Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.  (gelezen 3189 keer)

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Gepost op: 07 januari 2020, 20:23:03 »
Aangezien ik de onderdelen van een aantal gelijkstroom Lima/Rivarossi NS Mat’46 stellen wil gaan gebruiken voor het maken van NS stroomlijnmaterieel (welke versie/variant weet ik nu nog niet) zit ik met een vraag.

Hebben alle versies (behalve de gele natuurlijk, die hebben zwarte raamranden) dezelfde kleur raamranden? Op het Groterdamproject.nl las ik dat de Rivarossi variant met blauwe reclamebanden een zilveren raamrandje heeft, maar wat heeft de andere Lima/Rivarossi varianten? Een beetje éénheid is wel zo netjes….

Zoals blijkt, heb ik de stellen dus nog niet. Mochten er ergens achter in de kast nog oude, niet meer gebruikte gelijkstroom Lima/Rivarossi Mat’46 stellen staan (motorisch defect, dus bijv gescheurde tandwielen is geen probleem), laat het me even weten. Het gaat erom dat de kap/neus/ramen/onderbak/draaistellen  ed nog in redelijke/goede staat zijn.

Zijn er in Houten nog voorzetneusjes voor bijv Mat'36 te verkrijgen?
En eventueel andere benodigdheden, zoals bijv draaistelzijkanten?

Marco.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2020, 21:28:40 »
Beste Marco,

Ik weet niet of er nog voorzetneusjes te koop zijn,  maar, gesteld dat je op zoek bent naar de klassieke resin neusjes uit de jaren ‘80, zou ik er niet meer naar op zoek gaan. De basisvorm is niet goed en ze zijn standaard zo krom als een hoepel. En dan hebben we het nog niet over de vorm van de ramen gehad. Ik zou proberen bij Maikel Kastelijn een paar neusjes te regelen.

En als je dan toch de kop er af gaat zagen, zou je dan liever niet de Piko hondekop als basis nemen? Ik vermoed dat die, sinds de Artitec, in prijs zijn verlaagd en ze hebben een puik aandrijvingsconcept.

Mvg, Paul
Boomshanka!

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2020, 14:57:21 »
Hoi,

Voor BV een DE 5 of Mat.'40 hoef je aan de kop niet heel veel te doen, alleen de ramen anders indelen. Mat.'34/35/36 etc is wat ingewikkelder maar kan ook nog wel als je niet bang bent om te hakken en zagen.

Piko Hondekop als basis lijkt me ingewikkelder. De schortplaten zijn recht en er zitten regengoten aan en de 'raamrubbers/frames' zijn meegegoten in de kap. Dat maakt schuren straks lastiger. Ook ben ik geen fan van de ramen van de Piko HK. Ze zijn niet vlak aan de binnenkant doordat het opstaande randje niet onder het raamframe zit zoals bij de Lima.

En over de Lima/Rivarossi ramen gesproken: er zijn 3 'Raamkleuren'. De eerste is metaal/zilver, voor bij de olijfgroene versies, grijs, voor bij de grasgroene versies (zoals bij de reclamebanen) en zwart voor de gele met reclamebanen. De Lima is de enige die de correcte grijze raamframes heeft voor de groene versies. Rivarossi maakte het zichzelf wat makkelijker door in de groene ook de zilveren te gebruiken.

De Rivarossi heeft natuurlijk een betere aandrijving dan de Lima, mits de tandwielen niet gebroken zijn. De Piko HK rijdt altijd wel goed, maar heeft een 'lompere' aandrijving die door de ramen zichtbaar is.

De oude voorzetneusjes zijn idd af te raden. Vorm is niet mooi en ze zijn te breed (want gemaakt voor de brede lompe Lima Hondekoppen). Dan moet je zoveel aan het neusje verbouwen dat je beter de Limarossi neus als basis kan nemen.

Mvg,

Robert

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2020, 19:53:09 »
Eind jaren '80 heb ik inderdaad met de destijds verkrijgbare resin neusjes een Mat'46 en DE1 gebouwd. En met de Mastica wanden een Lima Hondekop verbouwd. Uiteindelijk zijn deze modellen nu natuurlijk 'gewoon' verkrijgbaar, en is de drang naar zelfbouw dus een stuk minder.
Maar worden er nu helemaal geen (bijv Mat'36 of Mat'40) resin neusjes meer gemaakt? Neem aan dat MK ook een resin neus (of soortgelijk materiaal) heeft gebruikt voor zijn DE3 en nu Mat'36? Uiteindelijk is de messing neus op dit laatste model een optie, geen standaard....

Is MK trouwens de enige die mij aan (Mat'36) neusjes kan helpen? Of zijn er nog andere leveranciers die wat kunnen betekenen?

Zelf had ik ook al de conclusie getrokken dat een Mat'46 neus best aan te passen is naar Mat'40 of DE-5.
Maar het toch bevestigd zien is wel prettig.

Bedankt voor de info over de raamkleuren. Daar ga ik verder mee!

Mijn eerste gedachten gaan uit naar een DE-5. Neusjes van de Lima/Ravarossi Mat46 gebruiken, en een nieuwe aandrijving in het motorrijtuig.
Maar nogmaals, daar ben ik dus nog niet uit.....

Marco.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2020, 20:04:03 »
Neusjes zijn ooit ook geleverd door Spoorcuriosa, maar daar moest ook veel aan gebeuren. Daar kan Peter Wijshake je van alles over vertellen. Het eerder genoemde advies om contact met Maikel Kastelijn op te nemen zou ik zeker ter harte nemen.

Rob

add: Kijk even op de site van MK www.mkmodelbouwstudio.nl/][url]www.mkmodelbouwstudio.nl/[/url] (alles uitklappen, scrollen naar treinstellen), hij start dezer dagen met het uitleveren van een mat 36 bouwset met keuze uit resin- of messing neuzen...
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2020, 23:25:49 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2020, 21:33:18 »
Even een foto geleend uit het bouwdraadje waarin Karst een MK DE3 bouwpakket opbouwt:



Inderdaad zitten daar ook resin neusjes op en van een uitstekende kwaliteit.

Je kan ook eens contact opnemen met gebruiker FRIE, alleen gebruikt die tegenwoordig volledig messing neusjes (geloof ik)

Mvg, Paul
Boomshanka!

Andries

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2020, 22:26:56 »
Ik meen gelezen te hebben dat in de nieuwe Railhobby een ombouwverhaal komt van Peter Wijshake.

Andries

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2020, 23:21:06 »
Klopt, staat er idd in (nr. 419). Verhaal in drie delen over de bouw van twee DE-5 stellen. Heb het zien staan, ben alleen nog niet zover om ontdekt te hebben waar hij die neusjes vandaan heeft... hij heeft iig gebruik gemaakt van HoKo tussenbakken (Lima) en Mastica-wandjes, -ramen en -deuren. Best wel een klus, if I may say so...

Rob
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2020, 23:28:36 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2020, 22:17:29 »
En over de Lima/Rivarossi ramen gesproken: er zijn 3 'Raamkleuren'. De eerste is metaal/zilver, voor bij de olijfgroene versies, grijs, voor bij de grasgroene versies (zoals bij de reclamebanen) en zwart voor de gele met reclamebanen. De Lima is de enige die de correcte grijze raamframes heeft voor de groene versies. Rivarossi maakte het zichzelf wat makkelijker door in de groene ook de zilveren te gebruiken.

OK, kan ik hier dan de conclusie uit trekken dat dit geldt voor alle typen stroomlijn materieel?
Dus ook voor Mat'34, Mat'36 en Mat'40?

Hoe zat het dan met die diesels?
Neem aan dat bij de olijfgroene versies deze ook metaal/zilverkleurig waren?
Wat waren de kleuren van de raamframes bij de blauwe en rode dieselstellen?

Marco.

FRIE

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2020, 08:54:52 »
Op de volgende website zijn de antwoorden op al je vragen te vinden: www.seinarm.nl

Succes.


Erwin

Marco Staartjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: NS Stroomlijnmaterieel bouwen uit Lima/Rivarossi Mat'46.
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2020, 11:11:12 »
Erwin,

je hebt helemaal gelijk.
Ik ken de website al jaren, maar heb al die tijd blijkbaar meer plaatjes gekeken dan gelezen....
Bedankt!

Conclusie: DE-5 is afgeleverd met grijze raamframes.
Hoewel het niet als zodanig beschreven staat, ga ik er vanuit dat dit later bij de blauwe en rode kleur van de treinstellen ook zo gebleven is.

Marco.