prima vermaakt verder.

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #116 Gepost op: 13 januari 2020, 11:37:34 »


Beste mensen,

Het waren voor ons 2 fantastische dagen ! Door de organisatie van Beneluxspoor werden we letterlijk op een voetstuk geplaatst en mochten we onze 2 banen (Newman Town in schaal 00 en OberUnter in H0e) op het podium plaatsen. Wel hadden we al direct wat bedenkingen bij de twee trappetjes aan weerszijden en werden leuningen beloofd; helaas werd daar verder geen gevolg aan gegeven. Niettemin hadden wij een grandioos uitzicht over de zaal en bij binnenkomst kon je ons al direct zien staan !

Op de zaterdagmorgen liep het direct al storm en stonden de bezoekers 3 rijen dik voor de banen, tevens ontstond er een rij voor de rechter trap. Het ontbreken van een leuning vormde nu wel een hindernis. Daarnaast moest je niet even achteruitlopen op het podium want dan viel je bij de demonstraties op tafel. Naar verluidt wilde 1 persoon een kortere route nemen en is half naast de trap beland, zo'n metertje lager. Niets gebroken of gewond, maar wel geschrokken. De rest van de dag behoorlijk druk en heel veel positieve reacties.

Op zondag was het wat rustiger, dit keer wel veel families met kleine kinderen. De uitdrukkingen op hun gezichtjes spraken boekdelen; daar doen we het toch voor ? En ach, die nieuwsgierige vingertjes over de baan en de scenery, daar komen we ook wel overheen. Zo tegen vieren was de loop eruit en konden we even bijkomen van de indrukken, en bij vijven mochten we gaan demonteren en inpakken. Hier werd wederom het grote voordeel van een micro-layout als OberUnter duidelijk: materieel eraf, laptop afkoppelen en de baan op een steekkarretje naar buiten rollen. Binnen 10 minuten gepiept. Newman Town met 5 modules en een onderstel duurde wat langer, maar om half zes was ook deze in 3 auto's transportklaar.

Goed, rest ons Edsko en het hele Beneluxspoor Team van harte te bedanken voor het fantastische weekend, de humor en de bereidwillige hulp  (y)

namens MSV de Hoekse Lijn,
Marco, Dick, Frank, Tom, Henk, Frans & Joep.

boekenwurm

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #117 Gepost op: 13 januari 2020, 12:06:01 »
Zelf op zaterdag gegaan waren er om een uurtje of 11 en toen was het erg druk wel veel leuks gezien en ook de nieuwe baan van Spijkspoor was geweldig met veel leuke details.
Het is wellicht een idee om een tijdslot te reserveren voor fotografen want bezoekers met rugzakken en dan personen met grote camera's met ook nog een statief eronder dan kun je als geïntereseerde kijker er alleen van een afstand naar kijken.
We gaan zeker volgend jaar weer.
Met vriendelijke groet,
Paul

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #118 Gepost op: 13 januari 2020, 12:13:20 »
Als je een baan echt van dichtbij wil zien is de tactiek om er achter te gaan staan en wachten tot er iemand opzij stapt.
En als een fotograaf vindt dat je te veel in zijn nek staat te hijgen, dan zeg je gewoon: ik wacht tot ik aan de beurt ben.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Nationale Modelspoordagen 11 en 12 januari 2020, Rijswijk
« Reactie #119 Gepost op: 13 januari 2020, 12:17:00 »
Met een baan van ca. 35 meter was onze BMB (Britse Modulebaan) als deelnemer op de BNLS-stand te vinden. Ik ga ervan uit dat ik namens alle BMB-deelnemers spreek, als ik zeg dat wij Rijswijk 2020 als een waar modelspoorfeest beleefd hebben. De techniek liet ons niet in de steek en onze baan liep voor de meeste treinen prima. Dat we op de BNLS-stand stonden i.p.v. solitair is m.i. een goede keuze gebleken. We hadden meer gezelligheid, er vonden leuke en goede gesprekken plaats en we konden elkaar soms helpen. De opstelling tegenover de Forumbaan is wat mij betreft dan ook een gouden greep geweest: ik had dat veel eerder al eens willen beleven. Leuk ook dat er nòg een baan met een Brits thema (Newton Town) op het podium stond.

Een indruk van onze baan:
<a href="https://www.youtube.com/v/efyZ8JBeRUM&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/efyZ8JBeRUM&amp;feature=youtu.be</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 18:23:55 door St00mboy »