Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
Vandaag om 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
Vandaag om 23:10:28
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 23:00:51
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
  

Auteur Topic: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.  (gelezen 3540 keer)

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Gepost op: 07 January 2020, 20:23:03 »
Aangezien ik de onderdelen van een aantal gelijkstroom Lima/Rivarossi NS Mat’46 stellen wil gaan gebruiken voor het maken van NS stroomlijnmaterieel (welke versie/variant weet ik nu nog niet) zit ik met een vraag.

Hebben alle versies (behalve de gele natuurlijk, die hebben zwarte raamranden) dezelfde kleur raamranden? Op het Groterdamproject.nl las ik dat de Rivarossi variant met blauwe reclamebanden een zilveren raamrandje heeft, maar wat heeft de andere Lima/Rivarossi varianten? Een beetje éénheid is wel zo netjes….

Zoals blijkt, heb ik de stellen dus nog niet. Mochten er ergens achter in de kast nog oude, niet meer gebruikte gelijkstroom Lima/Rivarossi Mat’46 stellen staan (motorisch defect, dus bijv gescheurde tandwielen is geen probleem), laat het me even weten. Het gaat erom dat de kap/neus/ramen/onderbak/draaistellen  ed nog in redelijke/goede staat zijn.

Zijn er in Houten nog voorzetneusjes voor bijv Mat'36 te verkrijgen?
En eventueel andere benodigdheden, zoals bijv draaistelzijkanten?

Marco.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7698
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2020, 21:28:40 »
Beste Marco,

Ik weet niet of er nog voorzetneusjes te koop zijn,  maar, gesteld dat je op zoek bent naar de klassieke resin neusjes uit de jaren ‘80, zou ik er niet meer naar op zoek gaan. De basisvorm is niet goed en ze zijn standaard zo krom als een hoepel. En dan hebben we het nog niet over de vorm van de ramen gehad. Ik zou proberen bij Maikel Kastelijn een paar neusjes te regelen.

En als je dan toch de kop er af gaat zagen, zou je dan liever niet de Piko hondekop als basis nemen? Ik vermoed dat die, sinds de Artitec, in prijs zijn verlaagd en ze hebben een puik aandrijvingsconcept.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2290
    • Biesje.nl
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2020, 14:57:21 »
Hoi,

Voor BV een DE 5 of Mat.'40 hoef je aan de kop niet heel veel te doen, alleen de ramen anders indelen. Mat.'34/35/36 etc is wat ingewikkelder maar kan ook nog wel als je niet bang bent om te hakken en zagen.

Piko Hondekop als basis lijkt me ingewikkelder. De schortplaten zijn recht en er zitten regengoten aan en de 'raamrubbers/frames' zijn meegegoten in de kap. Dat maakt schuren straks lastiger. Ook ben ik geen fan van de ramen van de Piko HK. Ze zijn niet vlak aan de binnenkant doordat het opstaande randje niet onder het raamframe zit zoals bij de Lima.

En over de Lima/Rivarossi ramen gesproken: er zijn 3 'Raamkleuren'. De eerste is metaal/zilver, voor bij de olijfgroene versies, grijs, voor bij de grasgroene versies (zoals bij de reclamebanen) en zwart voor de gele met reclamebanen. De Lima is de enige die de correcte grijze raamframes heeft voor de groene versies. Rivarossi maakte het zichzelf wat makkelijker door in de groene ook de zilveren te gebruiken.

De Rivarossi heeft natuurlijk een betere aandrijving dan de Lima, mits de tandwielen niet gebroken zijn. De Piko HK rijdt altijd wel goed, maar heeft een 'lompere' aandrijving die door de ramen zichtbaar is.

De oude voorzetneusjes zijn idd af te raden. Vorm is niet mooi en ze zijn te breed (want gemaakt voor de brede lompe Lima Hondekoppen). Dan moet je zoveel aan het neusje verbouwen dat je beter de Limarossi neus als basis kan nemen.

Mvg,

Robert

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2020, 19:53:09 »
Eind jaren '80 heb ik inderdaad met de destijds verkrijgbare resin neusjes een Mat'46 en DE1 gebouwd. En met de Mastica wanden een Lima Hondekop verbouwd. Uiteindelijk zijn deze modellen nu natuurlijk 'gewoon' verkrijgbaar, en is de drang naar zelfbouw dus een stuk minder.
Maar worden er nu helemaal geen (bijv Mat'36 of Mat'40) resin neusjes meer gemaakt? Neem aan dat MK ook een resin neus (of soortgelijk materiaal) heeft gebruikt voor zijn DE3 en nu Mat'36? Uiteindelijk is de messing neus op dit laatste model een optie, geen standaard....

Is MK trouwens de enige die mij aan (Mat'36) neusjes kan helpen? Of zijn er nog andere leveranciers die wat kunnen betekenen?

Zelf had ik ook al de conclusie getrokken dat een Mat'46 neus best aan te passen is naar Mat'40 of DE-5.
Maar het toch bevestigd zien is wel prettig.

Bedankt voor de info over de raamkleuren. Daar ga ik verder mee!

Mijn eerste gedachten gaan uit naar een DE-5. Neusjes van de Lima/Ravarossi Mat46 gebruiken, en een nieuwe aandrijving in het motorrijtuig.
Maar nogmaals, daar ben ik dus nog niet uit.....

Marco.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5489
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2020, 20:04:03 »
Neusjes zijn ooit ook geleverd door Spoorcuriosa, maar daar moest ook veel aan gebeuren. Daar kan Peter Wijshake je van alles over vertellen. Het eerder genoemde advies om contact met Maikel Kastelijn op te nemen zou ik zeker ter harte nemen.

Rob

add: Kijk even op de site van MK www.mkmodelbouwstudio.nl/][url]www.mkmodelbouwstudio.nl/[/url] (alles uitklappen, scrollen naar treinstellen), hij start dezer dagen met het uitleveren van een mat 36 bouwset met keuze uit resin- of messing neuzen...
« Laatst bewerkt op: 08 January 2020, 23:25:49 door Wijktrein »
Tbinnebarretije…

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7698
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2020, 21:33:18 »
Even een foto geleend uit het bouwdraadje waarin Karst een MK DE3 bouwpakket opbouwt:



Inderdaad zitten daar ook resin neusjes op en van een uitstekende kwaliteit.

Je kan ook eens contact opnemen met gebruiker FRIE, alleen gebruikt die tegenwoordig volledig messing neusjes (geloof ik)

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2020, 22:26:56 »
Ik meen gelezen te hebben dat in de nieuwe Railhobby een ombouwverhaal komt van Peter Wijshake.

Andries

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5489
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2020, 23:21:06 »
Klopt, staat er idd in (nr. 419). Verhaal in drie delen over de bouw van twee DE-5 stellen. Heb het zien staan, ben alleen nog niet zover om ontdekt te hebben waar hij die neusjes vandaan heeft... hij heeft iig gebruik gemaakt van HoKo tussenbakken (Lima) en Mastica-wandjes, -ramen en -deuren. Best wel een klus, if I may say so...

Rob
« Laatst bewerkt op: 08 January 2020, 23:28:36 door Wijktrein »
Tbinnebarretije…

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #8 Gepost op: 11 January 2020, 22:17:29 »
En over de Lima/Rivarossi ramen gesproken: er zijn 3 'Raamkleuren'. De eerste is metaal/zilver, voor bij de olijfgroene versies, grijs, voor bij de grasgroene versies (zoals bij de reclamebanen) en zwart voor de gele met reclamebanen. De Lima is de enige die de correcte grijze raamframes heeft voor de groene versies. Rivarossi maakte het zichzelf wat makkelijker door in de groene ook de zilveren te gebruiken.

OK, kan ik hier dan de conclusie uit trekken dat dit geldt voor alle typen stroomlijn materieel?
Dus ook voor Mat'34, Mat'36 en Mat'40?

Hoe zat het dan met die diesels?
Neem aan dat bij de olijfgroene versies deze ook metaal/zilverkleurig waren?
Wat waren de kleuren van de raamframes bij de blauwe en rode dieselstellen?

Marco.

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #9 Gepost op: 12 January 2020, 08:54:52 »
Op de volgende website zijn de antwoorden op al je vragen te vinden: www.seinarm.nl

Succes.


Erwin

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #10 Gepost op: 12 January 2020, 11:11:12 »
Erwin,

je hebt helemaal gelijk.
Ik ken de website al jaren, maar heb al die tijd blijkbaar meer plaatjes gekeken dan gelezen....
Bedankt!

Conclusie: DE-5 is afgeleverd met grijze raamframes.
Hoewel het niet als zodanig beschreven staat, ga ik er vanuit dat dit later bij de blauwe en rode kleur van de treinstellen ook zo gebleven is.

Marco.